Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-977/12/WN
z 20 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2012r. (data wpływu 21 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wykonane przez Wnioskodawcę prace w budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, polegające na:

  • wykonywaniu schodów, posadzek, tarasów i parapetów – jest prawidłowe,
  • wykonywaniu blatów kuchennych i łazienkowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wykonane przez Wnioskodawcę prace w budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, polegające na wykonywaniu schodów, posadzek, tarasów i parapetów oraz blatów kuchennych i łazienkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie cięcia kamienia, formowania kamienia, jak również wykańczania kamienia (usługa ta znajduje się w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem 23.70.Z oraz w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 43.3.) oraz wykonywania robót budowlanych wykończeniowych). Wnioskodawca wykonuje usługi z zakupionego wcześniej kamienia naturalnego, polegające na wymiarze, cięciu, formowaniu i montażu tegoż kamienia w postaci schodów, posadzek, tarasów, parapetów, blatów kuchennych i łazienkowych. Zakupowany kamień naturalny to najczęściej granit, marmur, piaskowiec. Swoje wyroby Wnioskodawca montuje zarówno wewnątrz budynków jak i na zewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego zgodnie z zawartą z klientem umową. Umowa obejmuje wykonanie kompleksowej usługi polegającej na montażu elementów kamiennych posadzki, parapety, kominki, itd., przy użyciu własnych narzędzi i zakupionych materiałów pomocniczych - kleje, cementy, kotwy mocujące, impregnaty, silikony, fugi, itp. Wszystkie elementy charakteryzują się trwałym powiązaniem ze strukturą budynku mieszkalnego lub stanowią element jego infrastruktury. Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym, podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wystąpił do Głównego Urzędu Statystycznego, z zapytaniem, do której grupy, należą wykonywane przez niego usługi. Główny Urząd Statystyczny odpowiedział, iż usługi te znajdują się w dziale 43 - Roboty budowlane specjalistyczne (zał. odpowiedź z GUS). Przedmiotem umowy między Wnioskodawcą, a kontrahentem są usługi budowlano-montażowe oraz remontowe i modernizacyjne, polegające na montażu elementów kamiennych przy użyciu własnych narzędzi i zakupionych materiałów pomocniczych. Wnioskodawca świadczy usługi nie tylko w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, ale także w zakresie robót budowlano-montażowych, remontowych i modernizacyjnych w zakresie usług kamieniarskich, (dotyczących budynków mieszkalnych jednorodzinnych – PKOB 111). Wnioskodawca zamierza stosować stawkę obniżoną 8% do budynków mieszkaniowych sklasyfikowanych w PKOB 111, o których mowa w artykule 41 ust. 12 i ust. 12a ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo, wystawiając fakturę VAT ze stawką 8%, za wykonane prace (na które składać się będą zakup kamienia - zgodnie z życzeniem klienta, cięcie kamienia na określone elementy, szlifowanie kamienia, oraz trwałe umocowanie kamienia na podłożu, zgodnie z życzeniem klienta) w budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdzie wykonana przez Wnioskodawcę usługa zalicza się do budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji oraz przebudowy obiektów budowlanych lub ich części?

Zdaniem Wnioskodawcy, do wykonania całego zakresu robót budowlano- montażowych, przedstawionych powyżej, może on stosować stawkę VAT w wysokości 8%, od pełnej wartości tych robót, gdyż po 1 maja 2004 roku, w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów konserwujących związanych z budownictwem objętym społecznym programem mieszkaniowym obowiązuje obniżona stawka 8% VAT. Przez roboty związane z budownictwem objętym społecznym programem rozumie się w myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy zwanej VAT, rozumie się, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Stawkę podatku 8%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Usługi Wnioskodawcy polegają głównie na zakupie zgodnie z życzeniem klienta (określonego rodzaju kamienia), pocięcie (zakupionego) kamienia w odpowiednie kształty, wyszlifowanie, a następnie trwałe umieszczenie go na między innymi ziemi, ścianach kominku, itp. Zgodnie z art. 41 ust. 12 i ust. 12a, wszystkie wykonywane przez Wnioskodawcę elementy jakimi jest trwałe wykładanie płytami kamiennymi (m.in. granit, marmur, piaskowiec), posadzek i schodów, ścian (wewnątrz i z zewnątrz budynków), fundamentów, wykonanie i montaż parapetów oraz obkładanie kominków, można a nawet trzeba zastosować obniżoną stawkę 8%, w myśl artykułu 41 ust. 12 i 12a - ustawy o VAT, pamiętając cały czas, iż do wykonania zamówionych elementów przez kontrahenta, stosuje kamień wskazany przez kontrahenta, i na jego życzenie zakupiony. Reasumując, zgodnie z zamówieniem klienta, Wnioskodawca kupuje określony kamień, tnie kamień na określone elementy, szlifuje każdy z elementów, a następnie trwale przymocowuje do podłoża, wszystkie te elementy, instalowane są w obiektach definiowanych jako społeczny program mieszkaniowy) w artykule 41 ust. 12 i 12a ustawy o VAT,

Dlatego Wnioskodawca jest przekonany, iż jego obowiązkiem jest zastosowanie stawki 8%, gdyż przepisy prawa podatkowego w tej kwestii nie pozostawiają żadnych pytań, czy wątpliwości, gdyż wykonuje zlecenie z zakupionego wcześniej kamienia, zgodnie z życzeniem klienta, do pracy Wnioskodawca wykorzystuje tylko i wyłącznie swoje narzędzia i substancje (typu kleje, malty, cementy, fugi), kamień montuje w sposób stały na podłożu, w mieszkaniach i domach, mieszczących się w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, dlatego jest uprawniony w takim przypadku do stosowania stawki VAT 8%. Stanowisko to, zdaniem Wnioskodawcy, potwierdza zarówno literatura jak i orzecznictwo sądowe. Dnia 1 października 2009 roku, Naczelny Sąd Administracyjny, wydał wyrok w podobnej sprawie (sygn. akt I FSK 545/08), nie pozostawiając wątpliwości, iż "realizowane przez podatnika w obiekcie budownictwa mieszkaniowego roboty budowlano-montażowe z użyciem wytworzonych przez niego produktów (np. parapety, rolety, blaty, schody, balustrady, bramy wjazdowe, itp.), podobnie jak w przypadku producentów okien i drzwi, stanowią pod względem gospodarczym jednolite świadczenie będące usługą zaliczaną do robót budowlanych, podlegające opodatkowaniu stawką 7%" (wtedy jeszcze obowiązywała stawka 7% - w chwili obecnej 8%). Podobne zdanie potwierdza, w leksykonie do ustawy pana Janusza Zubrzyckiego (leksykon VAT, tom I, Wrocław 2012, wyd. UNIMEX, str. 1220-1222), stwierdzając że stawka 8% powinna obejmować budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Na sam koniec jeszcze raz Wnioskodawca podkreślił, iż jego usługi mieszczą się w PKD - 23.70.Z, PKWiU - dział 43, Roboty budowlane specjalistyczne, PKOB - 111, tym samym wszystkie prace jakie wykonuje, tj. zakup materiału (piaskowca, granitu, marmuru), cięcie materiału, szlifowanie, a następnie trwałe przymocowywanie materiału do podłoża, mieszczą się w społecznym programie mieszkaniowym, a więc Wnioskodawca uprawniony jest (a nawet zobowiązany), do stosowania obniżonej stawki 8%, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 41 ust 12 i 12a - ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku VAT na wykonane przez Wnioskodawcę prace w budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, uznaje się za:

  • prawidłowe – dla usług polegających na wykonywaniu schodów, posadzek, tarasów i parapetów.
  • nieprawidłowe - dla czynności polegających na wykonywaniu blatów kuchennych i łazienkowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), w części I „Objaśnienia wstępne” pkt 2 „Pojęcia podstawowe” stanowi m. in., iż:

  • budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów,
  • budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zgodnie z cyt. rozporządzeniem dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112, w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),
  • budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Ponadto należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

W myśl art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. Istotą remontu są więc wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy w istniejącym obiekcie budowlanym lub lokalu mieszkalnym.

Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż – wg powyższego słownika - to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość”.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie cięcia kamienia, formowania kamienia, jak również wykańczania kamienia. Wnioskodawca wykonuje usługi z zakupionego wcześniej kamienia naturalnego, polegające na wymiarze, cięciu, formowaniu i montażu tegoż kamienia w postaci schodów, posadzek, tarasów, parapetów, blatów kuchennych i łazienkowych. Swoje wyroby Wnioskodawca montuje zarówno wewnątrz budynków jak i na zewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego zgodnie z zawartą z klientem umową. Umowa obejmuje wykonanie kompleksowej usługi polegającej na montażu elementów kamiennych posadzki, parapety, kominki, itd., przy użyciu własnych narzędzi i zakupionych materiałów pomocniczych - kleje, cementy, kotwy mocujące, impregnaty, silikony, fugi, itp. Wszystkie elementy charakteryzują się trwałym powiązaniem ze strukturą budynku mieszkalnego lub stanowią element jego infrastruktury. Przedmiotem umowy między Wnioskodawcą, a kontrahentem są usługi budowlano-montażowe oraz remontowe i modernizacyjne, polegające na montażu elementów kamiennych przy użyciu własnych narzędzi i zakupionych materiałów pomocniczych. Wnioskodawca świadczy usługi nie tylko w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, ale także w zakresie robót budowlano-montażowych, remontowych i modernizacyjnych w zakresie usług kamieniarskich, (dotyczących budynków mieszkalnych jednorodzinnych – PKOB 111). Wnioskodawca zamierza stosować stawkę obniżoną 8% do budynków mieszkaniowych sklasyfikowanych w PKOB 111, o których mowa w artykule 41 ust. 12 i ust. 12a ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkowywać ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Zgodnie z obowiązującą w prawie cywilnym zasadą swobody umów, to strony decydują o treści zawieranych przez siebie umów. To strony decydują, co jest przedmiotem konkretnej czynności cywilno – prawnej, a co za tym idzie, to one określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli np. przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana czy budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, nie może jednak uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych). Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych.

Ponadto podkreślić należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

W świetle przytoczonych przepisów regulujących definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz definicje budowy, przebudowy, remontu i modernizacji należy zauważyć, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na wykonaniu schodów, posadzek, tarasów i parapetów, które będą na trwałe związane z substancją budynku, spełnią przesłanki, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku usług polegających na wykonywaniu schodów, posadzek, tarasów i parapetów wykonywanych w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji oraz przebudowy obiektów budowlanych lub ich części i świadczonych w budynkach (lokalach mieszkalnych) objętych społecznym programem mieszkaniowym, to świadczenie przez Wnioskodawcę ww. czynności podlega w całości opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy.

Natomiast, analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że wykonywanie blatów kuchennych i łazienkowych opodatkowane będzie stawką 23% VAT. W swej istocie czynności polegające na wykonywaniu blatów kuchennych i łazienkowych nie są związane z budynkiem. Blaty kuchenne i łazienkowe nie są częścią składową budynku. Ich wykonanie ma charakter użytkowy w stosunku do elementów wyposażenia mieszkania.

W tym zakresie będziemy mieli do czynienia z wytworzeniem blatów kuchennych i łazienkowych na zamówienie klienta, a następnie ich montażem. Przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel blatami kuchennymi i łazienkowymi na rzecz klienta następuje w momencie zakończenia ich montażu. Uwzględniając zasadę stosowania VAT, zgodnie z którą podatek ten powinien odpowiadać rzeczywistości gospodarczej, sztucznym byłoby uznanie, że klient nabywa blat kuchennych lub łazienkowych odrębnie od usług montażu. Zgodnie z realiami gospodarczymi omawianą transakcję należy zatem traktować jako jedną transakcję.

Jednakże przedmiotową czynność należy uznać za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie z którym przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Blat zarówno kuchenny jak i łazienkowy stanowi dobro materialne (towar), a przeniesienie prawa do rozporządzania nim jak właściciel następuje po jego montażu. Jakkolwiek zakupowi blatów towarzyszą uprzednie usługi pomiaru i wyceny przez osobę wykonawcy towaru to usługi te wraz z usługami montażu nie stanowią elementu na tyle dominującego aby uznać, że mamy do czynienia ze świadczeniem usług. Klient kupuje blat, jego cena zaś zawsze przewyższa cenę usługi montażu, na który składają się czynności montażu i jego zamocowania. Tym samym niewątpliwie elementem dominującym jest wykonanie i dostarczenie blatu kuchennego czy łazienkowego na wymiar i pod specyficzny gust klienta, nie zaś jej montaż.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT na wykonane prace w budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, należało uznać za:

  • prawidłowe – dla usług polegających na wykonywaniu schodów, posadzek, tarasów i parapetów.
  • nieprawidłowe – dla czynności polegających na wykonywaniu blatów kuchennych i łazienkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii stawki podatku VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę obejmujących elementy infrastruktury budowlanej, wykonywanych poza bryłą budynku. W tym zakresie Wnioskodawca nie sformułował bowiem pytania, jak też nie przedstawił własnego stanowiska. Stąd też informacje w tym zakresie, przedstawione w poz. 68 wniosku przyjęto jako element zdarzenia przyszłego bez dokonywania jego oceny. Sformułowane we wniosku pytanie dotyczy wyłącznie stawki podatku VAT na wykonane przez Wnioskodawcę prace w budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdzie usługi te zalicza się do budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, oraz przebudowy obiektów budowlanych lub ich części.

Należy zaznaczyć, iż zmiana któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiana stanu prawnego powoduje utratę ważności interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj