Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-529/10-4/IZ
z 27 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-529/10-4/IZ
Data
2010.10.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
budowa drogi
budowa drogi
dostawa towarów
dostawa towarów
grunty
grunty
odszkodowania
odszkodowania
organ władzy publicznej
organ władzy publicznej
wywłaszczenie
wywłaszczenie


Istota interpretacji
przeniesienie z nakazu władzy publicznej własności posiadanych przez Wnioskodawcę nieruchomości w zamian za odszkodowanie stanowi dostawę towarów, a zatem czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 592 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2010 r. (data wpływu 19.07.2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 27.09.2010 r. (data wpływu 30.09.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.07.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Strona prowadzi działalność gospodarczą od 1994 r. Wnioskodawca rozlicza się na zasadach ogólnych (KPiR), jest czynnym podatnikiem VAT. W latach 2002-2004-2006, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zakupił nieruchomości gruntowe na podstawie aktów notarialnych oraz faktur VAT.

Działki stanowiły własność Skarbu Państwa i zostały oddane w użytkowanie wieczyste. W związku z realizacją inwestycji drogi gminnej część gruntów leżących wzdłuż pasa drogi, których Podatnik jest właścicielem została podzielona i wywłaszczona za odszkodowaniem. Na dzień złożenia wniosku decyzja o wysokości odszkodowania nie została jeszcze wydana, natomiast nieruchomości zostały odłączone w księgach.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje jednoznacznie czy przejęcie przez gminę nieruchomości na podstawie art. 11d ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych w zamian za odszkodowanie jest transakcją sprzedaży zwolnioną z VAT. Starostwo Powiatowe w operacie szacunkowym podaje wartości w kwocie netto.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Podatnik wskazał, iż wywłaszczone nieruchomości gruntowe nabył w ramach prowadzonej działalności w latach:

  1. działka 429/65 - po podziale (429/178) data nabycia 28.06.2004 działka niezabudowana,
  2. działka 429/99 - po podziale (429/206) data nabycia 08.12.2006 - grunty leśne
  3. działka 429/95 - po podziale (429/218) data nabycia 02.10.2002- teren zabudowany (budynek wytworzony przyjęty do amortyzacji - 01.12.2005 r.).

Wnioskodawca wskazał, że wszystkie wymienione wyżej nieruchomości wprowadzono do ewidencji środków trwałych w dacie nabycia.

Grunty przeszły na własność gminy Poniatowa na podstawie decyzji Starosty z dnia 15.12.2009 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej drogi gminnej nr 108279L pod nazwą „Rozbudowa ulicy Przemysłowej w P.”.

Rozprawa administracyjna w sprawie ustalenia wysokości odszkodowania odbyła się 06 lipca 2010 roku. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż czynność wywłaszczenia będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sformułowane w uzupełnieniu do złożonego wniosku:

Czy otrzymane odszkodowanie podlega rozliczeniu VAT...

W ocenie Wnioskodawcy zbywając wywłaszczona nieruchomość nie realizuje On potrzeb własnych, a zatem transakcja a nie jest dostawą towarów bądź świadczeniem usług, a otrzymane odszkodowanie zapłatą za sprzedany towar lub usługę, w związku z powyższym powinna być zwolniona z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty – art. 2 pkt 6 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa, własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Powołany wyżej przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, stanowi o nakazie organu władzy publicznej zobowiązującym do przeniesienia własności. Pod pojęciem tym należy rozumieć organy administracji publicznej oraz sądy. Wskazana regulacja obejmuje w szczególności przypadki wywłaszczania nieruchomości oraz sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.

Ze złożonego wniosku wynika, iż w związku z realizacją inwestycji drogi gminnej część gruntów, których Strona jest właścicielem zostały podzielone i wywłaszczone za odszkodowaniem. Grunty przeszły na własność gminy na podstawie decyzji Starosty z dnia 15.12.2009 roku.

Z powyższych przepisów wynika, że dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie takie wywłaszczenie czy też przymusowa sprzedaż, która następuje za odszkodowaniem. Wyjaśnić jednak należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów przeniesienie własności nieruchomości gruntowej w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania. Uznać zatem trzeba, że odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną. Jeśli zatem wywłaszczenie lub przymusowa sprzedaż następuje za wynagrodzeniem, to wówczas stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy. Tym samym taka dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z sytuacji opisanej we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nieruchomości objęte wywłaszczeniem Strona nabyła w ramach prowadzonej działalności.

Uwzględniając zatem powyższe stwierdzić należy, iż przeniesienie z nakazu władzy publicznej własności posiadanych przez Wnioskodawcę nieruchomości w zamian za odszkodowanie stanowi dostawę towarów, a zatem czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymane odszkodowanie nie stanowi wynagrodzenia ani za dostawę towarów ani za świadczenie usług uznać należy za nieprawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, iż art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści samej ustawy jak i rozporządzeń wydanych na jej podstawie przewidziano obniżone (preferencyjne) stawki podatku lub zwolnienia z podatku dla dostawy określonych towarów i usług. Z uwagi jednak na to, iż Wnioskodawca nie sprecyzował pytania w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku dla dostawy nieruchomości objętych wywłaszczeniem Organ podatkowy w tym zakresie nie dokonał interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj