Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1346/10/EJ
z 7 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1346/10/EJ
Data
2010.10.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
chodnik
chodnik
drogi
drogi
gmina
gmina
grunty
grunty
powiat
powiat
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
przebudowa
przebudowa


Istota interpretacji
przebudowa dróg powiatowych przez Gminę oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wydatkach poniesionych na realizację projektu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010r. (data wpływu 22 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot w odniesieniu do projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot w odniesieniu do projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7. W ramach zadań własnych gminy wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym Rozdział 2 art. 7 ust. 1 pkt 2 jest realizowany projekt inwestycyjny pn. „…”. Inwestycja jest współfinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.2 – Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej Osi priorytetowej 3 – Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projektem objęta jest budowa ulicy K. w B. o długości 1119 mb oraz odcinki n/w dróg gminnych: droga P. – C. – K. o długości 1587 mb, Nr P. – N. o długości 1003,5 mb, Nr W. – S. długości 2151,5 mb. Przebudowane zostaną również odcinki dróg powiatowych H. – G. o długości 2885 mb oraz G. – G. – N. o długości 2151 mb. Realizacja projektu wyraźnie poprawi bezpieczeństwo ruchu pojazdów, zmniejszy koszty eksploatacji pojazdów i maszyn rolniczych.

We wniosku o dofinansowanie naliczony w ramach inwestycji podatek VAT traktowany jest jako koszty kwalifikowalny. Jednakże będzie on uznany za kwalifikowalny wtedy, gdy zostanie rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i w myśl przepisów ustawy o podatku VAT nie może być odzyskany tzn. beneficjentowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot. W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji czy Gminie jako ostatecznemu Beneficjentowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot VAT. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Projekt w części zadania polegającej na przebudowie odcinków dróg powiatowych H. – G. oraz G. – G. – N. będzie realizowany przez Wnioskodawcę zgodnie z porozumieniem zawartym w dniu 29 kwietnika 2008r. pomiędzy Powiatem a Gminą. Powiat na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. powierzył Wnioskodawcy realizację projektu w części dotyczącej przebudowy dróg powiatowych. Wnioskodawca realizuje zadanie w części przebudowy dróg powiatowych na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 28 kwietnia 2008r. w sprawie przejęcia przez Wnioskodawcę od powiatu do realizacji zadania pn. „…” współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wnioskodawca figuruje jako nabywca towarów i usług w fakturach wystawionych przez wykonawców i dostawców towarów. Skarb państwa jest właścicielem gruntu na którym przeprowadzona jest przebudowa odcinków dróg powiatowych. Natomiast Powiat jest trwałym zarządcą tych gruntów. Na podstawie § 3 pkt 1 Porozumienia z dnia 29 kwietnia 2008r. Powiat przekazuje Wnioskodawcy prawo do dysponowania gruntem na cele budowlane na czas trwania robót budowlanych. Właścicielem przebudowanych odcinków dróg powiatowych będzie Powiat. Wnioskodawca po zakończeniu robót przekaże protokołem przekazania (PT) przebudowane drogi powiatowe Powiatowi, za wykonane prace Wnioskodawca nie wystawi faktury VAT.

Partnerstwo pomiędzy Wnioskodawcą a Powiatem polega na wspólnej realizacji inwestycji drogowych na terenie Gminy. Powiat zapewnia finansowanie projektu w części dotyczącej przebudowy dróg powiatowych, natomiast Gmina zapewni finansowanie zadania w części budowy dróg gminnych. Za realizację projektu odpowiedzialna jest Gmina, działania w ramach projektu obejmują – przygotowanie dokumentacji projektowej do budowy dróg gminnych, przeprowadzenie przetargu i wybór najlepszej oferty na wszystkie odcinki dróg, przygotowanie wniosku o dofinansowanie, prowadzenie i rozliczenie projektu, powołanie komisji odbiorowej do odbioru dróg gminnych. Do zadań Powiatu należy: nadzór nad realizacją zadania w zakresie dróg powiatowych, powołanie komisji odbiorowej w zakresie dróg powiatowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot, zawartego w fakturach wystawionych i otrzymanych na okoliczność zrealizowanej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżenie kwoty podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem wniosku związek ze sprzedażą opodatkowana nie istnieje, tym samym nie jest spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z wymienioną we wniosku inwestycją.

Analizując przedmiotowy stan faktyczny i prawny Gmina stoi na stanowisku, że przedmiotowa inwestycja nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi i gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 8 ust. 2a cyt. ustawy o samorządzie gminnym gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

W myśl art. 18 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a.

Zatem przejęcie na podstawie art. 8 ust. 2a ww. ustawy zadania z zakresu właściwości powiatu do realizacji przez gminę skutkuje tym, iż gmina realizuje przejęte zadanie w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m. in. zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy).

Stosownie do art. 4 ust. 5 cyt. ustawy, powiat na uzasadniony wniosek zainteresowanej gminy przekazuje jej zadania z zakresu swojej właściwości na warunkach ustalonych w porozumieniu.

Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt pn. „…”. Projektem objęta jest budowa ulicy K. w B. o długości 1119 mb oraz odcinki n/w dróg gminnych: droga P. – C. – K. o długości 1587 mb, P. – N. o długości 1003,5 mb, W. – S. długości 2151,5 mb. Przebudowane zostaną również odcinki dróg powiatowych H. – G. o długości 2885 mb oraz G. – G. – N. o długości 2151 mb.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Projekt w części zadania polegającej na przebudowie odcinków dróg powiatowych będzie realizowany przez Wnioskodawcę zgodnie z porozumieniem zawartym w dniu 29 kwietnika 2008r. pomiędzy Powiatem a Gminą. Powiat na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. powierzył Wnioskodawcy realizację projektu w części dotyczącej przebudowy dróg powiatowych. Wnioskodawca realizuje zadanie w części przebudowy dróg powiatowych na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 28 kwietnia 2008r. w sprawie przejęcia przez Wnioskodawcę od powiatu do realizacji zadania pn. „…”. Wnioskodawca figuruje jako nabywca towarów i usług w fakturach wystawionych przez wykonawców i dostawców towarów. Skarb państwa jest właścicielem gruntu na którym przeprowadzona jest przebudowa odcinków dróg powiatowych. Natomiast Powiat jest trwałym zarządcą tych gruntów. Na podstawie § 3 pkt 1 Porozumienia z dnia 29 kwietnia 2008r. Powiat przekazuje Wnioskodawcy prawo do dysponowania gruntem na cele budowlane na czas trwania robót budowlanych. Właścicielem przebudowanych odcinków dróg powiatowych będzie Powiat. Wnioskodawca po zakończeniu robót przekaże protokołem przekazania (PT) przebudowane drogi powiatowe Powiatowi.

Partnerstwo pomiędzy Wnioskodawcą a Powiatem polega na wspólnej realizacji inwestycji drogowych na terenie Gminy. Powiat zapewnia finansowanie projektu w części dotyczącej przebudowy dróg powiatowych, natomiast Gmina zapewni finansowanie zadania w części budowy dróg gminnych. Za realizację projektu odpowiedzialna jest Gmina.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak sam wskazał Wnioskodawca, efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych i otrzymanych na okoliczność zrealizowanej inwestycji.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie porozumienie zawarte między gminą a powiatem jest porozumieniem o którym mowa w art. 8 ust. 2a i art. 18 ust. 2 pkt 11 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, a tym samym przekazanie przez Powiat środków na realizację ww. projektu nie będzie związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. działania w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu stanowiącego odpłatne świadczenie usług generujące podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności niezgodności z prawem zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a Powiatem porozumienia udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie analizuje porozumienia zawartego pomiędzy Wnioskodawcą, a Powiatem gdyż nie było to przedmiotem wniosku.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj