Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-935/10-4/IGo
z 13 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-935/10-4/IGo
Data
2010.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
bilety
dyskoteka
dyskoteka
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
sprzedaż
sprzedaż
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi rozrywkowe, realizowane poprzez sprzedaż biletów wstępu na dyskotekę i przy założeniu, że podana klasyfikacja statystyczna jest prawidłowa, podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z pozycją 156 załącznika nr 3.



Wniosek ORD-IN 399 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07.09.2010r. (data wpływu 13.09.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 27.09.2010r. (data wpływu 29.09.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży biletów na dyskotekę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.09.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży biletów na dyskotekę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności jest prowadzenie dyskotek na terenie Polski. Działalność ta jest sklasyfikowana w PKD (2004) w grupie 92.34.Z działalność rozrywkowa pozostała gdzie indziej niesklasyfikowana. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka zajmuje się wykonywaniem usług sklasyfikowanych w podany poniżej sposób:

  1. organizacja imprez okolicznościowych - PKWiU 92.34.12
  2. oprawa muzyczna i artystyczna - PKWiU 92.34.12
  3. prowadzenie dyskotek - PKWiU 92.34.12
  4. prowadzenie imprez okolicznościowych - PKWiU 92.34.12
  5. obsługa nagłośnienia - PKWiU 92.34.13
  6. realizacja dźwięku i oświetlenia - PKWiU 92.34.13
  7. organizacja i prowadzenie akcji promocyjno-reklamowych - PKWiU 92.34.13

Świadczone przez spółkę usługi nie są związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, w tym wszelkich klubów, świetlic, domów kultury, usług fotoplastikonów, sal i kręgów tanecznych w parkach kultury.

Wstęp na dyskoteki podlega opłacie, za którą wydawany jest bilet wstępu obejmujący podatek od towarów i usług. Bilety sprzedawane są na koncerty, przedstawienia i inne imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego (świadczone przez zespoły muzyczne). Po wejściu klient ma zapewnione miejsce do tańczenia, słuchania muzyki i oglądania przedstawienia. Ma także dostęp do infrastruktury lokalu (sanitariaty, szatnia, zaplecze gastronomiczne). Oprawa muzyczna obejmuje odtwarzanie muzyki ze sprzętu muzycznego oraz występy zapraszanych zespołów muzycznych „na żywo”. Przy odtwarzaniu muzyki z aparatury muzycznej opłacane są składki do Związku Autorów ZAIKS. Opłata ta jest wliczana w cenę za bilet wstępu. Przy barze serwowane są odpłatnie napoje (alkoholowe i bezalkoholowe, artykuły spożywcze oraz posiłki). Przychód ewidencjonowany jest za pomocą kas fiskalnych, osobno dla sprzedaży biletów wstępu i sprzedaży pozostałych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do sprzedaży biletów na dyskotekę od 01-06-2005r. prawidłowo określono stawkę podatku od towarów i usług, która wynosi 7%...

W ocenie Wnioskodawcy stosowanie stawki w wysokości 7% jest prawidłowe. Zgodnie z treścią art. 41 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, dla usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust 12 i art. 114 ust 1. Pod poz. 156 pkt 3 załącznika do ustawy wymienione są usługi o symbolu ex. 92.3 - usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy świadczone przez wesołe miasteczka parki rozrywki cyrki dyskoteki sale balowe (PKWiU: 92.34.12).

Wnioskodawca podaje, iż zdanie takie potwierdzone zostało w przekazanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi opinii w zakresie stosowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla wskazanych w opisie świadczonych przez spółkę usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. nr 207, poz. 1293), zmienionym przez § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.09.222.1753) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) – z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol „ex” oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”.

Należy wskazać, iż ustawodawca w powołanym przepisie, wyłącza ze zwolnienia od podatku, m. in. usługi za które pobierane jest wynagrodzenia za wstęp od uczestników imprez.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku 3 zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% pod poz. 156, w brzmieniu obowiązującym od 01.06.2005r., wymieniono usługi rozrywkowe pozostałe wyłącznie w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy (PKWiU ex 92.3):

  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).

Jak zostało przedstawione we wniosku, Zainteresowany zarejestrowany jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności jest prowadzenie dyskotek na terenie Polski. Działalność ta jest sklasyfikowana w PKD (2004) w grupie 92.34.Z działalność rozrywkowa pozostała gdzie indziej niesklasyfikowana. Z okoliczności wniosku wynika również, iż świadczone przez podatnika usługi sklasyfikowane zostały wg PKWiU 92.34.12.

Analiza przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów wskazuje, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi rozrywkowe, realizowane poprzez sprzedaż biletów wstępu na dyskotekę i przy założeniu, że podana klasyfikacja statystyczna jest prawidłowa, podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z pozycją 156 załącznika nr 3.

Jednocześnie tut. Organ podkreśla, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym, grupowania.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż z uwagi na fakt, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 07.09.2010 r. wpłynął do tut. Organu w dniu 13.09.2010 r., Podatnik winien wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi bowiem 40 zł – art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Podatnik dokonał wpłaty w wysokości 75 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 10.09.2010 r. Zatem kwota w wysokości 35 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji Podatkowej zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj