Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-682/10/LSz
z 20 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-682/10/LSz
Data
2010.10.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bonus
bonus
premia
premia
premia pieniężna
premia pieniężna
rabaty premiowe
rabaty premiowe


Istota interpretacji
Premie pieniężne stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami i nabywca otrzymujący premie pieniężne nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług, i Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturze wystawionej przez nabywcę z tytułu otrzymania premii pieniężnej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010r. (data wpływu 20 lipca 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2010r. (data wpływu 8 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy nabywca towarów świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługę oraz w zakresie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone przez niego premie pieniężne – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy nabywca towarów świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługę oraz w zakresie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone przez niego premie pieniężne.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 października 2010r. (data wpływu 8 października 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący polskim rezydentem podatkowym, jest producentem materiałów budowlanych, sprzedaje także towary handlowe tej samej branży, pochodzące od innych producentów. W celu intensyfikacji sprzedaży wyrobów własnych z niektórymi znaczącymi odbiorcami podpisał umowy zawierające regulacje sprzyjające intensyfikacji sprzedaży. Jednym z takich odbiorców jest polski podatnik VAT, z którym Wnioskodawca podpisał umowę gwarantującą wypłatę premii pieniężnych za dokonanie zakupów w firmie Wnioskodawcy. Przy tym w umowie nie określono konkretnego poziomu zakupów, który uprawniałby nabywcę do otrzymania premii, lecz wskazano, że premia będzie przyznawana w wysokości 2% wartości netto wszystkich zakupów dokonanych w danych okresie.

Nabywcą jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością która w dniu 30 listopada 2009r. przejęła inne spółki z o.o. Spółki te posiadały interpretacje indywidualne wydane w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja IPPP3/442-31/09-4/KT z dnia 1 kwietnia 2009r. i IPPP3/443-38/09-2/KT z kwietnia 2009r.) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP1/443-128/08/PK z 22 kwietnia 2008r. i IBPP4/443-54/08/EJ z 19 stycznia 2009r.). Ze wszystkich tych interpretacji wynikało, że premia wypłacana z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów (Wnioskodawca przypomina, że jego umowa ze spółką która przejęła spółki, które otrzymały ww. interpretacje nie uzależnia wypłaty premii od osiągnięcia konkretnego poziomu zakupów) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki podstawowej.

Kontrahent Wnioskodawcy stoi na stanowisku, iż jako spółka przejmująca powinna stosować, zgodnie z zasadą sukcesji generalnej, interpretacje indywidualne otrzymane przez spółki przejęte. W związku z tym spółka ta wystawia faktury dokumentujące należne jej zgodnie z umową premie, stosując do nich opodatkowanie podatkiem VAT z zastosowaniem stawki 22%. Od tak wystawionych faktur Wnioskodawca nie odliczał dotychczas wykazanego w nich podatku naliczonego, uznając, że wypłacana premia nie jest wynagrodzeniem za wykonanie na rzecz Wnioskodawcy jakiejkolwiek usługi, za czym przemawiają argumenty wskazane we własnym stanowisku wniosku o interpretację.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że kontrahent nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy żadnych czynności, które mogłyby być uznane za usługi zmierzające do intensyfikacji sprzedaży na jego rzecz.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustalana jest na podstawie sumy wszystkich faktur wystawionych kontrahentowi w danym okresie. Od tej sumy obliczana jest kwota stanowiąca 2% i jest to wielkość przysługującej premii. Zgodnie z umową z tym kontrahentem to Wnioskodawca jako sprzedawca dokonuje wyliczenia należnej premii i przekazuje kontrahentowi informację o jej wysokości pocztą elektroniczną.

Z kontrahentem Wnioskodawca zawarł umowę, jednak nie zawiera ona żadnych warunków przyznania premii w rezultacie np. nabyć o określonej wartości lub ilości w określonym czasie czy terminowego regulowania należności, eksponowania towarów, posiadania pełnego asortymentu, reklamy towarów Wnioskodawcy czy innych okoliczności rzutujących na fakt przyznania premii lub jej wysokość.

Ww. umowa nie określa żadnych działań, które miałyby być podejmowane przez kontrahenta dla nabycia prawa do premii, zatem premia jest należna niezależnie od podejmowania jakichkolwiek jego działań, gdyż jest pochodną tylko i wyłącznie poziomu sprzedaży na jego rzecz.

Wypłacane premie są związane wyłącznie z dokonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym można uznać, że nabywca towarów świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługę i czy faktury przez niego wystawione dokumentujące wypłacane premie stanowią w związku z tym podstawę do odliczenia przez Wnioskodawcę wykazanego w nich podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w powyższej sytuacji nie można mówić o świadczeniu przez nabywcę jakiejkolwiek usługi na rzecz Wnioskodawcy, zaś przekazywane przez Wnioskodawcę nabywcy kwoty premii pieniężnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Za takim stanowiskiem przemawia zdaniem Wnioskodawcy fakt, że nabywca nie zobowiązuje się do dokonywania zakupów w określonej wysokości, a w razie ich niedokonania nie jest zobowiązany do świadczenia zastępczego, a jedynie uprawniony jest do otrzymania premii, w dodatku bez warunku np. przekroczenia określonego progu zakupów. Zatem kwoty wypłacane przez Wnioskodawcę nabywcy z tytułu wielkości zakupów dokonanych przez niego w firmie Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie noszą bowiem znamion wynagrodzenia za usługi, o których mowa w art. 8 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Powszechnie obecnie uznaje się (znajduje to odbicie także w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np. interpretacja indywidualna ITPP1/443-254/10/MS z 2 czerwca br.), że otrzymywane dodatkowe wynagrodzenie, nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonywanych zakupów. Powyższe poglądy podzielił również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dnia 3 marca 2009 roku, sygnatura I SA/Rz 742/08, w którym zostało stwierdzone, iż „Uzyskanie premii pieniężnej lub bonusów niepowiązanych z konkretną dostawą nie jest wynagrodzeniem za świadczone usługi i nie podlega opodatkowaniu VAT. Nie musi zatem być dokumentowane fakturą VAT”.

I choć w stanowiącym przedmiot niniejszego zapytania przypadku nabywca dysponuje interpretacjami indywidualnymi wydanymi przejętym przez niego spółkom zawierającymi stanowisko przeciwne, nakazujące opodatkowanie premii, to należy zwrócić uwagę, iż po pierwsze stanowisko to nie znalazło uznania w doktrynie i judykaturze, przede wszystkim zaś inny był stan faktyczny przedstawiany we wnioskach o wydanie ww. interpretacji: tam premie przyznawane były za osiągnięcie określonego poziomu zakupów (choć zdaniem Wnioskodawcy także wtedy nie mamy do czynienia z usługą), natomiast w opisanym powyżej w stanie faktycznym dla uzyskania premii nie jest konieczne uzyskanie jakiegokolwiek konkretnego poziomu zakupów.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. W konsekwencji, skoro nabywca na udokumentowanie otrzymywanych premii wystawia faktury VAT z zawartym w nich podatkiem VAT mimo iż premie te nie polegają opodatkowaniu tym podatkiem, to podatek ten nie podlega zdaniem Wnioskodawcy odliczeniu od podatku należnego lub zwrotowi bezpośredniemu.

Identyczne stanowisko zajmują wg wiedzy Wnioskodawcy organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej nr lTPP2/443-169a/09/E z 10 czerwca 2009r. oraz w interpretacji indywidualnej nr ITPP1/443-1019/09/BJ z 26 stycznia br.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i producentem materiałów budowlanych. Wnioskodawca sprzedaje także towary handlowe tej samej branży, pochodzące od innych producentów. W celu intensyfikacji sprzedaży wyrobów własnych z niektórymi znaczącymi odbiorcami podpisał umowy zawierające regulacje sprzyjające intensyfikacji sprzedaży.

Jednym z takich odbiorców jest polski podatnik VAT, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która w dniu 30 listopada 2009r. przejęła inne spółki z o.o., z którym Wnioskodawca podpisał umowę gwarantującą wypłatę premii pieniężnych za dokonanie zakupów w firmie Wnioskodawcy.

Z kontrahentem Wnioskodawca zawarł umowę, jednak nie zawiera ona żadnych warunków przyznania premii w rezultacie np. nabyć o określonej wartości lub ilości w określonym czasie czy terminowego regulowania należności, eksponowania towarów, posiadania pełnego asortymentu, reklamy towarów Wnioskodawcy czy innych okoliczności rzutujących na fakt przyznania premii lub jej wysokość.

Ww. umowa nie określa żadnych działań, które miałyby być podejmowane przez kontrahenta dla nabycia prawa do premii, zatem premia jest należna niezależnie od podejmowania jakichkolwiek jego działań, gdyż jest pochodną tylko i wyłącznie poziomu sprzedaży na jego rzecz.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustalana jest na podstawie sumy wszystkich faktur wystawionych kontrahentowi w danym okresie. Od tej sumy obliczana jest kwota stanowiąca 2% i jest to wielkość przysługującej premii.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej z tytułu osiągniętego przez kontrahenta obrotu (niezależnie od jego wysokości) ustalana na podstawie sumy wszystkich faktur wystawionych kontrahentowi w danym okresie nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Z wniosku wynika bowiem, że zawarta z kontrahentem umowa nie zawiera żadnych warunków przyznania premii w rezultacie np. nabyć o określonej wartości lub ilości w określonym czasie czy terminowego regulowania należności, eksponowania towarów, posiadania pełnego asortymentu, reklamy towarów Wnioskodawcy czy innych okoliczności rzutujących na fakt przyznania premii lub jej wysokość. Wnioskodawca wskazał, iż z umowy zawartej z kontrahentem wynika uzależnienie otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej tylko i wyłącznie od realizacji obrotów ustalonych na podstawie sumy wszystkich faktur wystawionych kontrahentowi w danym okresie. Od tej sumy Wnioskodawca oblicza kwotę premii w wysokości 2%.

Jak zatem wynika z wniosku, oprócz dokonania zakupów kontrahent nie podejmuje względem Wnioskodawcy żadnych dodatkowych czynności, od których uzależniona byłaby wypłata przedmiotowej premii.

Tym samym należy uznać, iż odbiorca otrzymujący premię pieniężną nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w konsekwencji czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że w przedmiotowej sprawie nie można mówić o świadczeniu przez nabywcę jakiejkolwiek usługi na rzecz Wnioskodawcy i przekazywane przez Wnioskodawcę nabywcy kwoty premii pieniężnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnośnie kwestii sposobu dokumentowania udzielanej przez Wnioskodawcę premii należy stwierdzić, iż opisana przez Wnioskodawcę premia wypłacana odbiorcy stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. Wnioskodawca winien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające odpowiednio z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Wnioskodawca będzie ustalać bowiem wysokość premii pieniężnej na podstawie wystawionych faktur VAT dokumentujących sprzedaż towarów. Zatem możliwe będzie przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw będzie stanowić podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta, stanowiącego podstawę wyliczenia wysokości bonusu pieniężnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z wystawionej przez nabywcę faktury dokumentującej wypłacone przez Wnioskodawcę premie pieniężne.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż w związku z tym, iż opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami i w tym konkretnym przypadku nabywca otrzymujący premie pieniężne nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturze wystawionej przez nabywcę z tytułu otrzymania premii pieniężnej. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego wystawione faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane. Wystawiona w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym faktura z tytułu otrzymania przez nabywcę premii pieniężnej nie dokumentuje żadnych dodatkowych czynności wykonanych przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że podatek VAT z faktury wystawionej przez nabywcę nie podlega odliczeniu od podatku należnego lub zwrotowi bezpośredniemu należało uznać za prawidłowe, jednak na innej podstawie prawnej niż wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W związku powyższym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało je również uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla kontrahenta Wnioskodawcy otrzymującego rabat.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne oraz wyrok WSA w Rzeszowie zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stany faktyczne (zdarzenia przyszłe) i stanowiska wnioskodawców.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj