Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-234/12-6/JG
z 24 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego:

  • w części dotyczącej dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na cele kultu religijnego, pomoc osobom znajdującym się w trudnych warunkach materialnych oraz remonty pomieszczeń Domu Katechetycznego – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na bieżące naprawy terenu parkingu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismami z dnia 12 września 2012 r. i 19 września 2012 r. oraz o brakującą opłatę w dniu 13 września 2012 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

W otoczeniu kościoła znajduje się plac kościelny, który jest własnością Parafii. Plac jest terenem otwartym, na który wjeżdżają samochody osobowe, a w niektórych przypadkach również ciężarowe.

Samochody utrudniają wejście do kościoła, wykonywanie czynności liturgicznych podczas pogrzebów, ślubów i procesji wokół kościoła. Utrudniają również dojście do biura parafialnego, zespołu charytatywnego Caritas i dojazdu do domu katechetycznego, w którym znajduje się szkoła języków obcych. Odbywają się w nim również szkolenia, spotkania anonimowych alkoholików, poradnia rodzinna i spotkania grup duszpasterskich. Wszystkie zajęcia i spotkania są bezpłatne.

Pozostawione pojazdy utrudniają dojazd księży do posesji, wejścia do probostwa i wyjazd księży do chorych.

Samochody utrudniają wypożyczanie i oddawanie sprzętu medycznego ze stacji opieki Caritas i hospicjum. Pozostawiane samochody na tym terenie zastawiają dojście i bezpośredni podjazd dla osób korzystających z tej wypożyczalni. Do stacji opieki Caritas przychodzą na zabiegi osoby starsze i schorowane, które są narażone na niebezpieczeństwo, zranienia i okaleczenia. Na niebezpieczeństwo narażone są również osoby znajdujące się w trudnych warunkach materialnych, a przychodzące z dziećmi do zespołu charytatywnego Caritas po talony na żywność i odzież używaną.

W celu usunięcia tych trudności na prośby parafian, a nawet ich żądanie, rada parafialna uchwaliła wyznaczenie miejsc dla ewentualnego postoju samochodów.

Dla utrzymania porządku postanowiono zatrudnić osoby bezrobotne za wynagrodzeniem na umowę o pracę lub umowę zlecenie. Osoby te będą kierować wjeżdżające na teren kościelny pojazdy w odpowiednie miejsca, pobierając jednocześnie ofiarę, która będzie przeznaczona na cele kultu religijnego, pomoc osobom znajdującym się w trudnych warunkach materialnych oraz bieżące remonty i naprawy.

Osoby korzystające z możliwości postoju na terenie kościelnym otrzymają potwierdzenie złożonej kwoty ofiary, która będzie objęta prowadzoną przez Parafię ewidencją.

O podjętych działaniach i zamierzonej formie dokumentacji oraz ewidencji zebranych ofiar Wnioskodawca poinformuje Naczelnika Urzędu Skarbowego (…).

W piśmie uzupełniającym z dnia 19 września 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował opisane we wniosku zdarzenie przyszłe o wyjaśnienia, że ofiary będą przeznaczone na cele kultu religijnego, pomoc charytatywną i bieżące naprawy i remonty, takie jak:

  • bieżące naprawy związane z naprawą terenu parkingu (połamane płyty nawierzchniowe, krawężniki, studzienki),
  • remonty pomieszczeń w Domu Katechetycznym Wnioskodawcy, użyczanym bezpłatnie na różne formy życia parafialnego, kulturalnego i szeroko rozumianego działania wychowawczo – edukacyjnego, związanego z organizacją czasu ludziom starszym, dzieciom i młodzieży. Z salek w Domu Katechetycznym bezpłatnie korzystają: Grupa Anonimowych Alkoholików, Hospicjum (…), grupy duszpasterskie, chór, schola dziecięca, grupa turystyczno – pielgrzymkowa, doradztwo i Poradnia Rodzinna, organizacje pozakościelne (prelekcje, pokazy).

Z uwagi na powyższe, pomieszczenia te muszą być poddawane bieżącej konserwacji i odnawianiu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawione w poz. 68 zdarzenie przyszłe w formie otrzymanych ofiar może spowodować powstanie obowiązku podatkowego w ramach podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zamierzone działania nie naruszają obowiązującego systemu prawa w zakresie uiszczania podatku dochodowego od osób prawnych.

Według Parafii, przyjęte ofiary są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ stanowią dochody kościelnej osoby prawnej z pozostałej działalności - przeznaczonej w całości na cele kultu religijnego, oświatowo – wychowawczego, naukowego, kulturalnego i charytatywno – opiekuńczego oraz konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycji sakralnych w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno – opiekuńcze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na cele kultu religijnego, pomoc osobom znajdującym się w trudnych warunkach materialnych oraz remonty pomieszczeń Domu Katechetycznego,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na bieżące naprawy terenu parkingu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.), osobami prawnymi są następujące terytorialne jednostki organizacyjne Kościoła: (...) parafie.

Z kolei, stosownie do uregulowań zawartych w art. 1 i 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz podatkowe grupy kapitałowe.

Zatem Parafia jako terytorialna jednostka organizacyjna Kościoła posiadająca osobowość prawną, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

  1. z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,
  2. z pozostałej działalności – w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo -wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno - opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odnowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno -opiekuńcze.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uregulowano zwolnienie bezwarunkowe dotyczące dochodów kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej. Wynika z niego, że cel na jaki zostaną przeznaczone i wydatkowane środki nie ma żadnego wpływu na zakres zwolnienia. Co więcej w odniesieniu do tego rodzaju dochodów podatnicy nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Innymi słowy, dochody z każdej działalności wynikającej z istoty funkcjonowania Kościoła nie będącej działalnością gospodarczą podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego w pełnej wysokości, niezależnie od tego w jaki sposób zostaną w późniejszym okresie rozdysponowane.

Natomiast zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) powyższej ustawy, ma charakter warunkowy co oznacza, że dochody kościelnych osób prawnych z innej działalności niż niegospodarcza działalność statutowa, będą wolne od podatku tylko wówczas, jeżeli zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele wymienione w tym przepisie.

Wnioskodawca w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wskazał, że Parafia w celu zapewnienia porządku w otoczeniu kościoła pobiera od osób korzystających z możliwości postoju na terenie kościelnym ofiary, które są ewidencjonowane. Środki uzyskane z tytułu pobieranych ofiar przeznaczone będą na cele kultu religijnego, pomoc osobom znajdującym się w trudnych warunkach materialnych oraz bieżące remonty i naprawy, takie jak:

  • bieżące naprawy związane z naprawą terenu parkingu (połamane płyty nawierzchniowe, krawężniki, studzienki),
  • remonty pomieszczeń w Domu Katechetycznym Wnioskodawcy użyczanym bezpłatnie na różne formy życia parafialnego, kulturalnego i szeroko rozumianego działania wychowawczo – edukacyjnego, związanego z organizacją czasu ludziom starszym, dzieciom i młodzieży.

Z powyższego wynika więc, iż w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest od spełnienia warunków wskazanych w tej regulacji prawnej.

W konsekwencji uznać należy, że dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu otrzymanych ofiar, który zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele kultu religijnego, pomoc osobom znajdującym się w trudnych warunkach materialnych oraz remonty pomieszczeń Domu Katechetycznego będzie korzystał - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - ze zwolnienia z opodatkowania.

Natomiast przeznaczenie i wydatkowanie przedmiotowego dochodu na bieżące naprawy terenu parkingu (połamane płyty nawierzchniowe, krawężniki, studzienki) spowoduje, iż dochód taki nie będzie mógł zostać objęty dyspozycją ww. przepisu i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

Tut. Organ pragnie dodatkowo zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę ulgi podatkowej, która narusza zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj