Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-624/10/LSz
z 8 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-624/10/LSz
Data
2010.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlano-montażowe
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Wykonywane w ramach zadania roboty termomodernizacyjne budynku mieszkalnego (PKOB 11) zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę w dziale 45 PKWiU, wykonywane w bryle budynku - podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Natomiast roboty objęte ww. zadaniem polegające na „usuwaniu wierzchniej warstwy gleby” oraz „roboty w zakresie przejść dla pieszych” podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22% jako wykonane poza bryłą budynku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. organu 30 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 września 2010r. (data wpływu 20 września 2010r.) oraz pismem z dnia 7 października 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania jednej stawki podatku od towarów i usług dla robót polegających na termomodernizacji kompleksowej budynku mieszkalnego obejmującej również roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania jednej stawki podatku od towarów i usług dla robót polegających na termomodernizacji kompleksowej budynku mieszkalnego obejmującej również roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 września 2010r. (data wpływu 20 września 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 września 2010r. oraz pismem z dnia 7 października 2010r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. ogłosiła przetarg nieograniczony na podstawie … nr …. z dnia 16 czerwca 2010r. pn.: „...".

W zakresie robót budowlanych dotyczących termomodernizacji budynku mieszkalnego występują roboty opisane jako „usuwanie wierzchniej warstwy gleby” oraz „roboty w zakresie przejść dla pieszych”.

Celem tych robót jest wykonanie koryt pod obrzeża oraz samych obrzeży, nawierzchni żwirowych chodników rozścielanych ręcznie. Roboty powyższe są wykonywane poza bryłą budynku mieszkalnego i nie są w jakikolwiek sposób związane z nim fizycznie.

W związku z tym, iż w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia dotyczącego ww. przetargu, Zamawiający w formularzu ofertowym życzy sobie obligatoryjnie wykazania w cenie ofertowej stawki podatku VAT, a w treści w punkcie 11.1 wskazuje dodatkowo, iż przy obliczeniu podatku VAT i ceny brutto należy uwzględnić aktualnie obowiązujące przepisy, Wnioskodawca zmuszony jest zwrócić się do Izby Skarbowej w Katowicach o indywidualną interpretację, gdyż nieprawidłowe zastosowanie stawki VAT skutkowałoby odrzuceniem oferty Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 13 września 2010r. Wnioskodawca wskazał, że w zakres przedmiotowych robót dotyczących przejść dla pieszych wchodzą prace:

  1. Obrzeża betonowe o wymiarach 25x6 cm na podsypce piaskowej z wypełnieniem spoin piaskiem.
  2. Nawierzchnie żwirowe. Chodniki rozścielane ręcznie. Grubość warstwy po zagęszczeniu 5cm.
  3. Nawierzchnie żwirowe. Chodniki rozścielane ręcznie. Grubość warstwy po zagęszczeniu - za każdy dalszy 1 cm.
  4. Warstwa odsączająca z piasku pod kostkę betonową. Zagęszczanie ręczne. Grubość warstwy po zagęszczeniu 10 cm.
  5. Nawierzchnie z kostki brukowej betonowej szarej o grubości 6 cm układanej na podsypce piaskowej.

W zakres przedmiotowych robót dotyczących usuwania wierzchniej warstwy gleby wchodzą prace:

  1. Ręczne wykonywanie koryt pod obrzeża. Głębokość 20 cm. Kategoria gruntu III-IV.
  2. Ręczne wykonywanie koryt obrzeża. Dodatek za każde dalsze 5 cm. Kategoria gruntu III–IV.
  3. Wywóz ziemi samochodami samowyładowczymi na odległość do 1 km. Kategoria gruntu III.
  4. Wywóz ziemi samochodami samowyładowczymi na każdy następny km.

Powyższe elementy nie są trwale związane z konstrukcją budynku.

Symbol statystyczny PKOB dla budynku, o którym mowa we wniosku jest symbolem PKOB 11, a symbol PKWiU to 45.23.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 7 października 2010r. wynika, iż wskazany w odpowiedzi z dnia 13 września 2010r. symbol PKWiU 45.23 jest symbolem dotyczącym robót zewnętrznych natomiast symbol PKWiU 45.21.11 jest symbolem dotyczącym termomodernizacji budynku wielorodzinnego.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienił, że obydwa zakresy robót występują w ramach jednego zamówienia na roboty budowlane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z ujęciem ww. robót w zakresie termomodernizacji kompleksowej budynku mieszkalnego (PKOB11), należy je opodatkować całościowo wraz z robotami termomodernizacyjnymi jedną stawką VAT w wysokości 7%, czy też należy ten zakres robót wydzielić z ogólnego całościowego zakresu robót termomodernizacyjnych i opodatkować je stawką VAT w wysokości 22% (jako roboty infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu)...

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na interpretacjach nr IBPP1/443-503/ 09/EA z dnia 9 lipca 2009r., nr IBPP2/443-742/09/WN z dnia 7 grudnia 2009r., nr IBPP1/ 443-842/08/AS z dnia 24 września 2008r. Wnioskodawca uważa, iż niedopuszczalne jest w tym konkretnym przypadku zastosowanie jednej zblokowanej stawki VAT (7%), gdyż w zakresie robót występują także roboty do których przynależna jest stawka VAT 22%. W tym przypadku robotami tymi są określone przez Zamawiającego w przedmiarach inwestorskich roboty pn. „usuwanie wierzchniej warstwy gleby” oraz „roboty w zakresie przejść dla pieszych”. Wnioskodawca zaznaczył, iż cały budynek jest budynkiem mieszkalnym który objęty jest symbolem PKOB 11, natomiast wskazane roboty wykonywane są poza jego bryłą i należy je traktować jako dotyczące infrastruktury towarzyszącej, a więc wydzielić i opodatkować stawką VAT 22%. Jednocześnie roboty termomodenizacyjne dotyczące samej bryły budynku opodatkować stawką VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty – art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2010r., w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

–w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powołanych wyżej przepisów wynika więc, iż preferencyjna, 7% stawka podatku nie dotyczy stawek stosowanych do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż roboty te podlegają opodatkowaniu według stawki 22%.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się m.in. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 Prawa budowlanego).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż w związku z ogłoszonym przetargiem nieograniczonym z dnia 16 czerwca 2010r. pn.: „....." przez Sp. z o.o. w zakresie robót budowlanych dotyczących termomodernizacji budynku mieszkalnego występują roboty opisane jako „usuwanie wierzchniej warstwy gleby” oraz „roboty w zakresie przejść dla pieszych”.

Celem tych robót jest wykonanie koryt pod obrzeża oraz samych obrzeży, nawierzchni żwirowych chodników rozścielanych ręcznie. Roboty powyższe są wykonywane poza bryłą budynku mieszkalnego i nie są trwale związane z konstrukcją budynku. Symbol statystyczny PKOB dla budynku, o którym mowa we wniosku jest symbolem PKOB 11.

Wnioskodawca wskazał, że w zakres przedmiotowych robót dotyczących przejść dla pieszych wchodzą prace:

  1. Obrzeża betonowe o wymiarach 25x6 cm na podsypce piaskowej z wypełnieniem spoin piaskiem.
  2. Nawierzchnie żwirowe. Chodniki rozścielane ręcznie. Grubość warstwy po zagęszczeniu 5cm.
  3. Nawierzchnie żwirowe. Chodniki rozścielane ręcznie. Grubość warstwy po zagęszczeniu - za każdy dalszy 1 cm.
  4. Warstwa odsączająca z piasku pod kostkę betonową. Zagęszczanie ręczne. Grubość warstwy po zagęszczeniu 10 cm.
  5. Nawierzchnie z kostki brukowej betonowej szarej o grubości 6 cm układanej na podsypce piaskowej.

W zakres przedmiotowych robót dotyczących usuwania wierzchniej warstwy gleby wchodzą prace:

  1. Ręczne wykonywanie koryt pod obrzeża. Głębokość 20 cm. Kategoria gruntu III-IV.
  2. Ręczne wykonywanie koryt obrzeża. Dodatek za każde dalsze 5 cm. Kategoria gruntu III–IV.
  3. Wywóz ziemi samochodami samowyładowczymi na odległość do 1 km. Kategoria gruntu III.
  4. Wywóz ziemi samochodami samowyładowczymi na każdy następny km.

Symbol PKWiU dla robót zewnętrznych to 45.23, natomiast symbol PKWiU dla termomodernizacji budynku wielorodzinnego to 45.21.11. Obydwa zakresy robót występują w ramach jednego zamówienia na roboty budowlane.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne stwierdzić należy, że wykonywane w ramach zadania pn. „...” roboty termomodernizacyjne budynku mieszkalnego, pod warunkiem, że zostały prawidłowo zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę w dziale 45 PKWiU obejmującym roboty budowlane i dotyczą budynku stałego zamieszkania sklasyfikowanego w PKOB 11, jako niezwiązane z remontem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu lecz wykonywane w bryle budynku - podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Natomiast roboty objęte ww. zadaniem polegające na „usuwaniu wierzchniej warstwy gleby” oraz „roboty w zakresie przejść dla pieszych” podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22% jako wykonane poza bryłą budynku.

W związku powyższym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że wskazane roboty wykonane poza bryłą budynku mieszkalnego należy wydzielić i opodatkować stawką VAT w wysokości 7%, natomiast roboty termomodernizacyjne dotyczące samej bryły budynku opodatkować stawką VAT w wysokości 7%.

Końcowo podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznej świadczonych usług ani też weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę.

Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Ponadto zauważa się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Natomiast w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stany faktyczne (zdarzenia przyszłe) i stanowiska wnioskodawców i nie stanowią źródła prawa, jak również nie są wiążące ani dla wnioskodawców, dla których zostały wydane, ani dla organów podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj