Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-702/10/MK
z 16 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-702/10/MK
Data
2010.11.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników


Słowa kluczowe
Fundusz Pracy
Fundusz Pracy
płatnik
płatnik
podatnik
podatnik
świadczenia
świadczenia
urząd pracy
urząd pracy
zaliczka na podatek
zaliczka na podatek


Istota interpretacji
Jakie są skutki podatkowe nie odebrania przez bezrobotnego postawionego mu do dyspozycji przez organ zatrudnienia świadczenia z Funduszu pracy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 16 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwego zastosowania kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwego zastosowania kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

I
Urząd Pracy jest jednostką organizacyjną Miasta, funkcjonującą jako samorządowa jednostka budżetowa. Urząd Pracy realizuje zadania określone w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i dokonuje wypłaty ze środków Funduszu Pracy świadczeń wynikających z tej ustawy bezrobotnym i poszukującym pracy. Ponadto Urząd realizuje projekt systemowy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 6.1.3. Środki Funduszu Pracy na realizację projektu Urząd Pracy otrzymuje z MPiPS na wyodrębniony dla projektu rachunek bankowy, a refundacja środków z Europejskiego Funduszu Społecznego dla Funduszu Pracy odbywa się na poziomie Ministerstwa. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zawartym w piśmie z kwietnia 2010r. świadczenia wypłacone bezrobotnym - uczestnikom projektu - w ramach poddziałania 6.1.3 podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Urząd Pracy jako płatnik jest obowiązany do poboru zaliczek miesięcznych od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, pomniejszoną o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3 oraz o podlegającą odliczeniu składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Zdarza się, że Urząd wypłaca jednemu bezrobotnemu kilka razy w miesiącu świadczenia. Mogą to być różne świadczenia lub te same lecz za inny okres lub wyrównanie świadczenia ze względu na zmianę wysokości np. ze 100% zasiłku dla bezrobotnych na 120%.
Wnioskodawca podaje przykład naliczenia różnych świadczeń w danym miesiącu, ale taka sama sytuacja będzie miała miejsce przy naliczeniu np. zasiłku dla bezrobotnych za dany miesiąc a następnie naliczenie na nowej liście w tym samym miesiącu za miesiąc poprzedni.

  1. Naliczono zasiłek 120% za część miesiąca:
    Brutto = 214,30
    Pdof 18% = 38,52
    Ulga = 46,33
    Pdof po odliczeniu ulgi = 0
    Zdrowotne 9% = 0
    Zdrowotne 7,75% = 0
    Netto = 214,30-0-0 = 214,30
  2. W tym samym miesiącu dodano (naliczono na odrębnej liście) stypendium szkoleniowe za część miesiąca:
    Stypendium SSZ brutto = 534,40
    Pdof 18% = 96,12
    Zdrowotne 9% = 48,10
    Zdrowotne 7,75% = 41,42
    Podatek do zapłaty 54,70 po zaokrągleniu 55,00
    Łącznie netto = 534,40 - 48,10 - 55 = 431,30

Przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy zastosowano jedną „kwotę wolną” przy naliczeniu pierwszego świadczenia w miesiącu, natomiast przy naliczeniu następnego świadczenia przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy kwota ta już nie jest brana pod uwagę bez względu na to czy w całości została wykorzystana w danym miesiącu, czy też nie.

II
Świadczenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy wypłacane są z dołu. Po zakończonym miesiącu naliczane są na listach wypłat i stawiane do dyspozycji bezrobotnym poprzez przekazanie list płatnikowi świadczeń (poczta, bank), który to wypłaca świadczenia w kasie do rąk bezrobotnego. Na koniec miesiąca płatnik zwraca do Urzędu Pracy listy wraz z wykazem niepodjętych świadczeń. Na podstawie art. 76 ust. 3a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy należne a niepobrane kwoty świadczeń ulegają przedawnieniu z upływem 6 miesięcy od dnia postawienia ich do dyspozycji. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010r. Dz. U. Nr 51 poz. 307) „przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 #161; 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.”
Urząd nie koryguje przychodu i podatku bezrobotnego o świadczenia, które uległy przedawnieniu, gdyż było to świadczenie należne, postawione do dyspozycji, tylko niepobrane. Dlatego też kwota brutto oraz pobrane i odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy wykazane są w informacji PIT-11 przekazanej bezrobotnemu za dany rok podatkowy.

III
Urząd Pracy wydaje osobom bezrobotnym informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w danym roku podatkowym - PIT-11, w których to informacjach uwzględniane są dochody podlegające opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie są wykazywane w tej informacji dochody zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26b, 102, 118, 121, 128, 135, 137.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przy naliczeniu zaliczki na podatek dochodowy od kilku świadczeń w miesiącu na odrębnych listach wypłat Urząd powinien zastosować tylko przy naliczeniu pierwszego świadczenia - pierwszej listy w miesiącu - tzw „kwotę wolną”, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie patrząc, czy jest ona w pełni wykorzystana. Natomiast przy naliczaniu zaliczki na podatek dochodowy dla tej samej osoby w tym samym miesiącu od świadczenia naliczanego na odrębnej liście nie pomniejszać jej o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3, nie zważając czy przy poprzedniej zaliczce była w pełni wykorzystana ta kwota...
  2. Czy Urząd powinien korygować przychód i zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy, które to świadczenia uległy przedawnieniu na podstawie art. 76 ust. 3a ustawy o promocji (...). Jeżeli Urząd ma dokonać korekty przychodu i zaliczki na podatek to jak ma wyglądać rozliczenie Urząd Pracy - Podatnik - Urząd Skarbowy...
  3. Czy Urząd powinien przekazywać podatnikom (bezrobotnym, poszukującym pracy, uczestnikom projektu) informacje o wypłaconych z Funduszu Pracy świadczeniach w danym roku podatkowym, które to świadczenia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26b, 102, 118, 121, 128, 135, 137 są wolne od podatku dochodowego...

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. Przy naliczeniu świadczeń, osobom bezrobotnym lub poszukującym pracy, w tym samym miesiącu Urząd jako płatnik może obliczaną zaliczkę na podatek pomniejszyć o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3 tylko przy pierwszym świadczeniu naliczanym w danym miesiącu bez względu czy kwota ta zostanie wykorzystana w całości, czy też nie. Natomiast przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od świadczenia wypłacanego w tym samym miesiącu nie wraca się do poprzedniego naliczenia i nie analizuje, czy kwota ta jest wykorzystana w całości tylko nalicza zaliczkę w wysokości 18% podstawy z uwzględnieniem składki na ubezpieczenie zdrowotne. Reasumując zaliczka na podatek dochodowy powinna być obliczona jak w podanym przykładzie powyżej.
  2. Urząd nie powinien korygować przychodu i zaliczki na podatek dochodowy o świadczenia, które uległy przedawnieniu na podstawie art. 76 ust. 3a ustawy o promocji (...), gdyż są to świadczenia należne, zostały postawione do dyspozycji klienta Urzędu Pracy lecz niepobrane w okresie sześciu miesięcy przez klienta Urzędu Pracy – uległy przedawnieniu.
  3. Urząd nie powinien sporządzać i przekazywać (bezrobotnym, poszukującym pracy, uczestnikom projektu) informacji o wypłaconych z Funduszu Pracy świadczeniach w danym roku podatkowym, które to świadczenia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26b, 102, 118, 121, 128, 135, 137 są wolne od podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwego zastosowania kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pyt. 1).

W pozostałym zakresie dokonano odrębnych rozstrzygnięć.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy - pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Z przepisu art. 35 ust. 5 ww. ustawy wynika, iż zaliczkę od przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 3a, pobiera się, stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, pomniejszoną o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3. Przy czym z przepisu art. 32 ust. 3 ww. ustawy wynika, iż zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 1, 1a i 2 zmniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowe (…).

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika (art. 35 ust. 9 ww. ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż do poboru zaliczek miesięcznych od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy obowiązany jest jako płatnik organ zatrudniania (Urząd Pracy). Zaliczkę od ww. świadczeń płatnik pobiera w wysokości 18% przychodu (czyli według aktualnie najniższej stawki w skali podatkowej), którą miesięcznie pomniejsza o kwotę obliczoną zgodnie z art. 32 ust. 3. Jest to kwota stanowiąca 1/12 kwoty zmniejszającej podatek. Kwotę zaliczki płatnik pomniejsza również o składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Urząd Pracy realizuje zadania określone w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

i dokonuje wypłaty ze środków Funduszu Pracy świadczeń wynikających z tej ustawy bezrobotnym i poszukującym pracy. Zdarza się, że Urząd wypłaca jednemu bezrobotnemu kilka razy w miesiącu świadczenia. Mogą to być różne świadczenia lub te same lecz za inny okres lub może to być wyrównanie świadczenia ze względu na zmianę wysokości np. ze 100% zasiłku dla bezrobotnych na 120%. Przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy Urząd stosuje jedną „kwotę wolną” przy naliczeniu pierwszego świadczenia w miesiącu; natomiast przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy od następnego świadczenia – „kwota wolna” już nie jest brana pod uwagę, bez względu na to czy w całości została wykorzystana w danym miesiącu, czy też nie.

W świetle powyższego, wnioskodawca jako płatnik naliczając zaliczkę na podatek dochodowy od wypłaconego w danym miesiącu świadczenia obowiązany jest do zastosowania pomniejszenia, o którym mowa w art. 32 ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pomniejszenia o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek. Przy czym podkreślić należy, że jeżeli w danym miesiącu tej samej osobie wypłacane są różne świadczenia, wówczas ww. pomniejszenie zastosować należy co do zasady przy obliczaniu zaliczki na podatek od pierwszego świadczenia. Kwota pomniejszenia w danym miesiącu jest tylko jedna – stanowi 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (w 2010r. kwota ta wynosi 46,33 zł zgodnie z wyliczeniem: 556,02 zł : 12 miesięcy = 46,33 zł). Skoro zatem zaliczka na podatek naliczana jest miesięcznie i kwota pomniejszenia podatku jest określana miesięcznie, to jeżeli wartość wypłaconego w danym miesiącu świadczenia pozwala na potrącenie pełnej kwoty pomniejszającej podatek („kwoty wolnej”) – to należy ją potrącić bez względu na ilość wypłaconych w danym miesiącu świadczeń (stosując potrącenie od kolejno wypłacanych świadczeń, aż do wykorzystania limitu miesięcznej kwoty wolnej).

Przy czym należy zauważyć, iż osoba uzyskująca od Urzędu Pracy świadczenia, składając zeznanie o wysokości osiągniętego w 2010r. dochodu ma możliwość wykorzystania całej kwoty zmniejszającej podatek (tj. w wysokości 556,02 zł), w kwocie tej bowiem zawarta jest również i część niezastosowanego przez płatnika w zaliczkach miesięcznych pomniejszenia, o którym mowa w art. 32 ust. 3 ww. ustawy. To jednakże nie oznacza, że płatnik naliczając miesięczną zaliczkę nie jest zobligowany do jej prawidłowego obliczenia, tj. z uwzględnieniem całej miesięcznej kwoty wolnej, jeżeli wielkość kwoty wypłaconego w danym miesiącu świadczenia na to zezwala.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto w kwestii przykładów wyliczeń wskazanych w stanie faktycznym wnioskodawcy należy stwierdzić, iż ocena wyliczeń nie należy do kompetencji organu wydającego interpretacje indywidualne.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do treści § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w związku z art. 14a § 6 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektorzy Izb Skarbowych upoważnieni są w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do udzielania pisemnych interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa w sprawach pozostających we właściwości naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów i dyrektorów izb celnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, przy czym mianem ustaw podatkowych – w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej określa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Z powyższych regulacji wynika, że upoważniony Dyrektor Izby Skarbowej ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych i ratyfikowanych umów międzynarodowych związanych z materią podatkową. Interpretacja natomiast to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W świetle powyższego tut. Organ nie może odnieść się do wyliczeń wskazanych przez wnioskodawcę we wniosku. Prawidłowość bądź nieprawidłowość wyliczeń podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w prowadzonym przez siebie postępowaniu podatkowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj