Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1248/10/KG
z 28 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1248/10/KG
Data
2010.09.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia
podmiot niezarejestrowany
podmiot niezarejestrowany
stowarzyszenia
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Stowarzyszenie nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010r. (data wpływu 1 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonany zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonany zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest typem organizacji pozarządowej, której działalność finansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Osi 4 LEADER, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Projekt który Stowarzyszenie zamierza realizować będzie obejmować okres od 1 września 2010r. do 31 grudnia 2010r. i będzie miał na celu wspieranie rozwoju lokalnego poprzez rozpoznanie potencjału drzemiącego w twórcach wykorzystujących w swojej pracy dziedzictwo kulturowe związane z obszarem Powiatu P.

W ramach projektu zatytułowanego „…” zostały wyodrębnione działania operacji, które obejmują następujące zadania:

  1. wrzesień 2010r. – zostanie przeprowadzona kampania informującą o celach projektu a narzędziami w jej przeprowadzeniu będą opracowane,
  2. październik 2010r. – opracowanie scenariusza ankiety i skonsultowanie jej z ekspertem zewnętrznym (umowa cywilnoprawna) zostaną również na potrzeby projektu wybrani ankieterzy (umowa cywilnoprawna), którzy po przeprowadzonym szkoleniu, na które zostanie zamówiony catering oraz zakupione materiały biurowe, przeprowadzą wywiady i sporządzą ankiety identyfikujące twórców lokalnych (Powiat P.),
  3. listopada 2010r. – na podstawie sporządzonych ankiet, zostanie opracowana analiza oraz finalne sprawozdanie, które będzie stanowiło podstawy do planowania kolejnych działań (umowa cywilnoprawna),
  4. grudzień 2010r. – podsumowanie projektu oprócz ww. zadań, do kosztów projektu należy doliczyć obsługuje rachunkowo-finansową (umowa cywilnoprawna) oraz koszty dwóch spotkań partnerów projektu.

Łączny koszt projektu nie przekroczy 9 000 zł brutto.

Projekt będzie realizowany w ramach Działania 4.21. – Wdrażanie projektów współpracy.

W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie będzie dokonywało zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT i rachunkami. Zakupy te nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonany zakup towarów i usług...
  2. Czy w przyszłości Wnioskodawca realizując podobne jak wyżej zadania, wynikające z kolejnych składanych wniosków ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy Stowarzyszenie ma prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie może w żadne sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W przyszłości Stowarzyszenie realizując podobne jak wyżej opisane zadania, wynikające z kolejnych składanych wniosków nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Stowarzyszenie nie ma prawa do ubiegania się o zwrot podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu zostały określone w przepisach art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przystępuje do realizacji projektu pn. „…” w ramach Osi 4 – LEADER Działania 4.21. – Wdrażanie projektów współpracy, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Projekt będzie miał na celu wspieranie rozwoju lokalnego poprzez rozpoznanie potencjału drzemiącego w twórcach wykorzystujących w swojej pracy dziedzictwo kulturowe związane z obszarem Powiatu P.

W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie będzie dokonywało zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT i rachunkami. Zakupy te nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonany zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wnioskodawca nie przysługuje również prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii pytania „Czy w przyszłości Wnioskodawca realizując podobne jak wyżej zadania, wynikające z kolejnych składanych wniosków ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy Stowarzyszenie ma prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT...” – należy zauważyć, iż o możliwości odliczenia podatku VAT w związku z poszczególnymi projektami dofinansowanymi z ZPORR, realizowanymi przez Wnioskodawcę decyduje nie tylko to, czy Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym czy zwolnionym, lecz także to jakim czynnościom służą towary i usługi zakupione w związku z realizowanym projektem lub też inne, indywidualne dla każdego projektu okoliczności. W tym zakresie należy wskazać, że Wnioskodawca może wystąpić do tut. organu na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją konkretnego projektu przedstawiając w tym zakresie wyczerpująco stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz własne stanowisko.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, a zakupy te nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu), oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj