Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-358/10-4/MM
z 27 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-358/10-4/MM
Data
2010.07.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc publiczna
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
ustalanie dochodu
ustalanie dochodu
wydatki inwestycyjne
wydatki inwestycyjne
zezwolenie na prowadzenie działalności
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w związku z realizacją nowej inwestycji w ramach Zezwolenia B na działalność w SSE, Spółka będzie uprawniona do zsumowania kwot zwolnień podatkowych przysługujących Jej w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych poniesionych na podstawie Zezwolenia A i Zezwolenia B i zastosowania tak obliczonego limitu zwolnienia podatkowego do całości dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwoleń A i B? Tak więc, czy Spółka może wykorzystywać całą pomoc publiczną w ramach obu Zezwoleń (w formie zwolnienia z podatku dochodowego) w pierwszej kolejności, aż do wyczerpania kwoty zwolnienia podatkowego wynikającej z Zezwolenia A, a następnie do wyczerpania kwoty zwolnienia podatkowego przysługującej Spółce w ramach Zezwolenia B?



Wniosek ORD-IN 687 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 07 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 07 lipca 2010 r. (data wpływu 09 lipca 2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi, na podstawie udzielonego Jej zezwolenia z dnia 22 marca 2006 r. (dalej: Zezwolenie A) działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. (dalej: Strefa lub SSE). Zezwolenie obejmuje produkcje wyrobów z tworzyw sztucznych do sprzętu AGD. W ramach obecnego Zezwolenia A na prowadzenie działalności na terenie Strefy, Spółka była zobowiązana do poniesienia wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 13.206.671,00 zł w terminie do dnia 31.12.2006 r. oraz zatrudnienia co najmniej 70 nowych pracowników do 31.12.2006 r. Spółka wywiązała się z określonych w Zezwoleniu A zobowiązań. Do tej pory stworzono ponad 100 miejsc pracy. W oparciu o Zezwolenie A, Spółka wybudowała zakład produkcyjny na terenie SSE. Wydatki poniesione na ten cel zakwalifikowała jako wydatki inwestycyjne.

W ramach nowego Zezwolenia B Spółka planuje dokonać rozbudowy dotychczasowego zakładu produkcyjnego znajdującego się na terenie SSE.

Z uwagi na rozwój przedsiębiorstwa, Spółka planuje wystąpić w kwietniu 2010 r. o nowe zezwolenie strefowe na rozbudowę zakładu. Do obecnego budynku hali zostanie dobudowany dodatkowy moduł o powierzchni 2.500 m2, w którym będzie miała miejsce produkcja tożsama do produkcji w głównej hali – produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych. Nowa inwestycja zostanie zrealizowana na działkach należących do Spółki i objętych SSE. Inwestycja realizowana w ramach Zezwolenia B jest ściśle związana z inwestycją objętą Zezwoleniem A. Szczegółowo zdefiniowany zakres Zezwolenia B będzie tożsamy z zakresem Zezwolenia A. Wydatki inwestycyjne w ramach Zezwolenia B ponoszone będą na rozbudowę inwestycji zrealizowanej w ramach Zezwolenia A. Ponadto, w związku z realizacją inwestycji objętej Zezwoleniem B, Spółka zwiększy potencjał produkcyjny w ramach dotychczasowego asortymentu wytwarzanych produktów. Proces produkcji funkcjonalnie obejmuje inwestycje zrealizowane w ramach obu Zezwoleń. W konsekwencji, niemożliwe będzie również obiektywne przypisanie przychodów lub kosztów wytworzenia produktów odpowiednio do każdego z Zezwoleń osobno.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją nowej inwestycji w ramach Zezwolenia B na działalność w SSE, Spółka będzie uprawniona do zsumowania kwot zwolnień podatkowych przysługujących Jej w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych poniesionych na podstawie Zezwolenia A i Zezwolenia B i zastosowania tak obliczonego limitu zwolnienia podatkowego do całości dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwoleń A i B... Tak więc, czy Spółka może wykorzystywać całą pomoc publiczną w ramach obu Zezwoleń (w formie zwolnienia z podatku dochodowego) w pierwszej kolejności, aż do wyczerpania kwoty zwolnienia podatkowego wynikającej z Zezwolenia A, a następnie do wyczerpania kwoty zwolnienia podatkowego przysługującej Spółce w ramach Zezwolenia B...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm., dalej: „ustawa o SSE”), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, do którego odsyła przywołany powyżej przepis stanowi, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej Strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

Pomoc publiczna z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stanowi zwolnienie spod opodatkowania dochodów uzyskanych na terenie Strefy w oparciu o otrzymane zezwolenie strefowe.

Kwestie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskiwanych z działalności strefowej reguluje art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z powyższym przepisem, dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, są zwolnione z podatku dochodowego. Wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Podsumowując, w sytuacji, gdy dochody uzyskane przez Spółkę są uzyskiwane:

  1. z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE,
  2. na podstawie posiadanego Zezwolenia A i B,

wówczas dochody takie są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych do określonej wysokości.

Źródłem uzyskania przychodu strefowego Spółki (zwolnionego z opodatkowania) jest działalność gospodarcza prowadzona na podstawie zezwoleń na terenie SSE. O ile więc dochód z tej działalności mieści się w limitach określonych w przepisach strefowych, łącznie dla działalności prowadzonej na podstawie Zezwoleń A i B, nie będzie on uwzględniany w określeniu podstawy opodatkowania Spółki.

Ani przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani przepisy strefowe w żadnej sytuacji nie stanowią, aby zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych miało być liczone odrębnie dla dochodów uzyskiwanych na podstawie poszczególnych zezwoleń.

Warunek wyodrębnienia wyniku podatkowego pojawia się w przepisach strefowych i ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącznie w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem Strefy. W takiej sytuacji, działalność prowadzona na terenie Strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność jedynie na terenie Strefy. Obowiązek ustalania odrębnego wyniku odnosi się tylko do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie Strefy i poza nią. W związku z tym, Spółka korzystająca z kilku zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą kilku limitów pomocy publicznej. Jak już zostało wskazane powyżej, ani przepisy strefowe, ani ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom „wykorzystywania” dostępnego limitu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 sierpnia 2007 r. (PDP/423-73/07/60471), odnosząc się do znaczenia treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do podatnika posiadającego kilka zezwoleń, uznał że: „(…) w przypadku posiadania kilku zezwoleń podatnik zobowiązany jest do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 updop czyli w sposób zapewniający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego od pdop oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń. Brak jest natomiast wymogu dodatkowego podziału dochodów i kosztów z działalności prowadzonej na terenie strefy dla projektów strefowych związanych z dwoma odrębnymi zezwoleniami (…)” (analogiczne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zajął również w interpretacji indywidualnej z 03.03.2008 r. IBPB3/423-37/08/MO oraz w interpretacji indywidualnej z 01.10.2008 r. IBPB3/423-585/08/MO).

Należy także wskazać, iż z praktycznego punktu widzenia potencjalna konieczność ustalania odrębnego dochodu z tytułu prowadzenia na terenie SSE działalności objętej każdym z dwóch Zezwoleń z osobna jest szczególnie utrudniona. W przypadku, gdy kolejny projekt inwestycyjny stanowi rozbudowę przedsiębiorstwa, trudno jest ustalić bowiem precyzyjnie wartość przychodów podatkowych dla pierwszego i drugiego projektu. Niemożliwe jest również odpowiednie alokowanie kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli Spółka nie ma obowiązku, jak i niemożliwe jest wyodrębnienie i przyporządkowanie dochodu do każdego z zezwoleń strefowych, konieczne jest wspólne (dla obu zezwoleń) rozliczanie kwot zwolnień podatkowych. Tak więc, Spółka postępuje prawidłowo rozliczając całą uzyskaną pomoc publiczną w pierwszej kolejności na Zezwolenie A, a po wykorzystaniu przysługującego limitu w ramach Zezwolenia A, wykorzystuje kwotę zwolnienia podatkowego wynikającą z Zezwolenia B. Z uwagi na fakt, że Spółka korzysta z pomocy publicznej w oparciu o dwa zezwolenia oraz przy założeniu, że nie ma obowiązku wydzielenia dochodu strefowego na każde z zezwoleń odrębnie, podatek z tytułu działalności strefowej zacznie uiszczać dopiero po wykorzystaniu pomocy przyznanej w ramach Zezwolenia A oraz Zezwolenia B.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj