Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-128a/10/JK
z 22 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-128a/10/JK
Data
2010.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
piwo
piwo
przedmiot opodatkowania
przedmiot opodatkowania
wyroby akcyzowe
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
W opisanej sytuacji przedmiotem sprzedaży będzie wyrób w postaci brzeczki gorącej (półprodukt piwa), bez zawartości alkoholu etylowego, zatem nie będzie to jeszcze wyrób akcyzowy. Natomiast, w świetle przedstawionych wyżej przepisów opodatkowaniu akcyzą podlegają wyroby akcyzowe, w tym piwo, jako wyrób gotowy, czyli wyrób który może być już skierowany do konsumpcji (sprzedaży).



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 4 sierpnia 2010 r.) uzupełnione pismami z dnia 17 sierpnia 2010 r. i 7 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży brzeczki gorącej ze składu podatkowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży brzeczki gorącej ze składu podatkowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest producentem piwa. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza z prowadzonego przez siebie składu podatkowego sprzedawać innemu podmiotowi brzeczkę gorącą. Sprzedaż będzie związana z wyprowadzeniem brzeczki ze składu podatkowego. Podmiot nabywający brzeczkę nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego oraz nie będzie z zakupionej brzeczki produkował piwa. Sprzedawana brzeczka gorąca nie będzie także zawierała alkoholu etylowego.

Wnioskodawca wskazuje, że brzeczka piwna nie jest wyrobem gotowym lecz jest półproduktem uzyskiwanym w trakcie produkcji piwa w wyniku tak zwanego zacierania, tzn. mieszania słodu z wodą połączonego z podgrzewaniem, otrzymuje się brzeczkę piwa niechmieloną a w procesie jej gotowania z chmielem brzeczkę piwną chmieloną. Brzeczka gorąca zostaje następnie poddana schłodzeniu. Spółka w tym momencie zamierza dokonywać sprzedaży brzeczki gorącej. Na tym etapie produkcji brzeczka nie zawiera jeszcze alkoholu etylowego. Dopiero w kolejnym etapie produkcji po ostudzeniu brzeczki i dodaniu specjalnej odmiany drożdży następuje fermentacja alkoholowa. Zainteresowany wskazuje ponadto, że w ramach Nomenklatury Scalonej CN sprzedawany produkt nie będzie klasyfikowany jako piwo.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka powinna odprowadzać podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży brzeczki gorącej...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie powinna naliczać podatku akcyzowego, gdyż brzeczka nie jest wyrobem gotowym, a jedynie półproduktem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zasady opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych na terenie kraju uregulowane zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Stosownie do postanowienia art. 2 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Jednocześnie, zgodnie z art. 92 ustawy o podatku akcyzowym, do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i produkty pośrednie.

Natomiast zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości. Podstawą opodatkowania piwa jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu na 1 stopień Plato (art. 94 ust. 3 ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest producentem piwa. Wnioskodawca zamierza z prowadzonego przez siebie składu podatkowego sprzedawać innemu podmiotowi wyrób w postaci brzeczki gorącej. Podmiot nabywający brzeczkę nie będzie z zakupionej brzeczki produkował piwa. Sprzedawana brzeczka nie będzie zawierała alkoholu etylowego. W ocenie Zainteresowanego, sprzedawany wyrób nie jest wyrobem gotowym, a jedynie półproduktem, zatem nie będzie podlegał akcyzie.


Wskazać należy przy tym, iż zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.


W ocenie tutejszego organu, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy. W opisanej sytuacji przedmiotem sprzedaży będzie wyrób w postaci brzeczki gorącej (półprodukt piwa), bez zawartości alkoholu etylowego, zatem nie będzie to jeszcze wyrób akcyzowy. Natomiast, w świetle przedstawionych wyżej przepisów opodatkowaniu akcyzą podlegają wyroby akcyzowe, w tym piwo, jako wyrób gotowy, czyli wyrób który może być już skierowany do konsumpcji (sprzedaży).

Końcowo podkreśla się, iż interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione elementy zdarzenia przyszłego z których jednoznacznie wynika, że przedmiotem sprzedaży jest brzeczka gorąca, która nie zawiera w składzie alkoholu etylowego.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj