Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-264/10/MS
z 16 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-264/10/MS
Data
2010.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
grunty
grunty
nieruchomości
nieruchomości
opodatkowanie
opodatkowanie
Skarb Państwa
Skarb Państwa
sprzedaż
sprzedaż
sprzedaż gruntów
sprzedaż gruntów
zamiana
zamiana


Istota interpretacji
opodatkowanie zbycia w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa gruntu, zabudowanego budynkiem użytkowym wybudowanym przez dzierżawcę



Wniosek ORD-IN 719 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010r. (data wpływu 17 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2010r. (data wpływu 25 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa gruntu, zabudowanego budynkiem użytkowym wybudowanym przez dzierżawcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa gruntu, zabudowanego budynkiem użytkowym wybudowanym przez dzierżawcę.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2010r. (data wpływu 25 maja 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-264/10/MS z dnia 14 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem gruntu oznaczonego jako dz. 112/5 oraz dz. 142/33 o łącznej powierzchni 13.513 m2, objętego KW XXX położonego w B. Grunt ten Wnioskodawca wydzierżawił na rzecz Dzierżawcy w 2003r. na okres 25 lat. Dzierżawca na przedmiotowym gruncie, zgodnie z zapisem w umowie dzierżawy, wybudował - w ramach inwestycji na obcym gruncie - budynek użytkowy z zapleczem socjalno-technicznym. Budynek został oddany do użytkowania w 2009r. Użytkownikiem budynku jest Dzierżawca. W najbliższych miesiącach Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia przedmiotowego gruntu (w drodze zamiany) na rzecz Skarbu Państwa.

Stronami transakcji będzie Wnioskodawca oraz Skarb Państwa.

W imieniu Skarbu Państwa wykonującym czynność zamiany gruntów będzie Starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej czyli Prezydent Miasta B. na prawach powiatu na podstawie zgody na dokonanie zamiany, wydanej przez Wojewodę Ś. w formie Zarządzenia.

Wnioskodawca dokona na rzecz Skarbu Państwa zbycia działek 112/5 oraz 142/33 w drodze zamiany działając na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 18 ust. 2 pkt 9 litera a ustawy z dnia 8 marca 1990r. o Samorządzie Gminnym oraz § 5 ust. 1 Uchwały Rady Miasta z dnia 22 lutego 2008r. nr XXI/572/2008 „W sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz najmu na okres dłuższy niż 3 lata". Podstawą zawarcia aktu notarialnego będzie Zarządzenie Prezydenta Miasta w sprawie zamiany.

Przedmiotem zamiany, ze strony kontrahenta będą grunty.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami zamiana pomiędzy Wnioskodawcą a Skarbem Państwa może odbyć się bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości.

Umowa dzierżawy nie zostanie rozwiązana przed dokonaniem transakcji zamiany gruntu. W przypadku przejęcia tego terenu przez Skarb Państwa dzierżawca będzie mógł uzyskać decyzję o przejęciu terenu w trwały zarząd w miejsce dotychczasowej dzierżawy. Co do nakładów poczynionych przez dzierżawcę na przedmiotowym gruncie - dzierżawca ma w stosunku do właściciela gruntu roszczenie o zwrot nakładów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja zbycia (w drodze zamiany) przedmiotowego gruntu, zabudowanego budynkiem użytkowym wybudowanym przez dzierżawcę - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy grunt jest terenem budowlanym, zabudowanym budynkiem użytkowym i w związku z tym jego zbycie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej tj. 22%. Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnieniu podlega jedynie „dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 6 przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) nieruchomości mogą być przedmiotem zamiany między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego oraz między tymi jednostkami, bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości.

Zgodnie z art. 14 ust. 5 ww. ustawy zawarcie umów w sprawach, o których mowa w ust. 1-4, wymaga uprzedniej zgody wojewody w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, z wyłączeniem umów zawieranych przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w odniesieniu do nieruchomości, o których mowa w art. 57 ust. 1, oraz nieruchomości ujętych w ewidencji, o której mowa w art. 60a ust. 2 pkt 1, albo zgody odpowiednio rady lub sejmiku w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem gruntu oznaczonego jako dz. 112/5 oraz dz. 142/33 o łącznej powierzchni 13.513 m2, objętego KW XXX położonego w Bielsku-Białej. Jednocześnie Wnioskodawca dokona na rzecz Skarbu Państwa zbycia działek 112/5 oraz 142/33 w drodze zamiany działając na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 18 ust. 2 pkt 9 litera a ustawy z dnia 8 marca 1990r. o Samorządzie Gminnym oraz § 5 ust. 1 Uchwały Rady Miasta z dnia 22 lutego 2008r. nr XXI/572/2008 „W sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz najmu na okres dłuższy niż 3 lata". Podstawą zawarcia aktu notarialnego będzie Zarządzenie Prezydenta Miasta w sprawie zamiany. Przedmiotem zamiany ze strony Skarbu Państwa będą również grunty.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami zamiana pomiędzy Wnioskodawcą a Skarbem Państwa może odbyć się bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości.

Przez umowę zamiany należy rozumieć umowę cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy - art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zapis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Dopłata przez jedną ze stron do świadczenia, wynikająca z różnicy wartości rzeczy będącej przedmiotem zamiany nie zmienia charakteru umowy (chyba, że ze względu na jej wartość ma ona charakter ceny jak w umowie sprzedaży).

Jak wynika z powyższego, przeniesienie własności towaru realizowane w oparciu o umowę zamiany stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów.

Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatą, wystarczające jest, aby istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

W przedmiotowej sprawie pomimo, iż dostawa nieruchomości w drodze zamiany odbędzie się bez obowiązku dopłaty na podstawie odrębnych przepisów, należy przyjąć, iż stanowi ona świadczenie wzajemne o ekwiwalentnej wartości.

Podkreślić jednak należy, iż aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Jak stanowi z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści ust. 6 powołanego przepisu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z treścią § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zatem Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem dokonując zbycia działek w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa, tj. dokonując czynności o charakterze cywilnoprawnym Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Jednocześnie z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca grunt przeznaczony do zamiany, tj. dz. 112/5 oraz dz. 142/33 wydzierżawił na rzecz Dzierżawcy w 2003r. na okres 25 lat. Dzierżawca na przedmiotowym gruncie, zgodnie z zapisem w umowie dzierżawy, wybudował - w ramach inwestycji na obcym gruncie - budynek użytkowy z zapleczem socjalno-technicznym. Budynek został oddany do użytkowania w 2009r. użytkownikiem budynku jest Dzierżawca.

Umowa dzierżawy nie zostanie rozwiązana przed dokonaniem transakcji zamiany gruntu. W przypadku przejęcia tego terenu przez Skarb Państwa dzierżawca będzie mógł uzyskać decyzję o przejęciu terenu w trwały zarząd w miejsce dotychczasowej dzierżawy. Co do nakładów poczynionych przez dzierżawcę na przedmiotowym gruncie - dzierżawca ma w stosunku do właściciela gruntu roszczenie o zwrot nakładów.

Z powyższego wynika zatem, że przedmiotem dostawy będzie wyłącznie grunt.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do treści art. 29 ust. 5 powołanej ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W związku z powyższym jeśli przedmiotem planowanego zbycia na rzecz Skarbu Państwa w drodze zamiany będą tylko wyłącznie działki 112/5 oraz 142/33, to dla przedmiotowej dostawy nie znajdzie zastosowania przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

W art. 43 ustawy o VAT zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. W myśl ust. 1 pkt 9 przywołanego wyżej art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych – tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Jak już wskazano z treści wniosku wynika, że działki które mają być przedmiotem zmiany na rzecz Skarbu Państwa są działkami zabudowanymi. Zatem dostawa ww. działek nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, lecz podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową – tj. 22%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie dotyczy ewentualnego opodatkowania gruntu będącego przedmiotem dostawy (zamiany) ze strony Skarbu państwa na rzecz Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj