Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-410/10/EA
z 11 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-410/10/EA
Data
2010.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
hodowla (chów) zwierząt
hodowla (chów) zwierząt
opodatkowanie
opodatkowanie
stawki podatku
stawki podatku
zwierzęta
zwierzęta


Istota interpretacji
Stawka podatku dla sprzedaży żywych szynszyli - 22%.



Wniosek ORD-IN 948 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010r. (data wpływu 6 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku dla sprzedaży żywych szynszyli – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku dla sprzedaży żywych szynszyli.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od początku prowadzenia działalności gospodarczej. Zgłoszenie dokonane było na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 Ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem działania firmy Wnioskodawcy są usługi transportowe. W przyszłości Wnioskodawca chciałby rozszerzyć prowadzoną działalność o chów i hodowlę szynszyli będących zwierzętami futerkowymi. Wnioskodawca nadmienia, iż nie zamierza prowadzić działów specjalnej produkcji rolnej. Chów i hodowla szynszyli byłaby prowadzona w ramach działalności gospodarczej. Początkowo hodowla składałaby się z kilku samców i samic stada podstawowego. W przyszłości przychód ze stada podstawowego byłby sprzedawany w celu dalszej hodowli jako zwierzęta domowe, lub w celu pozyskania skóry. Wnioskodawca nadmienia, iż zwierzęta byłyby sprzedawane żywe, Wnioskodawca nie prowadziłby ich uboju. Okres przechowywania stada rozrodczego oraz młodych szynszyli byłby dłuższy niż 2 miesiące.

Szynszyle według klasyfikacji PKWiU zostały zakwalifikowane do zwierząt futerkowych pozostałych i mają symbol 01.25.10-0.9. W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy sprzedaż szynszyli powinna zostać opodatkowana według stawki 22% podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż żywych szynszyli ma zostać opodatkowana według 22% podatku określonego w Ustawie z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z definicji encyklopedycznej, szynszyle należą do najmłodszego gatunku zwierząt futerkowych. Opierając się na Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997r. powyższe zwierzęta można zakwalifikować do pozostałych zwierząt żywych mających symbol 01.25.10. Według załączników nr 3 i 6 Ustawy z dnia 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż pozostałych zwierząt żywych (PKWiU 01.25.10) została wykluczona z wykazu towarów opodatkowanych stawkami 3% i 7%.

W związku z faktem, iż ustawa o podatku od towarów i usług przyjmuje zasadę, według której stawka podstawowa obowiązuje dla wszystkich czynności opodatkowanych za wyjątkiem tych, które zostały jednoznacznie wyłączone z tego kręgu i poddane opodatkowaniu stawkami obniżonymi, Wnioskodawca uważa, że sprzedaż szynszyli powinna zostać opodatkowana zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy stawką podatku w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 6 tej ustawy, pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zatem dla celów ustalenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług zastosowanie ma Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – PKWiU (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia, do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010r. Zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta tego produktu, gdyż to właśnie producent posiada wszystkie niezbędne do tego informacje. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby lub usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 13 ww. ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. W myśl art. 41 ust. 2 tej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do załącznika nr 3 do ustawy o VAT, będącego wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 ustawy), w poz. 8 wymieniono zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego o symbolu ex 01.2, z wyłączeniem:

  1. wełny i sierści zwierzęcej cienkiej i grubej,
  2. zwierząt żywych pozostałych (PKWiU 01.25.10), z zastrzeżeniem pozycji 9,
  3. wosków owadzich i spermacetów,
  4. skór futerkowych oraz skór pozostałych, niejadalnych.

Przy czym w poz. nr 9 ww. załącznika wymieniono króliki, pszczoły, jedwabniki i przeszkolone psy przewodniki dla ociemniałych o symbolu ex 01.25.10.

Z objaśnień 1) i 2) do ww. załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0% i 3%, a znak „ex” oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444) w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W pozycji nr 8 powyższego załącznika wymieniono towary o symbolu PKWiU ex 01.2 tj. zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

  1. wełny i sierści zwierzęcej cienkiej i grubej,
  2. zwierząt żywych pozostałych (PKWiU 01.25.10), z zastrzeżeniem pozycji 9
  3. kokonów jedwabników, nadających się do motania (PKWiU 01.25.24),
  4. wosków owadzich i spermacetów (PKWiU ex 01.25.25),
  5. skór futerkowych oraz skór pozostałych, niejadalnych.

Przy czym w poz. nr 9 ww. załącznika wymieniono króliki, pszczoły i jedwabniki o symbolu ex 01.25.10.

Ponadto z objaśnień do ww. załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu dostawy towarów zwolnionych od podatku albo opodatkowanych stawką 0%, a znak „ex” oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, w przyszłości Wnioskodawca chciałby rozszerzyć prowadzoną działalność o chów i hodowlę szynszyli będących zwierzętami futerkowymi. Wnioskodawca nadmienia, iż nie zamierza prowadzić działów specjalnej produkcji rolnej. Chów i hodowla szynszyli byłaby prowadzona w ramach działalności gospodarczej. Początkowo hodowla składałaby się z kilku samców i samic stada podstawowego. W przyszłości przychód ze stada podstawowego byłby sprzedawany w celu dalszej hodowli jako zwierzęta domowe, lub w celu pozyskania skóry. Wnioskodawca nadmienia, iż zwierzęta byłyby sprzedawane żywe, Wnioskodawca nie prowadziłby ich uboju. Okres przechowywania stada rozrodczego oraz młodych szynszyli byłby dłuższy niż 2 miesiące.

Szynszyle według klasyfikacji PKWiU zostały zakwalifikowane do zwierząt futerkowych pozostałych i mają symbol 01.25.10-0.9.

Z powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, iż szynszyle sklasyfikowane pod wskazanym przez Wnioskodawcę symbolem PKWiU 01.25.10 zostały wyłączone z wykazu towarów, których dostawa podlega opodatkowaniu stawką obniżoną do wysokości 3%, a także zostały wyłączone z wykazu towarów i usług, których sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką obniżoną do wysokości 7%.

Ponadto z żadnego innego przepisu nie wynika, aby dostawa tego typu towarów korzystała ze zwolnienia z opodatkowania lub 0% stawki VAT.

W świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz przytoczonych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż dostawa żywych szynszyli klasyfikowanych przez producenta do PKWiU 01.25.10, przy braku uregulowań dotyczących stosowania do tej dostawy stawki preferencyjnej lub zwolnienia, opodatkowana będzie 22% stawką podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj