Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1220/10/AZ
z 26 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1220/10/AZ
Data
2010.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
korekta podatku naliczonego
korekta podatku naliczonego
odliczenia
odliczenia
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
refakturowanie
refakturowanie
świadczenie usług
świadczenie usług
zmiana przeznaczenia
zmiana przeznaczenia


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie w jakim jego przedmiotem jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy; oraz w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim jego przedmiotem jest infrastruktura, która po zakończeniu realizacji projektu zostanie przekazana partnerowi projektu, prawo do odliczenia w związku ze zmiana przeznaczenia przed oddaniem do użytkowania



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2010r. (data wpływu 30 sierpnia 2010r.) uzupełnionym pismem dnia 4 października 2010r. (data wpływu 5 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pod nazwą „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pod nazwą „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2010r. (data wpływu 5 października 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1220/10/AZ z dnia 22 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina S. jest zarejestrowana jako podatnik VAT - czynny. Gmina S. realizuje zadanie pn. „xxx.”. Dla realizacji przedmiotowego zadania Gminy podpisały stosowne porozumienie. Gmina S. jest Gminą wiodącą. W związku z powyższym Gmina S. jako Beneficjent aplikuje o dofinansowanie przedmiotowego zadania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013, osi priorytetowej 4. Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej, działania 4.2. Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej.

Przedmiotem projektu jest wybudowanie 91,76 km sieci kanalizacji sanitarnej na terenie miejscowości w Gminie P., i miejscowości na terenie Gminy S. oraz oczyszczalni ścieków w miejscowości Ś. i W. na terenie Gminy S. Miejscowości objęte projektem należą do Aglomeracji S. ustanowionej Rozporządzeniem nr 21/2007 Wojewody z dnia 22 sierpnia 2007 (Dz. Urz. W nr 160 poz. 2298) i Aglomeracji Ś. ustanowionej Rozporządzeniem nr 20/2007 Wojewody z dnia 22 sierpnia 2007 (Dz. Urz. W nr 160 poz. 2297).

Koszty kwalifikowane zadania obejmują wydatki na dokumentację projektową, roboty budowlano-montażowe, nadzór autorski, nadzór inspektorski, zatrudnienie, koszty postępowania przetargowego, promocji. Pierwsze koszty związane z realizacją projektu, na dokumentację projektową zostały poniesione w 2008r. Termin zakończenia realizacji projektu przewidziano na 31 grudnia 2012r.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu występowała będzie wyłącznie Gmina S. Beneficjentem projektu pn. „xxx.” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach RPO W 2007 - 2013, jest Gmina S. Umowy z Wykonawcami zadań wchodzących w zakres projektu są podpisane wyłącznie z Gminą S.

Gmina P. zabezpieczy w swoim budżecie 100% wkładu własnego dla przedmiotowego zadania i przekaże go Gminie Wiodącej jako współfinansowanie w formie dotacji celowej do inwestycji. Współfinansowanie w formie dotacji w wysokości kosztów netto.

Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO W 2007 - 2013 została zawarta 2 marca 2010r. z Beneficjentem - Gminą S. Dofinansowanie będzie przekazywane wyłącznie Beneficjentowi na wskazane konto. Środki finansowe będą przekazywane w formie kolejnych zaliczek oraz refundacji poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowanych.

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Beneficjent jest zobowiązany do wydatkowania i rozliczenia zaliczki w terminie 20 dni kalendarzowych od dnia przekazania zaliczki.

Gmina P. nie otrzyma dofinansowania indywidualnie.

Na mocy Uchwały Nr xxx Rady Gminy S., z dnia 17 czerwca 2010r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego - Zakładu Gospodarki Komunalnej w S. nastąpiła likwidacja ZGK w S. Majątek pozostający w użytkowaniu Zakładu przechodzi pod zarząd Wójta Gminy i zostanie zagospodarowany na zasadach obowiązujących gospodarowanie mieniem gminnym. Zadania wykonywane dotychczas przez Zakład przejął do wykonywania Urząd Gminy S.

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmujące m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Zarządzeniem Nr 53/10 Wójta Gminy S., z dnia 21 lipca 2010r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędowi Gminy, nadany został Urzędowi Gminy S. Regulamin Organizacyjny. Stanowi on, iż Urząd Gminy S. realizuje zadania własne Gminy określone ustawami, Statutem Gminy, uchwałami Rady Gminy, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz zadania powierzone Gminie w drodze porozumień z właściwymi organami.

Zarządzeniem Nr 53/10 Wójta Gminy S., z dnia 21 lipca 2010r. nadany został Urzędowi Gminy S. Regulamin Organizacyjny, zgodnie z którym w skład Urzędu wchodzi m.in. komórka organizacyjna - Referat Gospodarki Komunalnej. Do podstawowego zakresu działania Referatu należy m.in.:

  • zapewnianie prawidłowego funkcjonowania i modernizacja systemów infrastruktury komunalnej, usług komunalnych i utrzymania zieleni oraz współpraca z gminnymi jednostkami organizacyjnymi w tym zakresie,
  • zaspakajanie potrzeb społecznych w sferze usług komunalnych, a w szczególności odprowadzania i unieszkodliwiania ścieków, zaopatrzenia w wodę.

W związku z powyższym zostaną zawarte umowy cywilno - prawne o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków pomiędzy Gminą S., a właścicielami nieruchomości. Na podstawie jej zapisów do obowiązków Gminy należy m.in. odbiór ścieków komunalnych z nieruchomości. Natomiast właściciel nieruchomości zobowiązany jest do dokonania zapłaty za odprowadzone ścieki na podstawie wystawionej faktury VAT.

W odniesieniu do powyższego mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Będzie ono dla Gminy źródłem przychodów generujących podatek należny. Gmina będzie prowadzić działalność opodatkowaną podatkiem VAT, której służyć będą poniesione przez Gminę wydatki w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Gmina S. będzie osiągała obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałych sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni, a obroty z tytułu użytkowania sieci będą obrotami tej jednostki.

W piśmie z dnia 4 października 2010r. wyjaśniono, że wytworzone w wyniku realizacji projektu mienie, przez okres trwałości projektu będzie własnością Gminy S. Na mocy zapisów zawartego porozumienia wytworzone w wyniku realizacji projektu mienie zostanie w części przekazane Gminie P. Po dokonaniu odbioru końcowego i rozliczeniu każdego z etapów przedmiotowego projektu Gmina S. przekaże Gminie P. znajdującą się na jej terenie część majątku. Przekazanie nastąpi na podstawie umowy cywilno-prawnej zawartej pomiędzy Gminą S., a Gminą P.

Przekazanie produktów projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego partnera z uwzględnieniem dotacji z RPO W.

Dotychczasowe koszty kwalifikowane na realizację inwestycji związane z wykonaniem dokumentacji projektowej, zatrudnieniem, postępowaniem przetargowym, promocją projektu poniosła w całości Gmina S. Następnie Gmina P. przekazała Gminie S. własne środki finansowe z tytułu wkładu własnego na pokrycie części poniesionych przez Gminę S. kosztów dotyczących realizacji inwestycji w latach 2008 - 2009. Przekazanie nastąpiło proporcjonalnie do przypadającego na Gminę P. zakresu inwestycji w odniesieniu do dokumentacji projektowej oraz proporcjonalnie do przypadającej na nią wartości inwestycji w odniesieniu do kosztów związanych z obsługą inwestycji - koszty obsługi prawnej podczas przygotowania i realizacji procedur przetargowych dla przedmiotowego projektu.

Przekazanie pozostałych produktów wytworzonych w trakcie realizacji projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Gminy P. z uwzględnieniem dotacji z RPO W.

Inwestycja dotychczas nie została oddana w żadnej części do użytkowania i nie była w żaden sposób wykorzystywana, natomiast bezpośrednio po oddaniu do użytkowania będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych z tytułu prowadzenia gospodarki ściekowej.

Gmina S. nie odliczała naliczonego podatku wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabyte towary i usługi związane z budową inwestycji, gdyż planowano nieodpłatne przekazanie do ZGK – który aktualnie został zlikwidowany.

Decyzja o zmianie wykorzystania inwestycji nastąpiła w momencie likwidacji Zakładu i przejęciu przez Gminę zadań wykonywanych wcześniej przez ZGK. Uchwała o likwidacji ZGK została podjęta 17 czerwca 2010r., natomiast likwidacja Zakładu nastąpiła dnia 31 sierpnia 2010r. Przejęcie zadań przez Gminę nastąpiło z dniem 1 września 2010r.

Wytworzone w wyniku inwestycji środki trwałe zaliczane są przez Wnioskodawcę do środków trwałych o wartości początkowej powyżej 15 000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina może odliczyć podatek VAT. Istnieją podstawy do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Obok tego mieć należy na uwadze to, że wykorzystanie towarów i usług do wykonywania określonych czynności (opodatkowanych i zwolnionych od podatku bądź niepodlegających opodatkowaniu w ogóle) może ulegać zmianom w czasie. W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy VAT, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego (ust. 7 i 8).

W myśl § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe zwolnienie przewidziane zostało również w § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.

Przestawiając opis zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż Gmina S. realizuje zadanie pn. „xxx.”. Dla realizacji przedmiotowego zadania Gminy podpisały stosowne porozumienie. Gmina S. jest Gminą wiodącą.

Przedmiotem projektu jest wybudowanie 91,76 km sieci kanalizacji sanitarnej w Gminie P., i w Gminie S. oraz oczyszczalni ścieków na terenie Gminy S. Pierwsze koszty związane z realizacją projektu, na dokumentację projektową zostały poniesione w 2008r. Termin zakończenia realizacji projektu przewidziano na 31 grudnia 2012r.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu występowała wyłącznie Gmina S. Beneficjentem projektu pn. „....” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach RPO W 2007 - 2013, jest Gmina S. Umowy z Wykonawcami zadań wchodzących w zakres projektu są podpisane wyłącznie z Gminą S.

Na mocy zapisów zawartego porozumienia wytworzone w wyniku realizacji projektu mienie zostanie w części przekazane Gminie P. Po dokonaniu odbioru końcowego i rozliczeniu każdego z etapów przedmiotowego projektu Gmina S. przekaże Gminie P. znajdującą się na jej terenie część majątku. Przekazanie nastąpi na podstawie umowy cywilno-prawnej zawartej pomiędzy Gminą S., a Gminą P.

Przekazanie produktów projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego partnera z uwzględnieniem dotacji z RPO W.

Dotychczasowe koszty kwalifikowane na realizację inwestycji związane z wykonaniem dokumentacji projektowej, zatrudnieniem, postępowaniem przetargowym, promocją projektu poniosła w całości Gmina S. Następnie Gmina P. przekazała Gminie S. własne środki finansowe z tytułu wkładu własnego na pokrycie części poniesionych przez Gminę S. kosztów dotyczących realizacji inwestycji w latach 2008 - 2009. Przekazanie nastąpiło proporcjonalnie do przypadającego na Gminę P. zakresu inwestycji w odniesieniu do dokumentacji projektowej oraz proporcjonalnie do przypadającej na nią wartości inwestycji w odniesieniu do kosztów związanych z obsługą inwestycji - koszty obsługi prawnej podczas przygotowania i realizacji procedur przetargowych dla przedmiotowego projektu.

Przekazanie pozostałych produktów wytworzonych w trakcie realizacji projektu nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Gminy P.

Gmina S. nie odliczała naliczonego podatku wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabyte towary i usługi związane z budową inwestycji, gdyż planowano nieodpłatne przekazanie do ZGK – który aktualnie został zlikwidowany.

Decyzja o zmianie wykorzystania inwestycji nastąpiła w momencie likwidacji Zakładu i przejęciu przez Gminę zadań wykonywanych wcześniej przez ZGK. Uchwała o likwidacji ZGK została podjęta 17 czerwca 2010r., natomiast likwidacja Zakładu nastąpiła dnia 31 sierpnia 2010r. Przejęcie zadań przez Gminę nastąpiło z dniem 1 września 2010r. W związku z przejęciem przez Gminę zadań ZGK, Gmina S. będzie osiągała obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałych sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni, a obroty z tytułu użytkowania sieci będą obrotami tej jednostki. Inwestycja dotychczas nie została w żadnej części oddana do użytkowania.

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odrębnego rozpatrzenia wymaga bowiem możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części zadania polegającego na inwestycji powstałej na terenie Gminy S., odrębnego zaś w części zadania polegającego na inwestycji przekazanej Gminie P.

W odniesieniu do części zadania, której przedmiotem jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków na terenie Gminy S., należy zauważyć, iż Gmina S. nie odliczała podatku VAT wynikającego z faktur zakupu bowiem zakładała, że nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT, której służyłyby poniesione przez nią wydatki w związku z realizacją zadania.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie, podkreślenia wymaga, iż zgodnie z zasadą odliczania niezwłocznego, podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Istotna jest bowiem intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Natomiast, gdy zakupione towary nie mają być wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych odliczenie to w momencie nabycia nie przysługuje.

W przedmiotowej sprawie Gmina S. rozpoczynając inwestycję zakładała, że nie będzie osiągała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałych na jej terenie sieci i oczyszczalni, bowiem zostaną one przekazane nieodpłatnie jednostce zajmującej się gospodarką komunalną, a więc obroty z tytułu użytkowania sieci będą obrotami tej jednostki.

Należy również zaznaczyć, iż przekazanie wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku do prowadzenia działalności jednostce gospodarki komunalnej, na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych tj. w tym przypadku budowa kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania sieci kanalizacyjnej podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając powyższe na względzie Wnioskodawca nie miał możliwości skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy, w części zadania polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków, które po zakończeniu realizacji projektu pozostaną częścią mienia komunalnego Gminy S., bowiem w momencie otrzymania ww. faktur podatek ten nie podlegał odliczeniu z uwagi na pierwotne przeznaczenie poniesionego wydatku do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na mocy uchwały z dnia 17 czerwca 2010r. nastąpiła likwidacja ZGK w S. Majątek pozostający w użytkowaniu Zakładu przechodzi pod zarząd Wójta Gminy i zostanie zagospodarowany na zasadach obowiązujących gospodarowaniem mieniem gminnym. Zadania wykonywane dotychczas przez Zakład przejął do wykonywania Urząd Gminy S. W związku z powyższym zostaną zawarte umowy cywilno - prawne o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków pomiędzy Gminą S., a właścicielami nieruchomości, tym samym Gmina będzie osiągała obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Należy zatem zauważyć, iż w przedmiotowej sytuacji na skutek zmiany koncepcji wykorzystania powstałego w wyniku realizacji mienia, zmieniło się wykorzystanie zakupionych towarów i usług, z pierwotnego przeznaczenia ich do wykonywania czynności niepodlegajacych opodatkowaniu na ostateczne wykorzystanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przeznaczenie zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia środków trwałych, który nie został odliczony przy ich nabyciu.

W przypadku zmiany przeznaczenia wykorzystywanego przez podatnika towaru lub usługi zastosowanie znajdują przepisy art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 1-3 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Natomiast ust. 3 powołanego artykułu stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy. Kolejne przepisy określające zasady dokonywania korekty zawarto w przepisach art. 91 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ten ostatni przepis adresowany jest więc również do podatników, którzy wykorzystywali nabyty towar do wykonywania czynności, w związku z którymi nie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego.

Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 8 ustawy korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

W treści wniosku jednoznacznie wskazano, iż inwestycja dotychczas nie została oddana w żadnej części do użytkowania i nie była w żaden sposób wykorzystywana, natomiast bezpośrednio po oddaniu do użytkowania będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych z tytułu prowadzenia gospodarki ściekowej.

Decyzja o zmianie wykorzystania inwestycji nastąpiła w momencie likwidacji Zakładu i przejęciu przez Gminę zadań wykonywanych wcześniej przez ZGK. Uchwała o likwidacji ZGK została podjęta 17 czerwca 2010r., natomiast likwidacja Zakładu nastąpiła dnia 31 sierpnia 2010r. Przejęcie zadań przez Gminę nastąpiło z dniem 1 września 2010r.

Powyższe oznacza, iż decyzję o zmianie przeznaczenia zakupionych towarów i usług podjęto przed oddaniem sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków do użytkowania. A zatem sieć kanalizacyjna i oczyszczalnia ścieków nigdy nie były wykorzystywane do działalności zwolnionej, ani do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Tym samym nie nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystywanego przez Wnioskodawcę środków trwałych, lecz zmiana przeznaczenia towarów i usług nabytych do wytworzenia środków trwałych. Decyzja o zmianie sposobu wykorzystania inwestycji w kwestii prowadzenia przez Gminę samodzielnie na własny rachunek działalności gospodarczej związanej z sprzedażą wyłącznie opodatkowaną, została podjęta w czerwcu 2010r.

Stosownie do art. 91 ust. 7d ustawy o VAT, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Ze względu więc na związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją w części zadania polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków, które po zakończeniu realizacji projektu pozostaną częścią mienia komunalnego Gminy S., a tym samym ma prawo do skorygowania nieodliczonego podatku VAT poprzez dokonanie korekty kwoty podatku naliczonego na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 91 ust. 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 i 8 ustawy o VAT.

Korekty podatku naliczonego od tej części zadania należy dokonać w całości, jednorazowo w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług. Reasumując, ponieważ decyzja o zmianie przeznaczenia towarów i usług nabytych do wytworzenia środków trwałych nastąpiła w czerwcu 2010r. korekty tej należy dokonać w deklaracji za czerwiec 2010r. na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 91 ust 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 i 8 ustawy o VAT.

Natomiast w kwestii związanej z częścią zadania polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej, która po zakończeniu realizacji projektu zostanie przekazana partnerowi projektu (Gminie P.) proporcjonalnie do jego zaangażowania finansowego należy zauważyć, iż Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w już momencie dokonywania zakupów związanych z tą częścią inwestycji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę.

Stosownie do treści przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. Urz. WE L 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, iż koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Podatnik jest traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi.

Takie uregulowanie jest konsekwencją przyjęcia zasady, że czynność wykonana we własnym imieniu przez podatnika powoduje dla niego powstanie obowiązku podatkowego.

W omawianej sprawie występuje sytuacja, w której jednostki samorządu terytorialnego wspólnie wykonują na podstawie zawartej umowy, zadanie publiczne określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, obejmujące sprawy kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,

Beneficjentem projektu, czyli podmiotem, na rzecz którego przyznane zostało dofinansowanie, oraz z którym Instytucja Wdrażająca podpisała umowę była Gmina S. Nabywcą wszystkich towarów i usług projektu był Gmina S.

A zatem Gmina S. była wyłączną stroną umów zawieranych z wykonawcami usług służących realizacji wspólnego dla obu Gmin przedsięwzięcia; konsekwencją tego było wystawianie przez wykonawców faktur VAT, w których jako nabywca usług widnieje tylko Wnioskodawca (Gmina S.).

Gmina P. zobowiązała się między innymi do przekazania na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych tzw. wkładu własnego. Po zakończeniu projektu część wybudowana na terenie Gminy P. zostanie przekazana przez Wnioskodawcę Gminie P. Przekazanie produktów projektu Gminie P. nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Gminy P.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż to Wnioskodawca był bezpośrednim wykonawcą projektu. Wnioskodawca dokonywał wszystkich zakupów związanych z realizacją projektu w imieniu własnym, na swoją rzecz jak i również w imieniu własnym ale na rzecz partnera projektu. Ostatecznie zaś produkty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną w części wykorzystane przez Wnioskodawcę, natomiast w części zostaną przekazane partnerowi projektu, a co bardzo istotne w tej sprawie, przekazanie nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego partnerów. Wnioskodawca pełni tu rolę pośredniczącą pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tych usług, tj. partnerem projektu. W rezultacie więc ostateczne obciążenie podatkiem spoczywa nie na pierwotnym nabywcy usługi (Wnioskodawcy), lecz na jej rzeczywistym użytkowniku, tj. Gminie P.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, w części dotyczącej inwestycji realizowanej na rzecz Gminy P., działał w imieniu własnym lecz na rzecz innego podmiotu od początku prowadzonej inwestycji.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż nawiązany w ten sposób stosunek prawny między Gminą S., a Gminą P. będzie stosunkiem cywilnoprawnym, powstał bowiem na podstawie umowy cywilnoprawnej, a nie na skutek np. przekazania przez Wnioskodawcę (Gminę) swoich kompetencji innemu podmiotowi. W omawianej sprawie mimo faktu, iż Wnioskodawca (strona wiodąca projektu – lider) na mocy zawartej umowy wykonuje cały projekt kompleksowo, to niewątpliwie mamy do czynienia ze wspólnym realizowaniem przedsięwzięcia.

W wykonaniu tej umowy nie następuje przekazanie na rzecz jednej gminy, zadań należących do innych gmin, lecz wspólne wykonywanie zadania publicznego polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ich wspólnot w zakresie stworzonej infrastruktury kanalizacyjnej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy uznać, że mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz partnera projektu (Gminy P.).

Za przedmiotowe świadczenia Wnioskodawca otrzymał od Gminy P. wynagrodzenie w postaci wkładu własnego partnera. Korzystającym z wytworzonych w wyniku realizacji projektu, a następnie przekazanych produktów będzie Gmina P.

Wnioskodawca działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Gminy P.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Gmina P. niż podmiot obciążony (Gmina S. – Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany był przenieść na faktycznego odbiorcę (Gminę P.).

W świetle cytowanych powyżej przepisów należy uznać, iż Wnioskodawca występuje w charakterze zarówno nabywcy towarów i usług, jak i dostawcy towarów i usług (dla Gminy P.).

Nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno więc być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla Gminy P.

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla Gminy P. Wobec powyższego, w świetle powołanych przepisów, czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług i zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy winna być udokumentowana fakturą.

Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi służące do wytworzenia części infrastruktury, która będzie przekazana Gminie P., zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem odsprzedaż towarów i usług jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Konsekwencją uznania przez tut. organ ww. czynności za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jest powstanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie zakupów w części związanej z realizacją zadania wykonywanego na majątku przekazanym partnerowi za wynagrodzeniem (przekazanie produktów nastąpiło proporcjonalnie do zaangażowania finansowego partnera).

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „xxx.” w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością Gminy P. (partnera projektu) od początku prowadzenia inwestycji. Bowiem z zapisów zawartego pomiędzy Gminami porozumienia wynika, iż od początku prowadzenia inwestycji intencją Wnioskodawcy dokonującego zakupów było przekazanie części wytworzonych środków trwałych na rzecz partnera projektu.

Jak wskazano, w treści wniosku, Wnioskodawca nie skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością Gminy P. (partnera projektu), pomimo że jak wykazano powyżej prawo to mu przysługiwało.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 cyt. ustawy.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 grudnia 2009r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. W myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Odpowiednio, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2009r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast, w myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym stosownie do art. 86 ust. 10 do ust. 15 ustawy. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego – co wprost wynika z art. 86 ust. 10 ustawy – jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Reasumując, otrzymanie faktury przez podatnika oznacza zarówno powstanie prawa do odliczenia podatku, jak również wyznacza moment, począwszy, od którego możliwe jest zrealizowanie tego prawa przez Podatnika.

Biorąc pod uwagę brzmienie cytowanych przepisów art. 86 ust 10 i 11 ustawy o VAT w stanie obowiązującym przed dniem 1 grudnia 2008r. oraz od dnia 1 grudnia 2008r., należy stwierdzić, iż odnośnie zakupów dokonanych przed dniem 1 grudnia 2008r. Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za okres, w którym otrzymał fakturę lub w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy, natomiast odnośnie zakupów dokonanych od dnia 1 grudnia 2008r. Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za okres, w którym otrzymał fakturę lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Należy również zaznaczyć, że zgodnie z art. art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Wnioskodawca ma zatem prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością Gminy P. Prawo to Wnioskodawca może zrealizować poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całości podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach inwestycji dotyczącej budkowy sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków, bowiem wytworzony majątek będzie przez Wnioskodawcę w całości wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jednakże w części zadania polegającego na inwestycji powstałej na terenie Gminy S., prawo do odliczenia może być zrealizowane przez Wnioskodawcę zgodnie z art. art. 91 ust 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 i 8 ustawy o VAT w deklaracji za miesiąc w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia towarów i usług zakupionych do wytworzenia środków trwałych. Natomiast w części zadania polegającego na inwestycji przekazanej Gminie P., prawo do odliczenia może zostać zrealizowane zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT przez dokonanie korekty deklaracjach podatkowych za okresy, w których wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym może odliczyć podatek VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj