Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1247/09/AZb
z 12 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1247/09/AZb
Data
2010.03.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
usługi inżynierskie
usługi inżynierskie
usługi projektowe
usługi projektowe
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT dla czynności polegających wyłącznie na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego zgodnie z ustawą Prawo budowlane



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2009r. (data wpływu 8 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2010r. (data wpływu 17 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 lutego 2010r. (data wpływu 17 lutego 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest inżynierem budowlanym prowadzącym poza etatową pracą działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz na wykonywaniu obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego zgodnie z ustawą Prawo budowlane.

Dochód z działalności Wnioskodawcy nie przekracza 50.000 zł rocznie. W związku z powyższym zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług Rozdział 1 Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorców art. 113 Wnioskodawca był zwolniony z obowiązku płacenia podatku VAT. W październiku 2009r. Wnioskodawca dokonał aktualizacji numeru PKD oraz rozszerzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Obecnie działalność Wnioskodawcy zakwalifikowana jest pod numerami:

  • 71.11 Z - opracowanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym,
  • 71.12 Z - projektowanie w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,
  • 71.20 B - pozostałe badania i analizy techniczne.

W numerach 71.11 Z i 71.12 Z dotyczących działalności Wnioskodawcy wprowadzono usługi doradcze, które zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług objęte są obowiązkiem płacenia podatku VAT. Wnioskodawca ze względu na charakter prowadzonych usług (projektowanie, kierownik budowy i inspektor nadzoru budowlanego) nie wykonuje usług doradczych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) zaklasyfikowane są pod numerami:

  • 74.20.1 - projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych i inżynierskich itp.,
  • 74.20.32 - usługi projektowania technicznego fundamentów i konstrukcji budynków,
  • 74.20.6 - usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierskimi (inżynierii lądowej i wodnej),
  • 74.30.16 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych pozostałe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym Wnioskodawca może być zwolniony z obowiązku płacenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na charakter prowadzonej przez niego działalności (projektowanie, wykonywanie obowiązków kierownika budowy, nadzoru inwestorskiego zgodnie z ustawą Prawo budowlane) powinien być zwolniony z obowiązku płacenia podatku od towarów i usług.

Ponadto przy składaniu wniosku o zmianę wpisu w ewidencji Naczelnikowi Urzędu Skarbowego Wnioskodawca złożył oświadczenie, że nie będzie świadczył usług doradztwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. do dnia 31 grudnia 2009r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Należy zauważyć, że art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2011r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 26 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest inżynierem budowlanym prowadzącym poza etatową pracą działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz na wykonywaniu obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego zgodnie z ustawą Prawo budowlane.

Dochód z działalności Wnioskodawcy nie przekracza 50.000 zł rocznie. W związku z powyższym zgodnie z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca był zwolniony z obowiązku płacenia podatku VAT. W październiku 2009r. Wnioskodawca dokonał aktualizacji numeru PKD oraz rozszerzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Obecnie działalność Wnioskodawcy zakwalifikowana jest pod numerami:

  • 71.11 Z - opracowanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym,
  • 71.12 Z - projektowanie w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,
  • 71.20 B - pozostałe badania i analizy techniczne.

W numerach 71.11 Z i 71.12 Z dotyczących działalności Wnioskodawcy wprowadzono usługi doradcze, które zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług objęte są obowiązkiem płacenia podatku VAT. Wnioskodawca ze względu na charakter prowadzonych usług (projektowanie, kierownik budowy i inspektor nadzoru budowlanego) nie wykonuje usług doradczych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż usługi wykonywane przez niego zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) zaklasyfikowane są pod numerami:

  • 74.20.1 - projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych i inżynierskich itp.,
  • 74.20.32 - usługi projektowania technicznego fundamentów i konstrukcji budynków,
  • 74.20.6 - usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierskimi (inżynierii lądowej i wodnej),
  • 74.30.16 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych pozostałe.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwo. Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Należy również podkreślić, iż w poz. 37 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

Należy zatem stwierdzić, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w związku z dokonaniem przez Wnioskodawcę aktualizacji numeru PKD (obejmującego obecnie również doradztwo, którego – zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy – nie świadczy) oraz rozszerzeniem zakresu prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca powziął wątpliwości czy zasadnym jest korzystanie przez niego ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z przepisu art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca podkreśla, iż ze względu na charakter prowadzonych usług (projektowanie, kierownik budowy i inspektor nadzoru budowlanego) nie wykonuje usług doradczych, ponadto w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje i nie zamierza wykonywać jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał również, iż przy składaniu wniosku o zmianę wpisu w ewidencji złożył oświadczenie, że nie będzie świadczył usług doradztwa.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, jeżeli Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności polegające wyłącznie na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego zgodnie z ustawą Prawo budowlane, oraz o ile rzeczywiście nie wykonuje i nie zamierza wykonywać żadnych czynności, których istotą jest jakiegokolwiek rodzaju doradztwo (inżynieryjne, techniczne, czy też inne), wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, oczywiście do momentu gdy faktyczna wartość sprzedaży przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w tym przepisie. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powołanego wyżej rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż „powinien być zwolniony z obowiązku płacenia podatku od towarów i usług” należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT mowa jest o obrocie a nie o dochodzie, a obrotem jest zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku, jeżeli Wnioskodawca wykonywałby jakiegokolwiek rodzaju usługi doradcze) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj