Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-665/10-7/RS
Data
2010.10.27
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
grunty
grunty
odszkodowania
odszkodowania
podatnik podatku od towarów i usług
podatnik podatku od towarów i usług
właściciel
właściciel
wywłaszczenie
wywłaszczenie
Istota interpretacji
Czy odszkodowanie otrzymane w wyniku wywłaszczenia gruntów jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN
592 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2010 r. (data wpływu 19.07.2010 r.), piśmie (data nadania 27.09.2010 r., data wpływu 30.09.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-665/10-2/RS, IPPB2-443-529/10-2/IZ z dnia 17.09.2010 r. (data nadania 17.09.2010 r., data doręczenia 20.09.2010 r.), piśmie (data nadania 07.10.2010 r., data wpływu 11.10.2010 r.) oraz piśmie (data nadania 18.10.2010 r., data wpływu 22.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy odszkodowanie otrzymane za wywłaszczenie nieruchomości podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19.07.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów, prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy odszkodowanie otrzymane za wywłaszczenie nieruchomości podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca na podstawie art .14 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), zwraca się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jego sprawie. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1994 r. Rozlicza się na zasadach ogólnych (KPiR). Jest czynnym podatnikiem VAT. W latach 2002-2004-2006 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakupił nieruchomości gruntowe na podstawie aktów notarialnych oraz faktur VAT. Działki stanowiły własność Skarbu Państwa i zostały oddane w użytkowanie wieczyste. W związku z realizacją inwestycji drogowej drogi gminnej część gruntów leżąca wzdłuż pasa drogi, których Wnioskodawca jest właścicielem zostały podzielone i wywłaszczone za odszkodowaniem. Na dzień dzisiejszy decyzja o wysokości odszkodowania nie została jeszcze wydana natomiast nieruchomości zostały odłączone w księgach.
W odpowiedzi na wezwanie organu Nr IPPB1/415-665/10-2/RS, IPPB2-443-529/10-2/IZ z dnia 17.09.2010 r. oraz w piśmie z dnia 18.10.2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego przedstawionego w przedmiotowym wniosku, tj. podał iż: Wywłaszczone nieruchomości gruntowe nabył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w latach: - działka 429/65 - po podziale (429/178) data nabycia 28.06.2004 r. - działka niezabudowana,
- działka 429/99 - po podziale (429/206) data nabycia 08.12.2006 r. - grunty leśne,
- działka 429/95 - po podziale (429/218) data nabycia 02.10.2002 r. - teren zabudowany (budynek wytworzony przyjęty do amortyzacji - 01.12.2005 r.).
Wszystkie wymienione wyżej nieruchomości wprowadzono do ewidencji środków trwałych w dacie nabycia. Grunty przeszły na własność Gminy na podstawie decyzji Starosty z dnia 15.12.2009 r. o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej drogi gminnej pod nazwą „Rozbudowa ulicy...” na podstawie art. 11a, 11c, 11f ust. 1,11 i art. 12 ust. 1, ust. 2, ust. 3, ust. 4, art. 16 ust. 2, art. 17 ust. 1 i ust. 3ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.).Rozprawa administracyjna w sprawie ustalenia wysokości odszkodowania odbyła się 06 lipca 2010 r.Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca odszkodowania nie otrzymał. Cena nabycia przedmiotowych nieruchomości przewyższa wartość 50% wysokości przyznanego odszkodowania. Przyznane odszkodowanie obejmuje wyłącznie wartość gruntu.
W ww. uzupełnieniu oraz w piśmie z dnia 05.10.2010 r. Wnioskodawca sformułował treść pytań, które mają być przedmiotem niniejszej interpretacji oraz uzupełnił własne stanowisko do tych pytań.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy odszkodowanie otrzymane w wyniku wywłaszczenia gruntów jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
- Czy otrzymane odszkodowanie podlega rozliczeniu VAT...
Odpowiedź na pytanie z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Przedmiotowy wniosek w zakresie podatku od towarów i usług VAT zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wywłaszczenia gruntów podatek dochodowy nie występuje, mówi o tym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 pkt 29. Zbywając wywłaszczoną nieruchomość Wnioskodawca nie realizuje potrzeb własnych, powyższa transakcja nie jest dostawą towarów bądź świadczeniem usług a otrzymane odszkodowanie zapłatą za sprzedany towar lub usługę, w związku z powyższym czynność powyższa powinna być zwolniona z VAT Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 pkt 29 „przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie” są zwolnione. Natomiast Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje jednoznacznie czy przejęcie przez gminę nieruchomości na podstawie art. 11d ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych w zamian za odszkodowanie jest transakcją sprzedaży zwolnioną z VAT. Starostwo Powiatowe w operacie szacunkowych podaje wartości w kwocie netto.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zasady ustalania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zostały określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących: - środkami trwałymi,
- składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 1500 zł,
- wartościami niematerialnymi i prawnymi,
– ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c.
Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu. Zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na cele publiczne zostały uregulowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm). Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy celami publicznymi w rozumieniu ustawy jest wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa i utrzymywanie tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego oraz kontroli ruchu lotniczego, a także łączności publicznej i sygnalizacji. W myśl natomiast art. 112 ust. 3 ww. ustawy przepisy rozdziału 4 tej ustawy (wywłaszczanie nieruchomości) stosuje się do nieruchomości położonych, z zastrzeżeniem art. 125 i 126, na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne.
Aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wystarczy wyłącznie fakt, że nieruchomość zostanie odpłatnie zbyta na cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Z analizy tego przepisu wynika również, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki: - nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
- cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.
Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż nieruchomości nabyte przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będące przedmiotem wywłaszczenia zostały nabyte w następujących latach: - działka 429/65 - po podziale (429/178) - 28.06.2004 r. - działka niezabudowana,
- działka 429/99 - po podziale (429/206) - 08.12.2006 r. - grunty leśne,
- działka 429/95 - po podziale (429/218) - 02.10.2002 r. - teren zabudowany (budynek wytworzony przyjęty do amortyzacji - 01.12.2005 r.).
Działki stanowiły własność Skarbu Państwa i zostały oddane w użytkowanie wieczyste. Grunty zostały wywłaszczone na rzecz Gminy na podstawie decyzji Starosty z dnia 15.12.2009 r. o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej drogi gminnej pod nazwą „Rozbudowa ulicy...” wydanej na podstawie art. 11a, 11c, 11f ust. 1,11 i art. 12 ust. 1, ust. 2, ust. 3, ust. 4, art. 16 ust. 2, art. 17 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.). Rozprawa administracyjna w sprawie ustalenia wysokości odszkodowania odbyła się 06 lipca 2010 r. Zatem w analizowanym przypadku do wywłaszczenia przedmiotowych nieruchomości doszło po upływie 2 lat od momentu nabycia ww. nieruchomości. Wobec powyższego nie zostanie spełniona jedna z negatywnych przesłanek, mogąca wykluczyć możliwość zastosowania wskazanego wyżej zwolnienia. Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i powołane przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, iż w przypadku Wnioskodawcy przyznanie ww. odszkodowanie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|