Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1339/10-5/MN
z 16 listopada 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1339/10-5/MN
Data
2010.11.16
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
aport
aport
budynek
budynek
budynek mieszkalny
budynek mieszkalny
dokumentowanie
dokumentowanie
grunt niezabudowany
grunt niezabudowany
grunty
grunty
lokal mieszkalny
lokal mieszkalny
nieruchomości
nieruchomości
obniżenie stawki podatku
obniżenie stawki podatku
roboty
roboty
roboty budowlane
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
roboty budowlano-montażowe
stawka
stawka
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna podatku
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
stawki podatku
Istota interpretacji
Stawka podatku w przypadku wniesienia aportem: gruntu przeznaczonego pod zabudowę, rozpoczętej budowy budynków mieszkalnych, dokumentacji projektowej
Wniosek ORD-IN 455 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca (Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) jest komplementariuszem spółki komandytowej. Przedmiotem działalności Zainteresowanego, jak i spółki komandytowej jest działalność developerska. W dniu XX sierpnia 2010 r. Wnioskodawca wniósł aportem do spółki komandytowej:
Wnioskodawca zastosował przy wniesieniu aportu stawkę podatku VAT 22% dla działek niezabudowanych wniesionych łącznie z dokumentacją i pozwoleniem na budowę opisanych w pkt 1 oraz stawkę podatku VAT 7% dla wniesionych aportem całości rozpoczętych inwestycji budowlanych opisanych w pkt 2 i 3, obejmujących grunt łącznie z dokumentacją i nakładami na budowę.
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa rozpoczętej budowy, zarówno budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej, jak i budynku mieszkalnego wielorodzinnego, łącznie z gruntem i dokumentacją, na podstawie której jest prowadzona, podlega opodatkowaniu według stawki VAT 7%. Kwestie opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, w przypadku sprzedaży budynków trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT korzysta budynek, to również do opodatkowania gruntu związanego z budynkiem ma zastosowanie stawka 7%. Podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%. Jednakże w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, obniżoną stawkę podatku 7% stosuje się do dostawy, budowy, modernizacji, termoizolacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (limity powierzchni). § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) obniża do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku VAT do wysokości 7% również w stosunku do:
Zgodnie z pismem GUS z dnia 19 kwietnia 1999 r., obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według PKOB. Uwzględniając powyższe Wnioskodawca uważa, że rozpoczętą budowę budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej oraz budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym należy traktować jako obiekty budowlane w określonym stopniu zaawansowania robót wznoszone na podstawie wydanej decyzji administracyjnej i zgodnie z nią i projektem. Projekt, zdaniem Spółki, stanowi integralną część nakładów związanych z wznoszonymi budynkami i nie podlega odrębnej dostawie (dotyczy wyłącznie tych konkretnych budynków z uwzględnieniem ich specyfiki w tym specyfiki terenu, w oderwaniu od budowy nie przedstawia żadnej wartości). Dlatego nie zakończone, opisane w poz. 54 wniosku ORD-IN, rozpoczęte inwestycje budowlane (nakłady łącznie z dokumentacją i gruntem) należy traktować jako obiekty budowlane i ich wniesienie aportem opodatkować stawką 7%. Podobne stanowisko, tzn. opodatkowanie stawką VAT w wysokości 7% dostawy budynku mieszkalnego, wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 12 maja 2010 r. (sygnatura: ITPP2/443-208/10-4/RR) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 1 grudnia 2009 r. (sygnatura: ITPP2/443-808/09/AP).
Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z uwagi na powyższe, wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów – następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wobec powyższego, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest komplementariuszem spółki komandytowej. Przedmiotem działalności Zainteresowanego, jak i spółki komandytowej jest działalność developerska. Zainteresowany wniósł aportem do spółki komandytowej:
Wskazać należy, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „świadczenia złożonego”. Zdaniem tut. Organu, można tak nazwać tylko i wyłącznie takie świadczenia, które są powiązane ze sobą zarówno pod względem ekonomicznym, jak i gospodarczym, gdyż na takie świadczenie składa się cały zespół nie dających się w istocie wyodrębnić czynności dających w efekcie ostateczną, jednorodną dostawę. W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym sytuacja taka nie ma miejsca, gdyż możliwe jest wyodrębnienie dostawy budynków mieszkalnych na wskazanym etapie budowy wraz z gruntem od usług polegających na wykonaniu dokumentacji projektowych. Usługa projektowa ma bowiem charakter samoistny i może występować niezależnie oraz nie stanowi części generalnej dostawy nieruchomości – wprost ją poprzedza i może być wykonana przez dowolny, inny podmiot. Ponadto, czynności te nie są ze sobą tak ściśle powiązane, by nie było możliwe ich wyodrębnienie, wręcz przeciwnie, co do zasady, są to dwie różne i niezależne od siebie czynności. A zatem w przedmiotowej sprawie, mamy więc do czynienia z odrębnymi świadczeniami, tj. wniesieniem w formie aportu nieruchomości w postaci budynków mieszkalnych na wskazanym etapie budowy wraz z gruntem oraz wniesieniem w formie aportu dokumentacji projektowej.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.