Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-827/10/KT
z 6 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-827/10/KT
Data
2010.09.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
gmina
gmina
gospodarstwo pomocnicze
gospodarstwo pomocnicze
jednostka budżetowa
jednostka budżetowa
jednostka samorządu terytorialnego
jednostka samorządu terytorialnego
stawki podatku
stawki podatku
świadczenie usług
świadczenie usług
usługi
usługi
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług świadczonych przez gospodarstwo na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 10 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez gospodarstwo pomocnicze na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez gospodarstwo na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zarząd Miasta uchwałą z dnia 29 kwietnia 1992 r. powołał gospodarstwo pn. „Z.” (dalej „Z.”), mające na celu pełnienie funkcji inwestora zastępczego w zakresie inwestycji realizowanych przez Miasto. Jednym z takich zadań inwestycyjnych, realizowanych w latach 2008-2009, był projekt pn. „Zastosowanie odnawialnych źródeł energii na potrzeby ogrzewania budynku Centrum”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007- 2013. Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz.1336), „Z.” z tytułu świadczenia przedmiotowych usług w zakresie obsługi inwestorskiej projektu na rzecz jednostki macierzystej, tj. Gminy Miasta, stosuje zwolnienie od podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy „Z.” prawidłowo stosuje zwolnienie od podatku od towarów i usług w fakturach wystawianych z tytułu świadczenia usług w zakresie obsługi inwestorskiej na rzecz Gminy Miasta...


Zdaniem Wnioskodawcy, „Z.”, zgodne z powołanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., ma prawo do stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w zakresie świadczonej na rzecz Gminy Miasta obsługi inwestorskiej, związanej z realizowanym projektem pn. „Zastosowanie odnawialnych źródeł energii na potrzeby ogrzewania budynku Centrum”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zaś z zapisu ust. 3 tego artykułu wynika, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

I tak, w myśl dyspozycji § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W poz. 138 tego załącznika wymienione zostały „usługi w zakresie rozprowadzania wody” PKWiU 41.00.2, a w poz. 153 „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne” PKWiU 90.0.


Zatem z powyższego przepisu wynika, iż:


  • zwolnienie dotyczyło wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),
  • zwolnienie to nie obejmowało usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU – 41.00.2), usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU – 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.


Od dnia 1 stycznia 2010 r. powyższa kwestia w analogiczny sposób jest uregulowana w § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć: „jednostka budżetowa”, „zakład budżetowy” oraz „gospodarstwo jednostki budżetowej.” W związku z tym należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1-3.


Zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r., zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:


  1. odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;
  2. pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.


Według przepisu art. 26 ust. 1 tej ustawy, gospodarstwem jednostki budżetowej, jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, sektor finansów publicznych tworzą m. in. gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej „jednostkami samorządu terytorialnego”, oraz ich związki, jak również jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa jednostek budżetowych.

Z kolei definiując pojęcie „gminy” należy skorzystać z regulacji zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Na podstawie art. 164 ust. 1 i 3 Konstytucji RP, gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, która wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, nie zastrzeżone dla innych jednostek – powiatów i województw.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Z art. 11a ust. 1 pkt 1 i pkt 2 tej ustawy wynika, że organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Stosownie do art. 33 ust. 1 ww. ustawy z dnia 8 marca 1999 r., wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Zatem urząd gminy (miasta) jest wyłącznie aparatem pomocniczym gminy (miasta), jednostką zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Jest to zorganizowana struktura, której jedynym celem jest zapewnienie sprawnej realizacji zadań gminy (miasta).

Z treści złożonego wniosku wynika, że „Z.”, jako gospodarstwo powołane w drodze uchwały Zarządu Miasta w 1992 r., pełni funkcję inwestora zastępczego w zakresie realizowanych przez Miasto inwestycji. Jednym z takich zadań inwestycyjnych, realizowanych w latach 2008-2009, był projekt pn. „Zastosowanie odnawialnych źródeł energii na potrzeby ogrzewania budynku Centrum (...)”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007- 2013.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej regulacje prawne należy stwierdzić, że skoro Gmina nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem jednostki budżetowej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, to do przedmiotowych usług świadczonych na rzecz Gminy przez „Z.” - gospodarstwo utworzone przy jednostce budżetowej jaką jest Urząd Miasta – do dnia 31 grudnia 2009 r. nie mogło mieć zastosowania zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., a po tej dacie nie ma zastosowania zwolnienie przewidziane na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. Tym samym świadczenie opisanych we wniosku czynności podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla tych usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj