Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-772/10/AT
z 27 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-772/10/AT
Data
2010.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
agent
agent
umowa ubezpieczenia
umowa ubezpieczenia
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w jakiej stawce podatkowej świadczenie usług na rzecz kancelarii, z którą zawarła Pani umowę, polegające na:
- przekazywaniu osobom poszkodowanym informacji na temat zakresu pomocy świadczonej przez kancelarię,
- udzielaniu poszkodowanym pomocy w kompletnym i poprawnym wypełnieniu ankiet stanowiących załącznik do umów o świadczenie pomocy przez kancelarię,
- zbieraniu od poszkodowanych wszelkich dokumentów i danych niezbędnych do prawidłowego wykonania przez kancelarię umów zlecenia,
- uzyskiwaniu od poszkodowanych stosownych pełnomocnictw z podpisem notariusza, umożliwiających realizację umów przez kancelarię,
- objaśnianiu poszkodowanym wszelkich zagadnień związanych z umowami,
w zamian za określone wynagrodzenie prowizyjne?



Wniosek ORD-IN 910 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku usług ubezpieczeniowych świadczonych przez agenta w ramach łączącej go umowy o współpracę z kancelarią prawniczo-medyczną – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku usług ubezpieczeniowych świadczonych przez agenta w ramach łączącej go umowy o współpracę z kancelarią prawniczo-medyczną.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą jako agent ubezpieczeniowy (PKD 66.22.Z oraz 66.29.Z). Ponadto, na zlecenie kancelarii prawniczo-medycznej, doprowadza do zawarcia umów zlecenia z osobami poszkodowanymi w wyniku wypadków komunikacyjnych, błędów w sztuce lekarskiej i wypadków w pracy – o odszkodowanie i zadośćuczynienie za szkody osobowe i w mieniu od towarzystw ubezpieczeniowych, bądź podmiotów odpowiedzialnych. Dochodzenie roszczeń odszkodowawczych i zadośćuczynień ma związek z doznanymi przez poszkodowanych szkodami osobowymi związanymi z życiem i zdrowiem, takimi jak: zadośćuczynienie za żal, ból, cierpienie, uszczerbek na zdrowiu oraz odszkodowaniem za zwrot kosztów leczenia, zwrot rzeczy i przedmiotów zniszczonych w wyniku zdarzenia, zwrot kosztów opieki osób trzecich nad poszkodowanymi, dojazdów związanych z procesem leczenia, utraconych dochodów i inne, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego. Czynności wykonywane przez Panią, sprowadzając się do zawarcia umowy zlecenia między poszkodowanym a kancelarią, polegają na:


  • przekazywaniu osobom poszkodowanym informacji na temat zakresu pomocy świadczonej przez kancelarię;
  • udzielaniu poszkodowanym pomocy w kompletnym i poprawnym wypełnianiu ankiet, stanowiących załącznik do umów o świadczenie pomocy przez kancelarię;
  • zebraniu od poszkodowanych wszelkich dokumentów i danych niezbędnych do prawidłowego wykonania przez kancelarię umów zlecenia;
  • uzyskaniu od poszkodowanego stosownych pełnomocnictw z podpisem notariusza, umożliwiających realizację umów przez kancelarię;
  • objaśnieniu poszkodowanym wszelkich zagadnień związanych z umowami.


Kancelaria zawiera z klientem umowę zlecenia, polegającą na uzyskaniu odszkodowania lub zadośćuczynienia pieniężnego za szkodę z tytułu odpowiedzialności cywilnej od zakładu ubezpieczeń lub innych podmiotów odpowiedzialnych, jaką poniósł klient (zleceniodawca) w wyniku konkretnego zdarzenia, w zamian za określone w umowie wynagrodzenie – prowizję.

Po wypłacie przez zakład ubezpieczeń lub inny podmiot odpowiedzialny odszkodowania, wystawia Pani na rzecz kancelarii rachunek za usługi, które wykonała.

W dniu 6 października 2010 r. uzupełniła Pani wniosek wskazując, że nie świadczy czynności doradztwa ani doradztwa podatkowego oraz nie jest zarejestrowana jako czynny/zwolniony podatnik podatku od towarów i usług. Z tytułu czynności opisanych we wniosku w roku poprzednim oraz w roku bieżącym nie przekroczyła Pani kwoty określonej w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w jakiej stawce podatkowej świadczenie usług na rzecz kancelarii, z którą zawarła Pani umowę, polegające na:


  • przekazywaniu osobom poszkodowanym informacji na temat zakresu pomocy świadczonej przez kancelarię,
  • udzielaniu poszkodowanym pomocy w kompletnym i poprawnym wypełnieniu ankiet stanowiących załącznik do umów o świadczenie pomocy przez kancelarię,
  • zbieraniu od poszkodowanych wszelkich dokumentów i danych niezbędnych do prawidłowego wykonania przez kancelarię umów zlecenia,
  • uzyskiwaniu od poszkodowanych stosownych pełnomocnictw z podpisem notariusza, umożliwiających realizację umów przez kancelarię,
  • objaśnianiu poszkodowanym wszelkich zagadnień związanych z umowami,

    w zamian za określone wynagrodzenie prowizyjne...


Pani zdaniem, ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w załączniku nr 4, poz. 3, określa jako zwolnione wszelkie usługi w sekcji J Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Określa także wyjątki zawarte w punkcie 4, z których wynika, iż nie są zwolnione usługi pośrednictwa finansowego, polegające na świadczeniu usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, 00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

W Pani ocenie, usługi świadczone są w imieniu i na rzecz osoby poszkodowanej („przeciwnik” zakładu ubezpieczeń). Nie jest to doradztwo ubezpieczeniowe, które z istoty swojej zakłada dobór polisy ubezpieczeniowej do warunków indywidualnych osoby zamierzającej zawrzeć umowę ubezpieczenia. Nie jest prowadzona też wycena dla towarzystwa ubezpieczeniowego. Występuje Pani jako osoba pośrednicząca, zbierająca dokumenty, oświadczenia poszkodowanego i jego rodziny, kopie posiadanych przez nich dokumentów z postępowań karnych, polis ubezpieczeniowych, informacje o zdarzeniu i jego następstwach. Ponadto, zbiera dowody na zaistnienie i wysokość szkody, doprowadza do zawarcia umowy z kancelarią, która formułuje roszczenie oraz ubiega się o uzyskanie jak najwyższego świadczenia dla swojego klienta-poszkodowanego zdarzeniem.

Według Pani, podobna sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy kieruje swoje wystąpienie do osoby nie będącej zakładem ubezpieczeń, wówczas usługi te nie są usługami doradztwa finansowego, a jedynie są pomocą w ustaleniu wysokości szkody i jej rozmiarów oraz wynegocjowania od sprawcy lub osoby za niego odpowiedzialnej jak najwyższego zadośćuczynienia lub odszkodowania. Niemniej jednak klasyfikuje Pani te czynności w sekcji J Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jako pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym (67.13.10-00.00). Usługi takie stanowią także działalność odrębną od ściągania długów, bowiem w chwili przystępowania do czynności przez Panią nie ma ustalonej wierzytelności.

Stoi Pani na stanowisku, że opisane we wniosku czynności świadczone na rzecz kancelarii, z którą została zawarta umowa, w zamian za określone wynagrodzenie prowizyjne, jest działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług, zgodnie z załącznikiem nr 4 pkt 3 do ustawy.

W dniu 6 października 2010 r. wskazała Pani, że w jej ocenie usługi świadczone dla kancelarii nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Dla celów klasyfikacji usług na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się, na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w przepisach samej ustawy, jaki i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.


Normodawca zwolnił od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 ww. załącznika wymieniono usługi mieszczące się w grupowaniu o symbolu PKWiU w Sekcji J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:


  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.


W objaśnieniach do ww. załącznika ustawodawca wskazał ponadto, że „ex” dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.


Z okoliczności sprawy wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani czynności, które klasyfikuje jako „pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym” (PKWiU 67.13.10-00.00). Czynności te polegają na świadczeniu usług na rzecz kancelarii w następującym zakresie:


  • przekazywanie osobom poszkodowanym informacji na temat zakresu pomocy świadczonej przez kancelarię,
  • udzielanie poszkodowanym pomocy w kompletnym i poprawnym wypełnieniu ankiet stanowiących załącznik do umów o świadczenie pomocy przez kancelarię,
  • zbieranie od poszkodowanych wszelkich dokumentów i danych niezbędnych do prawidłowego wykonania przez kancelarię umów zlecenia,
  • uzyskiwanie od poszkodowanych stosownych pełnomocnictw z podpisem notariusza, umożliwiających realizację umów przez kancelarię,
  • objaśnianie poszkodowanym wszelkich zagadnień związanych z umowami,

    i realizowane są w zamian za określone wynagrodzenie prowizyjne.


Ponadto, oświadczyła Pani, że nie prowadzi doradztwa finansowego.

Prezentuje Pani pogląd, zgodnie z którym, w oparciu o załącznik nr 4 poz. 3 do ustawy, opisane we wniosku czynności korzystają ze zwolnienia od podatku.

Reasumując, stwierdzić należy, że o ile przedmiotem świadczonych czynności są usługi dokonywane na rzecz kancelarii, które prawidłowo zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 67.13.10-00.00, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 1997 r., jak również nie są świadczone – zgodnie ze złożonym oświadczeniem – czynności doradztwa, uprawniona jest Pani do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z załącznikiem nr 4 poz. 3 do ustawy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Dlatego też interpretację wydano przy założeniu, ze opisane we wniosku czynności prawidłowo zostały zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 1997 r.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj