Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-780/10-4/MP
z 10 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-780/10-4/MP
Data
2010.09.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
azbest
azbest
gmina
gmina
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
odliczenia
odliczenia


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku VAT od zakupu usługi opracowania „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy”.



Wniosek ORD-IN 549 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od zakupu usługi opracowania „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od zakupu usługi opracowania „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy”. Wniosek doprecyzowano o brakujące informacje pismem z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z ubieganiem się o dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w na dofinansowanie opracowania „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy” (dalej :Program), Gmina została zobligowana do przedstawienia interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Z uwagi na konieczność opracowania „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy” w roku bieżącym w miesiącach czerwiec-lipiec prowadzona jest szczegółowa inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest poprzez spis z natury, która będzie podstawą do sporządzenia Programu. Zgodnie z zapisami zawartymi w „Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” oraz zgodnie z art. 162 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. 2008 r. Nr 25, poz. 150) niniejszy Program stanowi element realizacji polityki ekologicznej państwa oraz przyczyni się do procesu sukcesywnej eliminacji substancji stanowiącej szczególne zagrożenie dla środowiska – wyrobów zawierających azbest.

Realizacja programu spowoduje:

  • sukcesywną eliminację wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy poprzez usunięcie ze środowiska naturalnego wyrobów szkodliwych dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska przyrodniczego i zastąpienie ich materiałami przyjaznymi środowisku, (w tym w pierwszej kolejności usunięcie azbestu z obiektów zlokalizowanych w obrębie obszarów prawnie chronionych – (…) oraz wyrobów składowanych u mieszkańców Gminy),
  • spełnienie wymogów i standardów ochrony środowiska określonych w prawie krajowym i unijnym,
  • stworzenie odpowiednich warunków do wdrożenia przepisów prawnych i norm postępowania z wyrobami zawierającymi azbest,
  • stworzenie systemu pomocy dla mieszkańców Gminy w realizacji zadań związanych z wymianą pokryć azbestowych zgodnie z wymogami prawa, z wykorzystaniem środków finansowych pochodzących z WFOŚiGW w i innych dostępnych źródeł finansowania,
  • podniesienie stanu wiedzy i świadomości społecznej na temat szkodliwości azbestu oraz sposobów bezpiecznego postępowania z nim.

Opracowany Program będzie dokumentem na potrzeby Gminy.

W uzupełnieniu z dnia 17 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca poinformował, iż:

  1. Przedmiotowy Program związany jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu z uwagi na fakt, iż będzie on dokumentem na potrzeby własne Gminy. Zgodnie z zapisami zawartymi w Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 oraz zgodnie z art. 162 ustawy Prawo Ochrony Środowiska opracowany Program stanowi element realizacji polityki ekologicznej państwa oraz przyczyni się do procesu sukcesywnej eliminacji substancji stanowiącej szczególne zagrożenie dla środowiska – wyrobów zwierających azbest;
  2. Opracowanie Programu usuwania wyrobów zwierających azbest należy do zadań własnych Gminy z zakresu ochrony środowiska i jest zgodny z art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Ponadto prawną podstawą tworzenia i realizacji Programu usuwania azbestu terenu Gminy są: Rezolucja Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 1997 r. w sprawie programu wycofania azbestu z gospodarki (M.P. Nr 38, poz. 373); „Rządowy Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terytorium Polski w latach 2002-2032” - przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 17 maja 2002 r.; Program Oczyszczania Kraju z Azbestu 2009-2032 przyjęty przez Radę Ministrów dnia 14 lipca 2009 r.: ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 3, poz. 20 ze zm.); ustawa o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t. j. Dz. U. z 2007 r., Nr 39 poz. 251); Krajowy Plan Gospodarki Odpadami, Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami;
  3. Opracowanie Programu sfinansowane będzie ze środków WFOŚ i GW w wysokości 16.592,00 zł i ze środków własnych Gminy w wysokości 4.148,00 zł;
  4. Obiekty objęte Programem nie będą oddane w użytkowanie na podstawie umów cywilno-prawnych innym podmiotom, gdyż stanowią one własność osób prywatnych lub prawnych z terenu Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy, Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT od zakupu usługi opracowania „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy”...

Zdaniem Wnioskodawcy, aby była możliwa realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane towary i usługi muszą służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, Gmina jako podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, gdyż w przedmiotowym przypadku zakup tej usługi nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego. Gminie zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu usługi polegającej na opracowaniu „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – 6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należą m. in. sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, ochrony środowiska – art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 5, ww. ustawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż w związku z koniecznością opracowania, „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy” w roku bieżącym w miesiącach czerwiec-lipiec prowadzona jest szczegółowa inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest poprzez spis z natury, która będzie podstawą do sporządzania Programu. Zgodnie z zapisami zawartymi w „Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, Wnioskodawca wystąpi o środki zewnętrzne do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w na dofinansowanie opracowania. Przedmiotowy Program związany jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu z uwagi na fakt, iż będzie on dokumentem na potrzeby własne Gminy. Opracowanie Programu sfinansowane będzie ze środków WFOŚiGW w wysokości 16.592,00 zł i ze środków własnych Gminy w wysokości 4.148,00 zł. Obiekty objęte Programem nie będą oddane w użytkowanie na podstawie umów cywilno-prawnych innym podmiotom, gdyż stanowią one własność osób prywatnych lub prawnych z terenu Gminy.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki pozytywnej warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jak również zwrot podatku z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz w oparciu o powołane przepisy prawne należy zwiedzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu zakupu usługi opracowania „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy”, gdyż będzie on wykorzystywany do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj