Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-523/10/LSz
z 11 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-523/10/LSz
Data
2010.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
bilety
bilety
lotnisko
lotnisko
miejsce wykonywania działalności
miejsce wykonywania działalności
świadczenie usług
świadczenie usług
usługi świadczone przewoźnikom powietrznym oraz innym podmiotom wykonującym rejsy w transporcie międzynarodowym
usługi świadczone przewoźnikom powietrznym oraz innym podmiotom wykonującym rejsy w transporcie międzynarodowym


Istota interpretacji
Sposób wystawiania faktury VAT za otrzymaną prowizję z tytułu wykonywanych usług pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych dla zagranicznych linii lotniczych oraz usług związanych z pobieraniem opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji, itp. świadczonych dla polskiego podatnika, który prowadzi działalność na terenie Polski.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2010r. (data wpływu do tut. organu 1 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2010r. (data wpływu 24 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wystawiania faktury VAT za otrzymaną prowizję z tytułu wykonywanych usług pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych dla zagranicznych linii lotniczych oraz usług związanych z pobieraniem opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji, itp. świadczonych dla polskiego podatnika, który prowadzi działalność na terenie Polski – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wystawiania faktury VAT za otrzymaną prowizję z tytułu wykonywanych usług pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych dla zagranicznych linii lotniczych oraz usług związanych z pobieraniem opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji, itp. świadczonych dla polskiego podatnika, który prowadzi działalność na terenie Polski.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 maja 2010r. (data wpływu 24 maja 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Towarzystwo Lotnicze jest spółką zarządzającą Międzynarodowym Portem Lotniczym w P. Oprócz usług związanych z obsługą lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i innych o podobnym charakterze na rzecz przewoźników powietrznych Spółka świadczy również usługi w zakresie pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych dla zagranicznych linii lotniczych, posiadających NIP EU oraz usługi związane z pobieraniem opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji, itp. Z tytułu wykonywanych powyższych usług Spółka otrzymuje miesięczną prowizję od linii lotniczych, na którą wystawiana jest faktura.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 1993 roku z tytułu prowadzenia swojej działalności tj. usług związanych z obsługą lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i innych o podobnym charakterze na rzecz przewoźników powietrznych, jak również usług dodatkowych - pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych oraz usługi związane z pobieraniem opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji pasażerów wylatujących z w P., Wnioskodawca składa deklaracje miesięczne VAT-7.

Każdy kontrahent posiada swój numer NIP, w związku z tym każdy z nich jest zarejestrowany w swoim kraju jako podatnik podatku od wartości dodanej.

W przypadku polskiego podatnika, który prowadzi działalność na terenie Polski - kontrahent posiada swoja siedzibę w Polsce, tu też prowadzi swoją działalność i usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają miejsce na terenie naszego kraju.

W wyniku usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych Wnioskodawca w imieniu i na rzecz konkretnej linii lotniczej wystawia pasażerowi bilet lotniczy, w przypadku pobierania opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji, itp. pasażer otrzymuje kwit potwierdzający dokonanie konkretnej opłaty.

Wnioskodawca posiada dwa rodzaje umów: jeden rodzaj to umowy z przewoźnikami zrzeszonymi w Międzynarodowym Zrzeszeniu Przewoźników Lotniczych ….., drugi rodzaj to umowy z liniami lotniczymi wykonującymi swoje rejsy z Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w P.

Wnioskodawca jako pośrednik dokonuje sprzedaży biletów w imieniu i na rzecz linii lotniczych w zakresie międzynarodowych przewozów pasażerskich lotniczych.

W przypadku polskiego podatnika, który prowadzi działalność na terenie Polski - przewozy dokonywane są na trasach krajowych.

Pobieranie opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji, itp. regulują umowy podpisywane pomiędzy Wnioskodawcą a liniami lotniczymi operującymi z Międzynarodowego Portu Lotniczego w P. w zakresie obsługi pasażera wylatującego z lotniska Wnioskodawcy.

W skład tej usługi wchodzą następujące usługi:

  • opłata za bagaż - jeżeli pasażer nie opłacił bagażu, a taki posiada, określony w Ogólnych Warunkach Przewozowych danego przewoźnika musi uiścić w momencie odprawy odpowiednią opłatę na lotnisku,
  • opłata za nadbagaż - jeżeli pasażer przekroczył określony przez przewoźnika limit wagowy musi uiścić w momencie odprawy odpowiednia opłatę na lotnisku,
  • opłata za pierwszeństwo wejścia na pokład samolotu - opłata zakupywana przez pasażera dobrowolnie, jeżeli chce jako pierwszy wchodzić do samolotu, opłata ta jest pobierana w momencie odprawy pasażera na lotnisku,
  • opłata za dodatkowe miejsce na nogi - również opłata dobrowolna, na życzenie pasażera, pobierana w momencie odprawy na lotnisku,
  • opłata za odprawę na lotnisku - jeżeli pasażer nie wydrukował sobie odpowiednio wcześniej karty pokładowej musi ją opłacić w momencie odprawy na lotnisku,
  • sprzedaż biletu lotniczego - jeżeli pasażer pragnie taki bilet zakupić przed wylotem bezpośrednio na lotnisku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 maja 2010r.):

W związku ze zmianą od 1 stycznia 2010 roku Ustawy o podatku od towarów i usług, z jaką stawką podatku VAT powinny zostać wystawione faktury prowizyjne w przypadku polskiego podatnika, który prowadzi działalność na terenie Polski...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

W związku z powyższym w przypadku otrzymanej prowizji za bilety krajowe należałoby zastosować stawkę 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 8 ust. 4 ustawy o VAT przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Z dniem 1 stycznia 2010r. (z wyjątkami określonymi w art. 8 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504), zgodnie z którą uchylone zostały art. 27 i art. 28, a dodano art. 28a do art. 28o regulujące kwestię określenia miejsca świadczenia usług.

Na potrzeby Rozdziału 3 Działu V ustawy o VAT „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług” w art. 28a ustawodawca zawarł definicję podatnika.

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Powyższy artykuł wprowadza definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Przepis art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania Rozdziału 3, obejmuje pojęciem podatnika co do zasady nie tylko podmioty które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lecz również podmioty, które wykonują działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, czyli działalność zdefiniowaną w innych systemach prawnych niż system podatku od towarów i usług, której definicja odpowiada przyjętej w polskich przepisach.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że Wnioskodawca, czynny podatnik podatku VAT, jest spółką zarządzającą Międzynarodowym Portem Lotniczym w P. Oprócz usług związanych z obsługą lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i innych o podobnym charakterze na rzecz przewoźników powietrznych Spółka świadczy również usługi w zakresie pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych dla zagranicznych linii lotniczych, posiadających NIP EU oraz usług związanych z pobieraniem opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji, itp. Z tytułu wykonywanych powyższych usług Spółka otrzymuje miesięczną prowizję od linii lotniczych, na którą wystawiana jest faktura.

Każdy kontrahent posiada swój numer NIP, w związku z tym każdy z nich jest zarejestrowany w swoim kraju jako podatnik podatku od wartości dodanej.

W przypadku polskiego podatnika, który prowadzi działalność na terenie Polski - kontrahent posiada swoja siedzibę w Polsce, tu też prowadzi swoją działalność i usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają miejsce na terenie naszego kraju.

W wyniku usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych Wnioskodawca w imieniu i na rzecz konkretnej linii lotniczej wystawia pasażerowi bilet lotniczy, w przypadku pobierania opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji, itp. pasażer otrzymuje kwit potwierdzający dokonanie konkretnej opłaty.

Wnioskodawca posiada dwa rodzaje umów: jeden rodzaj to umowy z przewoźnikami zrzeszonymi w Międzynarodowym Zrzeszeniu Przewoźników Lotniczych …., drugi rodzaj to umowy z liniami lotniczymi wykonującymi swoje rejsy z Międzynarodowego Portu Lotniczego w P.

Wnioskodawca jako pośrednik dokonuje sprzedaży biletów w imieniu i na rzecz linii lotniczych w zakresie międzynarodowych przewozów pasażerskich lotniczych.

W przypadku polskiego podatnika, który prowadzi działalność na terenie Polski - przewozy dokonywane są na trasach krajowych.

Pobieranie opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji, itp. regulują umowy podpisywane pomiędzy Wnioskodawcą a liniami lotniczymi operującymi z Międzynarodowego Portu Lotniczego w P. w zakresie obsługi pasażera wylatującego z lotniska Wnioskodawcy.

W skład tej usługi wchodzą następujące usługi:

  • opłata za bagaż - jeżeli pasażer nie opłacił bagażu, a taki posiada, określony w Ogólnych Warunkach Przewozowych danego przewoźnika musi uiścić w momencie odprawy odpowiednią opłatę na lotnisku,
  • opłata za nadbagaż - jeżeli pasażer przekroczył określony przez przewoźnika limit wagowy musi uiścić w momencie odprawy odpowiednia opłatę na lotnisku,
  • opłata za pierwszeństwo wejścia na pokład samolotu - opłata zakupywana przez pasażera dobrowolnie, jeżeli chce jako pierwszy wchodzić do samolotu, opłata ta jest pobierana w momencie odprawy pasażera na lotnisku,
  • opłata za dodatkowe miejsce na nogi - również opłata dobrowolna, na życzenie pasażera, pobierana w momencie odprawy na lotnisku,
  • opłata za odprawę na lotnisku - jeżeli pasażer nie wydrukował sobie odpowiednio wcześniej karty pokładowej musi ją opłacić w momencie odprawy na lotnisku,
  • sprzedaż biletu lotniczego - jeżeli pasażer pragnie taki bilet zakupić przed wylotem bezpośrednio na lotnisku.

Z powyższego opisu stanu faktycznego wynika, że usługobiorcami wykonanych przez Wnioskodawcę usług będą podmioty posiadające status podatników w myśl art. 28a ustawy o VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku zaś, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 28b ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

W myśl art. 44 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.) miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT zastrzeżenia nie mają zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania należy ustalić na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym artykule.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych w transporcie lotniczym krajowym na rzecz polskiego podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT posiadającego siedzibę oraz miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski, zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, natomiast miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium państwa, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, tj. w Polsce.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Co do zasady, stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 i 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym oraz usług transportu międzynarodowego.

W myśl art. 83 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zaś przepis art. 83 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, że przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.


Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że świadczy usługi na podstawie umów zawartych z liniami lotniczymi, polegające na pośrednictwie w sprzedaży biletów lotniczych oraz pośrednictwie w obsłudze pasażera wylatującego z lotniska w zakresie opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji itp., dotyczące przewozów na trasach krajowych, wykonywane na rzecz podatników zdefiniowanych zgodnie z art. 28a ustawy o VAT posiadających siedzibę oraz miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Ze stanu faktycznego nie wynika, aby świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowiły usługi pośrednictwa związane z usługami transportu międzynarodowego w rozumieniu ww. przepisów ustawy o VAT, jak również nie wynika aby były świadczone na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Tym samym w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę wskazanych usług na rzecz kontrahenta krajowego i wyłącznie w zakresie związanym z transportem osób na trasach krajowych na rzecz podmiotu niebędącego przewoźnikiem powietrznym lub innym podmiotem wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, usługi te podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju i właściwą stawką będzie stawka 22% na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeśli chodzi o kwestię wystawienia przez Wnioskodawcę faktury VAT w związku z otrzymaną prowizją na wykonywane przez Wnioskodawcę ww. usługi, to zauważyć należy, iż w myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) określił w rozdziale 3 szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania. Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


Z powyższych przepisów wynika zatem, że fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w zaistniałym stanie faktycznym w przypadku świadczenia usług pośrednictwa związanych z przelotami na trasach krajowych w zakresie sprzedaży biletów lotniczych oraz usług związanych z pobieraniem opłat za bagaż, nadbagaż, zmiany rezerwacji, itp., na rzecz krajowych linii lotniczych, zarejestrowanych w kraju jako podatnik podatku VAT, posiadających siedzibę i prowadzących swoją działalność na terenie Polski, Wnioskodawca będzie zobowiązany świadczenie przedmiotowych usług udokumentować fakturą VAT zgodnie z ww. przepisami z zastosowaniem stawki w wysokości 22%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie pozostałych kwestii poruszonych we wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj