Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-881/10/PC
z 4 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-881/10/PC
Data
2010.10.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
spółdzielnie mieszkaniowe
spółdzielnie mieszkaniowe
sprzedaż lokalu
sprzedaż lokalu
zasoby mieszkaniowe
zasoby mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy różnica pomiędzy wartością wypłaconą osobie zdającej lokal (w/g pierwotnego operatu szacunkowego), a wartością wniesioną przez osobę, która nabyła lokal w drodze przetargu, stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a w związku z tym dochód z tej operacji stanowiący różnicę pomiędzy przychodem, a kosztami związanymi z ustanowieniem prawa odrębnej własności w drodze przetargu (ogłoszenie prasowe o przetargu, próby szczelności instalacji gazowej, koszt zaświadczenia wydanego przez PKO dla celów spisania aktu notarialnego itp.) jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 pkt 44 (winno być art. 17 ust. 1 pkt 44) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 991 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 02 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lipca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek uzupełnionym w dniu 10 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokali mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Członkowie Spółdzielni posiadający lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego w latach 2008-2009 zrezygnowali z zajmowanych lokali i otrzymali wartość rynkową mieszkania w/g operatu szacunkowego sporządzonego na moment zdania mieszkania. Jednak z uwagi na to, że nie była dokończona procedura związana z wyodrębnieniem lokali mieszkalnych nie można było ogłosić przetargu zgodnie z art. 11 pkt 2 (winno być art. 11 ust. 21) ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (j.t. Dz. U. 2003r. Nr 119 poz. 1116 ze zm.). Przetargi na zdane lokale mieszkalne zostały ogłoszone po zakończeniu procedur, jednak z uwagi na znaczące zmiany cen rynkowych lokale zostały ponownie wycenione przez rzeczoznawcę, a nowa cena rynkowa stanowiła cenę podaną do przetargu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy różnica pomiędzy wartością wypłaconą osobie zdającej lokal (w/g pierwotnego operatu szacunkowego), a wartością wniesioną przez osobę, która nabyła lokal w drodze przetargu, stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a w związku z tym dochód z tej operacji stanowiący różnicę pomiędzy przychodem, a kosztami związanymi z ustanowieniem prawa odrębnej własności w drodze przetargu (ogłoszenie prasowe o przetargu, próby szczelności instalacji gazowej, koszt zaświadczenia wydanego przez PKO dla celów spisania aktu notarialnego itp.) jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 pkt 44 (winno być art. 17 ust. 1 pkt 44) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustanowienie prawa odrębnej własności oraz ich przenoszenie na rzecz osób wyłonionych w drodze przetargu stanowi integralną część gospodarki zasobami mieszkaniowymi i wszelkie dochody (straty) z tej działalności podlegają art. 17 ust. 44 (winno być art. 17 ust. 1 pkt 44) ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

I tak przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W celu określenia zakresu przedmiotowego zwolnienia wynikającego z cytowanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych niezbędne jest zdefiniowanie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” i „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” albowiem przepisy ww. ustawy nie zawierają definicji tych pojęć. W tym zakresie zasadne jest sięgniecie do reguł wykładni językowej.

W języku potocznym, pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku oznacza natomiast dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych” określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody Spółdzielni Mieszkaniowej otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż członkowie Spółdzielni posiadający lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego w latach 2008-2009 zrezygnowali z zajmowanych lokali i otrzymali wartość rynkową mieszkania w/g operatu szacunkowego sporządzonego na moment zadania mieszkania. Jednak z uwagi na fakt, że procedura związana z wyodrębnieniem lokali mieszkalnych nie była dokończona, nie można było ogłosić przetargu zgodnie z art. 11 ust. 21 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (j.t. Dz. U. 2003r. Nr 119 poz. 1116 ze zm.). Przetargi na zdane lokale mieszkalne zostały ogłoszone po zakończeniu procedur, jednak z uwagi na znaczące zmiany cen rynkowych lokale zostały ponownie wycenione przez rzeczoznawcę, a nowa cena rynkowa stanowiła cenę podaną do przetargu.

Prawidłowe jest więc stanowisko, iż w zakresie pojęcia „dochód pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi” mieści się uzyskany przez Spółdzielnię dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy kwotą przychodu uzyskaną w wyniku przetargu, a wartością wypłaconą osobie zdającej lokal. Dochód ten w przypadku przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj