Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1046a/12/AF
z 28 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nabycia od podmiotu z kraju trzeciego, towaru znajdującego się w innym państwie członkowskim za import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 sierpnia 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nabycia od podmiotu z kraju trzeciego, towaru znajdującego się w innym państwie członkowskim za import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka od lipca 2011 r. realizuje budowę jachtu dalekomorskiego, według kontraktu zawartego z firmą zarejestrowaną na wyspie (…). W ramach zawartego kontraktu zobowiązana jest do odkupienia (w październiku 2012 r.) od zleceniodawcy jego starego, do tej pory użytkowanego jachtu żaglowego zarejestrowanego w Porcie (…), w celu dalszej odsprzedaży. Wartość starego jachtu wyceniono na kwotę 1.250.000 EUR. Według ustaleń kontraktu, finansowe rozliczenie umowy odbywa się w 8 proporcjonalnych ratach (w kwocie 156.250 EUR każda rata), które kontrahent potrąca (kompensuje) w momencie dokonywania wpłat a konto budowy nowego jachtu. Kwoty potrąconych rat dokumentuje wystawiając kolejne faktury zaliczkowe, które Spółka księguje w ciężar konta rozliczenia zakupu towarów i nie wykazuje ich w deklaracjach VAT-7.

Jacht zarejestrowany jest na wyspie (…), natomiast stacjonuje na Morzu w Hiszpanii. Spółka jest zainteresowana jego jak najszybszą sprzedażą, w związku z czym nie zamierza go sprowadzać do Polski.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy transakcja zakupu używanego jachtu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i kiedy powstanie obowiązek podatkowy?


Zdaniem Wnioskodawcy, zakup towarów dokonany przez polskiego przedsiębiorcę w kraju spoza Unii Europejskiej (np. wyspa (…)), powinien być traktowany jako import towarów. W opisywanym przypadku nie wystąpi jednak import, który podlega opodatkowaniu w Polsce, według ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego (art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług). Ponadto import towarów wystąpi tylko wtedy, gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski (art. 36 ww. ustawy). Jeżeli procedura celna zostanie zakończona na terytorium innego państwa członkowskiego (np. w Hiszpanii – gdzie stacjonuje jacht), import dokonany będzie w tym państwie. Z art. 60 Dyrektywy 2006/112/WE wynika, że miejscem importu towarów jest to państwo członkowskie, na którego terytorium towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia do Unii Europejskiej. Skuteczne przeniesienie praw własności wiąże się z koniecznością zarejestrowania jachtu w rejestrze kraju nabywcy, co wymusza na dostawcy, m. in. dokonanie „odprawy celnej” tego jachtu na terytorium Unii Europejskiej. Tak więc dokonanie odprawy jachtu i dopuszczenie do obrotu na terytorium Hiszpanii skutkowałoby uznaniem transakcji za import towaru dokonany waśnie w tym kraju. Dokonanie „odprawy celnej” oraz wprowadzenie zaimportowanego jachtu na terytorium Hiszpanii oznaczałoby, że czynność ta stanowi import towarów, który podlega opodatkowaniu w Hiszpanii, zgodnie z przepisami tam obowiązującymi. Nie stanowi natomiast importu na terytorium Polski.

Powstanie obowiązku podatkowego z tytułu importu towaru na terytorium Hiszpanii nie oznacza, że transakcja ta rodzi bezwzględny obowiązek zapłaty podatku. We wspólnotowym zharmonizowanym systemie VAT obowiązuje zasada, zgodnie z którą czynność importu towarów pochodzących z kraju trzeciego, które następnie mają być wywiezione do innego państwa członkowskiego w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (czyli z Hiszpanii do Polski) jest zwolniona od podatku. Dopiero przemieszczenie jachtu do Polski z terytorium innego państwa członkowskiego stanowiłoby transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (zwaną także nietransakcyjnym przemieszczeniem towarów). Wówczas import towarów jest zwolniony w kraju importu (tj. Hiszpanii), a przemieszczenie zaimportowanych towarów do Polski (stanowiące WNT) podlega opodatkowaniu w Polsce. Wewnątrzwspólnotowe nabycie zachodzi, gdy dokonującym dostawy towaru jest podatnik VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej. W opisywanym przypadku sprzedawcą towaru jest podmiot z państwa trzeciego, który nie jest podatnikiem VAT, ani podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym państwie Unii Europejskiej. Nie wystąpi więc – zdaniem Spółki – wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

W art. 17 ustawy o podatku od towarów i usług wskazano sytuacje, w których obowiązek zapłaty VAT ciąży na nabywcy towaru, nawet jeśli nie dokonuje on wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru lub importu. Według art. 17 ust. 1 pkt ww. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju. Z uwagi na to, że dokonujący dostawy nie ma siedziby w Polsce, zacytowany przepis nakazywałby zapłacić VAT, o ile dostawa jest dokonywana na terytorium kraju. Należy więc ustalić miejsce dostawy towaru. Zastosowanie znajdzie tu reguła ustalania miejsca towarów wysyłanych - zawarta w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Miejscem dostawy towarów – w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W ocenie Spółki, nie ma obowiązku zapłaty podatku w Polsce od nabycia używanego jachtu, ponieważ nie jest to ani import towaru czy też wewnątrzwspólnotowe nabycie, ani też sytuacja opisana w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez terytorium kraju - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…) - pkt 3 ww. artykułu.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do brzmienia art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Na podstawie ust. ww. artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:


  1. nabywcą towarów jest:


    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    1. z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.


Przepisy art. 22 ustawy określają miejsce świadczenia przy dostawie towarów. Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, w jaki dostawa jest realizowana.

W myśl zasady wyrażonej w ust. 1 pkt 1 tego artykułu, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Ma to znaczenie w kontekście brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść cytowanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że transakcja nabycia przez Spółkę używanego jachtu, znajdującego się w Hiszpanii, który nie ma być w następstwie tej czynności transportowany do Polski, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj