Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-186/10/AŻ
z 15 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-186/10/AŻ
Data
2010.11.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych


Słowa kluczowe
poborcy skarbowi
poborcy skarbowi
podatek od czynności cywilnoprawnych
podatek od czynności cywilnoprawnych
przedmiot opodatkowania
przedmiot opodatkowania
umowa
umowa


Istota interpretacji
Czy umowa pożyczki zawarta z pracownikiem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w świetle ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 10 sierpnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 11 października 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 21 września 2010r. Znak: IBPB II/1/415-693/10/MK, IBPB II/1/436-186/10/AŻ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 11 października 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza wypłacać pożyczki na cele mieszkaniowe dla pracowników Spółki oraz członków zarządu, które będą realizowane ze specjalnego funduszu utworzonego z części wypracowanego zysku za 2008r. Wnioskodawca posiada stosowną uchwałę ZWZA, która pozwala Spółce na realizację powyższego celu. Zostanie opracowany pisemny regulamin określający zasady i warunki otrzymania pożyczek, które będą jednakowe dla wszystkich. Pożyczka będzie nieoprocentowana. Spółka jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności w zakresie udzielania pożyczek. W siedzibie Spółki będą zawierane umowy, a środki finansowe na wypłaty pożyczek gromadzone będą na rachunku bankowym Spółki.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, iż maksymalna wysokość pożyczki nie przekroczy 75% wydatków na zakup mieszkania – nie będą określone limity kwotowe pożyczek. Utworzony fundusz mieszkaniowy jest funduszem zakładowym. Wnioskodawca nie posiada na ten moment wewnętrznych przepisów w tym zakresie. Zgodnie z zasadami podziału zysku netto, który może być między innymi przekazany na inne fundusze dla załogi na podstawie przywołanej uchwały ZWZA opracowany będzie szczegółowy regulamin stanowiący wewnętrzną regulację prawną w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku udzielenie nieoprocentowanej pożyczki wartość odsetek będzie stanowiła przychód pracownika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy umowa pożyczki zawarta z pracownikiem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w świetle ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. Wartość odsetek nie stanowi przychodu pracownika.
  2. Umowa pożyczki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki. W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Ponieważ w ustawie brak jest definicji umowy pożyczki, w tym zakresie należy posiłkować się uregulowaniami zawartymi w ustawie Kodeks cywilny. W myśl art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W myśl art. 9 pkt 10 lit. e) ww. ustawy zwalnia się od podatku pożyczki udzielane z kas lub funduszów zakładowych, funduszów związków zawodowych, pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, koleżeńskich kas oszczędnościowo-pożyczkowych działających w wojsku oraz z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 10 lit. f) ww. ustawy zwalnia się od podatku pożyczki udzielane z utworzonych w drodze ustawy innych funduszów celowych.

Stosownie do przepisów art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 pkt 7 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy pożyczki i spoczywa na biorącym pożyczkę.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy podstawę opodatkowania przy umowie pożyczki stanowi kwota lub wartość pożyczki. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy stawka podatku od umowy pożyczki wynosi 2%.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca zamierza wypłacać pożyczki na cele mieszkaniowe dla pracowników Spółki oraz członków zarządu, które będą realizowane ze specjalnego funduszu utworzonego z części wypracowanego zysku za 2008r. Wnioskodawca posiada stosowną uchwałę ZWZA, która pozwala Spółce na realizację powyższego celu. Wnioskodawca wskazał, iż maksymalna wysokość pożyczki nie przekroczy 75% wydatków na zakup mieszkania – nie będą określone limity kwotowe pożyczek. Utworzony fundusz mieszkaniowy jest funduszem zakładowym. Wnioskodawca nie posiada na ten moment wewnętrznych przepisów w tym zakresie. Zgodnie z zasadami podziału zysku netto, który może być między innymi przekazany na inne fundusze dla załogi na podstawie przywołanej uchwały ZWZA opracowany będzie szczegółowy regulamin stanowiący wewnętrzną regulację prawną w przedmiotowej sprawie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż przedmiotowe umowy pożyczki podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przywołane wyżej zwolnienia z art. 9 pkt 10 lit. e) oraz lit. f) ustawy nie znajdzie tutaj zastosowania. Podkreślić bowiem należy, iż z przedmiotowych zwolnień korzystają wyłącznie te pożyczki, które są udzielane z funduszy wymienionych w powołanych przepisach. Fundusze te muszą posiadać umocowanie w obowiązujących przepisach, które określają zasady ich funkcjonowania oraz umożliwiają zakwalifikowanie wypłaconej pożyczki do konkretnego (przewidzianego przepisami ustawy) funduszu. Z treści wniosku wynika jednakże, iż brak jest przepisów regulujących zasady funkcjonowania funduszu, tym samym skoro brak jest w tym zakresie uregulowań nie można stwierdzić, iż pożyczka została wypłacona z funduszu zakładowego, o którym mówi art. 9 pkt 10 lit. e) ustawy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj