Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-834/10/TS
z 9 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-834/10/TS
Data
2010.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusze europejskie
gmina
odzyskanie podatku
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków europejskich.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 6 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości S. w Gminie B.” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości S. w Gminie B.”


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na podstawie umowy z dnia 7 stycznia 2010 r. Gmina realizuje projekt pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości S. w gminie B.”, współfinansowany ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.


Opisana we wniosku inwestycja dotyczy budowy sieci sanitarnej wraz z przepompowniami i przyłączami do budynków dla wskazanych miejscowości oraz terenów pobliskich, które dotychczas kanalizacji sanitarnej nie posiadały. Przedmiotowy zakres obejmuje:


  • kanalizację sanitarną grawitacyjną w S.;
  • kanalizację sanitarną grawitacyjną w B.;
  • kanalizację sanitarną grawitacyjną w zlewni przepompowni PB-1;
  • kanalizację sanitarną grawitacyjną w zlewni przepompowni PS-1;
  • przepompownię ścieków PB-1 z rurociągiem tłocznym;
  • przepompownię ścieków PS-1 z rurociągiem tłocznym;
  • przepompownię ścieków PS-2 z rurociągiem tłocznym;
  • przepompownie ścieków przydomowe Pd-1 do Pd-9 z rurociągami tłocznymi.


Miejscowość S. położona jest w północno-zachodniej części Gminy. Jest to wieś o funkcji mieszkalno-rolniczej. Tereny przewidziane do skanalizowania zamieszkałe są przez ok. 400 osób. Obecnie ścieki sanitarne gromadzone są tam w indywidualnych zbiornikach na ścieki, z których wywożone są wozami asenizacyjnymi do stacji zlewnej przy oczyszczalni ścieków w B. Na trasie rurociągu tłoczonego ze S. do B. występują budynki mieszkalne jednorodzinne i zagrodowe. W S. mamy do czynienia z zabudową zwartą, natomiast na koloni z zabudową rozproszoną. Zaprojektowana kanalizacja sanitarna dotyczy całości tych terenów.

Długość projektowanej kanalizacji sanitarnej wynosi 2946,0 m, w tym kanały główne rury PP (200 mm) – 1586,00 m, kanały główne rury PP (160 mm) – 914,00 m, przyłącza domowe PP (160 mm) – 446,0 m – 65 szt.

Ścieki z przepompowni przetłaczane będą rurociągami tłoczonymi (50 mm do 110 mm). Trasa rurociągów tłoczonych przedstawiona jest na planach sytuacyjno-wysokościowych. Biegną one wzdłuż dróg. Skrzyżowania rurociągu tłoczonego z drogami o nawierzchni asfaltowej i rowami wykonywane są metodą przecisku sterowanego horyzontalnego. Na rurociągach w miejscach odgałęzień montowane są zasuwy z płytą odcinającą do rur. Na rurociągu (110 mm) w miejscach najwyżej położonych zaprojektowano studnie z zaworami odpowietrzająco-napowietrzającymi. W miejscach obniżeń terenowych zaprojektowano studnie odwadniające. Rury łączone są ze sobą przez czołowe zgrzewanie. Długość projektowanych rurociągów tłoczonych to 5576,0 m.

Całkowita wartość projektu, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie, wynosi 2.103.706,52 zł brutto, w tym kwota dofinansowania obejmująca 1.602.903,24 zł. W ramach wydatków kwalifikowanych mieszczą się głównie roboty budowlane, jak również koszty nadzoru inwestorskiego, opracowanie studium wykonalności oraz promocja projektu. Jego zakończenie przewidziano na dzień 30 listopada 2010 r.

Gmina, w uzupełnieniu z dnia 4 października 2010 r., dodała, iż wartość mienia ww. inwestycji po jej zakończeniu zostanie nieodpłatnie przekazana Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Jest to jednostka organizacyjna Gminy, działająca w formie zakładu budżetowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT od realizowanej inwestycji...


Zdaniem Gminy, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od kosztów poniesionych na realizację opisanej inwestycji, ponieważ nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną. Działania w ramach projektu mieszczą się natomiast w obrębie zadań nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami prawa, co w związku z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie dało prawa do odliczenia podatku naliczonego. Gmina jest bowiem, w myśl ww. przepisu, podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie od zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina lub obsługujący Gminę urząd nie może być podatnikiem podatku VAT, bowiem jako organ władzy publicznej oraz urząd go obsługujący, działa w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Gminy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Za podatnika uznaje się, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Natomiast nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Z wyliczenia zawartego w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wynika iż zadania własne obejmują w szczególności: sprawy gospodarki wodnej (pkt 1) oraz sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (pkt 3).

W rozdziale 9 powołanego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy tego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w zakresie zadań własnych Gmina realizuje projekt współfinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, polegający na budowie kanalizacji sanitarnej na określonych terenach. Wydatki w zakresie inwestycji dotyczą robót budowlanych, kosztów nadzoru inwestorskiego, opracowania studium wykonalności oraz działań promocyjnych. Nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną. Jak wskazano, po zakończeniu inwestycji wartość mienia zostanie nieodpłatnie przekazana zakładowi budżetowemu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację inwestycji. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, z którego korzysta, nie mieści się w katalogu środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj