Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-428/10/UH
z 5 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-428/10/UH
Data
2010.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
składnik majątkowy
składnik majątkowy
zbycie
zbycie
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2010r. (data wpływu 11 maja 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2010r. (data wpływu 30 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia czy przedmiotowy Ośrodek stanowi odrębną, zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy o VAT a w przypadku jego zbycia nie stosuje się przepisów ustawy zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia czy przedmiotowy Ośrodek stanowi odrębną, zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy o VAT a w przypadku jego zbycia nie stosuje się przepisów ustawy zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2010r. (data wpływu 30 lipca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki są w szczególności:

  • usługi w zakresie outsourcingu, w tym przetwarzania danych,
  • szeroko rozumiana działalność w zakresie oprogramowania (tworzenie, serwis, udostępnianie),
  • usługi wsparcia związane z działalnością w obszarach zastosowań informatyki (wdrożenia, szkolenia, doradztwo, help-desk),
  • usługi specjalistyczne w zakresie zastosowań informatyki (w tym serwis infrastruktury teleinformatycznej i dostawa sprzętu, serwis systemowo-narzędziowy),
  • praca badawczo-rozwojowa w dziedzinach uwzględniających zastosowania informatyki.

Działalność ta jest skierowana w głównej mierze do dużych firm w sektorze przemysłu, w szczególności przemysłu wydobywczego węgla kamiennego oraz jednostek administracji publicznej i służby zdrowia.

Oprócz ww. zakresu Spółka uzyskuje także przychody z pozostałej działalności obejmującej:

  • przechowywanie dokumentacji niearchiwalnej,
  • usługi telekomunikacyjne,
  • szkolenia,
  • wynajem pomieszczeń.

W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa, działalność telekomunikacyjna realizowana jest przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną, X, który zlokalizowany jest poza siedzibą główną Wnioskodawcy. X jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej jako jednostka lokalna X z nadanym numerem identyfikacyjnym REGON: Y.

Działanie Ośrodka nadzoruje Główny Specjalista ds. Telekomunikacji, Kierownik Ośrodka, który odpowiedzialny jest między innymi za:

  • podejmowanie decyzji w zakresie warunków świadczenia usług telekomunikacyjnych - podpisywanych umów na świadczenie usług telekomunikacyjnych (umowy podpisywane są później przez reprezentację Spółki);
  • zarządzanie zespołem pracowniczym - w zakresie podstawowych czynności obejmujących między innymi: kontrolę, wyznaczanie zadań, decydowanie o udzielaniu urlopów,
  • przygotowywanie planów przychodów,
  • nadzór nad powierzonym majątkiem (aktywami trwałymi w postaci majątku trwałego i wartości niematerialnych i prawnych, majątkiem obrotowym - towary, materiały niezbędne do prowadzenia działalności),
  • nadzór i windykację należności - przy współudziale pracowników służb księgowo-finansowych, przekazujących listy kontrahentów, którzy nie regulują płatności w terminie,
  • nadzór nad zobowiązaniami - polegający na zatwierdzaniu merytorycznym dokumentów dotyczących zaciągania zobowiązań, niezbędnych do prowadzenia działalności telekomunikacyjnej.

Ośrodek, pozostając częścią Spółki korzysta z jej zasobów w postaci służb księgowo-finansowych, prawnych itp., jest jednak wyodrębniony organizacyjnie w pionie Wiceprezesa Zarządu, Dyrektora ds. Sektora Przemysłowego.

Ośrodek jest rozliczany samodzielnie w rozliczeniach wewnętrznych Spółki. Oznacza to, że prowadzona ewidencja księgowa pozwala na wydzielenie przychodów i kosztów odrębnie dla działalności telekomunikacyjnej. Należności ewidencjonowane są na odrębnym koncie. Zobowiązania z tytułu dostaw i usług ewidencjonowane są na kontach rozrachunkowych, na których ewidencjonowane są zobowiązania z tytułu innych działalności. Możliwe jest jednak ich wyłączenie.

Spółka zamierza zbyć część przedsiębiorstwa zajmującą się usługami telekomunikacyjnymi. Zbycie będzie dotyczyło: aktywów trwałych, niezbędnych do prowadzenia działalności związanej z usługami telekomunikacyjnymi, wartości niematerialnych i prawnych oraz sukcesji prawnej umów o pracę, umów z abonentami, umów najmu pomieszczeń. Spółka przekaże również tę część zobowiązań, która dotyczyć będzie okresu po zbyciu części przedsiębiorstwa, co wynika z faktu nieprzekazywania należności niezapłaconych za okres kiedy Spółka prowadziła działalność telekomunikacyjną.

W uzupełnieniu wniosku dodano, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać cały Ośrodek i w przyszłości, po sprzedaży nie zamierza prowadzić działalności telekomunikacyjnej w zakresie realizowanym przez ten Ośrodek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisany powyżej Ośrodek stanowi odrębną - zorganizowaną część przedsiębiorstwa - w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i na postawie art. 6 pkt 1 nie stosuje się w przypadku jego zbycia przepisów ww. ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca.

W świetle art. 2 ust. 27e ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się:

  • zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • zespół ten przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zdaniem Wnioskodawcy spełnione zostały wszystkie przesłanki aby uznać, że zamierzana transakcja zbycia dotyczyć będzie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ośrodek jest wyodrębniony organizacyjnie:

  • stanowi odrębną jednostkę w strukturze organizacyjnej,
  • ma odrębny zespół pracowników realizujących zadania tylko i wyłącznie z zakresu usług telekomunikacyjnych,
  • kierownik ośrodka ma uprawnienia do zarządzania podległym zespołem,
  • posiada majątek, którym zarządza i za który jest odpowiedzialny kierownik ośrodka. Ośrodek jest wyodrębniony finansowo:
  • możliwe jest sporządzenie (i wykorzystywane w praktyce) zestawienia przychodów i kosztów przypadających na działalność telekomunikacyjną,
  • możliwe jest określenie należności z tytułu prowadzonej działalności telekomunikacyjnej,
  • możliwe jest wyłączenie zobowiązań z tytułu prowadzonej działalności telekomunikacyjnej.

Przy podejmowaniu decyzji, czy Ośrodek jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, należy jednak zbadać przede wszystkim, czy nabyty zespół składników majątkowych mógłby stanowić samodzielnie działające przedsiębiorstwo.

W ocenie Spółki, tak. Sprzedaż tej części, nawet bez pozostałych przy Spółce należności i odpowiadających im zobowiązań, umożliwia nabywcy prowadzenie działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują terminu „przedsiębiorstwo”, wobec czego w celu określenia zakresu tego pojęcia posiłkowo, w ramach wykładni systemowej stosuje się regulację zawartą w art. 55¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), który stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Istotne jest zatem aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak aby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności.

Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  • koncesje, licencje i zezwolenia;
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  • tajemnice przedsiębiorstwa;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Istotne znaczenie w powyższej definicji ma końcowy jej fragment. W celu ustalenia, czy mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, zbadać należy, czy nabyty zespół składników majątkowych stanowić mógłby samodzielnie działające przedsiębiorstwo. Wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Ponadto wymogiem do uznania, aby zespół składników stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jest to by stanowił on zespół składników materialnych i niematerialnych – w tym zobowiązań. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Na gruncie ustawy o VAT mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z treści wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest m.in. świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Działalność telekomunikacyjna realizowana jest przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną, zlokalizowaną poza siedzibą główną Wnioskodawcy, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej jako jednostka lokalna X z nadanym numerem identyfikacyjnym REGON: Y.

Działanie Ośrodka nadzoruje Główny Specjalista ds. Telekomunikacji, Kierownik Ośrodka, który odpowiedzialny jest między innymi za:

  • podejmowanie decyzji w zakresie warunków świadczenia usług telekomunikacyjnych - podpisywanych umów na świadczenie usług telekomunikacyjnych (umowy podpisywane są później przez reprezentację Spółki);
  • zarządzanie zespołem pracowniczym - w zakresie podstawowych czynności obejmujących między innymi: kontrolę, wyznaczanie zadań, decydowanie o udzielaniu urlopów,
  • przygotowywanie planów przychodów,
  • nadzór nad powierzonym majątkiem (aktywami trwałymi w postaci majątku trwałego i wartości niematerialnych i prawnych, majątkiem obrotowym - towary, materiały niezbędne do prowadzenia działalności),
  • nadzór i windykację należności - przy współudziale pracowników służb księgowo-finansowych, przekazujących listy kontrahentów, którzy nie regulują płatności w terminie,
  • nadzór nad zobowiązaniami - polegający na zatwierdzaniu merytorycznym dokumentów dotyczących zaciągania zobowiązań, niezbędnych do prowadzenia działalności telekomunikacyjnej.

Ośrodek, pozostając częścią Spółki korzysta z jej zasobów w postaci służb księgowo-finansowych, prawnych itp., jest jednak wyodrębniony organizacyjnie w pionie Wiceprezesa Zarządu, Dyrektora ds. Sektora Przemysłowego.

Ośrodek jest rozliczany samodzielnie w rozliczeniach wewnętrznych Spółki. Oznacza to, że prowadzona ewidencja księgowa pozwala na wydzielenie przychodów i kosztów odrębnie dla działalności telekomunikacyjnej. Należności ewidencjonowane są na odrębnym koncie. Zobowiązania z tytułu dostaw i usług ewidencjonowane są na kontach rozrachunkowych, na których ewidencjonowane są zobowiązania z tytułu innych działalności. Możliwe jest jednak ich wyłączenie.

Spółka zamierza zbyć część przedsiębiorstwa zajmująca się usługami telekomunikacyjnymi. Zbycie będzie dotyczyło: aktywów trwałych, niezbędnych do prowadzenia działalności związanej z usługami telekomunikacyjnymi, wartości niematerialnych i prawnych oraz sukcesji prawnej umów o pracę, umów z abonentami, umów najmu pomieszczeń. Spółka przekaże również tę część zobowiązań, która dotyczyć będzie okresu po zbyciu części przedsiębiorstwa, co wynika z faktu nieprzekazywania należności niezapłaconych za okres kiedy Spółka prowadziła działalność telekomunikacyjną.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż zbywana w przyszłości przez Wnioskodawcę część przedsiębiorstwa zajmująca się usługami telekomunikacyjnymi, będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy o VAT, bowiem zbycie ww. Ośrodka będzie dotyczyło aktywów trwałych, niezbędnych do prowadzenia działalności związanej z usługami telekomunikacyjnymi, wartości niematerialnych i prawnych oraz sukcesji prawnej umów o pracę, umów z abonentami, umów najmu pomieszczeń oraz zostanie przekazana również ta część zobowiązań, która dotyczyć będą okresu po zbyciu tego Ośrodka.

Zatem na gruncie ustawy o VAT należy uznać, iż Wnioskodawca będzie dokonywał zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż zostaną spełnione następujące przesłanki tj:

  • dostawa będzie obejmowała zespół wszystkich składników materialnych i niematerialnych,
  • Ośrodek jest rozliczany samodzielnie w rozliczeniach wewnętrznych Spółki (prowadzona ewidencja księgowa pozwala na wydzielenie przychodów i kosztów odrębnie dla działalności telekomunikacyjnej. Należności ewidencjonowane są na odrębnym koncie. Zobowiązania z tytułu dostaw i usług ewidencjonowane są na kontach rozrachunkowych, na których ewidencjonowane są zobowiązania z tytułu innych działalności. Możliwe jest jednak ich wyłączenie).
  • Ośrodek stanowi wyodrębnioną jednostkę organizacyjną w strukturze Przedsiębiorstwa,

  • (ma odrębny zespół pracowników realizujących zadania tylko i wyłącznie z zakresu usług telekomunikacyjnych, kierownik Ośrodka ma uprawnienia do zarządzania podległym zespołem. Ośrodek posiada majątek, którym zarządza i za który jest odpowiedzialny kierownik Ośrodka).

W konsekwencji transakcja, której przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl art. 6 ust. 1.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj