Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-869/10-6/AW
z 6 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-869/10-6/AW
Data
2010.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
organizacje pożytku publicznego
usługi telekomunikacyjne


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług o podwyższonej opłacie, o których mowa w ustawie z dnia 16.07.2004r. Prawo telekomunikacyjne, świadczonych w celu zebrania środków pieniężnych w trakcie zbiórek publicznych, organizowanych przez organizacje pożytku publicznego.



Wniosek ORD-IN 784 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.08.2010r. (data wpływu 24.08.2010r.), uzupełnione pismem z dnia 03.09.2010r. (data wpływu 07.09.1010r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 30.08.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług o podwyższonej opłacie, o których mowa w ustawie z dnia 16.07.2004r. Prawo telekomunikacyjne, świadczonych w celu zebrania środków pieniężnych w trakcie zbiórek publicznych, organizowanych przez organizacje pożytku publicznego - jest prawidłowe w odniesieniu do pytań Nr 1, 2, 3, 5, 6 i 7 oraz nieprawidłowe w odniesieniu do pytania Nr 4.

UZASADNIENIE

W dniu 24.08.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług o podwyższonej opłacie, o których mowa w ustawie z dnia 16.07.2004r. Prawo telekomunikacyjne, świadczonych w celu zebrania środków pieniężnych w trakcie zbiórek publicznych, organizowanych przez organizacje pożytku publicznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z publikacją Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 czerwca 2010r. zmieniającego Rozporządzenie w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 96, poz 623), dalej „Rozporządzenie”, Spółka (poniżej Spółka), operator sieci X stwierdza, że treść Rozporządzenia zawiera zapisy, które budzą wątpliwości interpretacyjne. Rozporządzenie wprowadza zwolnienie z podatku od towarów i usług dla usługi telekomunikacyjnej o podwyższonej opłacie, świadczonej w celu zebrania środków pieniężnych w trakcie zbiórki publicznej organizowanej przez organizację pożytku publicznego (zwanej - dalej „SMS charytatywny”), z wyjątkiem usług przedpłaconych.

Usługi telekomunikacyjne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) według podstawowej 22% stawki. Rozporządzenie warunkuje prawo do zastosowania zwolnienia z VAT SMS charytatywnych od spełnienia przez operatora telekomunikacyjnego szeregu wymogów.

Spółka od wielu lat świadczy usługi telekomunikacyjne umożliwiając jej abonentom i użytkownikom przekazywanie pomocy na szczytne cele poprzez wysłanie wiadomości SMS. Dotychczas Spółka zawsze opodatkowywała te usługi stawką 22% VAT a wartość netto usług przekazywała na rzecz organizacji i fundacji bez żadnych potrąceń. Usługi takie świadczone są praktycznie w sposób ciągły również obecnie. Z racji złożoności regulacji i wynikających z nich wątpliwości interpretacyjnych oraz konieczności wprowadzenia zmian w systemach bilingowych, Spółka nadal opodatkowuje usługi stawką 22%.

Brak potwierdzenia prawidłowości stanowiska we wszystkich przedstawionych niżej pytaniach może uniemożliwić wdrożenia zmian w naszych w systemach rozliczeniowych oraz zawarcie prawidłowych umów z partnerami akcji - organizacjami pożytku publicznego.

Ponieważ przepisy Rozporządzenia weszły już w życie oraz, że tego typu akcje są stale prowadzone i istnieje społeczne zapotrzebowanie na jak najszybsze zaprzestanie naliczania podatku VAT od SMS charytatywnych Spółka prosi o wydanie stosownej interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej w trybie pilnym.

Kwestia prawidłowej interpretacji przepisów Rozporządzenia nie dotyczy tylko Spółki a także innych operatorów telekomunikacyjnych, którzy również wystąpią o interpretacje związaną z Rozporządzeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy umowa operatora z organizacją pożytku publicznego może być zawarta na piśmie po uruchomieniu akcji...
  2. Czy przed rozpoczęciem akcji operator musi posiadać kopię zezwolenia wydanego przez właściwego ministra...
  3. Czy warunek do zastosowania stawki zwolnionej z podatku VAT SMS charytatywnych należy uznać za spełniony w każdym przypadku przekazania środków najpóźniej do 45 dnia od końca miesiąca, w którym operator je otrzymał co obejmuje również przypadki wpłat przed 45 dniem...
  4. Czy warunek dla zwolnienia z VAT zostanie spełniony jeśli operator poda łączną ilość połączeń SMS charytatywnych i ich łączną wartość na fakturze lub na jednym z dokumentów załączonych do faktury...
  5. Czy istnieje konieczność umieszczania na fakturze lub na jednym z dokumentów załączonych do faktury informacji o kwocie zatrzymanej przez operatora gdy taka kwota nie występuje...
  6. Czy jeśli dostawca nie zatrzymuje żadnej kwoty to ciąży na nim obowiązek podania do publicznej wiadomości informacji o wysokości kwoty zatrzymanej przez operatora...
  7. Czy brak zatrzymania przez dostawcę usług jakichkolwiek kwot pozbawia prawa do zwolnienia z VAT usługi SMS charytatywny...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko wnioskodawcy odnośnie pytania 1:

Zdaniem wnioskodawcy umowa operatora z organizacją pożytku publicznego może być zawarta na piśmie po uruchomieniu akcji.

Zgodnie z par. 12 ust. 7 pkt 1, oraz pkt 3 Rozporządzenia: „dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej, zwany dalej „dostawcą usługi”, zawarł z organizacją pożytku publicznego pisemną umowę dotyczącą przekazania tej organizacji kwoty należnej, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez dostawcę usługi, z tytułu wykonywanych usług o podwyższonej opłacie dla realizacji zbiórek publicznych przez tę organizację” oraz „dostawca usługi posiada kopię pozwolenia na przeprowadzenie przez organizację pożytku publicznego zbiórki publicznej, uzyskanego zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych”.

Należy wskazać, że bardzo często akcje charytatywne stanowią reakcję społeczną na pewne zdarzenia losowe (powódź, kataklizm, wypadek masowy) i uruchamiane są w bardzo krótkim czasie od tego zdarzenia - ich celem jest jak najszybsze zebranie środków pieniężnych na doraźną i natychmiastową pomoc poszkodowanym. Akcje takie uruchamiane są kilka, kilkanaście godzin po nieszczęśliwym zdarzeniu i trwają kilka lub kilkanaście dni. Operatorzy telekomunikacyjni udostępniają numer, pod który klienci wysyłają SMS charytatywny na podstawie ustnych ustaleń z organizacją zgłaszającą potrzebę przeprowadzenia danej akcji. Formalności w postaci zawarcia pisemnej umowy, stanowiącej podstawę dokonania rozliczeń, dopełniane są w późniejszym terminie. Dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że w opisanych okolicznościach zdarzeń losowych, również pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej wydawane są z pewnym opóźnieniem - już w trakcie akcji i określają jedynie termin, do którego dana akcja może być prowadzona.

Zdaniem Spółki, Rozporządzenie nie nakłada na operatora obowiązku podpisania umowy przed uruchomieniem akcji, umowa taka musi jednak być zawarta na piśmie i przedłożona organom podatkowym w przypadku kontroli. Podobnie należy interpretować regulację dotyczącą obowiązku posiadania kopii pozwolenia właściwego ministra na przeprowadzenie zbiórki publicznej - operator musi posiadać kopię pozwolenia i jest zobowiązany ją przedłożyć na żądanie organów skarbowych. Jednakże operator nie ma obowiązku posiadania tych dokumentów na dzień rozpoczęcia akcji charytatywnej.

Stanowisko wnioskodawcy odnośnie pytania 2:

Zdaniem wnioskodawcy przed rozpoczęciem akcji operator nie musi posiadać kopii zezwolenia wydanego przez właściwego ministra. Kopię tę powinien posiadać w chwili przekazania środków pieniężnych organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie z par. 12 ust. 7 pkt 1, oraz pkt 3 Rozporządzenia: „dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej, zwany dalej „dostawcą usługi”, zawarł z organizacją pożytku publicznego pisemną umowę dotyczącą przekazania tej organizacji kwoty należnej, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez dostawcę usługi, z tytułu wykonywanych usług o podwyższonej opłacie dla realizacji zbiórek publicznych przez tę organizację” oraz „dostawca usługi posiada kopię pozwolenia na przeprowadzenie przez organizację pożytku publicznego zbiórki publicznej, uzyskanego zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych”.

Zgodnie z przedstawionymi już odnośnie pytania 1 informacjami akcje charytatywne stanowią często reakcję społeczną na pewne zdarzenia losowe (powódź, kataklizm, wypadek masowy) i uruchamiane są w bardzo krótkim czasie od tego zdarzenia - ich celem jest jak najszybsze zebranie środków pieniężnych na doraźną i natychmiastową pomoc poszkodowanym. Akcje takie uruchamiane są kilka, kilkanaście godzin po nieszczęśliwym zdarzeniu i trwają kilka lub kilkanaście dni. Operatorzy telekomunikacyjni udostępniają numer, pod który klienci wysyłają SMS charytatywny na podstawie ustnych ustaleń z organizacją zgłaszającą potrzebę przeprowadzenia danej akcji.

Formalności w postaci zawarcia pisemnej umowy, stanowiącej podstawę dokonania rozliczeń, dopełniane są w późniejszym terminie. Dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że w opisanych okolicznościach zdarzeń losowych, również pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej wydawane są z pewnym opóźnieniem - już w trakcie akcji i określają jedynie termin, do którego dana akcja może być prowadzona.

Zdaniem Spółki Rozporządzenie nie nakłada na operatora obowiązku posiadania kopii pozwolenia właściwego ministra na przeprowadzenie zbiórki publicznej przed uruchomieniem akcji. Najpóźniejszym terminem, w którym operator powinien posiadać kopię pozwolenia to dzień przekazania środków organizacji.

Stanowisko wnioskodawcy odnośnie pytania 3:

Zdaniem wnioskodawcy należy uznać za spełnienie warunku do zastosowania stawki zwolnienie z podatku VAT SMS charytatywnych w każdym przypadku przekazania środków najpóźniej do 45 dnia od końca miesiąca, w którym operator je otrzymał, co obejmuje również przypadki wpłat przed 45 dniem.

W ocenie Spółki, par. 12 ust. 7 pkt 4 Rozporządzenia: „kwota otrzymana za wykonane usługi o podwyższonej opłacie udokumentowane fakturami, o których mowa w pkt 5, z wyjątkiem kwoty zatrzymywanej przez dostawcę usługi, zostanie w terminie 45 dni od końca miesiąca, w którym dostawca usługi otrzymał tę kwotę, przekazana na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego” określa jedynie maksymalny (ostateczny) termin, w którym otrzymane przez operatora kwoty z tytułu wykonanych SMS charytatywnych powinny zostać przekazane na rzecz organizacji pożytku publicznego. Przepis ten nie ogranicza jednocześnie prawa operatorów do przekazania wskazanych środków pieniężnych wcześniej, nawet przed datą otrzymania ich od klientów. O ile nie zostanie przekroczony termin wskazany w Rozporządzeniu, zwolnienie z VAT będzie miało zastosowanie do wykonanych usług. Taka interpretacja przepisu wynika z zastosowania zasady interpretacji przepisów „jeżeli dozwolone jest więcej, to dozwolone jest mniej”. Co więcej tylko taka interpretacja pozwala operatorom na dostosowanie się do przepisów Rozporządzenia. Należy bowiem zauważyć, że przypisanie właściwego opodatkowania do usługi następuje w momencie jej wykonania. Tymczasem płatność klienta jest odłożona w czasie. Co więcej klienci mogą dokonać zapłaty terminowo, z opóźnieniem, dokonać wpłaty częściowej lub nie dokonać jej nigdy. Tym samym operator, poza pierwszym przypadkiem nie ma możliwości przypisania otrzymanej zapłaty do konkretnej usługi.

Stanowisko wnioskodawcy odnośnie pytania 4:

Zdaniem wnioskodawcy, jeśli operator poda łączną ilość połączeń SMS charytatywnych, ich łączną wartość na jednym z dokumentów załączonych do faktury to zostanie spełniony warunek do zastosowania stawki zwolnionej z VAT połączeń SMS charytatywnych.

Zgodnie z treścią par. 12 ust. 7 pkt 5 Rozporządzenia: „w fakturach za usługi telekomunikacyjne zostanie wyszczególniona liczba połączeń zrealizowanych z wykorzystaniem numerów, o których mowa w pkt 2, oraz wartość tych usług z uwzględnieniem kwot, które mają być przekazane organizacji pożytku publicznego, oraz kwot zatrzymywanych przez dostawcę” operator ma obowiązek wskazać na fakturze liczbę połączeń zrealizowanych jako SMS charytatywny, oraz wartość tych połączeń. Warunek dla zwolnienia z VAT zostanie spełniony, jeśli operator poda łączną ilość połączeń SMS charytatywnych, oraz ich łączną wartość.

Należy zauważyć, że faktura za usługi telekomunikacyjne wysyłana klientom zawiera niezbędne elementy wymienione w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. 2008, nr 212. poz. 1337, ze izm.). Zgodnie z tymi przepisami usługi zwolnione będą wykazane w odrębnej pozycji faktury - zawierającej nazwę usługi, zwolnienie z VAT oraz ich wartość. Niestety z racji ograniczeń systemowych niemożliwe jest ujęcie w tej części faktury informacji o ilości połączeń lub innych bardziej szczegółowych informacji.

Do faktury często dołączony jest szczegółowy wykaz wykonanych usług telekomunikacyjnych, który zawiera informacje o ilości wykonanych usług, jednostkową stawkę oraz wartość netto i brutto usług. Do klienta wysyłany jest z fakturą dodatkowy zestaw informacji, zależny od rodzaju klienta, ilości kart SIM etc.

W opinii Spółki warunek wskazany w Rozporządzeniu zostanie spełniony, jeżeli w jednym z dokumentów załączonych do faktury (np. w wykazie) wykonanych usług telekomunikacyjnych zostanie wydzielona odrębna pozycja dotycząca SMS charytatywnych, zawierająca liczbę zrealizowanych połączeń i wartość tych połączeń.

Zdaniem Spółki, w takich okolicznościach, nie ma konieczności ujmowania na fakturze innych danych niż nazwy usług, zwolnienia z VAT oraz wartości usług. Inne informacje mogą być ujęte w załączonych do faktury dokumentacji.

Stanowisko wnioskodawcy odnośnie pytania 5:

Zdaniem wnioskodawcy, Operator nie ma obowiązku umieszczania na fakturze informacji o kwocie zatrzymanej przez operatora, gdy taka kwota nie występuje.

Zgodnie z treścią par. 12 ust. 7 pkt 5 Rozporządzenia: „w fakturach za usługi telekomunikacyjne zostanie wyszczególniona liczba połączeń zrealizowanych z wykorzystaniem numerów, o których mowa w pkt 2, oraz wartość tych usług z uwzględnieniem kwot, które mają być przekazane organizacji pożytku publicznego, oraz kwot zatrzymywanych przez dostawcę”.

W dotychczasowej praktyce realizacji akcji operatorzy nie naliczali prowizji od SMS charytatywnych, co oznacza, że cała kwota netto z tytułu realizacji usługi była przekazywana na konto organizacji pożytku publicznego. Spółka nie przewiduje zmiany podejścia w tym zakresie, nadal nie będzie zatrzymywała żadnych kwot z jednostkowej ceny za usługę SMS charytatywny. Zdaniem Spółki, w takich okolicznościach, nie ma ona obowiązku umieszczania na fakturze informacji o kwocie zatrzymanej przez dostawcę (operatora), gdy taka kwota nie występuje.

Stanowisko wnioskodawcy odnośnie pytania 6:

Zdaniem wnioskodawcy jeśli dostawca usługi nie pobiera z tego tytułu żadnej kwoty nie ma tym samym obowiązku podawania tej informacji do publicznej wiadomości.

W ocenie Spółki przepis par. 12 ust. 7 pkt 8 Rozporządzenia: „przed rozpoczęciem świadczenia usługi na podstawie umowy, o której mowa w pkt 1, dostawca usługi podaje do publicznej wiadomości informacje o wysokości kwoty zatrzymanej, o której mowa w pkt 2” znajduje zastosowanie tylko w takiej sytuacji, w której dostawca usługi dokonuje zatrzymania pewnej części kwoty za wykonaną usługę SMS charytatywny.

W przypadku, gdy operator nie pobiera z tego tytułu żadnej kwoty nie ma obowiązku podawania tej informacji do publicznej wiadomości.

Stanowisko wnioskodawcy odnośnie pytania 7:

Zdaniem wnioskodawcy brak zatrzymania przez dostawcę usług jakichkolwiek kwot nie pozbawia prawa do zwolnienia z VAT usługi SMS charytatywny.

Zgodnie z par. 12 ust. 8 Rozporządzenia: „zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, stosuje się do kwoty należnej z tytułu wykonywanych usług o podwyższonej opłacie, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez dostawcę usługi” zwolnienie z VAT dotyczy tylko tej części ceny za SMS charytatywny, która zostanie przekazana na rzecz organizacji pożytku publicznego. Zdaniem Spółki taka treść przepisu daje możliwość pobierania prowizji od usługi SMS charytatywnego, ale nie nakłada jednocześnie obowiązku jej naliczania. Tym samym operator może, ale nie musi naliczać prowizję.

Brak zatrzymywania przez dostawcę usług jakichkolwiek kwot nie pozbawia prawa do zwolnienia z VAT usługi SMS charytatywny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej pytań Nr 1, 2, 3, 5, 6 i 7 oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej pytania Nr 4.

Z dniem 4 sierpnia 2010r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 czerwca 2010r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 96 poz. 623) wprowadzające zwolnienie od podatku od towarów i usług dla usług o podwyższonej opłacie, o której mowa w ustawie z dnia 16 lipca 2004r. – Prawo telekomunikacyjne.

Stosownie do postanowień § 12 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustaw o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009r Nr 224 poz. 1799 ze zm. – dalej rozporządzenie) zwalnia się od podatku usługi o podwyższonej opłacie, o których mowa w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.), świadczone w celu zebrania środków pieniężnych w trakcie zbiórki publicznej organizowanej przez organizację pożytku publicznego, z wyjątkiem usług przedpłaconych - z zastrzeżeniem ust. 8.

Zgodnie z § 12 ust. 7 rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, stosuje się, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:

  1. dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej, zwany dalej "dostawcą usługi", zawarł z organizacją pożytku publicznego pisemną umowę dotyczącą przekazania tej organizacji kwoty należnej, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez dostawcę usługi, z tytułu wykonywanych usług o podwyższonej opłacie dla realizacji zbiórek publicznych przez tę organizację;
  2. w umowie, o której mowa w pkt 1, został podany numer lub numery, wykorzystywane do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie, okres, w którym numer lub numery będą udostępnione na potrzeby zbiórki publicznej, cena jednostkowa usługi ze wskazaniem kwoty zatrzymywanej przez dostawcę usługi;
  3. dostawca usługi posiada kopię pozwolenia na przeprowadzenie przez organizację pożytku publicznego zbiórki publicznej, uzyskanego zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych;
  4. kwota otrzymana za wykonane usługi o podwyższonej opłacie udokumentowane fakturami, o których mowa w pkt 5, z wyjątkiem kwoty zatrzymywanej przez dostawcę usługi, zostanie w terminie 45 dni od końca miesiąca, w którym dostawca usługi otrzymał tę kwotę, przekazana na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego;
  5. w fakturach za usługi telekomunikacyjne zostanie wyszczególniona liczba połączeń zrealizowanych z wykorzystaniem numerów, o których mowa w pkt 2, oraz wartość tych usług z uwzględnieniem kwot, które mają być przekazane organizacji pożytku publicznego, oraz kwot zatrzymywanych przez dostawcę usługi;
  6. nabywca usługi o podwyższonej opłacie nie otrzymuje w zamian innego świadczenia, w tym również w postaci prawa do udziału w losowaniu nagród, z wyjątkiem potwierdzenia zainicjowania połączenia, w tym w formie połączenia zwrotnego;
  7. organizacja pożytku publicznego nie dokonuje żadnych świadczeń na rzecz dostawcy usługi z tytułu zawarcia umowy, o której mowa w pkt 1, lub w związku z nią, z wyjątkiem informowania o uczestniczeniu dostawcy usługi w zbiórce publicznej, o wysokości kwoty zatrzymywanej przez dostawcę usługi z tytułu wykonywanej usługi oraz przekazywania danych dotyczących dostawcy usługi, w tym jego logo, podczas rozpowszechniania informacji, o których mowa w pkt 2;
  8. przed rozpoczęciem świadczenia usługi na podstawie umowy, o której mowa w pkt 1, dostawca usługi podaje do publicznej wiadomości informację o wysokości kwoty zatrzymywanej, o której mowa w pkt 2.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, stosuje się do kwoty należnej z tytułu wykonywanych usług o podwyższonej opłacie, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez dostawcę usługi - § 12 ust. 8 rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa obowiązujące od 4 sierpnia 2010r. należy uznać, iż § 12 ust. 7 pkt 1 rozporządzenia wprowadza wymóg zawarcia pisemnej umowy pomiędzy organizacją a dostawcą usługi. Nie określa w jakim terminie powyższa umowa powinna zostać zawarta. W celu zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług dostawca usługi powinien podpisać taką umowę przed powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu wykonania tej umowy. Należy zauważyć, że zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm. – dalej ustawa) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych.

Należy podkreślić, że umowa zawarta pomiędzy organizacją a dostawcą usługi winna być bezwzględnie przedłożona na żądanie organów podatkowych.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania NR 1 za prawidłowe.

Przytoczony powyżej przepis § 12 ust. 7 pkt 3 rozporządzenia, wprowadza obowiązek posiadania przez dostawcę usługi kopii pozwolenia na prowadzenie przez organizację pożytku publicznego zbiórki publicznej, uzyskanego zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych. Jednakże należy zauważyć, że powyższa regulacja nie wprowadza wymogu posiadania tego pozwolenia przez dostawcę przed rozpoczęciem akcji. Dostawca usług powinien być w posiadaniu tego pozwolenia w momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonania tej usługi. Kopie takiego pozwolenia dostawca usługi winien przedłożyć organom podatkowym na ich żądanie. Należy również zauważyć, że przytoczony przepis § 12 ust. 7 pkt 3 rozporządzenia stanowi, że pozwolenie takie powinno być uzyskane zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych. Pozwolenie takie dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT powinno obejmować okres, w którym dostawca wykonuje usługi.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania NR 2 za prawidłowe.

Powołany powyżej przepis § 12 ust. 7 pkt 4 rozporządzenia wprowadza regulację, zgodnie z którą dostawca usługi będzie uprawniony do stosowania zwolnienia od podatku VAT w momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonania tej usługi. Warunkiem utrzymania zwolnienia będzie terminowa wpłata kwot otrzymanych na rzecz organizacji pożytku publicznego. Dopiero w przypadku gdy dostawca usług nie dotrzyma wyznaczonego terminu wpłaty będzie zobowiązany do opodatkowania usługi stawką 22%. Ustanowiony termin 45 dniowy wskazuje na ostateczny termin dokonania wpłaty, którego dotrzymanie uprawnia do stosowania zwolnienia. Należy zatem uznać, że powyższy warunek będzie również spełniony w przypadku gdy dostawca usługi przekaże środki na rzecz organizacji przed upływem 45 dniowego terminu, nawet przed ich otrzymaniem od klienta.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania NR 3 za prawidłowe.

Przytoczony powyżej przepis § 12 ust. 7 pkt 5 rozporządzenia wprowadza wymóg, aby na fakturach za usługi telekomunikacyjne została wyszczególniona m.in. globalna liczba połączeń do numerów wykorzystywanych do świadczenia usług o podwyższonej opłacie, oraz łączna wartość tych usług z uwzględnieniem kwot, które mają być przekazane organizacji pożytku publicznego.

Ponadto oprócz wskazanych powyżej elementów faktura na usługi telekomunikacyjne powinna spełniać wymogi wynikające z art. 106 ustawy oraz z rozporządzenia Ministra finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1337 ze zm.).

Wnioskodawca zajął stanowisko zgodnie z którym wystarczające będzie aby łączna ilość połączeń oraz ich wartość została wykazana nie na fakturze lecz na jednym z dokumentów załączonych do faktury. Należy jednak zauważyć, że ustawodawca wyraźnie wskazuje, iż powyższe dane winny być wykazane na fakturze, zatem w zakresie pytania NR 4 należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

§ 12 ust. 7 pkt 5 rozporządzenia nakazuje dostawcy usług aby na fakturze wystawionej z tytułu usług o podwyższonej opłacie zostały wyszczególnione kwoty zatrzymane przez dostawcę usług, jeżeli dostawca nie przekaże organizacji pożytku publicznego całej kwoty. Zatem w sytuacji gdy dostawca usługi przekaże całą kwotę organizacji pożytku publicznego, nie ma obowiązku wyszczególnienia na fakturze kwoty zatrzymanej przez dostawcę gdyż taka kwota nie występuje

W związku z powyższym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania NR 5 za prawidłowe.

Zgodnie z przytoczonym powyżej przepisem § 12 ust. 7 pkt 8 rozporządzenia dostawca usługi o podwyższonej opłacie jest zobowiązany do podania do publicznej wiadomości informacji o wysokości kwoty zatrzymanej przez dostawcę. Należy jednak zauważyć, że powyższy warunek dotyczy jedynie przypadków gdy dostawca usługi nie przekaże organizacji pożytku publicznego całej kwoty należnej z tytułu wykonania usług, ale część tej kwoty zatrzyma np. tytułem wynagrodzenia. Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że powyższy wymóg nie ma zastosowania w przypadku gdy dostawca usługi przekaże na rzecz organizacji pożytku publicznego całą kwotę z tytułu wykonanej usługi.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania NR 6 za prawidłowe.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozporządzenia, zwolnienie od podatku VAT dotyczy usług o podwyższonej opłacie świadczonych przez dostawcę w części dotyczącej kwoty przekazanej przez dostawcę na rzecz organizacji pożytku publicznego. Powyższe zwolnienie nie dotyczy kwot zatrzymanych przez dostawcę np. z tytułu wynagrodzenia za świadczone usług. Prawo do zastosowania zwolnienia przewidziane w ww. przepisach nie zostało powiązane z obowiązkiem zatrzymania jakiejkolwiek kwoty przez dostawcę. Zatem w sytuacji gdy dostawca nie zatrzyma dla siebie żadnej kwoty, lecz pełną należność z tytułu wykonanych usług przekaże na rzecz organizacji pożytku publicznego nie utraci prawa do zastosowania zwolnienia.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania NR 7 za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj