Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-359/10-6/KG
z 22 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-359/10-6/KG
Data
2010.09.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
inkasenci
inkasenci
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
usługi turystyczne
usługi turystyczne
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Nowy podatnik nie będzie zobowiązany do rejestrowania przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży usług turystycznych na rzecz osób fizycznych, w przypadku gdy klient dokonuje bezpośrednio zapłaty za zakupioną usługę na rachunek bankowy nowego podatnika przelewem, bądź kartą płatniczą, a z ewidencji (wyciąg bankowy) oraz dowodów dokumentujących dokonaną transakcję (rezerwacje ewidencjonowane w systemie wg nadanych numerów) jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczyła.W przypadku gdy wpłata na rachunek bankowy następuje pośrednio, tj. przy udziale inkasenta, nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia o którym mowa w § 2 w powiązaniu z pkt 38 załącznika do rozporządzenia.



Wniosek ORD-IN 504 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11.05.2010r. (data wpływu 01.06.2010r.) uzupełnionym pismem (data wpływu 01.07.2010r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 18.06.2010r. nr IPPP2-443-359/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 24.06.2010r.) oraz pismem z dnia 11.08.2010r. (data wpływu 12.08.2010r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 30.07.2010r. nr IPPP2-443-359/10-4/KG (skutecznie doręczonym w dniu 05.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej w sytuacji, gdy zapłata będzie następować w całości przelewem lub kartą płatniczą na rachunek bankowy nowego podatnika – jest prawidłowe,
  • w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej w sytuacji, gdy zbiorczego przelewu na konto nowego podatnika dokonywać będzie inkasent - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.06.2010r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem (data wpływu 01.07.2010r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 18.06.2010r. nr IPPP2-443-359/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 24.06.2010r.) oraz pismem z dnia 11.08.2010r. (data wpływu 12.08.2010r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 30.07.2010r. nr IPPP2-443-359/10-4/KG (skutecznie doręczonym w dniu 05.08.2010r.). Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest w trakcie powołania nowej spółki prawa handlowego (nowy podatnik), którą planuje powołać w celu rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług pośrednictwa turystycznego. Nowy podatnik dokonywać będzie sprzedaży usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tj. Dz. U. z 2004 r., nr 223, poz. 2268, ze zm.). Nowy podatnik oferować będzie usługi turystyczne wyłącznie poprzez stronę internetową i poprzez call center (centrum obsługi telefonicznej). Z uwagi na charakter oferowanych usług, sprzedaż dokonywana będzie co do zasady na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (bądź prowadzących taką działalność, ale dokonujących nabycia usług na cele osobiste).

Klienci indywidualni zakładając rezerwację za pośrednictwem strony internetowej lub telefonicznie, co do zasady dokonywać będą zapłaty należności przelewem lub przy pomocy karty płatniczej/kredytowej bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika. W obu przypadkach kwota wpływająca na konto podatnika będzie identyfikowana po zamieszczonym w tytule przelewu numerze rezerwacji dokonanej przez klienta. Po zakończeniu przyjętego okresu rozliczeniowego podatnik potrąci należną mu prowizję agencyjną, a pozostałą kwotę przekaże organizatorowi turystyki jako należne mu wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług turystyki.

Nowy podatnik rozważa również umożliwienie klientom/turystom uiszczenia kwoty należnej w biurze sprzedaży jednego z organizatorów turystyki, na którego rzecz działać będzie nowy podatnik. W takim przypadku organizator turystyki zawrze z nowym podatnikiem umowę o świadczenie usług inkasa należności i w jej wykonaniu na początku każdego następnego dnia roboczego dokonywać będzie zbiorczego przelewu wszystkich zainkasowanych w dniu poprzednim należności. W przesyłanej odrębnie specyfikacji inkasent (organizator turystyki) wskazywać będzie numery rezerwacji, których wpłata dotyczy wraz z odpowiadającą im kwotą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku gdy nowy podatnik dokonywać będzie wyłącznie sprzedaży usług turystycznych za pośrednictwem strony internetowej, za które płatność następować będzie w całości przelewem lub kartą płatniczą na rachunek bankowy nowego podatnika, nie będzie on zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej...
  2. Czy w przypadku gdy zbiorczego przelewu wynagrodzenia za usługę turystyczną na rachunek bankowy nowego podatnika, dokonywać będzie inkasent, nowy podatnik nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ciąży na podatnikach z mocy art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U., Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Obowiązek ewidencjonowania całości obrotu przez podatników działających na rzecz osób trzecich (przypadek podatnika) wprowadza natomiast § 7 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, zgodnie z którym podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Bez względu na powyższe, zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, Minister Finansów został upoważniony do czasowego zwolnienia niektórych kategorii podatników lub określonych transakcji z obowiązku ewidencjonowania.

W wykonaniu delegacji ustawowej Minister Finansów określił przypadki, w których możliwe jest odstąpienie od obowiązku rejestracji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. W szczególności zgodnie z § 2 w związku z pkt 38 załącznika nr 1 do Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W świetle powyższego, w opinii podatnika w sposób jednoznaczny z brzmienia pkt 38 załącznika nr 1 do Rozporządzenia wynika, iż nowy podatnik nie będzie miał obowiązku rejestrowania przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży usług turystycznych na rzecz osób fizycznych, w przypadkach gdy klient dokonuje bezpośredniej zapłaty na rachunek bankowy nowego podatnika przelewem bądź kartą płatniczą, a z ewidencji (wyciąg bankowy) i dowodów dokumentujących transakcję (rezerwacje ewidencjonowane w systemie wg nadanych numerów) jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W opinii podatnika także w przypadku, gdy wpłata na rachunek bankowy następuje pośrednio, tj. przy udziale inkasenta, możliwe jest zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w pkt 38 załącznika 1 do rozporządzenia. Przepis powyższy ustanawia bowiem następujące warunki: (i) zapłata musi nasi nastąpić w całości na rachunek bankowy podatnika, (ii) z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Zdaniem podatnika, jeśli zatem inkasent dokonana zbiorczej wpłaty na rachunek bankowy nowego podatnika dostarczając jednocześnie specyfikację z numerami dokonanych rezerwacji (tak, że nowy podatnik będzie w stanie jednoznacznie powiązać dokonaną wpłatę z transakcją której ona dotyczy) za spełnione uznać należy obie przesłanki z pkt 38 załącznika nr 1 do Rozporządzenia.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż treść pkt 38 załącznika nr 1 do Rozporządzenia nie przewiduje dodatkowych warunków takich jak np. by zapłata została dokonana przez „nabywcę bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika”, a zatem wydaje się dopuszczać udział inkasenta (tj. podmiotu dokonującego technicznej czynności poboru i wpłaty należności) w procesie przekazywania należności, o ile w tym procesie uczestniczy również bank.

Podatnik pragnie podkreślić, iż proponowane przez niego rozwiązanie nie tylko jest zgodne z literalnym brzmieniem pkt 38 załącznika nr 1 do Rozporządzenia, ale przemawiają za nim również względy ekonomiczne i ekologiczne (na potrzebę uwzględnia tych okoliczności wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 listopada 2009 r. sygn. I FSK 1169/08).

Co więcej, proponowane przez podatnika rozwiązanie nie zagraża celom, dla których ustawodawca wprowadził obowiązek ewidencjonowania. Podkreślić bowiem należy, iż obowiązek stosowania urządzeń rejestrujących podyktowany jest koniecznością zapewnienia, iż ostateczny konsument obciążony zostanie podatkiem od towarów i usług (w sytuacji, w której konsumentowi nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego, nie jest on ekonomicznie zainteresowany, by podatek ten został zadeklarowany i odprowadzony przez sprzedawcę w prawidłowej wysokości). Wydaje się, iż w przypadku świadczenia usług, dla których podstawą opodatkowania jest marża (np. usługi turystyki), obowiązek stosowania kas rejestrujących pozbawiony jest tego szczególnego ratio legis. Wynika to z faktu, iż kwota należna z tytułu świadczenia usług turystyki nie stanowi obrotu.

W opinii podatnika przedstawione wyżej argumenty uzasadniają stwierdzenie, iż w przypadku sprzedaży usług turystyki, za które zapłata następuje wyłącznie na rachunek bankowy nowego podatnika nie ma on obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej bez względu na fakt, czy wpłata na konto bankowe jest dokonywana bezpośrednio przez klienta czy też przez inkasenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej w sytuacji, gdy zapłata będzie następować w całości przelewem lub kartą płatniczą na rachunek bankowy nowego podatnika uznaje się za prawidłowe oraz w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej w sytuacji, gdy zbiorczego przelewu na konto nowego podatnika dokonywać będzie inkasent uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przedmiotowej sprawie nowy podatnik dokonuje sprzedaży usług turystycznych w imieniu organizatorów turystyki na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, tym samym, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, sprzedaż taka podlega ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej. Bez znaczenia pozostaje fakt, czy sprzedaż ta jest dokonywana we własnym imieniu czy też w imieniu osób trzecich. Pośrednictwo w sprzedaży usług turystycznych jest jedynie specyficzną formą sprzedaży i nie zostało – jako odrębna czynność – zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Od 1 stycznia 2010r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 38 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio rachunek bankowy podatnika lub rachunek bankowy podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

- przy czym: powyższe nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 roku również podatników, rozpoczynających sprzedaż w 2010 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż nowopowstała spółka prawa handlowego zamierza świadczyć usługi pośrednictwa turystycznego. Nowy podatnik oferować będzie usługi turystyczne wyłącznie poprzez stronę internetową i poprzez call center (centrum obsługi telefonicznej). Z uwagi na charakter oferowanych usług, sprzedaż dokonywana będzie co do zasady na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (bądź prowadzących taką działalność, ale dokonujących nabycia usług na cele osobiste).

Klienci indywidualni zakładając rezerwację za pośrednictwem strony internetowej lub telefonicznie, co do zasady dokonywać będą zapłaty należności przelewem lub przy pomocy karty płatniczej/kredytowej bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika. W obu przypadkach kwota wpływająca na konto podatnika będzie identyfikowana po zamieszczonym w tytule przelewu numerze rezerwacji dokonanej przez klienta. Po zakończeniu przyjętego okresu rozliczeniowego podatnik potrąci należną mu prowizję agencyjną, a pozostałą kwotę przekaże organizatorowi turystyki jako należne mu wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług turystyki.

Ad. 1

Nowy podatnik nie będzie zobowiązany do rejestrowania przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży usług turystycznych na rzecz osób fizycznych, w przypadku gdy klient dokonuje bezpośrednio zapłaty za zakupioną usługę na rachunek bankowy nowego podatnika przelewem, bądź kartą płatniczą, a z ewidencji (wyciąg bankowy) oraz dowodów dokumentujących dokonaną transakcję (rezerwacje ewidencjonowane w systemie wg nadanych numerów) jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczyła.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Nowy podatnik rozważa również umożliwienie klientom/turystom uiszczenia kwoty należnej w biurze sprzedaży jednego z organizatorów turystyki, na którego rzecz działać będzie nowy podatnik. W takim przypadku organizator turystyki zawrze z nowym podatnikiem umowę o świadczenie usług inkasa należności i w jej wykonaniu na początku każdego następnego dnia roboczego dokonywać będzie zbiorczego przelewu wszystkich zainkasowanych w dniu poprzednim należności. W przesyłanej odrębnie specyfikacji inkasent (organizator turystyki) wskazywać będzie numery rezerwacji, których wpłata dotyczy wraz z odpowiadającą im kwotą.

Ad. 2

W przypadku gdy wpłata na rachunek bankowy następuje pośrednio, tj. przy udziale inkasenta, nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia o którym mowa w § 2 w powiązaniu z pkt 38 załącznika do rozporządzenia. Zauważyć bowiem należy, iż klient dokonując zakupu usługi turystycznej za pośrednictwem strony internetowej bądź call center, zapłaty będzie dokonywać gotówką u inkasenta (organizatora turystyki na rzecz którego działać będzie nowy podatnik). W takim przypadku, pomimo dokonania przez inkasenta zbiorczego przelewu na rachunek nowego podatnika należy stwierdzić, iż nie została spełniona przesłanka warunkująca prawo do korzystania ze zwolnienia określonego § 2 w powiązaniu z pkt 38 załącznika do rozporządzenia. Zatem nowy podatnik z chwilą przekroczenia obrotu w wysokości 20.000 zł, zobowiązany będzie do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Końcowo tut. Organ pragnie nadmienić, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Ustosunkowując się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku NSA z dnia 3 listopada 2009 r. sygn. akt I FSK 1169/08 należy stwierdzić, iż nie może mieć on wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie, gdyż zapadł na tle odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku. W niniejszym wyroku rozstrzygana była kwestia sposobu przechowywania kopii faktur, nie może znaleźć zatem zastosowania w niniejszej sprawie.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj