Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1165/10/KG
z 19 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1165/10/KG
Data
2010.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
Ochotnicza Straż Pożarna
Ochotnicza Straż Pożarna
sprzęt pożarniczy
sprzęt pożarniczy
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Dla dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem, w sytuacji gdy faktury dokumentujące dostawę tych towarów będą wystawione dla jednostek ochotniczych straży pożarnych jako nabywających (kupujących), właściwą będzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 7%.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2010r. (data wpływu 17 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2010r. (data wpływu 30 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku VAT dla dostawy jednego samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dodatkowym: rozpieracz ramieniowy hydrauliczny, nożyce hydrauliczne, agregat hydrauliczny oraz 1 motopompy pożarniczej, finansowanej zgodnie z obowiązkiem ustawowym przez Gminę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku VAT dla dostawy jednego samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dodatkowym: rozpieracz ramieniowy hydrauliczny, nożyce hydrauliczne, agregat hydrauliczny oraz 1 motopompy pożarniczej, finansowanej zgodnie z obowiązkiem ustawowym przez Gminę. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 września 2010r. (data wpływu 30 września 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania ustawowe, podjęła decyzję o zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dodatkowym: rozpieracz ramieniowy hydrauliczny, nożyce hydrauliczne, agregat hydrauliczny dla Jednostki OSP w K., oraz motopompy pożarniczej dla Jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w P. W związku z powyższym została podpisana umowa o dofinansowanie projektu ze środków UE w ramach osi priorytetowych I-VII Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 z dnia 20 maja 2010r.

Samochód wraz z wyposażeniem oraz motopompa pożarnicza będą w całości sfinansowane ze środków własnych Gminy w 15%, oraz środków z budżetu UE w 85% wydatków kwalifikowanych. Nie będzie współfinansowania za środków Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP.

Dostawa jednego samochodu gaśniczo-pożarniczego, uterenowionego ze stałym napędem 4x4, kabina jedno modułowa sześcioosobowa, o pojemności zbiornika na wodę 25 000 dm3 wraz z wyposażeniem dodatkowym: rozpieracz ramieniowy hydrauliczny, nożyce hydrauliczne, agregat hydrauliczny dla OSP w K. Dostawa motopompy pożarniczej, o wydajności normatywnej min. 800 dm3/min, przy min. 08 MPa, o wysokości ssania min. 7,5 m, nasadzie ssawnej o średnicy 110 mm, nasadzie tłocznej o śr. 75 mm, silniku spalinowym wraz z kompletem wyposażenia podstawowego (wąż ssący, pożarniczy, do spalin, smok ssawny, prądownica uniwersalna, rozdzielacz kulkowy, akumulator i inny drobny sprzęt) dla OSP w P.

Na fakturze dokumentującej zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dodatkowym jako nabywca wskazana będzie Ochotnicza Straż Pożarna w K., natomiast na fakturze dokumentującej zakup motopompy pożarniczej Ochotnicza Straż Pożarna w P.

Samochód ratowniczo-gaśniczy wraz z wyposażeniem dodatkowym oraz motopompa pożarnicza stanowią towar wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT.

Właścicielem samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dodatkowym będzie Ochotnicza Straż Pożarna w K., natomiast motopompy pożarniczej Ochotnicza Straż Pożarna w P. Przedmioty niniejsze zaewidencjonowane będą w ewidencji środków trwałych w poszczególnych jednostkach OSP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana dla dostawy jednego samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dodatkowym: rozpieracz ramieniowy hydrauliczny, nożyce hydrauliczne, agregat hydrauliczny oraz 1 motopompy pożarniczej, finansowanej zgodnie z obowiązkiem ustawowym przez Gminę (art. 7 ust. 14 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej dla ochotniczych jednostek straży przeciwpożarowej)...

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa samochodu gaśniczo-pożarniczego oraz motopompy pożarniczej, zgodnie z ustawowym obowiązkiem (art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej) finansowana jest przez Gminę. Gmina jest zamawiającym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę niniejszych przedmiotów zamówienia na rzecz jednostek ochotniczej straży pożarnej w K. i P. Gmina zapewnia gotowość bojową jednostek OSP poprzez zakup wyposażenia, utrzymanie bieżące i szkolenie ochotników.

Zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, stawkę 7% stosuje się do dostawy na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Ponieważ niewątpliwie przedmiotowy samochód i motopompa objęte są poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT oraz nabywane są dla jednostek ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej do dostawy stosować należy stawkę podatku VAT 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy, stanowi iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W ww. załączniku do ustawy, w poz. 129 pkt 1 określono jako korzystające z obniżonej stawki podatku pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.

Stosowanie obniżonej – 7% stawki podatku – na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
         1.a. jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  2. zakładowa straż pożarna,
  3. zakładowa służba ratownicza,
  4. gminna zawodowa straż pożarna,
         4.a. powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  5. terenowa służba ratownicza,
  6. ochotnicza straż pożarna,
  7. związek ochotniczych straży pożarnych,
  8. inne jednostki ratownicze.

W myśl art. 29 pkt 2 wyżej cytowanej ustawy, koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej stanowi, że koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ww. ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 ust. 1a-5 i 8 ponoszą podmioty tworzące te jednostki.

Z powołanych wyżej regulacji wynika zatem, że zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej dotyczy:

  1. pożarniczych samochodów specjalnych,
  2. specjalistycznych (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, dźwigi podnośniki, cysterny, sanitarki),
  3. fabrycznie wykonanych i oznakowanych pojazdów straży pożarnej.

Z brzmienia ww. przepisów prawnych wynika zatem, iż ustawodawca posłużył się zarówno odesłaniem podmiotowym jak również przedmiotowym w kwestii stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług z tytułu dostawy towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Istotna pozostaje bowiem okoliczność jaki podmiot będzie rzeczywistym nabywcą towarów i jaki jest cel dokonanego nabycia. Zachowany zatem być musi wymóg, aby dostawa ww. towarów dokonana była wyłącznie na rzecz zorganizowanej jednostki ochrony przeciwpożarowej i służyła celom ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.


Podkreślić należy, iż ustawodawca wymienił obligatoryjne dane jakie musi zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, wśród których m. in. znajdują się: imię i nazwisko lub nazwa bądź nazwa skrócona nabywcy oraz jego adres. Przepisy nie ograniczają natomiast prawa podatnika do zamieszczania na wystawionej fakturze dodatkowych danych, takich jak np. dane płatnika (dane fakultatywne).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu ze środków UE w ramach osi priorytetowych I-VII Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dodatkowym: rozpieracz ramieniowy hydrauliczny, nożyce hydrauliczne, agregat hydrauliczny dla Jednostki OSP w K., oraz motopompy pożarniczej dla Jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w P.

Samochód ratowniczo-gaśniczy wraz z wyposażeniem dodatkowym oraz motopompa pożarnicza stanowią towar wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT.

Na fakturze dokumentującej zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dodatkowym jako nabywca wskazana będzie Ochotnicza Straż Pożarna w K., natomiast na fakturze dokumentującej zakup motopompy pożarniczej Ochotnicza Straż Pożarna w P.

Właścicielem samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dodatkowym będzie Ochotnicza Straż Pożarna w K., natomiast motopompy pożarniczej Ochotnicza Straż Pożarna w P. Przedmioty niniejsze zaewidencjonowane będą w ewidencji środków trwałych w poszczególnych jednostkach OSP.

Zatem w świetle tak opisanego zdarzenia przyszłego, należy uznać, iż dla dostawy ww. samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dodatkowym oraz motopompy pożarniczej, w sytuacji gdy faktury dokumentujące dostawę tych towarów będą wystawione dla jednostek ochotniczych straży pożarnych jako nabywających (kupujących), właściwą będzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 7%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj