Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-326/10/JJ
z 15 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-326/10/JJ
Data
2010.07.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
roboty budowlane
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
stawki podatku
szafa wnękowa
szafa wnękowa
zabudowa
zabudowa


Istota interpretacji
Czy w sytuacji przedstawionej powyżej, jeśli sytuacja będzie dotyczyć robót wykonywanych w budynkach lub lokalach mieszkalnych nazywanych obiektami budownictwa mieszkaniowego, a wystawiona faktura będzie opiewać na: usługa budowlano-montażowa i zostanie powołany symbol PKOB 111, będzie można zastosować na fakturze preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 7%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010r. (data wpływu 7 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2010r. (data wpływu 5 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na montaż szaf wnękowych i mebli kuchennych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na montaż szaf wnękowych i mebli kuchennych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2010r. (data wpływu 5 lipca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 czerwca 2010r. znak: IBPP2/443-326/10/JJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się montażem szaf wnękowych i mebli kuchennych. Zamówienie od klientów realizuje w następujący sposób:

Klient zamawia zestaw mebli kuchennych, bądź szafę wnękową wraz z montażem. Wnioskodawca zamówienie realizuje poprzez zawarcie ze swoim klientem umowy cywilnoprawnej na usługę montażu szafy bądź mebli, dokonuje pomiaru i zamawia całość u producenta. Po odebraniu mebli od producenta dokonuje montażu u swojego klienta na podstawie zawartej wcześniej umowy, z której wynika zakres robót budowlano-montażowych. Po dokonaniu montażu i podpisaniu protokołu odbioru robót, Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na usługę budowlano-montażową. Faktura zawiera jedną pozycję obejmującą całość wykonanych robót wraz z wykorzystaniem materiałów.

W piśmie z dnia 1 lipca 2010r., będącego uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż pytanie Wnioskodawcy dotyczy:

Jaką stawkę podatku VAT zastosować w sytuacji, kiedy Wnioskodawca dokonuje montażu: mebli kuchennych, mebli łazienkowych i szaf wnękowych, zamontowanych na stałe w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB pod symbolem 111, a zostały one przez Wnioskodawcę sklasyfikowane w następujący sposób:

  • PKWiU 45.42.12-00.00 – „roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej” – w przypadku montażu metalowych szaf wnękowych, kuchennych i łazienkowych;
  • PKWiU 45.42.13-00.00 – „roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej” – w przypadku montażu niemetalowych elementów szaf wnękowych, kuchennych i łazienkowych.

Przedstawione pytanie dotyczy sytuacji, kiedy Wnioskodawca jako wykonawca zamówionej usługi montażu szafy wnękowej, mebli kuchennych, czy też łazienkowych dokonuje zakupu u producenta mebli, a następnie montażu u swojego klienta. Wnioskodawca zaznaczył, iż nie jest producentem poszczególnych elementów mebli lecz zakupuje gotowy zestaw mebli kuchennych bądź szafę u producenta, a następnie dostarcza go do swojego klienta, który płaci Wnioskodawcy za całość zamówionej usługi tj. meble i usługa montażu, na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury o treści: „usługa montażu szafy wnękowej w lokalu mieszkalnym – PKOB 111”, stawka VAT 7%, PKWiU: 45.42.13-00.00, lub: „usługa montażu mebli kuchennych w budynku mieszkalnym – PKOB 111”, stawka VAT 7% PKWiU: 45.42.13-00.00.

Wówczas faktura za zestaw mebli kuchennych, bądź szafę od producenta zostaje wystawiona na Wnioskodawcę o treści: „zestaw mebli kuchennych – 1 komplet – stawka VAT 22%”, lub szafa do zabudowy – 1 szt. – stawka VAT 22%, a ostatecznie Wnioskodawca wystawia fakturę na zamawiającego usługę.

Zdarza się też sytuacja, kiedy to Wnioskodawca nie zakupuje gotowych zestawów mebli kuchennych lub szaf lecz Wnioskodawca wykonuje je z zakupionych elementów tj. kupuje u producenta: płytę meblową oklejoną, blaty, fronty meblowe, wkręty, prowadnice szufladowe, prowadnice drzwi przesuwnych, wieszaki, silikon, oświetlenie meblowe, zawiasy, uchwyty, suszarki do naczyń, a następnie Wnioskodawca dokonuje ich montażu w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB pod numerem 111, wystawiając fakturę za usługę montażu mebli bądź szafy wnękowej ze stawką VAT 7%, PKWiU: 45.42.12-00.00. W tym przypadku, poszczególne faktury zakupowe od producenta na wszystkie elementy tej usługi wystawiane są na Wnioskodawcę, a Wnioskodawca w ramach zamówionej usługi wystawia fakturę za całość usługi na swojego klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji przedstawionej powyżej, jeśli sytuacja będzie dotyczyć robót wykonywanych w budynkach lub lokalach mieszkalnych nazywanych obiektami budownictwa mieszkaniowego, a wystawiona faktura będzie opiewać na: usługa budowlano-montażowa i zostanie powołany symbol PKOB 111, będzie można zastosować na fakturze preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy usługa będzie wykonywana w obiektach budownictwa mieszkaniowego a do tej faktury będzie zawarta umowa cywilno-prawna z zamawiającym, będzie można zastosować stawkę podatku VAT – 7%.

W piśmie z dnia 1 lipca 2010r., będącego uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż właściwym jest stanowisko, które już po części przedstawiają przykłady Wnioskodawcy podane powyżej. Mianowicie, Wnioskodawca uważa, iż postępuje prawidłowo, w sytuacji, kiedy: zakupuje u producenta zestaw mebli, szafę wnękową, meble łazienkowe lub elementy składające się na gotowy zestaw, a następnie Wnioskodawca dostarcza to do swojego klienta, u którego Wnioskodawca dokonuje montażu czy to mebli kuchennych, czy to szafy wnękowej, czy mebli łazienkowych. Montaż odbywa się w pomieszczeniach mieszkalnych nazywanych obiektami budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB pod nr 111.

Odnośnie rozliczenia Wnioskodawcy ze swoim klientem, odbywa się to w ten sposób, że Wnioskodawca przyjmuje zamówienie na usługę montażu mebli kuchennych lub szafy, montuje zamówione przez klienta elementy i wystawia fakturę o następującej treści: „usługa montażu mebli kuchennych (lub szafy wnękowej) w pomieszczeniu mieszkalnym (PKOB 111), stawka VAT 7%, PKWiU: 45.42.13-00.00. Wnioskodawca nadmienił, iż dodatkowo pomiędzy Wnioskodawcą a jego klientem zostaje sporządzona umowa na usługę montażową, która potwierdza, iż meble bądź szafy zostały zamontowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% (…), przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone powyżej, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy.

Ponadto, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy w związku z ust. 2 tego artykułu oraz § 37 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się montażem szaf wnękowych i mebli kuchennych. Zamówienie od klientów realizuje w następujący sposób:

Klient zamawia zestaw mebli kuchennych, bądź szafę wnękową wraz z montażem. Wnioskodawca zamówienie realizuje poprzez zawarcie ze swoim klientem umowy cywilnoprawnej na usługę montażu szafy bądź mebli, dokonuje pomiaru i zamawia całość u producenta. Po odebraniu mebli od producenta dokonuje montażu u swojego klienta na podstawie zawartej wcześniej umowy, z której wynika zakres robót budowlano-montażowych. Po dokonaniu montażu i podpisaniu protokołu odbioru robót, Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na usługę budowlano-montażową. Faktura zawiera jedną pozycję obejmującą całość wykonanych robót wraz z wykorzystaniem materiałów.

W piśmie z dnia 1 lipca 2010r., będącego uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż pytanie Wnioskodawcy dotyczy:

Jaką stawkę podatku VAT zastosować w sytuacji, kiedy Wnioskodawca dokonuje montażu: mebli kuchennych, mebli łazienkowych i szaf wnękowych, zamontowanych na stałe w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB pod symbolem 111, a zostały one przez Wnioskodawcę sklasyfikowane w następujący sposób:

  • PKWiU 45.42.12-00.00 – „roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej” – w przypadku montażu metalowych szaf wnękowych, kuchennych i łazienkowych;
  • PKWiU 45.42.13-00.00 – „roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej” – w przypadku montażu niemetalowych elementów szaf wnękowych, kuchennych i łazienkowych.

Przedstawione pytanie dotyczy sytuacji, kiedy Wnioskodawca jako wykonawca zmówionej usługi montażu szafy wnękowej, mebli kuchennych, czy też łazienkowych dokonuje zakupu u producenta mebli, a następnie montażu u swojego klienta. Wnioskodawca zaznaczył, iż nie jest producentem poszczególnych elementów mebli lecz zakupuje gotowy zestaw mebli kuchennych bądź szafę u producenta, a następnie dostarcza go do swojego klienta, który płaci Wnioskodawcy za całość zamówionej usługi tj. meble i usługa montażu, na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury o treści: „usługa montażu szafy wnękowej w lokalu mieszkalnym – PKOB 111”, stawka VAT 7%, PKWiU: 45.42.13-00.00, lub: „usługa montażu mebli kuchennych w budynku mieszkalnym – PKOB 111”, stawka VAT 7% PKWiU: 45.42.13-00.00.

Wówczas faktura za zestaw mebli kuchennych, bądź szafę od producenta zostaje wystawiona na Wnioskodawcę o treści: „zestaw mebli kuchennych – 1 komplet – stawka VAT 22%”, lub szafa do zabudowy – 1 szt. – stawka VAT 22%, a ostatecznie Wnioskodawca wystawia fakturę na zamawiającego usługę.

Zdarza się też sytuacja, kiedy to Wnioskodawca nie zakupuje gotowych zestawów mebli kuchennych lub szaf lecz Wnioskodawca wykonuje je z zakupionych elementów tj. kupuje u producenta: płytę meblową oklejoną, blaty, fronty meblowe, wkręty, prowadnice szufladowe, prowadnice drzwi przesuwnych, wieszaki, silikon, oświetlenie meblowe, zawiasy, uchwyty, suszarki do naczyń, a następnie Wnioskodawca dokonuje ich montażu w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB pod numerem 111, wystawiając fakturę za usługę montażu mebli bądź szafy wnękowej ze stawką VAT 7%, PKWiU: 45.42.12-00.00. W tym przypadku, poszczególne faktury zakupowe od producenta na wszystkie elementy tej usługi wystawiane są na Wnioskodawcę, a Wnioskodawca w ramach zamówionej usługi wystawia fakturę za całość usługi na swojego klienta.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją, robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 „Roboty budowlane”, który obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Jak wynika z art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zatem, dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że o ile faktycznie opisane we wniosku prace wykonywane przez Wnioskodawcę, zostały przez niego prawidłowo sklasyfikowane według PKWiU do grupowania 45.42.12-00.00 oraz 45.42.13-00.00 i jednocześnie są one wykonywane w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanych dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy, wówczas podlegają one opodatkowaniu wg preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w wydanej interpretacji tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego.

Należy także zauważyć, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności błędnej klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Wnioskodawcę) lub zmiany stanu prawnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj