Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-300/12-4/JG
z 15 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 06 sierpnia 2012 r. (data wpływu 09 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 07 listopada 2012 r. (data wpływu 09 listopada 2012 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego ostatecznie określony w piśmie z dnia 07 listopada 2012 r. (data wpływu 09 listopada 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 30 października 2012 r. nr ILPB3/423-300/12-2/JG.

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest wiodącym na rynku dostawcą szerokiej gamy elementów mocowań dachowych, a także specjalizuje się w malowaniu proszkowym wkrętów. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W celu rozszerzenia oferty produktowej i umocnienia pozycji na rynku, Spółka podjęła decyzję o wdrożeniu innowacyjnych linii technologicznych w postaci wysoce zautomatyzowanej maszyny do malowania proszkowego podkładek siodełkowych oraz maszyny do malowania proszkowego wkrętów złożonych z podkładką (dalej: „Linie Technologiczne”). Linie Technologiczne stanowią specjalistyczne wyposażenie dostosowane do potrzeb Spółki. Spółka będzie dokonywała w trakcie 2012 r. płatności z tytułu wydatków na nabycie Linii Technologicznych oraz praw z nimi związanych.

Na podstawie powyższych okoliczności stwierdza się, że w ramach wdrożenia innowacyjnych technologii w postaci Linii Technologicznych Spółka nabędzie maszyny (środki trwałe), które zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych, jak również prawa z nimi związane, które będą spełniać kryteria wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji podatkowej według art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, tekst jedn. ze zm.). Prawa zostaną wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w roku 2012. Wydatki na nabycie przedmiotowych Linii Technologicznych zostaną poniesione w całości w 2012 r. oraz zostaną uwzględnione w ich wartości początkowej zgodnie z art. 16g ust. 3 ww. ustawy.

Za opisane wyżej nowe technologie, na podstawie art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Opisane wyżej nowe technologie będą potwierdzone opiniami jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 ze zm.), a od 1 października 2010 r. w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615), według których będą one spełniać warunki do zastosowania ulgi na nowe technologie wskazanej w art. 18b ust. 2 in fine ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka przewiduje, że uzyskane opinie potwierdzą, iż opisane we wniosku nowe technologie stanowiące wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, stwarzają możliwości do wytwarzania nowych lub udoskonalania wyrobów lub usług i nie są wykorzystywane przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat (dalej: „Pozytywne Opinie”).

Spółka nie prowadziła i nie prowadzi swojej działalności w obszarze specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Spółka również nie planuje udzielić w jakiejkolwiek formie lub części prawa do wskazanych we wniosku nowych technologii innym podmiotom, nie została ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku oraz nie została postawiona w stan likwidacji. Spółka nie otrzyma i nie otrzymała również zwrotu wydatków na te technologie w jakiejkolwiek formie.

Przyjęto założenie, że Spółka nie rozpozna straty podatkowej w roku podatkowym 2012, a wielkość Jej dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej nie będzie niższa od kwoty przysługujących odliczeń (art. 18b ust. 6 zd. 2). Spółka dotychczas nie korzystała z ulgi z tytułu nabycia nowych technologii.

Płatności z tytułu wydatków na nabycie Linii Technologicznych, które opisano we wniosku, zostaną dokonane przez Spółkę w roku 2012, tj. w roku podatkowym, w którym Linie Technologiczne zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie będą więc one przedpłatami (zadatkami) w myśl art. 18b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Poniesione przez Spółkę wydatki na nabycie Linii Technologicznych, które opisano we wniosku, będą zapłacone podmiotowi uprawnionemu w całości (tj. ostatecznie poniesione) w roku podatkowym, w którym te Linie Technologiczne zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie określone w piśmie uzupełniającym z dnia 07 listopada 2012 r. (data wpływu 09 listopada 2012 r.).

Czy zważywszy, że Spółka uzyska Pozytywne Opinie niezależnej od Spółki jednostki naukowej, Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na prawa stanowiące wartości niematerialne i prawne związane z nabyciem nowych technologii na zasadach, o których mowa w art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w roku podatkowym 2012, a w przypadku gdy wielkość dochodu z pozarolniczej działalności Spółki będzie niższa niż kwota przysługujących Jej odliczeń - w odpowiednio pozostałej części w kolejnych następujących po sobie trzech latach podatkowych?

Stanowisko Wnioskodawcy - ostatecznie określone w piśmie uzupełniającym z dnia 07 listopada 2012 r. (data wpływu 09 listopada 2012 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy, pod warunkiem, że Spółka otrzyma Pozytywne Opinie niezależnej od Spółki jednostki naukowej, będzie miała prawo skorzystać z ulgi na nowe technologie określonej w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Za nowe technologie uznaje się prawa stanowiące wartości niematerialne i prawne związane z zakupem nowych technologii. Poprzez skorzystanie z ulgi rozumie się odliczenie od podstawy opodatkowania w roku podatkowym 2012, a w przypadku gdy wielkość dochodu Spółki z pozarolniczej działalności będzie niższa od kwoty przysługujących Jej odliczeń w odpowiednio pozostałej części również w kolejnych następujących po sobie trzech latach podatkowych, wydatków na nabycie praw stanowiących wartości niematerialne i prawne dotyczących wdrażanych nowych technologii do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w ich wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym 2012, czyli roku, w którym Linie Technologiczne będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Przepisy obowiązujące.

Zgodnie z treścią art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od podstawy opodatkowania, ustalonej według art. 18 ww. ustawy, odlicza się poniesione przez podatnika wydatki na nabycie nowych technologii.

Według treści art. 18b ust. 2 cytowanej ustawy, nowe technologie to wiedza technologiczna pod postacią wartości niematerialnych i prawnych, szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych, umożliwiająca wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i niewykorzystywana na świecie przez dłużej niż 5 ostatnich lat, co zaświadcza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) do 30 września 2010 r., a od dnia 1 października 2010 r. w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615). Według art. 5 ustawy o zmianie ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726), do odliczeń związanych z ulgą na nowe technologie, wskazanych w art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. stosuje się opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak również opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Równocześnie, na podstawie art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez nabycie nowej technologii uważa się nabycie praw do wiedzy technologicznej, w drodze umowy o ich przeniesienie jak również korzystanie z tych praw.

Prawo do odliczeń nie należy się podatnikowi, jeśli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził on działalność w obszarze specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Natomiast według treści art. 18b ust. 4 ww. ustawy, podstawą do ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika z tytułu nabycia nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części zapłaconej podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nowa technologia wprowadzona została do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 18b ust. 5 cytowanej ustawy, w przypadku, gdy podatnik dokonał przedpłat (zadatków) z tytułu wydatków na nowe technologie w roku poprzedzającym rok wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się te wydatki za poniesione w roku wprowadzenia wspomnianej technologii do tej ewidencji.

Jak wynika z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, odliczenie następuje w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W przypadku, gdy podatnik ponosi za rok podatkowy stratę lub osiąga wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika niższą od kwoty należących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w jej pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie 3 lata podatkowe licząc od końca roku, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Według art. 18b ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej na podstawie art. 18b ust. 4 i 5.

Jak wynika z art. 18b ust. 8 ww. ustawy, podatnik straci prawo do przysługujących mu odliczeń wynikających z nabycia nowej technologii, jeśli przed upływem okresu 3 lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził on nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

  • przyzna w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawo do nowej technologii; nie dotyczy to sytuacji przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - realizowanych według przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo
  • zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację jego majątku, lub zostanie on postawiony w stan likwidacji, albo
  • dostanie zwrot wydatków na tę nową technologię w jakiejkolwiek formie.

Biorąc pod uwagę powyższe założenia, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków:

  • uwzględnionych w ich wartości początkowej;
  • poniesionych przez podatnika z tytułu nabycia nowej technologii;
  • poniesionych w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym wprowadzono tę nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz zapłaconych w roku podatkowym, w którym nowa technologia wprowadzona została do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz
  • w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Trzeba również zwrócić uwagę na art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zezwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 48. Znaczy to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać z prawa do odliczenia, jak również zaliczyć odpisy amortyzacyjne w koszty uzyskania przychodów.

Podane przez ustawodawcę warunki pozwalające na odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii muszą być wypełnione kumulatywnie, żeby podatnik mógł skorzystać z preferencji podatkowych, o których mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca zastrzega również, że pierwotne brzmienie art. 18b ust. 2 ww. ustawy nadane ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484) dawało możliwość skorzystania z ulgi na nowe technologie tylko w zakresie ich nabycia od jednostek naukowych w rozumieniu prawa kraju rejestracji. Jednak zgodnie z nowym brzmieniem art. 18b ust. 2 nadanym przez art. 3 ustawy nowelizującej, ograniczenie to przestało obowiązywać i w konsekwencji prawo do odliczenia nie jest uzależnione od nabycia wartości niematerialnej i prawnej od ww. jednostek naukowych. Także w tej sytuacji prawodawca postanowił zastosować retroakcję prawną, poprzez stosowanie nowych regulacji zaczynając od 1 stycznia 2006 r. na mocy art. 4 ustawy nowelizującej.

Podsumowując, Spółka będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych przez Nią z tytułu nabycia nowych technologii pod postacią wartości niematerialnych i prawnych jakie stanowią prawa związane z Liniami Technologicznymi, zgodnie z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedmiotowej kwestii zachowane bowiem zostaną przesłanki konieczne do zastosowania ulgi wynikającej z ww. przepisu.

W ocenie Spółki, wdrożenie nowych Linii Technologicznych umożliwi wytwarzanie produktów w innowacyjny sposób oraz wytwarzanie produktów ulepszonych technologicznie w porównaniu do stanu przed ich wdrożeniem. Powyższy standard Linii Technologicznych, jako nowych technologii w myśl art. 18b ust. 1 będzie potwierdzony opiniami niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 ze zm.), a od 1 października 2010 r. w myśl ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jak wynika z literalnej interpretacji art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz praktyki organów podatkowych, prawa i licencje związane z nowymi technologiami, wprowadzone przez podatnika do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, mogą stanowić podstawę do skorzystania z preferencji podatkowej wynikającej z ulgi technologicznej, pod warunkiem otrzymania Pozytywnych Opinii jednostki naukowej.

W zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym prawa do rozwiązań technologicznych w postaci opisanych praw związanych z Liniami Technologicznymi stanowią wartości niematerialne i prawne na mocy przepisów ww. ustawy, co jest jednym z warunków do uznania danej wiedzy technologicznej za nową technologię w rozumieniu tej ustawy.

Spółka pragnie również zaznaczyć, że nie zaistniały i nie zaistnieją okoliczności wymienione przez ustawodawcę w art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które wywołują definitywną utratę prawa do skorzystania z ulgi technologicznej.

Dodatkowo, nie została i nie zostanie ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku oraz nie została i nie zostanie postawiona w stan likwidacji, a wydatki na nabycie nowych technologii zostaną efektywnie poniesione, to znaczy, że nie zostaną zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty, w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym, spełnione zostaną wszelkie konieczne warunki determinujące skorzystanie z ulgi technologicznej oraz nie zaistnieją okoliczności skutkujące koniecznością dokonania korekty zwiększającej podstawę opodatkowania, wymienione przez ustawodawcę w art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które powodują definitywną utratę prawa do skorzystania z ulgi technologicznej, oczywiście przy założeniu, że uzyskane zostaną Pozytywne Opinie.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska zaprezentowanego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) normujący prawo odliczenia od podstawy opodatkowania określonej procentowo części wydatków na zakup nowej technologii został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2006, mocą art. 22 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484). Wprowadzona preferencja podatkowa stanowi instrument służący wspieraniu innowacyjności przedsiębiorstw jako elementu mającego istotny wpływ na ich konkurencyjność, a w konsekwencji – na konkurencyjność gospodarki.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W myśl ust. 2 tego artykułu, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484).

Jednocześnie w myśl art. 5 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478), do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w art. 26c ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 oraz w art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do art. 18b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Natomiast art. 18b ust. 7 wskazuje, że odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.

Jak wynika z powołanych przepisów, skorzystanie z przedmiotowego odliczenia jest możliwe, jeżeli podatnik:

  1. dokonał nabycia wiedzy technologicznej, która:
    1. ma postać wartości niematerialnej i prawnej;
    2. umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług;
    3. nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat;
  2. posiada opinię niezależnej od niego jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, potwierdzającej, że nabyta przez niego wiedza technologiczna nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.,


Należy przy tym podnieść, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „wiedzy technologicznej”. Niemniej jednak, nowe technologie to określenie na zaawansowane rozwiązania techniczne i zastosowania najnowszych odkryć. W języku potocznym pojęcie „technologia” oznacza metodę przeprowadzania procesu produkcyjnego lub przetwórczego, dziedzinę techniki zajmującą się opracowywaniem nowych metod produkcji wyrobów lub przetwarzania surowców. „Nowy” to z kolei niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl).

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 ze zm.) nowa technologia to technologia w postaci prawa własności przemysłowej lub usługi badawczo – rozwojowej (w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, która umożliwia wytwarzanie nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług i nie jest stosowana na świecie dłużej niż 5 lat.

Wiedza technologiczna, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma umożliwiać podatnikom wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług. Mowa tu zatem o takiej wiedzy, która odnosi się do procesu wytwarzania wyrobów, a także do świadczenia usług, które wymagają określonych rozwiązań natury technologicznej. Przedmiotowa wiedza technologiczna powinna mieć ponadto postać wartości niematerialnej i prawnej. Kolejnym z warunków skorzystania z omawianej ulgi jest posiadanie przez podatnika opinii niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, potwierdzającej, że nabyta przez niego wiedza technologiczna nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat. Takimi jednostkami – w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) – są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

  • podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
  • jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),
  • instytuty badawcze,
  • międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
  • Polska Akademia Umiejętności,
  • inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a – e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo – rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).


Co istotne, posiadanie ww. opinii stanowi przesłankę materialnoprawną zastosowania omawianego prawa do odliczenia. Tym samym, uzyskanie wymaganej opinii powinno poprzedzać dokonanie odliczenia w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w art. 18b ust. 4 i 5. Tylko w takiej sytuacji można bowiem stwierdzić, że na moment, kiedy podatnik korzysta z analizowanej ulgi – tj. na moment, kiedy odlicza od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym za dany rok podatkowy wydatki poniesione na nabycie nowych technologii – rzeczywiście spełnia warunki do jej zastosowania. Nie jest natomiast możliwe skorzystanie z przedmiotowego odliczenia, jeżeli podatnik uzyska opinię niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki w terminie późniejszym niż moment złożenia zeznania rocznego za rok podatkowy, w którym korzysta z ulgi.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że ustawodawca w art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazał okoliczności, w których podmiot traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii. I tak, z myśl powołanego wyżej przepisu, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

  1. udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo
  2. zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo
  3. otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Odnosząc zatem powyższe uregulowania prawne do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, uznać należy, że stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie sprawy jest prawidłowe.

W konsekwencji stwierdzić należy, że Spółka – o ile uzyska Pozytywne Opinie niezależnej od Spółki jednostki naukowej – będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na prawa stanowiące wartości niematerialne i prawne związane z nabyciem nowych technologii, w myśl art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Odliczenia należy dokonać w zeznaniu za rok podatkowy, w którym Spółka wprowadziła przedmiotowe prawa do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (w niniejszej sprawie rok 2012).

Jednocześnie należy wskazać, że w sytuacji, gdy wielkość dochodu z pozarolniczej działalności Spółki będzie niższa od kwoty przysługujących Jej odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Końcowo, tut. Organ pragnie również zwrócić uwagę na zapis w art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj