Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-69/10/MS
z 29 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-69/10/MS
Data
2010.01.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
faktura
faktura korygująca
faktura korygująca
korekta
korekta
korekta podatku
korekta podatku


Istota interpretacji
w rozliczeniu za jaki okres należy dokonać korekty podatku należnego w sytuacji gdy otrzymane premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za usługę opodatkowaną podatkiem VAT



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009r. (data wpływu 20 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2010r. (data wpływu 19 stycznia 2010r.) oraz pismem z dnia 27 stycznia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia w rozliczeniu za jaki okres należy dokonać korekty podatku należnego w sytuacji gdy otrzymane premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za usługę opodatkowaną podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia w rozliczeniu za jaki okres należy dokonać korekty podatku należnego w sytuacji gdy otrzymane premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za usługę opodatkowaną podatkiem VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 stycznia 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1063/09/MS, IBPB1/2/423-1265/09/MO z dnia 7 stycznia 2010r. oraz pismem z dnia 27 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca należy do G. K. (dalej Grupa). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów od kontrahentów posiadających siedzibę na terytorium innych krajów członkowskich UE (dalej: Dostawcy lub jednostkowo Dostawca). Wnioskodawca zaopatruje się w towary handlowe u Dostawców na podstawie umów zawieranych pomiędzy Grupą a poszczególnymi Dostawcami, które to umowy regulują współpracę handlową między wskazanymi podmiotami.

Przewidują one, iż Wnioskodawcy, będącemu częścią Grupy, wypłacana jest premia pieniężna za osiągnięcie odpowiedniego poziomu wolumenu zakupionych towarów od danego Dostawcy we wskazanym w umowie okresie rozliczeniowym.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne są kalkulowane w zawartych z Dostawcami umowach jako procent lub kwota od wartości towarów zakupionych w danym okresie rozliczeniowym.

W każdym z powyższych przypadków, na podstawie umowy zawartej między Grupą a poszczególnymi Dostawcami, ustalony został określony poziom wolumenu zakupionych towarów, po przekroczeniu którego Wnioskodawcy wypłacana jest premia pieniężna. Im większa wartość wolumenu zakupionych towarów, tym wyższy procent/kwota udzielanej przez Dostawcę premii pieniężnej.

Wnioskodawca zaznacza, iż otrzymywane przez niego premie pieniężne nie są związane z konkretną dostawą towarów, lecz są wynikiem wszystkich dostaw dokonanych przez Dostawcę na rzecz Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym.

Związek pomiędzy wypłacaną premią pieniężną a dostawami towarów zrealizowanymi przez Dostawców polega zatem na tym, iż:

  • zrealizowane przez Wnioskodawcę nabycia stanowią podstawę do wyliczenia premii,
  • dostawy realizowane są w odpowiednim okresie rozliczeniowym, przewidzianym w umowie z danym Dostawcą,
  • w przypadku niektórych Dostawców wysokość premii uzależniona jest od asortymentu kupowanych towarów (tzn. premia pieniężna stanowi różny procent wartości obrotu dla różnych asortymentów).

W odniesieniu do powyższego, jedynym warunkiem, jaki musi spełnić Wnioskodawca, aby otrzymać premię pieniężną, jest zakupienie od Dostawców towarów w danym okresie rozliczeniowym na łączną wartość przekraczającą poziom przewidziany w umowie. Wnioskodawca nie zobowiązuje się przy tym do dokonywania zakupów na określonym poziomie, czy też do dokonywania zamówień wyłącznie u Dostawcy udzielającego premii. Na Wnioskodawcy nie ciążą także żadne inne obowiązki wobec Dostawców, których wykonanie warunkuje otrzymanie przez niego premii pieniężnych. W przypadku bowiem, gdy w danym okresie rozliczeniowym wartość zakupionych przez Wnioskodawcę towarów nie przekroczy ustalonego w umowie poziomu, premia pieniężna nie zostanie mu wypłacona i nie będzie się to wiązać z żadnymi konsekwencjami ze strony Dostawców w stosunku do Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zaznacza, iż w niektórych przypadkach osiągnięcie odpowiedniego poziomu wolumenu zakupionych towarów od danego Dostawcy dotyczy całej Grupy, a nie poszczególnych jej członków z osobna. W związku z tym otrzymanie premii pieniężnej uzależnione jest od osiągnięcia łącznie, przez wszystkie Spółki Grupy, wskazanego w umowie poziomu zakupów towarów. Wówczas otrzymana przez Grupę premia pieniężna dzielona jest proporcjonalnie pomiędzy Spółki Grupy, zgodnie z osiągniętym przez nie poziomem zakupów w łącznej ilości zakupów dokonanej przez całą Grupę.

W dotychczasowej praktyce Wnioskodawcy, otrzymywane premie pieniężne traktowane były błędnie, jako wynagrodzenie za usługę wykonywaną przez Wnioskodawcę na rzecz określonego Dostawcy. W konsekwencji uznawania czynności wykonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz Dostawcy za usługę, była ona opodatkowywana podatkiem od towarów i usług (dalej VAT). W wyniku powyższego otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne zaliczane były do przychodów w wartości netto, ze względu na obliczanie w wartości premii pieniężnej podatku VAT należnego tzw. metodą „w stu”.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Poza ustalonym na dany okres rozliczeniowy wolumenem zakupów, fakt otrzymywania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie jest uzależniony od innych działań Wnioskodawcy, w szczególności od zobowiązania się Wnioskodawcy do dokonywania nabyć towarów w określonej ilości czy wartości w danym okresie rozliczeniowym, terminowego regulowania należności, odpowiedniego eksponowania towarów Dostawcy, posiadania pełnego asortymentu towarów Dostawcy, reklamy towarów Dostawcy. W zależności od konkretnego Dostawcy, okresem rozliczeniowym jest rok lub półrocze. Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustalana jest przez Dostawców, na podstawie wystawionych w danym okresie faktur. Analogiczne zasady ustalania obrotów uprawniających do otrzymania premii dotyczą przypadków, gdy wysokość premii uzależniona jest od asortymentu nabywanych towarów oraz sytuacji, gdy premia uzależniona jest od osiągnięcia przez wszystkie Spółki Grupy określonego poziomu zakupów.

Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że otrzymywane przez niego premie pieniężne od dostawców unijnych nie były dokumentowane przy pomocy jakichkolwiek dokumentów, które byłyby przez Wnioskodawcę wystawiane i ewentualnie przesyłane do przedmiotowych dostawców. Wnioskodawca w szczególności nie wystawiał na tą okoliczność faktur, faktur wewnętrznych, not obciążeniowych, paragonów. Wystawianiem takich dokumentów nie byli zainteresowani unijni dostawcy Wnioskodawcy, których nie sposób było przekonać, iż zgodnie z ówczesnym stanowiskiem polskich organów podatkowych, premie pieniężne powinny być dokumentowe przez podmiot je otrzymujący fakturami VAT.

Niemniej Wnioskodawca niesłusznie traktując premie jako wynagrodzenie za usługę obliczał tzw. metodą „w stu" kwoty VAT należnego według stawki 22%. Następnie Wnioskodawca wykazywał kwoty premii (pomniejszone o tak obliczony podatek VAT) oraz kwoty tak obliczonego podatku VAT w deklaracjach VAT-7, w wierszu „Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju", odpowiednio w polach nr 28 i nr 29.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zakładając, że otrzymywane od dostawców premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za usługę opodatkowaną VAT, w rozliczeniu za jaki okres należy dokonać korekty podatku VAT należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, korekta podatku VAT należnego powinna zostać rozliczona w momencie dokonania tej korekty.

Jak zostało wykazane w niniejszym wniosku, otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za opodatkowaną VAT usługę, a zatem de facto nie istniał przedmiot opodatkowania. Dlatego też wykazany podatek VAT należny jest podatkiem nienależnie wykazanym.

Powyższe powoduje, że bezpodstawne opodatkowanie premii pieniężnych spowodowało nieprawidłowe ujęcie podatku VAT należnego, a zatem powinno zostać skorygowane poprzez przygotowanie stosownych korekt deklaracji VAT-7 w momencie dokonywania korekty podatku VAT należnego. Zdaniem Wnioskodawcy korekty tej należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca pierwotnie wykazał ten podatek. Innymi słowy, należy skorygować te deklaracje VAT-7, w których Wnioskodawca niepotrzebnie, niesłusznie wykazał VAT należny od usług (których de facto nie świadczył).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż, czyli m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na art. 29 ust. 4-4c ustawy o VAT gdzie ustawodawca przewidział szereg sytuacji, kiedy możliwe jest dokonanie korekty wykazanego podatku na fakturze jak też wskazał warunki jakie należy spełnić w celu skorygowania deklaracji. I tak, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Zgodnie z art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

  1. w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  2. wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 29 stycznia 2010r. nr IBPP1/443-1063/09/MS uznał, iż w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) wskazanym we wniosku z dnia 29 września 2009r. Wnioskodawca otrzymujący premie pieniężne nie świadczy na rzecz dostawców usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz, że otrzymanie premii pieniężnych nie rodzi u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT.

W związku z powyższym, gdy stwierdzono, iż w przedmiotowej sprawie nie doszło do świadczenia usług przez Wnioskodawcę, w świetle powołanego wyżej przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymanych premii pieniężnych Wnioskodawca nie powinien dokumentować fakturami VAT.

Z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, że otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne od dostawców unijnych nie były dokumentowane przy pomocy jakichkolwiek dokumentów, które byłyby przez Wnioskodawcę wystawiane i ewentualnie przesyłane do dostawców. Wnioskodawca w szczególności nie wystawiał na tą okoliczność faktur, faktur wewnętrznych, not obciążeniowych, paragonów. Wystawianiem takich dokumentów nie byli zainteresowani unijni dostawcy Wnioskodawcy, których nie sposób było przekonać, iż zgodnie z ówczesnym stanowiskiem polskich organów podatkowych, premie pieniężne powinny być dokumentowe przez podmiot je otrzymujący fakturami VAT.

Niemniej Wnioskodawca niesłusznie traktując premie jako wynagrodzenie za usługę obliczał tzw. metodą „w stu" kwoty VAT należnego według stawki 22%. Następnie Wnioskodawca wykazywał kwoty premii (pomniejszone o tak obliczony podatek VAT) oraz kwoty tak obliczonego podatku VAT w deklaracjach VAT-7, w wierszu „Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju", odpowiednio w polach nr 28 i nr 29.

Odnosząc się do kwestii korekty podatku należnego wykazanego, jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, w deklaracjach VAT-7, w wierszu „Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju", odpowiednio w polach nr 28 i nr 29, w sytuacji gdy otrzymane premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za usługę opodatkowaną podatkiem VAT stwierdzić należy, że w związku z tym, iż otrzymane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie były przez niego dokumentowane fakturami VAT w sprawie nie zachodzi konieczność korekty podatku należnego poprzez korektę faktur VAT na zasadach określonych w art. 29 ust. 4-4c ustawy o VAT.

Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowanie przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT wskazujący okresy rozliczeniowe, za które należy dokonać korekty zmniejszającej podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Jednocześnie w związku z tym, iż otrzymanie premii pieniężnych nie rodziło u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT oraz przedmiotowe premie nie były przez Wnioskodawcę fakturowane, obliczone tzw. metodą „w stu" kwoty podatku należnego, według stawki 22%, były przez Wnioskodawcę nieprawidłowo wykazywane w deklaracjach VAT-7, w wierszu „Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju", odpowiednio w polach nr 28 i nr 29.

W tym miejscu zauważyć należy, iż art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi wyraźnie, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Skorygowane zeznanie (deklaracja) zastępuje zeznanie (deklarację) złożone uprzednio.

Zatem mając na uwadze powyższe uznać należy, że Wnioskodawca w związku z błędnym wykazaniem w deklaracjach VAT-7 kwot podatku należnego, nie wynikającego z wystawionych faktur VAT, wyliczonych w oparciu o metodę „w stu” z otrzymanych premii pieniężnych, może dokonać korekty przedmiotowych deklaracji poprawiając zawarte w nich błędne dane w zakresie wykazanego podatku należnego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, że deklaracje VAT-7, w których błędnie wykazany został podatek należny od usług, których de facto Wnioskodawca nie świadczył, powinny zostać skorygowane w rozliczeniu za okres, w którym podatek należny został wykazany należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż korekty deklaracji podatkowej można dokonać za okres, który nie uległ przedawnieniu. Zgodnie natomiast z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie stwierdzenia czy otrzymane od dostawców premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za usługę opodatkowaną podatkiem VAT zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj