Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-659/10-2/AM
z 15 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-659/10-2/AM
Data
2010.09.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Dochody ze wspólnego żródła

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
amortyzacja
aport
aport
odpisy amortyzacyjne
odpisy amortyzacyjne
środek trwały
środek trwały
wartość początkowa
wartość początkowa


Istota interpretacji
Ustalenie wartości początkowej składników majątku wnoszonych aportem.



Wniosek ORD-IN 382 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 08.07.2010 r. (data wpływu 19.07.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej składników majątku wnoszonych aportem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.07. 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej składników majątku wnoszonych aportem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar wraz z innymi osobami założyć spółkę komandytową prawa polskiego, do której jeden ze wspólników (B. Sp. z o.o.) planuje przekazać swoje przedsiębiorstwo jako wkład niepieniężny do spółki komandytowej w zamian za udziały. W skład przedsiębiorstwa będącego przedmiotem wkładu wejdą wszystkie aktywa spółki B., w tym środki trwałe (m. in. prawo użytkowania wieczystego, budynki, budowie, urządzenia techniczne i maszyny), należności krótkoterminowe z tytułu dostaw towarów i usług, środki pieniężne. Aktywa te będą przedmiotem wkładu w postaci przedsiębiorstwa. Ponadto w ramach wkładu w postaci przedsiębiorstwa spółka komandytowa przejmie dotychczasowych pracowników spółki B. Sp. z o.o. .Spółka komandytowa wskutek wniesienia do niej wkładu w postaci przedsiębiorstwa B. Sp. z o.o. przejmie dotychczasową działalność spółki B. sp. z o.o., polegającą na składowaniu i dystrybucji bitumu i będzie ją kontynuować. Będzie ona zatem podatnikiem VAT w Polsce i dokona rejestracji do VAT. W szczególności Spółka komandytowa będzie kontynuować współpracę z dotychczasowymi klientami i dostawcami spółki B. W chwili obecnej działalność prowadzona przez spółkę B. sp. z o.o. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (względnie podatkowi od wartości dodanej poza granicami RP), zaś spółka nie korzysta ze zwolnień od tego podatku. B. sp. z o.o. jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Według jakiej wartości początkowej powinny być ujęte środki trwałe wnoszone aportem w ramach przedsiębiorstwa przez B. sp. z o.o., stanowiące podstawę do wyliczenia kwoty odpisów amortyzacyjnych będących kosztem podatkowym dla wnioskodawcy jako wspólnika spółki komandytowej oraz według jakiej wartości powinny zostać ujęte pozostałe aktywa wnoszone w ramach wkładu tj. ewentualne zapasy, których wartość stanie się kosztem uzyskania przychodów dla wnioskodawcy jako wspólnika spółki komandytowej w momencie sprzedaży przez spółkę komandytową oraz w jakiej wartości powinny zostać ujęte w ewidencjach podatkowych i księgowych spółki komandytowej pozostałe aktywa (należności środki pieniężne) wniesione wkładem w ramach przedsiębiorstwa B. sp. z o.o.

Zdaniem wnioskodawcy wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wnoszonych aportem w ramach przedsiębiorstwa przez B. sp. z o.o. do spółki komandytowej powinna odpowiadać wartości początkowej tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wynikającej z ksiąg wspólnika wnoszącego wkład, zaś wartość pozostałych wnoszonych w ramach przedsiębiorstwa aktywów powinna odpowiadać ich wartości rynkowej.

Stosownie do treści art. 8 ust. 2 w zw. z art. 8 ust. I ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwana dalej pdof), przychody i koszty wspólnika spółki osobowej określa się proporcjonalnie do prawa wspólnika do udziału w zysku spółki wynikającym z umowy spółki. A zatem spółka komandytowa powinna rozpoznawać jako koszt uzyskania przychodu, wynikający z umowy spółki komandytowej proporcjonalny udział (odpowiadający udziałowi w zyskach spółki komandytowej) w miesięcznym odpisie amortyzacyjnym, ustalonym na poziomie spółki komandytowej w oparciu o wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wynikającą z ewidencji wspólnika wnoszącego wkład.

Aby ustalić koszt uzyskania przychodu, jaki może zostać w opisany wyżej sposób przypisany wspólnikom spółki komandytowej, na poziomie spółki osobowej musi zostać ustalona wartość początkowa podlegających amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odnosi się do spółek osobowych, lecz do ich wspólników. przy określaniu wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wniesionych do spółki w drodze przedsiębiorstwa zastosowanie powinny znaleźć przepisy art. 22g ust. 14a w zw. z art. 22 g ust. 12 updof.

Zgodnie z art. 22g ust. 12 updof w razie zmiany formy prawnej a także połączenia albo podziału podmiotów dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustała się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji (wykazie) podmiotu o zmienionej formie prawnej podzielonego albo połączonego. Przepisy powyższe zgodnie z treścią art. 22g ust. 14a updof odpowiednio stosuje się w przypadku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego.

Jeżeli zaś składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, stosuje się odpowiednio art. 22g ust. 14 pdof. Zgodnie z jego brzmieniem w razie nabycia w drodze kupna lub przyjęcia do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa łub jego zorganizowanej części łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi:

  1. suma ich wartości rynkowej - w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy
  2. różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi - w przypadku nie wystąpienia dodatniej wartości firmy. Za wyceną pozostałych aktywów (poza środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi) wnoszonych w ramach przedsiębiorstwa w ich wartości rynkowej opowiedział się m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 16.09.2009 r. nr IPPB5/423-350/09-2/AJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj