Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-389b/10/AM
z 17 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-389b/10/AM
Data
2010.09.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych


Słowa kluczowe
dywidendy
Malezja
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Czy podatek, o którym mowa w Labuan Business Activity Tax Act, 1990 („LBATA”), dotyczący spółek położonych na terytorium Labuanu, stanowiącym terytorium Malezji, objęty jest definicją podatku malezyjskiego zgodnie z postanowieniami art. 2 ust. 1 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a Rządem Malezji o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków dochodowych z 17 września 1977 r., dalej „DTA”?



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej polsko-malezyjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie objęcia definicją podatku malezyjskiego podatku płaconego na podstawie Labuan Business Activity Tax Act, 1990 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lipca 2010 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej polsko-malezyjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie objęcia definicją podatku malezyjskiego podatku płaconego na podstawie Labuan Business Activity Tax Act, 1990


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę o wypłacie dywidendy. Akcje Spółki są notowane na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych. Spółka pozyskała informację, że wśród jej akcjonariuszy są spółki posiadające siedzibę w Labuanie na terytorium Malezji, które są opodatkowane na podstawie Labuan Business Activity Tax Act, 1990 („LBATA”).

Zgodnie z postanowieniami ustawy LBATA spółki podlegające opodatkowaniu według tej ustawy podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów, w tym od dywidend otrzymywanych z zagranicy w wypadku, gdy spółki takie prowadzą działalność handlową „trading company” oraz jednocześnie prowadzą działalność niehandlową (non-trading activities). Wysokość podatku wynosi 3% od otrzymanych dochodów, w tym od kwoty dywidend otrzymywanych z zagranicy.

Do spółek opodatkowanych na podstawie LBATA, prowadzących działalność handlową „trading company” oraz jednocześnie prowadzących działalność niehandlową (non-trading activities) nie znajduje zastosowania zwolnienie z opodatkowania dywidend wprowadzone na podstawie Income Tax (Exemption) (No. 22) Order 2006.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:


  1. Czy wypłata dywidendy na rzecz spółek mających siedzibę w Labuanie (terytorium Malezji), opodatkowanych na podstawie Labuan Business Activity Tax Act, 1990 („LBATA”), prowadzących działalność handlową „trading company” oraz jednocześnie prowadzących działalność niehandlową „non-trading activities”, rodzi obowiązek poboru podatku u źródła przez Spółkę, która dokonuje wypłaty takiej dywidendy na rzecz spółek z siedzibą w Labuanie...
  2. Czy podatek, o którym mowa w Labuan Business Activity Tax Act, 1990 („LBATA”), dotyczący spółek położonych na terytorium Labuanu, stanowiącym terytorium Malezji, objęty jest definicją podatku malezyjskiego zgodnie z postanowieniami art. 2 ust. 1 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a Rządem Malezji o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków dochodowych z 17 września 1977 r., dalej „DTA”...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Zagadnienie zawarte w pytaniu pierwszym będzie przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej.


Zdaniem Wnioskodawcy – w części dotyczącej pytania drugiego – podatek, o którym mowa w Labuan Business Activity Tax Act, 1990 dotyczący spółek położonych na terytorium Labuanu, stanowiącym terytorium Malezji, objęty jest definicją podatku malezyjskiego zgodnie z postanowieniami art. 2 ust. 1 lit. b) DTA.


Zgodnie z treścią tego przepisu do podatków, których dotyczy niniejsza umowa, należą w Malezji:


  • podatek dochodowy i podatek od nadwyżki zysków,
  • dodatkowe podatki dochodowe, to znaczy podatek od dochodu z produkcji cyny, podatek od rozwoju gospodarczego i podatek od dochodu z przemysłu drzewnego oraz
  • podatek od dochodów z produkcji przetworów ropy naftowej

    (zwane dalej podatkami malezyjskimi).


Zgodnie z treścią art. 2 ust. 2 DTA, niniejsza umowa będzie miała także zastosowanie do wszystkich podatków takiego samego lub podobnego rodzaju, które po podpisaniu niniejszej umowy będą wprowadzone obok istniejących podatków lub w ich miejsce.

Ustawa LBATA weszła w życie w 1991 r. Ustawa ta określa zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych przez spółki mające siedzibę na terytorium Labuanu (Malezja). Zgodnie z pismem International Taxation Revenue z siedzibą w Malezji z dnia 24 czerwca 2010 r., będącym malezyjskim organem podatkowym uprawnionym do interpretacji przepisów prawa podatkowego, podatek uregulowany postanowieniami ustawy LBATA mieści się w zakresie podatku malezyjskiego zdefiniowanego w art. 2 ust. 1 lit. b) DTA.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z regulacją art. 2 ust. 1 lit. b) Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Malezji o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 16 września 1977 r. (Dz. U. z 1979 r. Nr 10, poz. 62) do podatków, których dotyczy niniejsza umowa, należą w Malezji:


  • podatek dochodowy i podatek od nadwyżki zysków,
  • dodatkowe podatki dochodowe, to znaczy podatek od dochodu z produkcji cyny, podatek od rozwoju gospodarczego i podatek od dochodu z przemysłu drzewnego oraz
  • podatek od dochodów z produkcji przetworów ropy naftowej

    (zwane dalej podatkami malezyjskimi).


Umowa będzie miała także zastosowanie do wszystkich podatków takiego samego lub podobnego rodzaju, które po podpisaniu niniejszej umowy będą wprowadzone obok istniejących podatków lub w ich miejsce. Właściwe władze Umawiających się Państw będą informowały się wzajemnie o każdych zasadniczych zmianach, jakie zaszły w ich ustawodawstwach podatkowych (art. 2 ust. 2 Umowy).

W kontekście powyższego, podatek płacony zgodnie z Labuan Business Activity Tax Act, 1990 mieści się w kategorii podatków określonych w art. 2 ust. 2 Umowy.

Jednocześnie wskazuje się, iż niniejszej interpretacji indywidualnej udzielono na podstawie nakreślonego wnioskiem zdarzenia przyszłego. Analizie i weryfikacji nie poddano dokumentów dołączonych do tego wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj