Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1045/09/RSz
z 15 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1045/09/RSz
Data
2010.03.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek
budynek
nieruchomości
nieruchomości
zasiedlenie
zasiedlenie


Istota interpretacji
stawka podatku od towarów i usług przy sprzedaży lokali mieszkalnych, które będą zasiedlone po raz pierwszy i wydatki na ich ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. organu 15 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2010r. (data wpływu 15 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży lokali mieszkalnych, które będą zasiedlone po raz pierwszy i wydatki na ich ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2009r. został złożony do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży lokali mieszalnych, które będą zasiedlone po raz pierwszy i wydatki na ich ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2010r. (data wpływu 15 marca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) wyjaśnia, że jest Spółką działającą pod nazwą B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w K. zarejestrowaną w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS przez Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego Sądu Rejonowego w K..

Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jest obrót nieruchomościami, w szczególności: zakup i ewentualnie renowacja budynków, a następnie ich sprzedaż lub najem.

W 2005 roku Wnioskodawca kupił nieruchomość zabudowaną domem mieszkalnym - kamienicą, składającą się z szeregu lokali mieszkalnych, w dalszej części, zwanymi lokalami użytkowanymi oraz strychu i lokali o innym przeznaczeniu niż mieszkalne w przyziemiu, w dalszej części, zwanymi nowymi lokalami. Kamienica została wybudowana w okresie międzywojennym i stanowiła towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r., wobec czego czynność sprzedaży podlegała podatkowi PCC.

Budynek według założeń Wnioskodawcy przeznaczony był w całości na cele mieszkaniowe, część lokali mieszkalnych Wnioskodawca chce przeznaczyć na sprzedaż (lokale mieszkalne), a część wynająć (nowo powstałe lokale mieszkalne na strychu oraz lokale w przyziemiu). W okresie kolejnych lat Spółka uzyskiwała przychody z najmu lokali mieszkalnych, wg stawki zwolniona, i jednocześnie dokonywała przebudowy ww. budynku. W całym okresie inwestycyjnym, który jeszcze trwa Wnioskodawca nie odliczał ani nadal nie odlicza podatku VAT od faktur kosztowych związanych z realizacją jego budowy. Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało i nadal nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, po pierwsze - ponieważ lokale mieszkalne (użytkowane) były zasiedlone i zamieszkałe w latach poprzednich przez okres ok. 100 lat, po drugie - również w odniesieniu do jego inwestycji realizowanej w bieżącym roku, a dotyczącej strychu oraz lokali w przyziemiu (nowe lokale), nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną sprzedażą zwolnioną (najem na cele mieszkaniowe).

W okresie kolejnych lat 2007-2008 Wnioskodawca dokonał sprzedaży lokali mieszkalnych (użytkowanych) stosując zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 2 i 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W roku bieżącym Wnioskodawca wykonał modernizacje strychu oraz przyziemia, gdzie powstały nowe lokale mieszkalne, których część została już wynajęta (lokale w przyziemiu).

Natomiast w odniesieniu do lokali powstałych na strychu, to w obecnej sytuacji rynkowej Wnioskodawca jest zmuszony do dokonania ich sprzedaży. W tym właśnie punkcie pojawiają się wątpliwości Wnioskodawcy, czy może nadal skorzystać ze zwolnienia, czy ww. sprzedaż należy opodatkować stawką właściwą dla nowych niezasiedlonych lokali mieszkalnych, czyli stawką 7%.

W uzupełnieniu powyższych informacji Wnioskodawca dodał, że jego nakłady na modernizację przekraczały 30% wartości zakupionej nieruchomości, lokale mieszkalne (użytkowane) były przez Wnioskodawcę klasyfikowane jako towar i zostały sprzedane w latach 2007-2008, natomiast pozostałe (nowe) lokale mieszkalne są klasyfikowane jako środek trwały i część z nich zostanie sprzedana a część nadal wynajmowana.

W piśmie z dnia 12 marca 2010r. Wnioskodawca wyjaśniał, że w roku 2009 dokończył modernizacji strychu oraz przyziemia w celu realizacji czynności określonych w art. 43 ust. 1 pkt 1 poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. W związku z tą okolicznością Spółka nie nabyła uprawnienia do odliczania VAT i nie odliczała podatku naliczonego od zakupionych materiałów i usług w czasie realizacji modernizacji.

Obecnie część lokali została wynajęta osobom fizycznym na cele mieszkaniowe określone w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, a część pozostaje niewynajęta. Na dzień dzisiejszy lokale w przyziemiu są wynajęte na wyżej określone cele mieszkaniowe od października 2009 roku, natomiast w lutym 2010 został wynajęty jeden lokal na strychu (poddaszu) na wyżej opisane cele mieszkaniowe i jeden lokal pozostaje wolny niewynajęty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy związku z planowaną sprzedażą lokali mieszkalnych, które będą zasiedlone po raz pierwszy i wydatki na ich ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, w szczególności art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, głównie z uwagi na okoliczność, że w stosunku do tych wydatków Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną sprzedażą zwolnioną...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do inwestycji realizowanej w roku bieżącym dotyczącej strychu oraz lokali w przyziemiu (nowe lokale) nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną sprzedażą zwolnioną (najem na cele mieszkaniowe dla osób fizycznych określone w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT).

Stanowisko Wnioskodawca oparł na art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, obecnie obowiązującej, gdzie zwolnienie z pkt 10a stosowane jest pod warunkiem że:

  • w stosunku do tych obiektów (kamienicy) nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  • dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Zdaniem Wnioskodawcy, co prawda wydatki na ulepszenie przekroczyły 30%, jednak w stosunku do tych wydatków Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną sprzedażą zwolnioną (najem na cele mieszkaniowe określone w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT).

Fakt wydania wyżej opisanych lokali dla realizacji celów mieszkaniowych określonych w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT i okres jaki te osoby wynajmują lokale, zdaniem Wnioskodawcy, nie jest rozstrzygający, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a decydujące znaczenie ma okoliczność czy w momencie dokonywania nakładów Wnioskodawca posiadał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jego zdaniem takiego prawa nie posiadał i w konsekwencji tej okoliczności kierując się podstawową zasadą neutralności podatku VAT ewentualna sprzedaż ww. lokali również powinna być realizowana jako sprzedaż zwolniona.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż pytanie i stanowisko zostało zmodyfikowane przez Wnioskodawcę w ww. piśmie z dnia 12 marca 2010r. i na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto pytanie i stanowisko Wnioskodawcy w postaci przedstawionej właśnie w piśmie z dnia 12 marca 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ww. ustawy.

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Należy również zwrócić uwagę, na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0%, a także możliwość zastosowania zwolnienia.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Stosownie do przepisu § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Wskazać również należy, iż zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Nadmienić należy, iż ustawodawca w niektórych sytuacjach przewidział możliwość zwolnienia z podatku VAT dostawy budynków, budowli lub ich części nieruchomości budynkowych.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się z podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Wyjaśniając istotę pierwszego zasiedlenie należy odwołać się do art. 2 ust. 14 ustawy o VAT, który definiuje pierwsze zasiedlenie jako oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Kwestie zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 3531 Kodeksu cywilnego. W myśl powyższego artykułu strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Definicję lokalu mieszkalnego zawiera art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Zgodnie z nim samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

A contrario nie jest lokalem mieszkalnym wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb nieprzeznaczona na stały pobyt ludzi i niesłużąca zaspokajaniu ich potrzeb.

Jednocześnie Minister Infrastruktury w rozporządzeniu z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.) określił, że przez mieszkanie - należy rozumieć zespół pomieszczeń mieszkalnych i pomocniczych, mający odrębne wejście, wydzielony stałymi przegrodami budowlanymi, umożliwiający stały pobyt ludzi i prowadzenie samodzielnego gospodarstwa domowego (§ 3 pkt 9).

Natomiast przez pomieszczenie mieszkalne - należy rozumieć pokoje w mieszkaniu, a także sypialnie i pomieszczenia do dziennego pobytu ludzi w budynku zamieszkania zbiorowego (§ 3 pkt 10).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w 2005 roku kupił nieruchomość zabudowaną domem mieszkalnym - kamienicą, składającą się z szeregu lokali mieszkalnych, w dalszej części, zwanymi lokalami użytkowanymi oraz strychu i lokali o innym przeznaczeniu niż mieszkalne w przyziemiu, w dalszej części, zwanymi nowymi lokalami. Kamienica została wybudowana w okresie międzywojennym i stanowiła towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r., wobec czego czynność sprzedaży podlegała podatkowi PCC.

Budynek według założeń Wnioskodawcy przeznaczony był w całości na cele mieszkaniowe, część lokali mieszkalnych Wnioskodawca chce przeznaczyć na sprzedaż (lokale mieszkalne), a część wynająć (nowo powstałe lokale mieszkalne na strychu oraz lokale w przyziemiu). W okresie kolejnych lat Spółka uzyskiwała przychody z najmu lokali mieszkalnych, wg stawki zwolniona, i jednocześnie dokonywała przebudowy ww. budynku. W całym okresie inwestycyjnym, który jeszcze trwa Wnioskodawca nie odliczał ani nadal nie odlicza podatku VAT od faktur kosztowych związanych z realizacją jego budowy. Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało i nadal nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, po pierwsze - ponieważ lokale mieszkalne (użytkowane) były zasiedlone i zamieszkałe w latach poprzednich przez okres ok. 100 lat, po drugie - również w odniesieniu do jego inwestycji realizowanej w bieżącym roku, a dotyczącej strychu oraz lokali w przyziemiu (nowe lokale), nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną sprzedażą zwolnioną (najem na cele mieszkaniowe).

W okresie kolejnych lat 2007-2008 Wnioskodawca dokonał sprzedaży lokali mieszkalnych (użytkowanych) stosując zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 2 i 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W roku bieżącym Wnioskodawca wykonał modernizacje strychu oraz przyziemia, gdzie powstały nowe lokale mieszkalne, których część została już wynajęta (lokale w przyziemiu).

Natomiast w odniesieniu do lokali powstałych na strychu, to w obecnej sytuacji rynkowej Wnioskodawca jest zmuszony do dokonania ich sprzedaży. W tym właśnie punkcie pojawiają się wątpliwości Wnioskodawcy, czy może nadal skorzystać ze zwolnienia, czy ww. sprzedaż należy opodatkować stawką właściwą dla nowych niezasiedlonych lokali mieszkalnych, czyli stawką 7%.

W uzupełnieniu powyższych informacji Wnioskodawca dodał, że jego nakłady na modernizację przekraczały 30% wartości zakupionej nieruchomości, lokale mieszkalne (użytkowane) były przez Wnioskodawcę klasyfikowane jako towar i zostały sprzedane w latach 2007-2008, natomiast pozostałe (nowe) lokale mieszkalne są klasyfikowane jako środek trwały i część z nich zostanie sprzedana a część nadal wynajmowana.

W piśmie z dnia 12 marca 2010r. Wnioskodawca wyjaśniał, że w roku 2009 dokończył modernizacji strychu oraz przyziemia w celu realizacji czynności określonych w art. 43 ust. 1 pkt 1 poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. W związku z tą okolicznością Spółka nie nabyła uprawnienia do odliczania VAT i nie odliczała podatku naliczonego od zakupionych materiałów i usług w czasie realizacji modernizacji.

Obecnie część lokali została wynajęta osobom fizycznym na cele mieszkaniowe określone w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, a część pozostaje niewynajęta. Na dzień dzisiejszy lokale w przyziemiu są wynajęte na wyżej określone cele mieszkaniowe od października 2009 roku, natomiast w lutym 2010 został wynajęty jeden lokal na strychu (poddaszu) na wyżej opisane cele mieszkaniowe i jeden lokal pozostaje wolny niewynajęty.

Jak wynika z wniosku, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca dokona dostawy ww. lokali mieszkalnych znajdujących się na strychu oraz w przyziemiu kamienicy. Lokale te powstały wskutek ww. remontu tej części kamienicy. Remont ten spowodował, że dotychczasowe lokale, mające charakter inny niż mieszkalny, przestały istnieć, a w ich miejsce powstały nowe lokale o charakterze mieszkalnym. W związku z tym należy przyjąć, iż nowopowstałe lokale mieszkalne usytuowane w granicach ograniczonych kubaturą remontowanego budynku przed jego przebudową nie były wcześniej zasiedlone w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Kolejnym istotnym elementem przemawiającym za uznaniem nowopowstałych lokali, jako zasiedlanych po raz pierwszy jest wysokość wydatków ponoszonych na ulepszenie – wydatki te przekraczają 30% wartości początkowej. Nie ulega wątpliwości, ze dostawa nowopowstałych lokali, będzie spełniać przesłanki pierwszego zasiedlenia, określonego w art. 2 ust. 14 ustawy o VAT. W związku z tym dostawa tych lokali nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Należy jednakże rozpatrzyć możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy o VAT, zwalnia od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wobec powyższego, mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów, należy stwierdzić, iż przedmiotowa dostawa ww. lokali mieszkalnych znajdujących się na strychu oraz w przyziemiu będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy o VAT, o ile faktycznie Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących ulepszenia tych lokali.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dostawy lokali mieszkalnych sprzedanych w latach 2007-2008 oraz kwestii prawa do odliczania podatku VAT od faktur kosztowych związanych z realizacją inwestycji. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w sytuacji zmiany jakiegokolwiek elementu stanu faktycznego (w szczególności gdyby przy modernizacji strychu oraz przyziemia budynku przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj