Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1201/09/MS
z 10 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1201/09/MS
Data
2010.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek naliczony
premia pieniężna
premia pieniężna
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych od kontrahentów faktur VAT dokumentujących wypłacone premie (bonusy) za uzyskanie pułapu obrotów oraz promowanie i reklamowanie produktów Wnioskodawcy .



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2009r. (data wpływu 27 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2010r. (data wpływu 16 lutego 2010r.) oraz pismem z dnia 9 marca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych od kontrahentów faktur VAT dokumentujących wypłacone premie (bonusy) za uzyskanie pułapu obrotów oraz promowanie i reklamowanie produktów Wnioskodawcy

–jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych od kontrahentów faktur VAT dokumentujących wypłacone premie (bonusy) za uzyskanie pułapu obrotów oraz promowanie i reklamowanie produktów Wnioskodawcy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lutego 2010r. (data wpływu 16 lutego 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1201/09/MS z dnia 3 lutego 2010r. oraz pismem z dnia 9 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie handlu materiałami budowlanymi. W umowach handlowych zawartych z kontrahentami określone są zasady współpracy.

W ramach umowy odbiorcy uprawnieni są do otrzymywania premii pieniężnych, które uzależnione są od:

  • uzyskania określonego pułapu obrotów w danym terminie będącego załącznikiem do umowy,
  • terminowego regulowania zaciągniętych zobowiązań,
  • określonej działalności promocyjnej towarów polegającej na:
    • umieszczeniu znaku firmowego Wnioskodawcy w widocznym miejscu, znaku firmowego producentów towarów handlowych,
    • umieszczeniu logo Wnioskodawcy na materiałach promocyjnych, typu gazetka, ulotki,
    • ekspozycji towarów Wnioskodawcy,
    • pozyskiwaniu kontrahentów,
    • uczestniczeniu i organizacji szkoleń podnoszących wiedzę o towarach handlowych.

Na podstawie zawartych umów kontrahent zobowiązany jest promować i reklamować towary handlowe Wnioskodawcy.

Premie pieniężne rozliczane są w ustalonych okresach – kwartalnie. Ich wysokość jest określona jako procent osiągniętego przez odbiorcę obrotu. Odbiorcy z tytułu premii pieniężnej wystawiają Wnioskodawcy faktury VAT za powyższą usługę. Premie te i podejmowane działania promocyjne odbiorców są bezpośrednio związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca oraz jego kontrahenci są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. Otrzymane przez Wnioskodawcę faktury od kontrahentów dokumentują czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%. Przedmiotowe faktury dokumentują zakupy u Wnioskodawcy usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi. Wypłacane premie są naliczane w stałym procencie niezależnie od obrotów (po przekroczeniu minimum zakupów u Wnioskodawcy). Wysokość obrotów uprawniających do ustalenia premii pieniężnej wynika z wielkości obrotu wyliczonego za dany okres na podstawie konkretnych faktur, na kalkulację premii ma wpływ polityka Wnioskodawcy, warunki rynkowe. Wypłata premii uzależniona jest nie tylko od wielkości obrotu ale uzależniona jest również od czynności podjętych przez odbiorcę. Zawarta umowa handlowa zobowiązuje odbiorcę do nabywania towarów handlowych. Poza tym odbiorca zobowiązuje się do wykonywania redystrybucji towarów zakupionych u Wnioskodawcy na terenie przyległym do jego siedziby lub oddziałów. Odbiorca zobowiązuje się do dbania o dobre imię Wnioskodawcy oraz godne reprezentowanie jego interesów, w szczególności poprzez podjęcie działań mających na celu promowanie produktów zakupionych u Wnioskodawcy poprzez odpowiednią ich wizualizację, czynne uczestniczenie w szkoleniach asortymentowych. Wnioskodawca zobowiązuje się do wypłaty premii i wynagrodzenia za czynności związane z redystrybucją towarów zakupionych u Wnioskodawcy oraz za podjęte działania zmierzające do intensyfikacji sprzedaży. Podstawą wypłaty są faktury wystawiane przez odbiorców. Potwierdzeniem podejmowania przez odbiorcę działań związanych z redystrybucją towarów i zmierzających do intensyfikacji sprzedaży jest dokonanie zakupu kolejnej partii towarów, natomiast działania zmierzające do promowania towarów Wnioskodawcy są sprawdzane przez pracowników Wnioskodawcy - przedstawicieli handlowych, w trakcie wizyty u odbiorcy. Zdaniem Wnioskodawcy działania podejmowane przez odbiorców związane są z usługami pośrednictwa w sprzedaży hurtowej materiałów budowlanych i usługami reklamy i marketingu. W sytuacji gdy w danym okresie kontrahent nie podejmie działań na rzecz Wnioskodawcy, premia nie jest wypłacana.

Używane w zapytaniu pojęcia: premie pieniężne, wynagrodzenia za czynności związane z redystrybucją towarów Wnioskodawca stosuje zamiennie i dotyczą premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane od kontrahentów, udokumentowane fakturą VAT wraz z naliczonym podatkiem VAT premie (bonusy) za uzyskanie pułapu obrotów, promowanie i reklamowanie towarów, dają Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek należny wykazany na fakturach otrzymanych od odbiorców z tytułu otrzymanych premii pieniężnych i wykonanych usług stanowi dla Wnioskodawcy podatek naliczony, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie handlu materiałami budowlanymi. W umowach handlowych zawartych z kontrahentami określone są zasady współpracy.

W ramach umowy odbiorcy uprawnieni są do otrzymywania premii pieniężnych, które uzależnione są od:

  • uzyskania określonego pułapu obrotów w danym terminie będącego załącznikiem do umowy,
  • terminowego regulowania zaciągniętych zobowiązań,
  • określonej działalności promocyjnej towarów polegającej na:
    • umieszczeniu znaku firmowego Wnioskodawcy w widocznym miejscu, znaku firmowego producentów towarów handlowych,
    • umieszczeniu logo Wnioskodawcy na materiałach promocyjnych, typu gazetka, ulotki,
    • ekspozycji towarów Wnioskodawcy,
    • pozyskiwaniu kontrahentów,
    • uczestniczeniu i organizacji szkoleń podnoszących wiedzę o towarach handlowych.

Na podstawie zawartych umów kontrahent zobowiązany jest promować i reklamować towary handlowe Wnioskodawcy.

Premie pieniężne rozliczane są w ustalonych okresach – kwartalnie. Ich wysokość jest określona jako procent osiągniętego przez odbiorcę obrotu. Odbiorcy z tytułu premii pieniężnej wystawiają Wnioskodawcy faktury VAT za powyższą usługę. Premie te i podejmowane działania promocyjne odbiorców są bezpośrednio związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca oraz jego kontrahenci są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. Otrzymane przez Wnioskodawcę faktury od kontrahentów dokumentują czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%. Przedmiotowe faktury dokumentują zakupy u Wnioskodawcy usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi. Wysokość obrotów uprawniających do ustalenia premii pieniężnej wynika z wielkości obrotu wyliczonego za dany okres na podstawie konkretnych faktur, na kalkulację premii ma wpływ polityka Wnioskodawcy, warunki rynkowe. Wypłata premii uzależniona jest nie tylko od wielkości obrotu ale uzależniona jest również od czynności podjętych przez odbiorcę. Zawarta umowa handlowa zobowiązuje odbiorcę do nabywania towarów handlowych. Poza tym odbiorca zobowiązuje się do wykonywania redystrybucji towarów zakupionych u Wnioskodawcy na terenie przyległym do jego siedziby lub oddziałów. Odbiorca zobowiązuje się do dbania o dobre imię Wnioskodawcy oraz godne reprezentowanie jego interesów, w szczególności poprzez podjęcie działań mających na celu promowanie produktów zakupionych u Wnioskodawcy poprzez odpowiednią ich wizualizację, czynne uczestniczenie w szkoleniach asortymentowych. Wnioskodawca zobowiązuje się do wypłaty premii za czynności związane z redystrybucją towarów zakupionych u Wnioskodawcy oraz za podjęte działania zmierzające do intensyfikacji sprzedaży. Podstawą wypłaty są faktury wystawiane przez odbiorców. Potwierdzeniem podejmowania przez odbiorcę działań związanych z redystrybucją towarów i zmierzających do intensyfikacji sprzedaży jest dokonanie zakupu kolejnej partii towarów, natomiast działania zmierzające do promowania towarów Wnioskodawcy są sprawdzane przez pracowników Wnioskodawcy - przedstawicieli handlowych, w trakcie wizyty u odbiorcy. Zdaniem Wnioskodawcy działania podejmowane przez odbiorców związane są z usługami pośrednictwa w sprzedaży hurtowej materiałów budowlanych i usługami reklamy i marketingu. W sytuacji gdy w danym okresie kontrahent nie podejmie działań na rzecz Wnioskodawcy, premia nie jest wypłacana.

Z powyższego wynika, iż premie pieniężne są udzielane nabywcom (odbiorcom) w zamian za osiągnięcie przez nich określonego pułapu obrotów w danym okresie, terminowego regulowania zaciągniętych zobowiązań oraz wykonania dodatkowych świadczeń w zakresie promocji towarów (umieszczenie znaku firmowego Wnioskodawcy w widocznym miejscu, znaku firmowego producentów towarów handlowych, umieszczenie logo Wnioskodawcy na materiałach promocyjnych, typu gazetka, ulotki, ekspozycja towarów Wnioskodawcy, pozyskiwaniu kontrahentów, uczestnictwo i organizacja szkoleń podnoszących wiedzę o towarach handlowych).

Jednocześnie z opisu sytuacji jednoznacznie wynika, że prowadzone przez kontrahentów (odbiorców) działania promocyjne i marketingowe na rzecz Wnioskodawcy wynikają z zawartych umów, mają bezpośredni wpływu na wysokość otrzymanej od Wnioskodawcy premii pieniężnej. Działania zmierzające do promowania towarów Wnioskodawcy są sprawdzane przez pracowników Wnioskodawcy - przedstawicieli handlowych, w trakcie wizyty u odbiorcy. W sytuacji gdy w danym okresie kontrahent nie podejmie działań na rzecz Wnioskodawcy, premia nie jest wypłacana.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż premie pieniężne udzielane w zamian za osiągnięcie określonego obrotu, terminowe regulowanie zaciągniętych zobowiązań z jednoczesnym świadczeniem dodatkowych czynności stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Zatem w przypadku, gdy podmiot je otrzymujący jest podatnikiem VAT, powinien je udokumentować – zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy – fakturą VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W związku z uznaniem czynności wykonywanych przez nabywców (odbiorców) na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, wyłączenie wskazane w powołanym wyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie ma zastosowania. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji przyjęto, iż zawarte w piśmie z dnia 12 lutego 2010r. stanowiącym uzupełnienie wniosku z dnia 25 listopada 2009r., określenia premia i wynagrodzenie za czynności związane z redystrybucją nie dotyczą odrębnych należności za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi, lecz są zgodnie z wyjaśnieniem Wnioskodawcy zawartym w piśmie z dnia 9 marca 2010r. stosowanymi zamiennie określeniami należności za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi wskazane we wniosku za świadczenie których Wnioskodawca przyznaje kontrahentom premie pieniężne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj