Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-131/10/ES
z 13 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-131/10/ES
Data
2010.05.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budownictwo mieszkaniowe
stawki podatku
stawki podatku
szafa wnękowa
szafa wnękowa
usługi budowlano-montażowe
usługi budowlano-montażowe
zabudowa
zabudowa


Istota interpretacji
stawka podatku dla usług polegających na trwałej zabudowie wnęk, które można wykorzystywać jako szafy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2010r. (data wpływu do tut. organu 10 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2010r. (data wpływu 21 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na trwałej zabudowie wnęk, które można wykorzystywać jako szafy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na trwałej zabudowie wnęk, które można wykorzystywać jako szafy.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 kwietnia 2010r. (data wpływu 21 kwietnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Zamierza wykonywać działalność w zakresie usług budowlanych. Działalność ta polegać będzie na zabudowie wnęk, głównie w budynkach mieszkalnych. Zabudowa wnęk będzie trwale przytwierdzona do ścian, podłoża i sufitu. Zabudowanych elementów nie będzie dało się przenosić w inne miejsce w związku z trwałym ich przytwierdzeniem do elementów konstrukcyjnych budynku, jak również w związku ze ścisłym ich dopasowaniem do indywidualnych wymiarów danej wnęki. W wyniku trwałej zabudowy wnęki powstanie możliwość zagospodarowania wnęki na szafę.

Wnioskodawca zamierza współpracować z producentem elementów, który na indywidualne zlecenie klienta lub Wnioskodawcy wyprodukuje elementy dokładnie dopasowane wymiarem do wnęki. Wnioskodawca w ramach działalności budowlanej będzie trwale montował te elementy ze sobą, a następnie będzie je montował do ścian, sufitu i podłogi. W żadnym przypadku nie będzie producentem tych elementów. Wnioskodawca zamierza z klientami spisywać umowę cywilną, której przedmiotem będzie zlecenie wykonania robót budowlanych polegających na trwałej zabudowie wnęki. Wartość usługi będzie zawierała koszt robocizny oraz materiału, który Wnioskodawca będzie zakupywał u producenta elementów. Umowa - zlecenie precyzować będzie w jakim obiekcie Wnioskodawca wykona usługę, czyli pod jakim symbolem PKOB jest budynek sklasyfikowany.

Trwała zabudowa wnęki może być na życzenie klienta zamykana drzwiami przesuwnymi. Drzwi takich Wnioskodawca nie będzie produkować, ale będzie je kupował od producenta na zasadach, jak elementy trwałej zabudowy. Wartość drzwi będzie powiększała wartość zleconej i wykonywanej usługi. Będą to drzwi indywidualnie dopasowane parametrami do danej zabudowy, a więc nie będzie można dowolnie wykorzystać ich w innym miejscu. Drzwi zamontowane będą w prowadnicach, trwałe przytwierdzonych do podłogi i sufitu.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem umowy, jaką Wnioskodawca będzie zawierał ze zleceniodawcą będzie kompleksowa usługa budowlana polegająca na trwałej zabudowie wnęki, w szczególności przez zabudowę elementami szafy, zamykaną drzwiami przesuwnymi. Nigdy przedmiotem usługi nie będzie wyłącznie montaż drzwi. Drzwi montowane mają być w ramach kompleksowej usługi trwałej zabudowy wnęki.

Wnioskodawca dodaje, że art. 41 ust. 12 nie odnosi się do symboli klasyfikacji PKWiU, a jedynie operuje pojęciami potocznymi. Wymienione tam usługi nazwane budowlanymi lub remontowymi mieszczą według wiedzy Wnioskodawcy zakres usług będących przedmiotem zapytania. Jednak dokładnie klasyfikując – zgodnie z klasyfikacją z 1997r. – świadczone usługi według Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu 45 – roboty budowlane, w szczególności pod symbolem: 45.34.32-00.00 – roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, lub 45.45.13-00.00 – roboty wykończeniowe budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane. Symbol PKOB budynków, w których Wnioskodawca zamierza wykonywać prace będące przedmiotem zapytania – zgodnie z klasyfikacją z 1999r. – to: Sekcja 1, Dział 11, Grupa 111, 112 oraz 113.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym stanie przyszłym - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy VAT, usługi polegające na trwałej zabudowie wnęk w obiektach wymienionych w tym przepisie (w wyniku których zabudowy można wykorzystywać jako szafy), usługi wykonywane przez podmiot nie będący producentem elementów składowych - będą opodatkowane jako usługa budowlana według stawki VAT 7%...
  2. Czy w opisanym stanie przyszłym, zamontowanie drzwi przesuwnych, zamykających trwałą zabudowę wnęki będzie elementem usługi budowlanej i czynność ta będzie łącznie z zabudową opodatkowana stawką 7%... Czy montaż drzwi traktować należy jako dostawę i fakturować ze stawką 22% w odniesieniu do wyceny samych drzwi...

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie przyszłym - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, usługi polegające na trwałej zabudowie wnęk w obiektach wymienionych w tym przepisie (w wyniku których zabudowy można wykorzystywać jako szafy), usługi wykonywane przez podmiot nie będący producentem elementów składowych będą opodatkowane jako usługi budowlane według stawki VAT 7%. Analogiczną sytuację potwierdza stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, IBPP2/443-637/09/WN z dnia 6 października 2009r. Jeśli usługi montażu szaf wnękowych, których elementem składowym będą materiały własne podatnika, kupowane w innych firmach (co wynika z zawartej ze zleceniodawcą umowy), będą wykonywane w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego, to właściwa dla tych usług będzie stawka VAT w wysokości 7%.

W sytuacji wątpliwości, czy montaż trwałej zabudowy wnęk jest usługą budowlaną, ze względu na brak ustawowej definicji takich usług w przepisach ustawy VAT - wykorzystać należy Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 1S6, poz. 188) gdzie w załączniku nr 2 określa się wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego. Z treści tego wykazu wynika, iż remont, modernizacja lub wykonanie nowych elementów między innymi takich jak pawlacze, trwale umiejscowione szafy wnękowe, obudowa wanien, zlewozmywaków czy grzejników należy zaliczyć do remontu lub modernizacji lokalu mieszkalnego. Przy czym zauważyć należy, że zaprezentowany, otwarty katalog pozwala postawić tezę, iż podstawowym warunkiem wykonania zabudowy poszczególnych elementów jest ich trwałe umiejscowienie, które wyklucza przemieszczanie danego elementu w inne miejsce lokalu mieszkalnego.

Wydawane interpretacje w tym zakresie stanowią ponadto, że wbudowana szafa wnękowa powinna być potraktowana jako część składowa budynku lub lokalu, w którym została zamontowana. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KST) (Dz. U. Nr 112, poz. 1317, z późn. zm.) do wyposażenia budynku zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcję budynku na stałe, np. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku np. wbudowane meble.

Wątpliwości natomiast, czy rozdzielać wartość usługi montażu od wartości materiału, rozstrzygnął wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2009r. sygn. I FSK 284/08, gdzie w indentycznej sprawie chociaż dotyczącej rolet zewnętrznych i ich montażu - Sąd orzekł, że na podstawie prawa polskiego i zgodnie z VI Dyrektywą UE należy stosować stawkę 7% dla całości, bez rozgraniczania wartości materiału i robocizny.

W opisanym stanie przyszłym, zamontowanie drzwi przesuwnych, zamykających trwałą zabudowę wnęki będzie elementem usługi budowlanej i czynność ta będzie łącznie z zabudową opodatkowana stawką 7%. Montażu drzwi nie można traktować jako dostawy i fakturować ze stawką 22%, gdyż jest to element jednej globalnej usługi w zakresie zabudowy wnęki i zamknięcia jej, oddzielenia od ciągów komunikacyjnych czy przestrzeni mieszkalnej. Analogicznie można tu wykorzystać sentencje wyroku NSA, gdzie nie wyodrębnia się pojedynczych elementów jednej usługi, zwłaszcza, gdy posiadanie tego elementu bez całej reszty dla zamawiającego nie miałaby sensu i nie byłaby racjonalna. W tym przypadku posiadanie samych drzwi bez ich połączenia z trwałą zabudową nie niosłoby klientowi oczekiwanej korzyści i nie miałoby sensu. Dopiero montaż drzwi z trwałą zabudową wypełnia cel zlecenia. Stąd też drzwi będą elementem trwałej zabudowy i łącznie powinny być fakturowane ze stawką 7%. Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie obu odpowiedzi potwierdza praktyka stosowania opodatkowania tych czynności na rynku. Wszystkie firmy zajmujące się trwałą zabudową, a niebędące producentami elementów zabudowy - oferują klientom usługi z materiałem w stawce 7%. Gdyby więc Wnioskodawca miał stosować stawkę 22% do tych czynności, byłoby to zaprzeczenie wolnej konkurencji i zasady równości podmiotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i sług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 – art. 8 ust. 3 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – art. 41 ust. 12 ustawy.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b – art. 41 ust. 12a ustawy.

Należy także zauważyć, że w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dział 11 PKOB obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111),
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112),
  • budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113).

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy o VAT oraz § 37 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009r., 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach.

Jednakże przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługę. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przy formułowaniu zakresu pojęciowego towarów i usług oraz wyjątków w dziedzinie ulgowego opodatkowania lub zwolnień od tego podatku – co do zasady opierają się na klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Zatem dopiero ustalenie przez podatnika właściwego grupowania statystycznego dla dokonanej czynności pozwala na określenie prawidłowej stawki podatku VAT.

Zgodnie z zasadami tworzenia grupowań PKWiU (pkt 5. 3. 4) stanowiącymi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:

  • roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu,
  • gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób,
  • budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45,
  • roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu 52.

W myśl § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) – do dnia 31 grudnia 2010r.

Zgodnie z tą Klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 „Roboty budowlane”, który obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i zamierza wykonywać działalność w zakresie usług budowlanych, która polegać będzie na zabudowie wnęk, głównie w budynkach mieszkalnych. Zabudowa wnęk będzie trwale przytwierdzona do ścian, podłoża i sufitu. Zabudowanych elementów nie będzie dało się przenosić w inne miejsce w związku z trwałym ich przytwierdzeniem do elementów konstrukcyjnych budynku, jak również w związku ze ścisłym ich dopasowaniem do indywidualnych wymiarów danej wnęki. W wyniku trwałej zabudowy wnęki powstanie możliwość zagospodarowania wnęki na szafę.

Wnioskodawca zamierza współpracować z producentem elementów, który na indywidualne zlecenie klienta lub Wnioskodawcy wyprodukuje elementy dokładnie dopasowane wymiarem do wnęki. Wnioskodawca w ramach działalności budowlanej będzie trwale montował te elementy ze sobą, a następnie będzie je montował do ścian, sufitu i podłogi. W żadnym przypadku nie będzie producentem tych elementów. Wnioskodawca zamierza z klientami spisywać umowę cywilną, której przedmiotem będzie zlecenie wykonania robót budowlanych polegających na trwałej zabudowie wnęki. Wartość usługi będzie zawierała koszt robocizny oraz materiału, który Wnioskodawca będzie nabywał u producenta elementów. Umowa - zlecenie precyzować będzie w jakim obiekcie Wnioskodawca wykona usługę, czyli pod jakim symbolem PKOB jest budynek sklasyfikowany.

Trwała zabudowa wnęki może być na życzenie klienta zamykana drzwiami przesuwnymi. Drzwi takich Wnioskodawca nie będzie produkować, ale będzie je nabywał u producenta na zasadach, jak elementy trwałej zabudowy. Wartość drzwi będzie powiększała wartość zleconej i wykonywanej usługi. Będą to drzwi indywidualnie dopasowane parametrami do danej zabudowy, a więc nie będzie można dowolnie wykorzystać ich w innym miejscu. Drzwi zamontowane będą w prowadnicach, trwale przytwierdzonych do podłogi i sufitu.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem umowy, jaką Wnioskodawca będzie zawierał ze zleceniodawcą będzie kompleksowa usługa budowlana polegająca na trwałej zabudowie wnęki, w szczególności przez zabudowę elementami szafy, zamykaną drzwiami przesuwnymi. Nigdy przedmiotem usługi nie będzie wyłącznie montaż drzwi. Drzwi montowane mają być w ramach kompleksowej usługi trwałej zabudowy wnęki.

Wnioskodawca dodaje, że art. 41 ust. 12 nie odnosi się do symboli klasyfikacji PKWiU, a jedynie operuje pojęciami potocznymi. Wymienione tam usługi nazwane budowlanymi lub remontowymi mieszczą według wiedzy Wnioskodawcy zakres usług będących przedmiotem zapytania. Jednak dokładnie klasyfikując – zgodnie z klasyfikacją z 1997r. – świadczone usługi według Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu 45 – roboty budowlane, w szczególności pod symbolem: 45.34.32-00.00 – roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane lub 45.45.13-00.00 – roboty wykończeniowe budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane. Symbol PKOB budynków, w których Wnioskodawca zamierza wykonywać prace będące przedmiotem zapytania – zgodnie z klasyfikacją z 1999r. – to: Sekcja 1, Dział 11, Grupa 111, 112 oraz 113.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, iż świadczona przez niego usługa będzie zaliczać się do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Możemy mówić więc o jednym świadczeniu (złożonym z kilku innych świadczeń składowych). Pojedyncze świadczenie ma miejsce wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być dzielona dla celów podatkowych. Wynika to z samego charakteru usługi, która składa się z różnych świadczeń, prowadzących jednak do jednego celu, jakim w sytuacji Wnioskodawcy jest usługa wykonywania trwałej zabudowy wnęk polegająca na trwałym montowaniu ze sobą elementów, które na indywidualne zlecenie klienta lub Wnioskodawcy wytworzy ich producent, a następnie Wnioskodawca będzie je montował do ścian, sufitu i podłogi. Ponadto wnęka może być na życzenie klienta zamykana drzwiami przesuwnymi, które Wnioskodawca będzie nabywał u producenta na takich zasadach, na jakich będzie nabywać elementy trwałej zabudowy. Drzwi zamontowane będą w prowadnicach trwale przytwierdzonych do podłogi i sufitu.

Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, że przedmiotem umowy jaką będzie zawierał ze zleceniodawcą będzie kompleksowa usługa budowlana polegająca na trwałej zabudowie wnęki, w szczególności przez zabudowę elementami szafy, zamykaną drzwiami przesuwnymi. Nigdy przedmiotem usługi nie będzie wyłącznie montaż drzwi. Drzwi montowane mają być w ramach kompleksowej usługi trwałej zabudowy wnęki.

W związku z powyższym wszystkie świadczenia (w tym towary, materiały wykorzystane do wykonania usługi) powinny być zaklasyfikowane i opodatkowane tak, jak usługa podstawowa, która nadaje całości zasadniczy charakter.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne stwierdzić należy, iż wykonywane przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi polegające na trwałej zabudowie wnęk oraz na trwałej zabudowie wnęk zamykanych na życzenie klienta drzwiami przesuwnymi, o ile zostały przez Wnioskodawcę prawidłowo sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 45.34.32-00.00 – roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane lub 45.45.13-00.00 – roboty wykończeniowe budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane i dokonane zostaną w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, podlegać one będą opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ podatkowy podkreśla, iż nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU lub PKOB) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj