Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-782/10/IK
z 20 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-782/10/IK
Data
2010.10.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej


Istota interpretacji
zwolnienie z podatku VAT usług opieki społecznej świadczonych na terytorium kraju na rzecz osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu) oraz z dnia 19 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług opieki społecznej świadczonych poza granicami kraju na rzecz osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu) oraz z dnia 19 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług opieki społecznej świadczonych poza granicami kraju na rzecz osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. Spółka komandytowa (zwana dalej Spółką) w ostatnim czasie rozpoczęła świadczenie usług opieki nad osobami w podeszłym wieku. W zależności od zlecenia oraz stanu fizycznego i psychicznego osoby, nad którą pracownik Spółki sprawuje opiekę wykonywane są następujące czynności:

  • pomoc przy myciu, czesaniu, goleniu, kąpieli,
  • pomoc przy czynnościach związanych z utrzymywaniem higieny ciała (przykładowo kremowanie, mycie, etc.),
  • pomoc przy wstawaniu i kładzeniu się,
  • pomoc przy przemieszczaniu się po mieszkaniu,
  • pomoc przy ubieraniu i rozbieraniu,
  • pomoc przy przygotowywaniu posiłków,
  • pomoc przy spożywaniu posiłków,
  • pomoc przy robieniu zakupów,
  • towarzyszenie w trakcie spacerów, wizyt towarzyskich, grach towarzyskich,
  • towarzyszenie w trakcie wizyt w placówkach użyteczności społecznej, takich jak fryzjer, urzędy państwowe, kościół,
  • organizowanie i towarzyszenie przy wizytach u lekarza, terapeutów, masażystach, etc.,
  • załatwianie spraw w urzędach w imieniu podopiecznego (jeżeli stan zdrowia nie pozwala podopiecznemu na samodzielne poruszanie się) lub towarzyszenie podopiecznemu w trakcie takich wizyt,
  • rozmowy, wspólne czytanie książek i prasy, etc.,
  • czuwanie przy łóżku podopiecznego pod nieobecność członków rodziny.

W świetle przedstawionego powyżej opisu, przedmiotem usługi jest szereg czynności, których celem jest umożliwienie osobie starszej lub niepełnosprawnej, pozostanie we własnym domu w jak najlepszej kondycji psychofizycznej pomimo ograniczeń ruchowych lub zaburzeń neurologicznych związanych z wiekiem. Zakres usług każdorazowo jest określony w umowie pomiędzy Spółką a podopiecznym (lub osobą reprezentującą podopiecznego) w zależności od stanu zdrowia podopiecznego oraz jego potrzeb. Zasadniczo usługi są wykonywane przez pracowników Spółki w domu podopiecznego i polegają na czasowym lub całodobowym wykonywaniu określonej usługi opieki. Spółka zamierza świadczyć wyżej wymienione usługi na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, jak również poza jej granicami, głównie na terytorium Republiki Federalnej Niemiec.

Należy również wskazać, iż Spółka w celu świadczenia wyżej wymienionych usług zamierza zatrudniać profesjonalny i wykwalifikowany personel. Zamiarem Spółki jest zatrudnianie w szczególności osób posiadających doświadczenie w świadczeniu usług opieki społecznej lub legitymujących się zaświadczeniami o ukończeniu kursów na opiekunki społeczne. Oprócz osób zatrudnionych przez Spółkę na umowę o pracę Spółka rozważa także zawieranie z opiekunkami społecznymi umów zlecenia. Spółka pragnie dodatkowo wskazać, iż usługi świadczone przez nią nie polegają na udostępnianiu (oddelegowaniu) personelu. Zakres bowiem czynności wykonywanych przez pracowników Spółki określa Spółka i jest on związany z umową zawartą pomiędzy Spółką a podopiecznym. Na podstawie zawartej z klientem umowy Spółka wydaje polecenia i wskazówki swoim pracownikom co do zakresu czynności, które ma wykonywać pracownik, czasu oraz miejsca ich realizacji. W żadnym przypadku pracownicy Spółki nie podlegają służbowo podopiecznemu, lub członkom jego rodziny. Ponadto, odpowiedzialność za czynności wykonywane przez pracownika Spółki ponosi Spółka.

Spółka chcąc się upewnić, czy świadczone przez nią usługi są usługami pomocy społecznej klasyfikowanymi do symbolu PKWiU 85, wystąpiła z wnioskiem do podmiotu uprawnionego do wydawania urzędowych klasyfikacji statystycznych -Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku do Urzędu Statystycznego był identyczny jak stan faktyczny zaprezentowany w niniejszym wniosku o indywidualna interpretacje prawa podatkowego.

Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w piśmie potwierdził przedstawioną powyżej klasyfikacje, zgodnie z która usługi, które świadczy Spółka są usługami pomocy społecznej objętymi zakresem symbolu PKWiU 85. Urząd Statystyczny stwierdził, iż w świetle klasyfikacji statystycznej wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. wymienione przez Spółkę w piśmie skierowanym do Urzędu Statystycznego usługi polegające na opiece nad osobami starszymi w ich domach, świadczone na terenie Polski jak i poza jej granicami (głównie na terenie Niemiec), obejmujące między innymi pomoc w wykonywaniu codziennych czynności np. robieniu zakupów, ubieraniu, przygotowywaniu posiłków, karmieniu, przemieszczaniu się, nocnym czuwaniu, załatwianiu spraw w urzędach, wychodzeniu na spacer, organizowaniu wizyt u lekarza i terapeutów, pomoc przy codziennej higienie itp. mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.32.14-00.00 -usługi pomocy społecznej doraźne.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że osoby na rzecz których Spółka świadczy przedmiotowe usługi nie są podatnikami o których mowa w artykule 28a ustawy o VAT. Ponadto Wnioskodawca posiada siedzibę oraz miejsce prowadzenia działalności tylko i wyłącznie w Polsce.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy opisanych usług świadczonych w Polsce jak i poza granicami kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi, które świadczy Spółka poza granicami kraju na rzecz osób w podeszłym wieku lub osób niepełnosprawnych są usługami zwolnionymi od opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, których świadczenie rozpoczęła Spółka należy uznać za usługi pomocy społecznej zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwolnione od opodatkowania są usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT. Z kolei pod pozycją 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT wymienione zostały (opisane symbolem ex 85 PKWiU) usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Z przytoczonych regulacji wynika więc, iż w sytuacji gdy usługi, które świadczy Spółka są usługami w zakresie ochrony zdrowia lub pomocy społecznej - to usługi te są zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT.

Jak wskazano powyżej, w ocenie Spółki nie budzi wątpliwości, iż usługi przez nią świadczone są usługami pomocy społecznej z uwagi na zakres czynności wykonywanych przez Spółkę. Spółka poprzez zatrudnione osoby wykonuje proste czynności pielęgnacyjne (takie jak pomoc przy ubieraniu i myciu, czesanie, pomoc przy przemieszczaniu się do i z łóżka, etc), czynności społeczne (takie jak towarzyszenie na spacerach, organizowanie wizyt lekarskich, rozmowy, gry towarzyskie, robienie zakupów, porządkowanie mieszkania etc). Zakres wykonywanych czynności jest analogiczny jak zakres czynności wykonywanych przez państwowe ośrodki świadczące pomoc społeczną, które w ramach zadań Państwa świadczą tego typu usługi.

Ponadto, należy również zwrócić uwagę na cel usług świadczonych przez Spółkę. Jest on zbieżny z celem usług świadczonych przez państwowe ośrodki świadczące pomoc społeczną. Celem działań Spółki jest bowiem umożliwienie osobie starszej lub niepełnosprawnej, pozostanie we własnym domu w jak najlepszej kondycji psychofizycznej, pomimo ograniczeń ruchowych lub zaburzeń neurologicznych związanych z wiekiem.

Konsekwentnie, skoro zakres i cel czynności wykonywanych przez Spółkę pokrywa się z zakresem i celu czynności świadczonych przez państwowe ośrodki świadczące usługi pomocy społecznej - nie ma podstaw aby różnicować również sposób opodatkowania czynności wykonywanych przez Spółkę i ośrodki pomocy społecznej. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez Spółkę są usługami pomocy społecznej, a tym samym są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z załącznika nr 4 poz. 9 ustawy o VAT ustawodawca zwalnia od opodatkowania podatkiem VAT usługi pomocy społecznej opisane symbolem PKWiU 85. Spółka zdaje sobie sprawę, iż to na niej spoczywa obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania usług w świetle klasyfikacji statystycznych. Spółka nie jest jednak podmiotem profesjonalnie zajmującym się klasyfikacją statystyczną, a także nie posiada odpowiednich służb, które miałyby odpowiednie kwalifikacje w tym zakresie.

Ponadto, Urząd Statystyczny sklasyfikował opisane przez Spółkę usługi także według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r., zgodnie z którą wyżej wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.32.14-00.00 - usługi pomocy społecznej doraźne. Z kolei według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. wymienione usługi - zdaniem Urzędu Statystycznego - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 88.10.11.0 - usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczone osobom w podeszłym wieku.

Z powyższego wynika, iż w świetle trzech ostatnio obowiązujących klasyfikacji statystycznych usługi, których świadczenie rozpoczęła Spółka są klasyfikowane do grupowania usług pomocy społecznej. Obecnie, dla potrzeb podatku od towarów i usług znaczenia ma jednak Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Jak wskazano powyżej także w świetle tej klasyfikacji usługi świadczone przez Spółkę są usługami pomocy społecznej. Powyższe klasyfikacje, a szczególnie klasyfikacja statystyczna z 1997 r. potwierdzają, że usługi świadczone przez Spółkę są zwolnione od opodatkowania.

Dodatkowo Spółka pragnie zauważyć, iż zaprezentowany powyżej sposób kwalifikacji świadczonych przez nią usług jest prawidłowy w świetle Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej oraz prawa wspólnotowego. Przyjęcie odmiennej interpretacji, zakładającej, iż usługi świadczone przez Spółkę nie są zwolnione od opodatkowania, naruszałoby konstytucyjną zasadę równości podmiotów wobec prawa. Oznaczałoby to, iż czynności wykonywane przez Spółkę o identycznym zakresie przedmiotowym i celu jak czynności wykonywane przez państwowe ośrodki pomocy społecznej byłyby odmiennie opodatkowane podatkiem VAT niż usługi świadczone przez ośrodki państwowe. Taka interpretacja naruszałaby również wynikającą z prawa wspólnotowego (Dyrektywa 2006/112 Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej) zasadę neutralności podatku VAT. Konsekwentnie, przyjęcie stanowiska, zgodnie z którym usługi świadczone przez Spółkę nie są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT byłoby sprzeczne zarówno z Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej, jak również prawem wspólnotowym.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż usługi opisane w stanie faktycznym świadczone przez Spółkę na rzecz osób w podeszłym wieku lub osób niepełnosprawnych są usługami pomocy społecznej, a tym samym są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Identyfikacja, o której mowa, dotyczy przede wszystkim usług, które są zwolnione od opodatkowania, które są zwolnione od opodatkowania, które są opodatkowane preferencyjną stawką podatku względnie dla których przewidziano specjalne mechanizmy opodatkowania (np. usługi taksówkowe). Zatem to klasyfikacje statystyczne przesądzają o stawkach podatku czy też prawie do zwolnienia podatkowego. Jest to spowodowane identyfikowaniem usługi jako zwolnionej od podatku lub opodatkowania, preferencyjną stawką, poprzez odwołanie się do jej symbolu statystycznego.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrób. Z powyższych przepisów wynika zarazem, ze przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego również klasyfikacje statystyczna wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasada jest, ze zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosownych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Dopiero w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o symbol PKWiU 85 wskazany przez Wnioskodawcę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi opieki nad osobami w podeszłym wieku oraz osobami niepełnosprawnymi m.in. poza jej granicami, głównie na terytorium Niemiec. W zależności od zlecenia oraz stanu fizycznego i psychicznego osoby, nad którą pracownik Spółki sprawuje opiekę wykonywane są następujące czynności: pomoc przy myciu, czesaniu, goleniu, kąpieli, pomoc przy czynnościach związanych z utrzymywaniem higieny ciała (przykładowo kremowanie, mycie, etc.), pomoc przy wstawaniu i kładzeniu się, pomoc przy przemieszczaniu się po mieszkaniu, pomoc przy ubieraniu i rozbieraniu, pomoc przy przygotowywaniu posiłków, pomoc przy spożywaniu posiłków, pomoc przy robieniu zakupów, towarzyszenie w trakcie spacerów, wizyt towarzyskich, grach towarzyskich, towarzyszenie w trakcie wizyt w placówkach użyteczności społecznej, takich jak fryzjer, urzędy państwowe, kościół, organizowanie i towarzyszenie przy wizytach u lekarza, terapeutów, masażystach, etc., załatwianie spraw w urzędach w imieniu podopiecznego (jeżeli stan zdrowia nie pozwala podopiecznemu na samodzielne poruszanie się) lub towarzyszenie podopiecznemu w trakcie takich wizyt, rozmowy, wspólne czytanie książek i prasy, etc., czuwanie przy łóżku podopiecznego pod nieobecność członków rodziny. Usługi te wykonywane są przez pracowników Spółki w domu podopiecznego. Przedmiotowe usługi zaklasyfikował według klasyfikacji statystycznej wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. do usług pomocy społecznej mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.32.14-00.00 – usługi pomocy społecznej doraźne. Jak wskazał Wnioskodawca powyższe potwierdził Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Ponadto z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że osoby na rzecz których Spółka świadczy przedmiotowe usługi nie są podatnikami o których mowa w artykule 28a ustawy o VAT. Ponadto Wnioskodawca posiada siedzibę oraz miejsce prowadzenia działalności tylko i wyłącznie w Polsce.

W celu określenia, czy przedmiotowe usługi, świadczone poza granicami kraju, podlegają opodatkowaniu w Polsce, w pierwszej kolejności należy ustalić miejsce świadczenia tych usług.

W myśl art. 28c ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności. (art. 28c ust. 2 cyt. ustawy o VAT).

Ust. 3 art. 28c stanowi natomiast, iż w przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

Zatem przepis art. 28c ust. 1 ustawy o VAT, wyraża zasadę ogólną dotyczącą miejsca świadczenia usług na rzecz konsumentów (osób niebędących podatnikami). Nie ma ona zastosowania w przypadku wyjątków przewidzianych w ustawie, określonych w art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-18n.

Zatem, miejscem świadczenia usług niewymienionych w art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n ustawy o VAT, na rzecz osoby niebędącej podatnikiem jest miejsce, w którym usługodawca ma siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym usługodawca ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiadający siedzibę i miejsce prowadzenia działalności w Polsce świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej poza granicami kraju na rzecz konsumentów osób niebedących podatnikami, to miejscem świadczenia tych usług, a tym samym opodatkowania, będzie miejsce, w którym usługodawca ma siedzibę swojej działalności.

W konsekwencji przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę poza granicami kraju na rzecz osób niepełnosprawnych oraz w podeszłym wieku, podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 9 tego załącznika wymieniono „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)” zaklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 85.

Użycie przez ustawodawcę symbolu „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi, świadczone poza granicami kraju, które Wnioskodawca zaklasyfikował do grupowania PKWiU z 1997 r. pod symbolem 85.32.14-00.00 – usługi pomocy społecznej doraźne, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Dodatkowo informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej świadczenia usług opieki społecznej na terytorium kraju na rzecz osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj