Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-289/10/MK
z 21 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-289/10/MK
Data
2010.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji


Słowa kluczowe
placówka oświatowa
placówka oświatowa
podatek dochodowy od osób prawnych
podatek dochodowy od osób prawnych
podatnik
podatnik
rada rodziców
rada rodziców
stowarzyszenia
stowarzyszenia
szkoła publiczna
szkoła publiczna
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy jednostki takie jak Rady Rodziców działające przy szkołach, nie mające osobowości prawnej, nie będące organizacjami pożytku publicznego ani stowarzyszeniami mają obowiązek sporządzania bilansu na dzień 31 grudnia danego roku i składania go do urzędu skarbowego wraz z drukiem CIT-8 ?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2010 r. (data wpływu 18 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podmiotowości podatkowej Rady Rodziców - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2010 r. wpłynął , uzupełniony pismem z dnia 6 września 2010 r., wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej podatkowoprawnego statusu Rady Rodziców.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca - Rada Rodziców posiada numer NIP, ale nie posiada osobowości prawnej, działa przy Zespole Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego. Jednostki budżetowe z ustawy zwolnione są z podatku dochodowego od osób prawnych, a tym samym od składania do urzędu skarbowego bilansu oraz druku CIT 8.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy jednostki takie jak Rady Rodziców działające przy szkołach, nie mające osobowości prawnej, nie będące organizacjami pożytku publicznego ani stowarzyszeniami mają obowiązek sporządzania bilansu na dzień 31 grudnia danego roku i składania go do urzędu skarbowego wraz z drukiem CIT-8 ...


Zdaniem Wnioskodawcy Rady Rodziców nie maja obowiązku składania do urzędu skarbowego CIT-8, ale w związku z różną interpretacja różnych urzędów skarbowych prosi o jednolitą interpretację.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Jak wynika z treści art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) ustawa określa zakres podmiotowy obowiązywania ustawy, który obejmuje opodatkowanie dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Analiza posiadania podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez rady rodziców wymaga odniesienia do przepisów regulujących ich status, a mianowicie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U.

z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Zasady tworzenia rady rodziców uchwala – stosownie do art. 53 ust. 2 ustawy o systemie oświaty – ogół rodziców uczniów albo placówki oświatowej. Rada uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły (art. 53 ust. 4 ustawy o systemie oświaty), i może występować do dyrektora szkoły (placówki) z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich jej spraw

(art. 54 ust. 1 ustawy). W celu wspierania działalności statutowej szkoły (placówki) rada rodziców może zgodnie z jej art. 54 ust. 8 – gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.

Ponadto, zgodnie z poglądem wyrażonym przez Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z dnia 15 września 2000 r. sygn. akt I SA 943/00 rada rodziców jest organem społecznym reprezentującym rodziców uczniów (przedszkolaków), ale tylko wewnątrz systemu oświaty, powołanym przepisem art. 53 ustawy o systemie oświaty. Na podstawie art. 54 ust. 1 tej ustawy jest ona upoważniona do występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły (przedszkola) jedynie do rady szkoły, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że rada rodziców utworzona przez rodziców uczniów, jako ich reprezentant (art. 53 ust. 1 ustawy o systemie oświaty), jest wyłącznie wewnętrznym organem szkoły (organem pomocniczym dyrektora szkoły) - art. 54 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Rada rodziców zatem, będąc społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym szkoły (przedszkola), nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Nie może więc być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo podnieść należy, że przy ocenie podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych nie może być decydujący fakt nadania numeru NIP. Drugorzędne znaczenie przy ocenie charakteru jednostki mają także takie okoliczności, jak: tożsamość nazw podmiotów, czy też korzystanie przez podmiot z wydzielonego rachunku bankowego (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 maja 2006 r. sygn. akt I SA/Wr 348/05).


W świetle powyższego uznać należy, że rada rodziców nie jest podmiotem podatku dochodowego od osób prawnych, zatem nie ma obowiązku składania zeznań CIT-8 _ stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj