Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-594/10-2/AO
z 22 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-594/10-2/AO
Data
2010.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
umowa agencyjna
umowa agencyjna
usługi pośrednictwa
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
Czy sprzedaż towarów należących do Wnioskodawcy, dokonywana przez pośrednika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest brana pod uwagę przy liczeniu limitu zobowiązującego Wnioskodawcę do zainstalowania kasy fiskalnej?



Wniosek ORD-IN 332 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2010r. (data wpływu 12.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie limitu zobowiązującego Wnioskodawcę do zainstalowania kasy rejestrującej przy sprzedaży, przez pośrednika, towarów należących do Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2010r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie limitu zobowiązującego Wnioskodawcę do zainstalowania kasy rejestrującej przy sprzedaży, przez pośrednika, towarów należących do Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia (PKD 2007: 4642Z). Wnioskodawca podpisał umowę agencyjną z firmą, która zobowiązała się do sprzedaży towaru Wnioskodawcy, w Jego imieniu i na Jego rzecz. Agent sprzedaje ten towar na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i ewidencjonuje cały obrót (włącznie ze swoją prowizją) na swojej kasie fiskalnej. Dla Wnioskodawcy natomiast wystawia fakturę obciążającą prowizją za wykonaną usługę oraz przekazuje kontrolki sprzedaży, aby Wnioskodawca mógł ująć przychód i wykazać należny VAT w deklaracji VAT-7. Do tej pory Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, w związku z tym nie prowadził ewidencji za pomocą kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż towarów należących do Wnioskodawcy, dokonywana przez pośrednika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest brana pod uwagę przy liczeniu limitu zobowiązującego Wnioskodawcę do zainstalowania kasy fiskalnej, zgodnie z art. 111 ust. 1 Ustawy o Podatku od Towarów i Usług z dnia 11 marca 2004r....

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma potrzeby, aby musiał ewidencjonować sprzedaż towarów przez pośrednika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej, gdyż to na pośredniku spoczywa ten obowiązek.

W myśl § 7 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Z powyższego Wnioskodawca jednoznacznie wnioskuje, że sprzedaż musi być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej przez pośrednika, a ponieważ transakcje nie mogą być ewidencjonowane dwa razy – Wnioskodawca nie ma już obowiązku ujmować tej sprzedaży na swojej kasie i nie bierze jej pod uwagę przy liczeniu limitu zobowiązującego do zainstalowania kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 758 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. Do zawierania umów w imieniu dającego zlecenie oraz do odbierania dla niego oświadczeń agent jest upoważniony tylko wtedy, gdy ma do tego umocowanie (§ 2).

Agent działający w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy jest w świetle ustawy o podatku od towarów i usług podatnikiem, natomiast obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca odniósł do pewnego stanu faktycznego zaistniałego u podatników tj. dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338) podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7.

Stosownie do § 7 ust. 7 cyt. rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Powyższy przepis ustanawia wyjątek od zasady, nakazując ewidencjonowanie sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników przez podatników obowiązanych do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących własnej sprzedaży. Wyjątek ten dotyczy ewidencjonowania na własnej kasie obrotu innego podmiotu bez prawa do używania przez podatnika kas należących do innego podmiotu. Pośrednik, który obok sprzedaży towarów zleceniodawcy będzie dokonywał sprzedaży towarów własnych, w sytuacji gdy ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, będzie miał również obowiązek ewidencjonowania na kasie obrót z tytułu sprzedaży towarów zleceniodawcy.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą, przedmiotem której jest m.in. sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia. Wnioskodawca podpisał umowę agencyjną z firmą, która zobowiązała się do sprzedaży towaru, w Jego imieniu i na Jego rzecz. Agent sprzedaje towar Wnioskodawcy na rzecz osób nie prowadzących działalności gospodarczej i ewidencjonuje cały obrót (włącznie ze swoją prowizją) na swojej kasie fiskalnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pośrednik wykonuje obowiązki ewidencyjne w imieniu Wnioskodawcy na własnej kasie rejestrującej. Sytuacja taka może mieć miejsce kiedy zleceniobiorca dokonuje, obok sprzedaży towarów zleceniodawcy także sprzedaży towarów własnych. Sprzedaż realizowana przez zleceniobiorcę w imieniu Wnioskodawcy, powinna być wówczas ewidencjonowana przez zleceniobiorcę (ciąży na nim taki obowiązek), stosownie do § 7 ust. 7 powołanego wyżej rozporządzenia. Natomiast zleceniodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej przez swojego zleceniobiorcę.

Z uwagi na powyższe, sprzedaż towarów należących do Wnioskodawcy, dokonywana przez pośrednika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie jest brana pod uwagę przy liczeniu limitu zobowiązującego Wnioskodawcę do zainstalowania kasy fiskalnej. Wynika to z faktu, że w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym to pośrednik ewidencjonuje cały obrót dotyczący sprzedaży towarów należących do Wnioskodawcy na własnej kasie rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu — do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi — Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach — art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj