Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-514/10/DG
z 12 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-514/10/DG
Data
2010.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura elektroniczna
faktura elektroniczna
otrzymanie faktury
otrzymanie faktury
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podpis elektroniczny
podpis elektroniczny


Istota interpretacji
Czy z uwagi na redukcję kosztów archiwizacji dokumentów Spółka może, przechowywać wystawione faktury w systemie informatycznym w którym te faktury zostały wystawione?
Czy przechowywanie faktur w zintegrowanym systemie Informatycznym nie wystarcza i Spółka powinna dodatkowo zapisywać i przechowywać wystawione faktury w formacie PDF?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010r. (data wpływu 14 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przechowywania kopii faktur w formie elektronicznej w systemie księgowym, w którym dokumenty te zostały wystawione bez konieczności drukowania ich kopii w formie papierowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2010r. został wniesiony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przechowywania kopii faktur w formie elektronicznej w systemie księgowym, w którym dokumenty te zostały wystawione bez konieczności drukowania ich kopii w formie papierowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Z tytułu sprzedaży towarów oraz świadczenia usług Wnioskodawca wystawia faktury VAT. Wszystkie wystawiane przez Spółkę faktury wystawiane są w formie papierowej. Głównymi odbiorcami Spółki są podatnicy VAT prowadzący działalność gospodarczą. Spółka rocznie wystawia kilkanaście tysięcy faktur VAT. Część kontrahentów Spółki w oparciu o wyrok NSA sygn. akt I FSK 1444/09 z dnia 20 maja 2010, nie chce otrzymywać faktur papierowych lecz chce otrzymywać wyłącznie faktury zapisane w formacie PDF przesłane mailem. Wszystkie faktury VAT Spółka wystawia przy wykorzystaniu zintegrowanego systemu informatycznego.

Wystawienie faktury przez zintegrowany system informatyczny wiąże się z automatycznym ujęciem tejże faktury w systemie księgowym oraz rejestrze podatku należnego. Po wystawieniu faktury system stale w swoich bazach przechowuje kopię faktury. Ponadto system w każdym momencie pozwala na ponowne wydrukowanie faktury bądź jej zapisanie w postaci pliku PDF. W zintegrowanym systemie informatycznym faktura zostaje wystawiona, tzn. zaczyna istnieć w tym systemie w momencie naciśnięcia przycisku wystaw. W przypadku gdyby np. z powodu awarii drukarki po wystawieniu faktury w systemie nie doszło do wydrukowania faktury to taka faktura i tak zostałaby od razu przez system zapisana, zaksięgowana i ujęta w rejestrach VAT jak i każda inna faktura fizycznie wydrukowana. Sposób działania każdego systemu informatycznego w tym zakresie jest identyczny. System najpierw wystawia fakturę w swoich bazach, a następnie w postaci elektronicznej przesyła fakturę wewnętrzną siecią informatyczną bądź bezpośrednio kablem do urządzenia "drukarka", które to urządzenie przenosi zapis faktury na papier. W rzeczywistości więc wydrukowanie faktury następuje kilka sekund po jej wystawieniu przez system.

Skorygowanie wystawionej, a nie wydrukowanej faktury jest możliwe tylko poprzez wystawienie w systemie faktury korygującej.

W związku ze znacznymi kosztami wystawiania oraz archiwizacji faktur w wersji papierowej, a także w związku z żądaniami części kontrahentów w zakresie przesyłania do nich faktur wyłącznie w wersji elektronicznej Spółka rozważa ewentualność rezygnacji z przechowywania kopii wystawionych faktur w wersji papierowej. Po wdrożeniu rozwiązania Spółka stosowałaby dwa podejścia.

  1. Dla klientów którzy żądają tylko dostarczania faktur w PDF - Spółka nie wystawiałaby faktur w formie papierowej lecz jedynie przesyłałby mailem do kontrahenta oryginał faktury VAT zapisany w formacie PDF.
  2. Dla kontrahentów którzy chcą otrzymywać oryginał faktury w wersji papierowej. Spółka drukowałaby i wysyłała oryginał faktury w wersji papierowej natomiast kopia faktury przechowywana byłaby jedynie w wersji elektronicznej.

Spółka rozważa dwie możliwości przechowywania faktur w wersji elektronicznej:

  1. tylko w zintegrowanym systemie informatycznym
  2. w zintegrowanym systemie informatycznym oraz w formacie PDF w specjalnej bazie danych.

Kopie faktur które pozostawałyby w spółce w wersji elektronicznej posiadałyby oznaczenie KOPIA, natomiast faktury przesyłane kontrahentom w wersji papierowej lub w formacie PDF posiadałyby oznaczenie ORYGINAŁ. Opisane powyżej faktury nie byłyby opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym ani nie byłyby przesyłane w formacie EDI.

Posiadany przez Spółkę zintegrowany system informatyczny zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa danych. System ten uniemożliwia modyfikację wystawionych faktur. Spółka posiada wewnętrzne procedury ochrony oraz zabezpieczenia danych mające na celu zabezpieczenie danych finansowo-księgowych przed ich utratą lub zniszczeniem.

Każda wystawiona przez Spółkę faktura VAT w momencie jest wystawienia przez zintegrowany system informatyczny otrzymuje unikalny numer. Dzięki temu numerowi w każdym momencie można odnaleźć fakturę w systemie oraz dokonać jej ponownego wydrukowania, np. na żądanie organów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy z uwagi na redukcję kosztów archiwizacji dokumentów Spółka może, przechowywać wystawione faktury w systemie informatycznym w którym te faktury zostały wystawione...
Czy przechowywanie faktur w zintegrowanym systemie informatycznym nie wystarcza i Spółka powinna dodatkowo zapisywać i przechowywać wystawione faktury w formacie PDF...

Zdaniem Wnioskodawcy, żaden przepis prawa krajowego nie nakazuje przechowywania kopii wystawionych faktur VAT w wersji papierowej. W związku z powyższym, biorąc również pod uwagę oszczędność kosztów, a także art. 246 oraz art. 247 Dyrektywy 2006/112/WE Rady Europy z dnia 28 listopada 2006r w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Spółka może przechowywać wystawione faktury VAT tylko w zintegrowanym systemie informatycznym lub zarówno w zintegrowanym systemie informatycznym oraz równocześnie w formacie PDF w specjalnej bazie danych.

Powyższe stanowisko wynika z analizy paragrafu 21 przywołanego we wniosku rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur. Użycie bowiem sformułowania "wystawianie" nie powinno być rozumiane jako drukowanie na papierze. Jeśli więc żaden przepis nie nakazuje wystawiania i przechowywania kopii faktur w formacie papierowym to zdaniem Spółki można przechowywać faktury w formacie elektronicznym.

Co więcej zgodnie z opisanym stanem faktycznym wystawienie faktury w systemie następuje z chwilą wybrania opcji wystaw. Natomiast samo fizyczne wydrukowanie faktury następuje kilka sekund później, gdyż faktura po jej wystawieniu przez system jest przesyłana do drukarki, która przenosi obraz faktury na papier.

Już z powyższego wynika, iż z technicznego punktu widzenia czynność wystawienia faktury jest inną czynnością niż wydrukowanie faktury.

W podobnej sprawie stanowisko w zakresie możliwości przechowywania kopii wystawionych faktur VAT w postaci elektronicznej w systemie informatycznym prezentuje również NSA w wyroku z dnia 3 listopada 2006r. sygn. akt I FSK 1169/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, szczegółowe zasady dotyczące faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337, ze zm.).

Zgodnie z § 19 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuję sprzedawca. Oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz „ORYGINAŁ”, a kopia faktury i faktury korygującej – wyraz „KOPIA”.

Natomiast w myśl § 19 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do faktur i faktur korygujących wystawianych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Stosownie do § 20 ust. 4 tego rozporządzenia, duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Z powyższych przepisów wynika, iż faktury „papierowe” powinny być wystawiane w liczbie, co najmniej dwóch egzemplarzy - dwie sztuki tego samego dokumentu, gdzie oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz „ORYGINAŁ”, a kopia faktury i faktury korygującej - wyraz „KOPIA”.

Tak wystawione dokumenty w formie materialnej (oryginały i kopie faktur oraz faktur korygujących a także duplikaty tych dokumentów), w myśl § 21 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani przechowywać do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Na szczególną uwagę zasługuje przepis § 21 ust. 2 ww. rozporządzenia, w którym wskazano, że dokumenty, o których mowa w ust. 1, przechowuje się w oryginalnej postaci, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie.

Zatem nie ma możliwości przechowywania w formie elektronicznej faktury, którą przekazano kontrahentowi w formie papierowej. Powyższe przepisy nie przewidują, aby podatnicy mogli przechowywać dokumenty, kopie faktur sprzedaży wystawianych w formie papierowej, w postaci elektronicznej, z możliwością ich wydruku dopiero w przypadku zaistniałej potrzeby. Przeciwnie, nakładają na podatnika obowiązek przechowywania kopii faktur sprzedaży i faktur korygujących w oryginalnej postaci powstałej w momencie wystawienia oryginałów tych dokumentów.

Ponadto wskazać należy, iż nie istnieje podstawa prawna do zastosowania takiego trybu mieszanego, w którym z jednej strony faktury byłyby wystawione w formie papierowej, natomiast kopie faktur byłyby przechowywane na zasadach właściwych dla faktur elektronicznych.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż jest podatnikiem VAT czynnym. Z tytułu sprzedaży towarów oraz świadczenia usług Wnioskodawca wystawia faktury VAT. Wszystkie wystawione przez Spółkę faktury wystawiane są w formie papierowej. Głównymi odbiorcami Spółki sa podatnicy VAT prowadzący działalność gospodarczą. Spółka rocznie wystawia kilkanaście tysięcy faktur VAT. Część kontrahentów Spółki w oparciu o wyrok NSA sygn. akt I FSK 1444/09 z dnia 20 maja 2010r., nie chce otrzymywać faktur papierowych lecz chce otrzymywać wyłącznie faktury zapisane w formie PDF przesyłane mailem. Wszystkie faktury VAT Spółka wystawia przy wykorzystaniu zintegrowanego systemu informacyjnego.

Wystawienie faktury przez zintegrowany system informatyczny wiąże się z automatycznym ujęciem tejże faktury w systemie księgowym oraz rejestrze podatku należnego. Po wystawieniu faktury system stale w swoich bazach przechowuje kopię faktury. Ponadto system w każdym momencie pozwala na ponowne wydrukowanie faktury bądź jej zapisanie w postaci pliku PDF. W zintegrowanym systemie informatycznym faktura zostaje wystawiona, tzn. zaczyna istnieć w tym systemie w momencie naciśnięcia przycisku wystaw. W przypadku gdyby np. z powodu awarii drukarki po wystawieniu faktury w systemie nie doszło do wydrukowania faktury to taka faktura i tak zostałaby od razu przez system zapisana, zaksięgowana i ujęta w rejestrach VAT jak i każda inna faktura fizycznie wydrukowana. Sposób działania każdego systemu informatycznego w tym zakresie jest identyczny. System najpierw wystawia fakturę w swoich bazach, a następnie w postaci elektronicznej przesyła fakturę wewnętrzną siecią informatyczną bądź bezpośrednio kablem do urządzenia "drukarka", które to urządzenie przenosi zapis faktury na papier. W rzeczywistości więc wydrukowanie faktury następuje kilka sekund po jej wystawieniu przez system.

Skorygowanie wystawionej, a nie wydrukowanej faktury jest możliwe tylko poprzez wystawienie w systemie faktury korygującej.

W związku ze znacznymi kosztami wystawiania oraz archiwizacji faktur w wersji papierowej, a także w związku z żądaniami części kontrahentów w zakresie przesyłania do nich faktur wyłącznie w wersji elektronicznej Spółka rozważa ewentualność rezygnacji z przechowywania kopii wystawionych faktur w wersji papierowej. Po wdrożeniu rozwiązania Spółka stosowałaby dwa podejścia.

  1. Dla klientów którzy żądają tylko dostarczania faktur w PDF - Spółka nie wystawiałaby faktur w formie papierowej lecz jedynie przesyłałby mailem do kontrahenta oryginał faktury VAT zapisany w formacie PDF.
  2. Dla kontrahentów którzy chcą otrzymywać oryginał faktury w wersji papierowej. Spółka drukowałaby i wysyłała oryginał faktury w wersji papierowej natomiast kopia faktury przechowywana byłaby jedynie w wersji elektronicznej.

Spółka rozważa dwie możliwości przechowywania faktur w wersji elektronicznej:

  1. tylko w zintegrowanym systemie informatycznym
  2. w zintegrowanym systemie informatycznym oraz w formacie PDF w specjalnej bazie danych.

Kopie faktur które pozostawałyby w spółce w wersji elektronicznej posiadałyby oznaczenie KOPIA, natomiast faktury przesyłane kontrahentom w wersji papierowej lub w formacie PDF posiadałyby oznaczenie ORYGINAŁ. Opisane powyżej faktury nie byłyby opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym ani nie byłyby przesyłane w formacie EDI.

Posiadany przez Spółkę zintegrowany system informatyczny zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa danych. System ten uniemożliwia modyfikację wystawionych faktur. Spółka posiada wewnętrzne procedury ochrony oraz zabezpieczenia danych mające na celu zabezpieczenie danych finansowo-księgowych przed ich utratą lub zniszczeniem.

Każda wystawiona przez Spółkę faktura VAT w momencie jest wystawienia przez zintegrowany system informatyczny otrzymuje unikalny numer. Dzięki temu numerowi w każdym momencie można odnaleźć fakturę w systemie oraz dokonać jej ponownego wydrukowania, np. na żądanie organów podatkowych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż nie jest dopuszczalne przechowywanie kopii wystawianych faktur VAT wyłącznie w formie elektronicznej (bez ich drukowania), nawet jeśli istnieje możliwość ich odtworzenia w postaci wydruku, jeżeli oryginały tych dokumentów miały postać drukowaną (papierową). Wnioskodawca zobowiązany jest zatem do sporządzania kopii wystawianych faktur w formie papierowej oraz przechowywania ich w tej postaci.

Ponadto tut. organ informuje, że możliwość przechowywania kopii faktur VAT w formie elektronicznej dają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119). Przepisy te dotyczą jednak tylko tych sytuacji, w których faktury od chwili ich wystawienia, poprzez przesłanie, aż do przechowywania zachowują formę elektroniczną (nie zmieniając postaci) – nie mają zatem zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Natomiast przedsiębiorca dążący do zmniejszenia kosztów związanych z fakturowaniem znacznej ilości transakcji może sygnować wystawiane dokumenty w formie elektronicznej kwalifikowanym podpisem elektronicznym i po uprzedniej akceptacji uzyskanej od odbiorcy takiego dokumentu przesłać ją za pomocą poczty e-mail, przekazać na płycie CD lub innym nośniku danych elektronicznych. Taki system przekazywania dokumentów gwarantujący autentyczność i integralność nie tylko zmniejszy koszty wystawiania faktur po stronie wystawcy lecz również zmniejszy koszty u kontrahentów Spółki, a ponadto będzie zgodny z przepisami regulującymi materię wystawiania faktur. Uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego stanowi niski koszt w perspektywie ilości faktur wskazanej we wniosku. Podkreślenia wymaga również, iż stosowanie podpisu elektronicznego przy wystawianiu faktur w formie elektronicznej nie stoi na przeszkodzie do wydrukowania tej faktury na papierze i przekazaniu jej kontrahentowi, lecz należy mieć na uwadze, iż w tym przypadku właściwą fakturą do celów kontroli i nabycia prawa do obniżenia podatku należnego będzie faktura elektroniczna sygnowana podpisem elektronicznym.

Warto także wskazać, iż stosownie do przepisu art. 218 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), określanej dalej jako Dyrektywa 112, dla celów dyrektywy państwa członkowskie uznają za faktury dokumenty lub noty w formie papierowej lub w formie elektronicznej, które spełniają warunki określone w niniejszym rozdziale (Rozdział 3 Sekcja 2 - definicje). Na gruncie przepisów unijnych na każdym podatniku ciążą szczególne obowiązki dotyczące przechowywania wszystkich faktur. W myśl art. 244 Dyrektywy 112 każdy podatnik zapewnia przechowywanie kopii faktur wystawionych osobiście albo przez nabywcę lub usługobiorcę, lub też w jego imieniu i na jego rzecz przez osobę trzecią, a także wszystkich faktur, które otrzymał. Państwa członkowskie mogą również wymagać, by podatnicy mający siedzibę na ich terytorium przechowywali na tym terytorium faktury wystawione osobiście albo przez nabywcę lub usługobiorcę, lub faktury wystawione w imieniu i na rzecz tych podatników przez osoby trzecie, a także wszystkie faktury, które otrzymali, w przypadku gdy faktury nie są przechowywane za pomocą środków elektronicznych gwarantujących pełny dostęp on-line do tych danych. (art. 245 in fine Dyrektywy 112). Na uwagę zasługuje także norma wyrażona w art. 247 ust. 2 Dyrektywy 112 zgodnie, z którą aby zapewnić spełnienie warunków, o których mowa w art. 233 ww. Dyrektywy (zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralności treści faktur, a także ich czytelności) państwo członkowskie, o którym mowa w ust. 1, może wymagać przechowywania faktur w oryginalnej postaci, w jakiej zostały przesłane lub udostępnione, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.

Powyższe przepisy wskazują wprost na możliwość wprowadzenia w przepisach krajowych przez państwa członkowskie własnych warunków dotyczących m.in. sposobu przechowywania faktur, które miałyby na celu zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralności treści faktur, a także ich czytelności.

W związku z powyższym uznać należy, iż przepisy cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, wprowadzające obowiązek przechowywania kopii faktur w oryginalnej (papierowej) postaci w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie, nie są sprzeczne z normami wspólnotowymi.

Reasumując stwierdza się, iż nie ma możliwości wystawienia oryginału faktury w formie papierowej i przechowywania kopii tej faktury w formie elektronicznej, gdyż dla formy papierowej oraz elektronicznej przewidziano odrębne uregulowania prawne. Normy regulujące wystawianie, przesłanie oraz przechowywanie faktur w formie elektronicznej jak i papierowej określono z uwzględnieniem specyfiki medium za pośrednictwem, którego faktury są w obrocie. Wskazać należy, iż w obu unormowaniach nie przewidziano możliwości stosowania formy mieszanej, a zaproponowany we wniosku sposób wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur nie wypełni warunków obiegu dokumentów dla jednego bądź drugiego sposobu fakturowania.

Ponadto należy stwierdzić, iż powołane w treści złożonego wniosku orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Wskazuje się, że Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych, gdyż w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych.

W związku z powyższym, nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Zatem wyroki sądów są wydane w konkretnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Wobec powyższego należy podkreślić, że powołane we wniosku, orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego sygn. akt I FSK 1169/08 oraz I FSK 1444/09 stanowi rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie o charakterze indywidualnym i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj