Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-864/10-4/PR
z 13 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-864/10-4/PR
Data
2010.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
fundusz inwestycyjny
fundusz inwestycyjny
fundusz sekurytyzacyjny
fundusz sekurytyzacyjny
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT czynności polegających na obsłudze sekurytyzowanych wierzytelności.



Wniosek ORD-IN 602 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.08.2010 r. (data wpływu 23.08.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 04.10.2010r. (data wpływu 06.10.2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24.09.2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności polegających na obsłudze sekurytyzowanych wierzytelności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.08.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności polegających na obsłudze sekurytyzowanych wierzytelności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - jest stroną umowy o obsługę sekurytyzowanych wierzytelności (dalej: „Umowa”), zawartej dnia 28.01.2008 r. z Funduszem, którego organem jest TFI. Umowa została zawarta na podstawie art. 191 pkt 3 ustawy z dnia 27.05.2004 r. o funduszach inwestycyjnych - w brzmieniu obowiązującym do dnia 12.01.2009 r. (dalej: „Ustawa o funduszach”), na którego podstawie fundusz sekurytyzacyjny może, uwzględniając interes uczestników funduszu, zawierać umowy związane z procesem sekurytyzacji, w szczególności, między innymi umowy o obsługę sekurytyzowanych wierzytelności. Spółka posiada stosowne zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego (dalej: „KNF”) na zawarcie Umowy, wymagane na podstawie art. 192 ust. 1 Ustawy o funduszach (w brzmieniu obowiązującym do dnia 12.01.2009 r.).

Pomimo nowelizacji Ustawy o funduszach, Umowa pozostaje wiążąca - stosownie bowiem do art. 8 ustawy z dnia 04.09.2008 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, zezwolenia udzielone podmiotom na zawarcie umowy o obsługę sekurytyzowanych wierzytelności z funduszem, na podstawie dotychczasowych przepisów pozostają bowiem w mocy do dnia wygaśnięcia lub rozwiązania takiej umowy.

Fundusz jest osobą prawną działającą na podstawie Ustawy o funduszach. Wyłącznym przedmiotem działalności Funduszu, zgodnie z Ustawą o funduszach, jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze proponowania nabycia certyfikatów inwestycyjnych w wierzytelności określone w Ustawie o funduszach.

W szczególności, zgodnie z art. 187 ust. 3 Ustawy o funduszach, Fundusz zobowiązany jest lokować przynajmniej 75% wartości swoich aktywów w określone wierzytelności, papiery wartościowe inkorporujące wierzytelności pieniężne i prawa do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności.

Fundusz, co do zasady, nabywa aktywa w dużych pakietach (portfelach) rzędu kilkuset wierzytelności. Ze względu na dużą liczbę nabywanych w pakietach wierzytelności, cena nabycia, co do zasady, ustalana jest na podstawie wyceny całego pakietu, a nie weryfikacji jakości każdej z wchodzących w jego skład wierzytelności z osobna. Wierzytelności nabywane przez Fundusz mogą być wierzytelnościami wysokiego ryzyka, w tym wierzytelnościami przedawnionymi, niezabezpieczonymi lub zajętymi. Ryzyko ekonomiczne związane z możliwością pozostawania w nabywanym pakiecie znacznej liczby wierzytelności złej jakości spoczywa na Funduszu.

Wierzytelności stanowią specyficzny rodzaj aktywów. Zarządzanie nimi wymaga podejmowania specjalistycznych czynności. Przedmiotowe czynności nie ograniczają się jedynie do zakupu oraz sprzedaży poszczególnych aktywów (pakietów wierzytelności). Zarządzanie pakietami wierzytelności, znajdującymi się w portfelu Funduszu, polega głównie na ich efektywnej realizacji. Dlatego też, dla efektywnego zarządzania pakietami nabywanych przez Fundusz wierzytelności niezbędne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza (technicznego, organizacyjnego itp.) oraz wiedzy i doświadczenia w zakresie funkcjonowania rynku wierzytelności, którym nie dysponuje Fundusz jak podmiot ściśle regulowany, który zgodnie z Ustawą o funduszach nie może na przykład zawierać umów o pracę, inwestować w wyposażenie lub w inny sposób organizować we własnym zakresie zaplecza niezbędnego do prowadzenia działalności wykraczającej poza dokonywanie inwestycji. Możliwościami efektywnego zarządzania Funduszem nie dysponuje również TFI jako podmiot niewyspecjalizowany na rynku obrotu wierzytelnościami. Stąd, dla zapewnienia kompetentnego i efektywnego zarządzania pakietami wierzytelności Funduszu konieczne jest wsparcie zewnętrznego wyspecjalizowanego podmiotu, takiego jak Spółka. Spółka posiada konieczne doświadczenie z uwagi na wieloletnie funkcjonowanie na rynku obrotu wierzytelnościami, a także wykwalifikowaną i doświadczoną kadrę, dzięki czemu może skutecznie świadczyć usługi związane z obsługą pakietów wierzytelności. Na podstawie Umowy Spółka zobowiązała się świadczyć na rzecz Funduszu usługi polegające na obsłudze pakietów wierzytelności nabywanych przez Fundusz i stanowiących jego lokaty. Zgodnie z postanowieniami Umowy, obsługa pakietów wierzytelności polega na podejmowaniu następujących czynności:

  • Administrowaniu wierzytelnościami wchodzącymi w skład pakietów wierzytelności, tj.:
  • Przygotowywaniu dla ustalonych przez strony Umowy okresów rozliczeniowych prognoz dotyczących:

  • Kosztów obsługi wierzytelności wchodzących w skład pakietów wierzytelności;
  • Wysokości świadczeń wynikających z wierzytelności wchodzących w skład pakietów wierzytelności, jakie zostaną uzyskane w danym okresie rozliczeniowym;
  • Ustalaniu bieżącej wartości świadczeń wynikających z wierzytelności wchodzących w skład pakietów wierzytelności i przekazywaniu informacji w tym zakresie Funduszowi;
  • Sporządzaniu i przekazywaniu Funduszowi okresowych informacji dotyczących podejmowanych przez Spółkę działań w związku z pakietami wierzytelności.

  • Przechowywaniu i udostępnianiu dokumentów dotyczących wierzytelności wchodzących w skład pakietów wierzytelności;
  • Wsparciu (w szczególności podejmowaniu negocjacji z dłużnikami) podmiotu uprawnionego do reprezentowania Funduszu przed sądami (wyłącznie na zasadach uzgodnionych z tym podmiotem), w tym w trakcie postępowań sądowych, egzekucyjnych mającym na celu uzyskanie świadczeń z wierzytelności wchodzących w skład pakietów wierzytelności. Spółka nie jest przy tym upoważniona do podejmowania w imieniu Funduszu jakichkolwiek czynności związanych z postępowaniami zabezpieczającymi, sądowymi lub egzekucyjnymi, prowadzonymi w celu realizacji świadczeń wynikających z wierzytelności wchodzących w skład pakietów wierzytelności - czynności te są zarezerwowane dla podmiotu uprawnionego do reprezentowania Funduszu przed sądami;

  • Czynności technicznych zmierzających do odbioru:

- środków pieniężnych od dłużników samodzielnie zgłaszających się do Spółki, w szczególności pośredniczeniu w odbieraniu od nich gotówki, wystawianiu pokwitowań, dokonywaniu wpłat na rachunek Funduszu - na mocy Umowy Spółka jest uprawniona do podejmowania przedmiotowych czynności wyłącznie w sytuacji kumulatywnego spełnienia następujących warunków:

  • bezpośrednia wpłata na rachunek Funduszu jest w danej chwili obiektywnie niemożliwa; oraz
  • istnieje wysokie prawdopodobieństwo, iż dłużnik nie uiści należności w późniejszym terminie;

- od dłużników lub osób trzecich (pozostających w ich władaniu) rzeczy lub praw majątkowych, stanowiących ustanowione przez nich zabezpieczenie spłaty wierzytelności wchodzących w skład pakietów wierzytelności;

  • Prowadzeniu postępowań reklamacyjnych, polegających na odbieraniu zgłoszeń reklamacji, pism informacyjnych oraz zapytań, ich rejestrowaniu i udzielaniu odpowiedzi na nie zgodnie z zaleceniami Funduszu;
  • Prowadzeniu korespondencji i kierowaniu do dłużników wezwań do zapłaty, przekazywaniu podmiotowi uprawnionemu do reprezentowania Funduszu przed sądami oryginałów weksli, deklaracji wekslowych i wszelkiej dokumentacji niezbędnej do skierowania przez wspomniany podmiot wezwania do wykupu weksla i prowadzenia przez niego postępowania sądowego oraz dokonywaniu potwierdzeń zapłaty świadczeń wynikających z wierzytelności wchodzących w skład pakietów wierzytelności;
  • Zawieraniu w imieniu Funduszu ugód pozasądowych dotyczących warunków spłaty lub restrukturyzacji zadłużenia. Przy czym Spółka nie posiada uprawnień do samodzielnego podejmowania decyzji w omawianym zakresie, a zawarcie każdej osobnej ugody może nastąpić wyłącznie po zaakceptowaniu jej warunków przez Fundusz;
  • Monitorowaniu płatności i procesu realizacji ugód dotyczących spłaty wierzytelności wchodzących w skład pakietów wierzytelności.

Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego, Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi z wnioskiem o klasyfikację świadczonych na podstawie Umowy usług w świetle rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r., Nr 42 poz. 264 z późn. zm.; dalej: „PKWiU”). W odpowiedzi z dnia 03.08.2010 r., Urząd Statystyczny, Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi wskazał, że wszystkie wskazane powyżej usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu mieszczą się - na podstawie PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r., Nr 42 poz. 264 z późn. zm.), stosowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług - w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 – „usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zaprezentowane w stanie faktycznym usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Funduszu na podstawie Umowy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa o VAT”)...

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy Ustawy o VAT, Spółka stoi na stanowisku, że wykonywane przez nią czynności na rzecz Funduszu stanowią usługi podlegające zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Podstawową stawką podatku VAT w odniesieniu do świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT jest stawka 22 %. Niemniej, w art. 43 Ustawy o VAT wyszczególniono czynności, które podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, w tym poprzez odesłanie do załącznika nr 4 do Ustawy o VAT. W załączniku tym, zawierającym wykaz usług zwolnionych od podatku VAT, wskazano w pozycji 3 usługi pośrednictwa finansowego, sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67) PKWiU.

W ocenie Spółki, wykonywane przez nią na podstawie Umowy czynności na rzecz Funduszu powinny być zwolnione z opodatkowania VAT jako usługi pomocnicze do pośrednictwa finansowego (usługi pośrednictwa finansowego sensu largo), wymienione w pozycji 3 załącznika nr 4 do Ustawy o VAT. Fundusz, jako fundusz sekurytyzacyjny uczestniczy w procesie sekurytyzacji nabywanych przez niego pakietów wierzytelności. Sekurytyzacja stanowi zaś usługę finansową zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Z kolei usługi wykonywane przez Spółkę na podstawie Umowy polegają na:

  • Organizowaniu obiegu dokumentów dotyczących wierzytelności wchodzących w skład obsługiwanych sekurytyzowanych pakietów wierzytelności;
  • Podejmowaniu czynności technicznych zmierzających do realizacji obsługiwanych sekurytyzowanych wierzytelności;
  • Monitorowaniu spłat oraz realizacji części wierzytelności wchodzących w skład obsługiwanych i sekurytyzowanych pakietów wierzytelności;
  • Wspieraniu podmiotów uprawnionych do reprezentowania Funduszu przed sądami w trakcie postępowań sądowych, egzekucyjnych itp., mających na celu realizację procesu sekurytyzacji wyżej wymienionych wierzytelności.

Mając na uwadze powyższy komentarz oraz fakt, że usługi są świadczone przez Spółkę na rzecz tak specyficznej osoby prawnej jak Fundusz, powyższe usługi stanowią zatem wsparcie dla głównej usługi finansowej w postaci sekurytyzacji pakietów (portfeli) wierzytelności realizowanej przez Fundusz, jak również dla usługi finansowej w postaci zarządzania funduszem inwestycyjnym przez TFI.

Podejmowane przez Spółkę na podstawie Umowy działania, szczegółowo przedstawione w stanie faktycznym, mają na celu przede wszystkim maksymalizację rynkowej wartości aktywów Funduszu oraz osiąganego przez niego dochodu z nabywanych portfeli wierzytelności, co w konsekwencji wpływa na wartość certyfikatów inwestycyjnych emitowanych i oferowanych inwestorom przez Fundusz.

W opinii Spółki, przedstawione powyżej zarówno zakres, jak i cel czynności wykonywanych na podstawie Umowy wskazuje na ich charakter jako usługi pośrednictwa finansowego. Ponadto, Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż przepisy Ustawy o VAT, identyfikując usługi, odsyłają do klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W świetle art. 8 ust. 3 Ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki.

Usługi pośrednictwa finansowego korzystające ze zwolnienia z podatku VAT sklasyfikowane są w sekcji J (ex 65-67). Uzyskana przez Spółkę klasyfikacja statystyczna wskazuje jako właściwe dla wszystkich usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Funduszu na podstawie Umowy grupowanie PKWiU 67.13.10-00.90 – „usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”. W konsekwencji w opinii Spółki należy uznać, iż usługi objęte przedmiotowym grupowaniem zostały wskazane w pozycji 3 załącznika nr 4 do Ustawy o VAT jako korzystające ze zwolnienia z podatku VAT.

Jednocześnie, usługi te nie znajdują się w żadnym z wyłączeń ze zwolnienia opodatkowania VAT, wskazanych w kolumnie 3 załącznika nr 4 do Ustawy o VAT, w szczególności nie można ich uznać za usługi doradztwa finansowego klasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 67.13.10-00.20 (zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 4 ustawy o VAT „ex” oznacza, że pozycja dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania), ani za usługi ściągania długów i faktoringu.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że w świetle opisanego stanu faktycznego, świadczone przez Spółkę na podstawie Umowy usługi na rzecz Funduszu wypełniają znamiona usług pośrednictwa finansowego wskazanych w pozycji 3 załącznika nr 4 do Ustawy o VAT, i jako takie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów – stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy – należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż fundusze inwestycyjne są osobami prawnymi, których działalność regulowana jest ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146 poz. 1546 ze zm.). Wyłącznym przedmiotem działalności funduszy jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w określonych przypadkach również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Jednym z typów funduszy inwestycyjnych jest fundusz sekurytyzacyjny. W myśl art. 183 ust. 1 w/w ustawy, fundusz inwestycyjny zamknięty może być utworzony jako fundusz sekurytyzacyjny dokonujący emisji certyfikatów inwestycyjnych w celu zgromadzenia środków na nabycie wierzytelności, w tym wierzytelności finansowanych ze środków publicznych w rozumieniu odrębnych przepisów, lub praw do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności. Natomiast, zgodnie z art. 187 ust. 3, fundusz sekurytyzacyjny obowiązany jest lokować przynajmniej 75% wartości swoich aktywów w określone wierzytelności, papiery wartościowe inkorporujące wierzytelności pieniężne i prawa do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 3 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Z kolei, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy, z opodatkowania VAT zwolnione są usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz usługi zarządzania portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych lub ich częścią. W art. 43 ust. 8 ustawodawca wskazuje, iż przez zarządzanie, o którym mowa w powyżej przytoczonych przepisach, rozumie się zarządzanie aktywami, dystrybucję tytułów uczestnictwa, tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi, prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów, przechowywanie aktywów.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca na podstawie Umowy zobowiązał się świadczyć na rzecz Funduszu usługi polegające na obsłudze pakietów wierzytelności nabywanych przez Fundusz i stanowiących jego lokaty, w szczególności na organizowaniu obiegu dokumentów dotyczących wierzytelności wchodzących w skład pakietów wierzytelności, podejmowaniu czynności technicznych zmierzających do realizacji obsługiwanych sekurytyzowanych wierzytelności, monitorowaniu spłat oraz realizacji części wierzytelności oraz wspieraniu podmiotów uprawnionych do reprezentowania Funduszu przed sądami w trakcie postępowań sądowych, egzekucyjnych itp. Ponadto Spółka wskazała, iż zgodnie z uzyskaną z Urzędu Statystycznego, Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi klasyfikacją, świadczone na podstawie przedmiotowej Umowy usługi w świetle rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r., Nr 42 poz. 264 z późn. zm.), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 jako „usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”.

Czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu w ramach Umowy to czynności, których cel jest tożsamy z celem czynności podejmowanych w ramach zarządzania aktywami finansowymi (np. akcjami, udziałami, papierami wartościowymi, itd.) każdego innego funduszu inwestycyjnego. W szczególności, portfele wierzytelności to specyficzny rodzaj aktywa finansowego, różny od akcji i innych papierów wartościowych, stąd też działania podejmowane w ramach zarządzania portfelami wierzytelności muszą być dostosowane do charakteru tych aktywów. Zatem w praktyce charakter czynności wykonywanych przez Spółkę zdeterminowany jest naturą aktywa, zaś istotą tych czynności jest zarządzanie aktywami Funduszu.

Jak podkreśla to Wnioskodawca, działania opisane szczegółowo w stanie faktycznym, mają na celu przede wszystkim maksymalizację rynkowej wartości aktywów Funduszu oraz osiąganego przez niego dochodu z nabywanych portfeli wierzytelności, co w konsekwencji wpływa na wartość certyfikatów inwestycyjnych emitowanych i oferowanych inwestorom przez Fundusz.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, że świadczone przez Spółkę usługi zarządzania wierzytelnościami na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego podlegają zwolnieniu od podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt 12 ustawy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Nadmienić także należy, iż zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293), zmienionego § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz.U. z 2009 r. nr 222, poz. 1753), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj