Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-551/10-2/LK
z 30 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-551/10-2/LK
Data
2010.08.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług
usługi naprawy pojazdów samochodowych
usługi naprawy pojazdów samochodowych


Istota interpretacji
Wg jakiej stawki VAT będą opodatkowane usługi polegające na wymianie zużytych opon na nowe, lub używane ale nadające się do dalszego użytkowania, wyważeniu kół, naprawy kół, i wulkanizacji opon?Czy usługę taką należy udokumentować fakturą uproszczoną, o której mowa w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), a więc fakturą bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem? Czy na fakturze tej trzeba podawać podstawę prawną?



Wniosek ORD-IN 305 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01.05.2010 r. (data wpływu 07.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahentów z krajów nie należących do Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahentów z krajów nie należących do Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKD 45.20.Z) w ramach, której wykonuje usługi polegające na wymianie, wulkanizacji, naprawie, wyważaniu opon w samochodach i naczepach ciężarowych. W zakres usługi Wnioskodawcy wchodzi wymiana zużytej opony na nową (lub używaną, ale nadającą się do dalszego użytkowania), wyważenie kół, czasami także naprawy kół i felg, zawieszenia, i wulkanizacja opon. Opisane usługi Wnioskodawca wykonuje w siedzibie swojej firmy na terytorium Polski. Wnioskodawca nie prowadzi działalności w zakresie produkcji opon.

Wnioskodawca zamierza, usługi te wykonywać na rzecz podmiotów gospodarczych z państw obcych nie należących do Unii Europejskiej np. z Rosji, Białorusi, Ukrainy. Kontrahenci ci nie prowadzą na terytorium Polski działalności, są to na ogół firmy transportowe, których samochody ciężarowe wjeżdżają na terytorium Polski w związku z wykonywaniem usług transportowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Wg jakiej stawki VAT będą opodatkowane usługi polegające na wymianie zużytych opon na nowe, lub używane ale nadające się do dalszego użytkowania, wyważeniu kół, naprawy kół, i wulkanizacji opon...

Czy usługę taką należy udokumentować fakturą uproszczoną, o której mowa w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), a więc fakturą bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem... Czy na fakturze tej trzeba podawać podstawę prawną...

Zdaniem, Wnioskodawcy świadczenie usługi naprawy pojazdu dla podatnika (podmiotu gospodarczego) z obcego Państwa nie wchodzącego w skład Unii Europejskiej nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce (zakładając, nabywca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski). Na fakturze uproszczonej dokumentującej tę usługę nie trzeba podawać żadnej podstawy prawnej. Opodatkowaniu VAT w Polsce podlega, między innymi, odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski (zob. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej u.p. t. u.). A contrario - nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce odpłatne świadczenie usług poza terytorium Polski. W przypadku świadczenia usług naprawy na rzecz podatników (podmiotów gospodarczych) zastosowanie znajdują przepisy art. 28b ustawy o VAT. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, stanowiącym, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatników jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, w związku z niniejszym usługa takowa w Polsce nie będzie podlegała opodatkowaniu.

Oznacza to, że świadczenie usługi naprawy pojazdu dla podatnika (podmiotu gospodarczego) również z państw nienależących do Unii Europejskiej nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce. W konsekwencji, usługę taką należy udokumentować fakturą uproszczoną, o której mowa w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom: wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), a więc fakturą bez stawki (lub ze stawką „NP”., czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Na fakturze tej nie trzeba podawać żadnej podstawy prawnej (nie ma jednak przeszkód, aby wskazać art. 28b ust. 1 u.p.t.u. jako przepis, z którego wynika brak opodatkowania świadczonej usługi w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Określeniem „usługi” w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    a. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    b. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W świetle powyższego istotnym jest ustalenie statusu usługobiorcy, na rzecz którego świadczona jest usługa. Usługi świadczone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28a są to m.in. czynności wykonywane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą o podobnym charakterze prowadzoną na terenie innego niż Polska kraju.

A contrario podmioty nie spełniające definicji zawartej w art. 28a ustawy nie są uważane za podatników dla celów określenia miejsca świadczenia usług.

Ogólną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określa art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli w ramach tej działalności, wykonuje usługi polegające na wymianie, wulkanizacji, naprawie, wyważaniu opon w samochodach i naczepach ciężarowych. W zakres tych usługi wchodzi wymiana zużytej opony na nową (lub używaną, ale nadającą się do dalszego użytkowania), wyważenie kół, czasami także naprawy kół i felg, zawieszenia, i wulkanizacja opon. Opisane usługi Wnioskodawca wykonuje w siedzibie swojej firmy na terytorium Polski. Wnioskodawca nie prowadzi działalności w zakresie produkcji opon.

Wnioskodawca zamierza świadczyć tego rodzaju usługi na rzecz podmiotów gospodarczych z państw nienależących do Unii Europejskiej np. z Rosji, Białorusi, Ukrainy. Kontrahenci ci nie prowadzą na terytorium Polski działalności, są to głównie firmy transportowe, których samochody ciężarowe wjeżdżają na terytorium Polski w związku z wykonywaniem usług transportowych.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy iż Wnioskodawca świadczy usługi na ruchomym majątku rzeczowym.

Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy ustawa o podatku od towarów i usług dla usług na ruchomym majątku rzeczowym świadczonych na rzecz podatników nie przewiduje żadnych wyjątków od reguły ogólnej dotyczącej miejsca świadczenia, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż firmy zagraniczne z krajów z poza Unii Europejskiej będące nabywcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę spełniają definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia i opodatkowania usług polegających na wymianie, wulkanizacji, naprawie, wyważaniu opon w samochodach i naczepach ciężarowych będzie terytorium kraju w którym usługobiorca posiada siedzibę tj. Ukrainy, Białorusi, Rosji.

Biorąc pod uwagę powyższe w świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium kraju, lecz w państwach trzecich (Ukrainie, Białorusi, Rosji).

W świetle art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub — w przypadku terytorium państwa trzeciego — podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), wskazuje iż przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5 rozporządzenia z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem - § 25 ust. 2 rozporządzenia.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Wnioskodawca będzie zobowiązany udokumentować świadczone usługi, będące przedmiotem zapytania, wystawiając fakturę zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy. Faktury te, stosownie do § 25 ust. 2 rozporządzenia, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Reasumując mając na uwadze treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, iż zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż kontrahenci z krajów trzecich będący nabywcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę spełniają definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia i opodatkowania usług polegających na wymianie, wulkanizacji, naprawie, wyważaniu opon w samochodach i naczepach ciężarowych będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę, tj. terytorium krajów trzecich Ukrainy, Białorusi, Rosji. Tym samym świadczone usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Usługę taką należy udokumentować fakturą, o której mowa w § 25 ww. rozporządzenia, a zatem wystawiane przez Wnioskodawcę faktury, które nie zawierają stawki podatku, kwoty podatku i kwoty należności wraz z podatkiem będą wystawiane prawidłowo. Cytowane powyżej przepisy nie wskazują, iż Wnioskodawca winien zamieszczać na fakturze podstawę prawną (art. 28b ustawy) zgodnie, z którą obowiązek rozliczenia świadczonych usług należy do nabywcy tych usług. Jednakże postępowanie Wnioskodawcy polegające na wskazaniu, na fakturze art. 28b nie można uznać za nieprawidłowe, § 5 rozporządzenia wskazuje bowiem jakie niezbędne elementy winna zawierać faktura.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj