Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-570/10-4/WM
z 28 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-570/10-4/WM
Data
2010.07.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
grunty
grunty
inwestycje
inwestycje
katalog
katalog
kredyt
kredyt
odsetki
odsetki
środki własne
środki własne
ulga odsetkowa
ulga odsetkowa


Istota interpretacji
Jaką wysokość odsetek od udzielonego kredytu hipotecznego możemy wraz z małżonką odliczyć we wspólnym zeznaniu rocznym za 2009 r.?



Wniosek ORD-IN 617 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 22 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi odsetkowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi odsetkowej.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 5 lipca 2010 r. nr ILPB2/415-570/10-2/WM Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowanego do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 5 lipca 2010 r. (skutecznie doręczono dnia 14 lipca 2010 r.), zaś w dniu 22 lipca 2010 r. Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego – 19 lipca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W listopadzie 2004 r. za cenę 80 000,00 PLN Wnioskodawca wraz z małżonką zakupił grunt pod budowę domu jednorodzinnego. Na sfinansowaniu powyższego zakupu został zaciągnięty kredyt w YY Bank S.A. – obecnie XZ Bank S.A. – w wysokości 71 355,76 PLN. Pozostała część w kwocie 8 644,24 PLN stanowiła wkład własny.

W lipcu 2006 r. małżonkowie zaciągnęli kredyt hipoteczny w ZZ S.A. na budowę domu jednorodzinnego metodą gospodarczą dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w kwocie 450 000,00 PLN.

W umowie o kredyt hipoteczny z dnia 18 lipca 2006 r. został określony następujący cel kredytu:

  • budowa domu metodą gospodarczą – kwota 383 000,00 PLN,
  • refinansowanie kosztów z ostatnich 12 m-cy – kwota 4 000,00 PLN,
  • spłata innego kredytu mieszkaniowego – kwota 63 000,00 PLN.

Wypłata kredytu następowała w transzach. Pierwsza transza była uruchomiona na spłatę kredytu hipotecznego w XZ Bank S.A. w wysokości 63 000.00 PLN na rachunek do spłaty całkowitej kredytu, druga natomiast na budowę domu jednorodzinnego w wysokości 383 000,00 PLN oraz na refinansowanie wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe w wysokości 4 000,00 PLN.

W sierpniu 2007 r. został zawarty aneks do umowy o kredyt hipoteczny z dnia x 2006 r., zwiększający wartość udzielonego kredytu o kwotę 130 000,00 PLN. Po uwzględnieniu powyższego aneksu bank udzielił kredytu w wysokości 580 000,00 PLN z przeznaczeniem na następujące cele:

  • budowa domu metodą gospodarczą – kwota 472 000,00 PLN,
  • refinansowanie kosztów z ostatnich 12 m-cy – kwota 45 000,00 PLN,
  • spłata innego kredytu mieszkaniowego – kwota 63 000,00 PLN.

Wypłacenie transzy kredytu przez bank dotyczącej refinansowania kosztów z ostatnich 12 m-cy następowała po przedstawieniu rachunków potwierdzających poniesienie wydatków na cele mieszkaniowe.

Kwota spłaconych odsetek w latach 2006-2009 na podstawie zaświadczenia z banku wynosi 52 251,17 PLN.

Kwota udokumentowanych fakturami, rachunkami bądź paragonami łącznie poniesionych wydatków w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych opiewa na kwotę 289 059,19 PLN i została wpisana w poz. 32 PIT-2K.

Zainteresowany podaje, iż pozwolenie na budowę zostało wydane w maju 2006 r. i uprawomocniło się w czerwcu 2006 r., natomiast inwestycja została zakończona w 2009 r., co zostało potwierdzone stosownym zaświadczeniem w dniu x 2009 r., potwierdzającym przyjęcie zawiadomienia o zakończeniu budowy i przyjęciu obiektu budowlanego do użytkowania. Zapłacone odsetki od udzielonego kredytu nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały zwrócone, ani odliczone od przychodów.

Ponadto, Wnioskodawca podaje, iż oboje małżonkowie nie korzystali wcześniej z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków na własne cele mieszkaniowe.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż w dniu x 2006 r. bank udzielił kredytu w wysokości 450 000,00 PLN, z czego na budowę domu metodą gospodarczą - 383 000,00 PLN, na spłatę innego kredytu mieszkaniowego - 63 000,00 PLN oraz 4 000,00 PLN na refinansowanie kosztów z ostatnich 12 m-cy. Kwota 4 000,00 PLN stanowiła zwrot wcześniej poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów w okresie od czerwca 2005 r. do lipca 2006 r., tj. koszty przyłącza energetycznego oraz projektu. Wydatki te były poniesione przed datą zawarcia umowy kredytowej. Kwota 4 000,00 PLN została wypłacona na podstawie przedstawionych bankowi rachunków dokumentujących powyższe wydatki.

Natomiast wypłata kwoty w wysokości 383 000,00 PLN następowała w transzach według określonego harmonogramu po uprzednim udokumentowaniu – w postaci zdjęć z budowy oraz wpisu w dzienniku budowy – zakończenia danego etapu robót. Przed wypłatą ostatniej transzy rzeczoznawca majątkowy potwierdził wykonanie robót zgodnie z harmonogramem oraz prawidłowe wykorzystanie środków z uzyskanego kredytu. Środki własne i uzyskany kredyt nie wystarczyły jednak na zakończenie budowy domu. Dlatego w dniu x 2007 r. Zainteresowany podpisał z bankiem aneks do umowy kredytowej z dnia x 2006 r. zwiększający wartość udzielonego kredytu o 130 000,00 PLN. Do momentu uzyskania decyzji o podwyższeniu wartości kredytu hipotecznego Wnioskodawca ponosił wydatki związane z budową domu metodą gospodarczą ze środków własnych. Kwota poniesionych przez Niego wydatków w tym okresie została skredytowana przez bank jako „refinansowanie kosztów z ostatnich 12 m-cy” w wysokości 41 000,00 PLN. Kwota ta została wypłacona na podstawie przedstawionych bankowi rachunków dokumentujących powyższe wydatki. Pozostała kwota, tj. 89 000,00 PLN była wypłacana w transzach według złożonego harmonogramu rzeczowo finansowego w banku po udokumentowaniu właściwie wykorzystanych środków z poprzednio wypłaconej transzy.

Przed wypłata ostatniej transzy kredytu został sporządzony operat szacunkowy przez rzeczoznawcę majątkowego rekomendowanego przez bank.

Reasumując, kwota przyznana jako „refinansowanie kosztów z ostatnich 12 m-cy” stanowiła zwrot już poniesionych wydatków ze środków własnych w okresie oczekiwania na podwyższenie wartości kredytu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką wysokość odsetek od udzielonego kredytu hipotecznego Zainteresowany może wraz z małżonką odliczyć we wspólnym zeznaniu rocznym za 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw, podatnikowi któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt, o którym mowa w art. 26b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek od tego kredytu (pożyczki), do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt (pożyczkę), zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

W opinii Zainteresowanego, w ramach ulgi odsetkowej odliczeniu podlegają zatem faktycznie spłacone w latach 2006-2009 odsetki dotyczące kredytu udzielonego na następujące cele:

  1. budowa domu metodą gospodarczą – kwota 472 000,00 PLN,
  2. refinansowanie kosztów z ostatnich 12 m-cy – kwota 45 000,00 PLN.


Kwota udzielonego kredytu na refinansowanie kosztów z ostatnich 12 m-cy dotyczyła poniesionych wydatków na cele mieszkaniowe ze środków własnych kredytobiorcy. Warunkiem wypłacenia powyższej kwoty było przedstawienie rachunków dokumentujących powyższe wydatki. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że wartość udzielonego kredytu przez bank na budowę domu jednorodzinnego wynosi 517 000,00 PLN (472 000,00 plus 45 000,00).

Zgodnie z art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., jeżeli przyznany kredyt wykorzystywany jest na inwestycję mieszkaniową oraz na nabycie gruntu, odliczeniu nie podlegają odsetki od tej części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie gruntu w łącznych wydatkach mieszkaniowych.

Zatem 63 000,00 PLN (kwota przeznaczona na spłatę innego kredytu mieszkaniowego-uzyskana na spłatę gruntu) / 289 059,19 (wartość łącznych udokumentowanych wydatków związanych z budowa domu) x 100 = 21,79%. Z powyższego wynika, zdaniem Wnioskodawcy, że odsetki podlegające odliczeniu wynoszą 78,21% x 52 251,17 (kwota spłaconych odsetek na podstawie zaświadczenia wystawionego przez bank) = 40 863,11 PLN.

Ponadto, zgodnie z art. 26b ust. 4 pkt 2 ww. ustawy, odliczenie obejmuje jedynie odsetki od tej części kredytu, która nie przekracza limitu. Kwota limitu w roku 2009 wynosi 243 460,00 PLN Zatem 243 460,00 (kwota limitu) / 517 000,00 (wartość kredytu udzielonego na budowę domu jednorodzinnego) x 100 = 47,09%. Kwota odsetek do odliczenia w zeznaniu za rok 2009 wynosi 40 863,11 x 47,09% = 19 242,44 PLN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt (pożyczka), o którym mowa w art. 26b ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., zwany dalej „kredytem mieszkaniowym”, przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie wymienionej w art. 2, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek:

  1. od kredytu mieszkaniowego,
  2. od kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego,
  3. od każdego kolejnego kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w pkt 1 lub 2

    - do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt mieszkaniowy zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Ponadto, stosownie do art. 9 ust. 1a ww. ustawy, w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 1, stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych, niż wymienione w tym przepisie, zobowiązań kredytowych (pożyczkowych), odliczeniu podlegają odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w ust. 1.

Stosownie do art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, o którym mowa w art. 3 ust. 1, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

  1. budową budynku mieszkalnego albo
  2. wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo
  3. zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo
  4. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.


Stosownie do art. 26b ust. 2 ww. ustawy, odliczenie o którym mowa wyżej, stosuje się jeżeli:

  1. kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002 r.,
  2. kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,
  3. inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu
    - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,
  4. inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a ponadto w przypadku inwestycji:
    1. o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo pkt 4 - zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku,
    2. o których mowa w ust. 1 pkt 2 albo pkt 3 - została zawarta umowa o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik,
  5. do zeznania o którym mowa w art. 45, składanego za rok w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, podatnik dołączy oświadczenie na formularzu PIT-2K o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku,
  6. odsetki o których mowa w ust. 1:
    1. zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2,
    2. nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki zwiększały podstawę obliczenia podatku,
    3. nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  7. podatnik lub jego małżonek nie korzystał lub nie korzysta z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych na:
    1. zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,
    2. budowę budynku mieszkalnego,
    3. wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,
    4. zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,
    5. nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,
    6. przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu,
    7. systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

W przepisie art. 26b ust. 4 pkt 1-2 cytowanej ustawy ustawodawca doprecyzował, iż odliczenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wyłącznie odsetki:

  1. naliczone za okres począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r., z zastrzeżeniem ust. 5, i zapłacone od tego dnia,
  2. od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, określonej na rok zakończenia inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 10.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa także terminy dokonywania odliczenia z tytułu spłaty odsetek od kredytu (pożyczki).

Zgodnie z art. 26b ust. 5 cytowanej ustawy, odliczenia z tytułu omawianej ulgi można dokonać najwcześniej za rok podatkowy, w którym zostanie zakończona dana inwestycja. Jeżeli odsetki, o których mowa wyżej zostały zapłacone przed rokiem zakończenia inwestycji sfinansowanej kredytem, wówczas - zgodnie z przepisem art. 26b ust. 6 - mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku za rok podatkowy, w którym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki.

Stosownie zaś do przepisu art. 26b ust. 7 ww. ustawy odsetki, o których mowa w ust. 4, zapłacone przed rokiem określonym w ust. 5 mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku również w roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył odsetki; w tym przypadku odliczeniu podlega wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik dokonał pierwszego odliczenia.

Wydatki, o których mowa w ust. 1, dotyczą odsetek zapłaconych łącznie przez oboje małżonków. Jeżeli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu – odliczeń dokonuje się, zgodnie z wnioskami zawartymi w zeznaniach rocznych, bądź od dochodu każdego z małżonków, w proporcji wskazanej we wniosku, bądź od dochodu jednego z małżonków (ust. 8 wyżej cytowanego art. 26b).

Na podstawie art. 26b ust. 3 pkt 6 ww. ustawy, stwierdzić należy, iż odliczeniu nie podlegają odsetki od kredytu wykorzystanego na nabycie gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu w związku z inwestycją wymienioną w ust. 1. Podkreślenia wymaga, iż w przypadku wykorzystania kredytu na cele wymienione w ust. 1 oraz na nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu odliczeniu nie podlegają odsetki od części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych wydatkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5.

Z analizy wniosku wynika, że w listopadzie 2004 r. Wnioskodawca wraz z małżonka zakupił grunt pod budowę domu jednorodzinnego ze środków pochodzących z kredytu. W lipcu 2006 r. małżonkowie zaciągnęli kredyt hipoteczny przeznaczony na budowę domu jednorodzinnego metodą gospodarczą dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Umowa kredytu określa, iż został on zaciągnięty na następujące cele:

  • budowa domu metodą gospodarczą,
  • refinansowanie kosztów z ostatnich 12 m-cy, oraz
  • spłata innego kredytu mieszkaniowego.

Następnie w sierpniu 2007 r. został zawarty aneks do ww. umowy kredytu zwiększający jego wartość o 130 000 PLN. W ww. aneksie wskazano, iż kwoty w nim określone odnoszą się do tych samych celów mieszkaniowych, jakie podano w umowie z 2006 r.

Wnioskodawca wskazał, iż zapłacone odsetki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały zwrócone, ani odliczone od przychodów. Ponadto, Zainteresowany podaje, iż oboje małżonkowie nie korzystali wcześniej z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków na własne cele mieszkaniowe.

Jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku, kwota przyznana jako „refinansowanie” stanowiła zwrot wydatków poniesionych przed datą zawarcia umowy kredytowej oraz w okresie oczekiwania na podwyższenie wartości kredytu.

Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, iż część kredytu stanowiąca „refinansowanie kosztów poniesionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy” nie spełnia podstawowego kryterium warunkującego możliwość korzystania z ulgi odsetkowej, tj. sfinansowania inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

Powyżej zacytowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają warunki, które należy spełnić, aby możliwe było skorzystanie z odpisów w ramach tzw. ulgi odsetkowej. W treści art. 26b ustawy wyraźnie wskazano, że odliczenie odsetek przysługuje tylko wtedy, gdy kredyt został udzielony na cel wskazany w ustawie, w tym m.in. budowę budynku mieszkalnego, a z umowy o kredyt wynika, że kredyt dotyczy tej inwestycji.

W świetle powyższego wskazać należy, iż odsetki od kredytu – w części odnoszącej się do „refinansowania kosztów poniesionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy”, jak i spłaty kredytu przeznaczonego na zakup gruntu w 2004 r. – nie podlegają odliczeniu, gdyż nie mieszczą się w zamkniętym katalogu przedmiotowym ulgi odsetkowej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wyżej przytoczone przepisy prawa, stwierdzić należy, iż zaprezentowane przez Wnioskodawcę własne stanowisko w postaci procedury obliczania odsetek podlegających odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej jest nieprawidłowe. Wskazać bowiem należy, iż zaproponowany przez Zainteresowanego algorytm obliczenia odsetek podlegających odliczeniu w ramach przedmiotowej ulgi odnosi się do odsetek zapłaconych od całości kredytu. Natomiast, odsetki od kredytu – w części odnoszącej się do „refinansowania kosztów poniesionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy” – nie podlegają odliczeniu, gdyż nie mieszczą się w zamkniętym katalogu przedmiotowym ulgi odsetkowej, określonym w art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. W konsekwencji, Wnioskodawca może skorzystać z ulgi odsetkowej wyłącznie w odniesieniu do wydatków przeznaczonych na sfinansowanie budowy domu jednorodzinnego – w części, w jakiej pochodzą one z kredytu, nie zaś ze środków własnych Zainteresowanego.

Jednocześnie, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania ulgi odsetkowej został złożony przez Wnioskodawcę, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla żony Zainteresowanego.

Żona Wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj