Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1197/10/AŚ
z 19 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1197/10/AŚ
Data
2010.11.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
odliczenia
powiat
powiat
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
promocja
promocja


Istota interpretacji
Powiat ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na partnerów projektu



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010r. (data wpływu 23 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 28 września 2010r. (data wpływu 30 września 2010r.) oraz z dnia 16 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „…” jest:

  • prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT lub zwrotu różnicy podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na Lidera projektu,
  • nieprawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT lub zwrotu różnicy podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na partnerów projektu.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „….”.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2010r. (data wpływu 30 września 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1197/10/AŚ z dnia 17 września 2010r. oraz pismem z dnia 16 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat S jako beneficjent sam składa wnioski o płatność zgodnie z umową o dofinansowanie projektu „…". Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Warunkiem dofinansowania projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPOW na lata 2007 - 2013, jest przedłożenie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa dokumentu informującego, czy w odniesieniu do ww. projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

Głównym celem projektu jest promocja walorów turystycznych północnej części województwa poprzez wytworzenie i wykreowanie produktów turystycznych wspólnych dla obszaru Powiatów biorących udział w projekcie (Powiat K, S, S, O, O).

Obszar pięciu powiatów podejmujących zadanie wspólnej promocji, obfituje w wiele nieznanych walorów turystycznych, zarówno zabytków jak również pięknych miejsc do wypoczynku i aktywnego spędzania czasu w jednym z najbardziej czystych, ekologicznych zakątków kraju i Europy. Realizacja projektu ma doprowadzić do ożywienia ruchu turystycznego, a to z kolei ożywi życie gospodarcze i stworzy warunki do inwestowania.

Powiaty realizujące projekt zawarły w dniu 9 maja 2007 roku Porozumienie w sprawie przygotowania i realizacji projektu. Porozumienie określa zadania dla wszystkich stron, ustanawia lidera projektu (Powiat S) i reguluje zaangażowanie finansowe w udziale własnym poszczególnych Partnerów.

W dniu 28 lipca 2010r. została zawarta Umowa w sprawie partnerskiej współpracy przy wspólnej realizacji projektu, pomiędzy Powiatem S - Liderem Projektu a Partnerami Projektu: Powiatem K, Powiatem S, Powiatem O i Powiatem O.

Przedmiotem umowy jest określenie zasad współdziałania przy pracach związanych z przygotowaniem projektu „…" niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPOW na lata 2007 - 2013, oraz określenia zasad wspólnej realizacji projektu. Umowa odnosi się do realizacji projektu we wszystkich jego fazach: przygotowawczej, opracowania oraz wdrożenia, a także do utrzymania trwałości projektu przez okres 5 lat od zakończenia jego realizacji.

W ramach ww. projektu zaplanowano wykonanie poniższych zadań:

  1. Opracowanie i wydanie mapy turystycznej, przewodnika turystycznego, folderu turystycznego i znaczka okolicznościowego.
  2. Opracowanie i wykonanie strony internetowej.
  3. Produkcja filmu promocyjnego, spotu telewizyjnego i spotu radiowego oraz emisja spotu telewizyjnego i spotu radiowego.
  4. Opracowanie graficzne i montaż tablic informacyjnych wraz z dzierżawą terenów pod tablice.
  5. Prezentacja na targach turystycznych krajowych i zagranicznych.

Mapy, przewodniki, foldery turystyczne oraz znaczki okolicznościowe będą wykorzystywane do celów promocyjnych - nieodpłatnie przekazywane turystom na targach krajowych i zagranicznych.

Wytworzone materiały promocyjne zawierać będą swoisty „szlak" najatrakcyjniejszych miejsc we wszystkich powiatach, odpowiadających potrzebom konkretnego turysty. Będzie to praktyczna forma pomocy i podpowiedzi dla turysty jak spędzić czas i co zobaczyć nad „….".

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pod nazwą „…." nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, jedynie będą promowały powiaty w kraju i zagranicą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą między innymi zadania w zakresie promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 21 cyt. ustawy).

Powiat jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Opinia o stania podatnika VAT oraz braku podstaw do odliczenia podatku VAT jest niezbędna do złożenia wniosku beneficjenta o płatność dla projektu pn. „…". Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Realizacja projektu wynika z wykonywania zadania własnego Powiatu. Nabywane towary i usługi są dokumentowane fakturami wystawionymi na Powiat.

Przedmiotem gospodarczej części kampanii promocyjnej jest przedstawienie Powiatów jako rynku otwartego dla inwestycji turystycznych i zachęcenie potencjalnych pracodawców do otwierania i zakładania nowych miejsc pracy na terenie wszystkich powiatów.

Przedmiotem realizacji ww. projektu są szeroko pojęte działania promocyjne mające na celu stworzenie jednolitego spójnego systemu informacji turystycznej skierowanej do wszystkich odwiedzających Powiaty. Działania te opierają się na wydaniu 25.000 map turystycznych, 10 000 przewodników turystycznych w czterech językach, 25.000 folderów turystycznych, 5.000 znaczków okolicznościowych. Wytworzone materiały promocyjne zawierać będą informację o najatrakcyjniejszych miejscach we wszystkich powiatach, odpowiadających potrzebom konkretnego turysty. Wszystkie ww. elementy projektu przeznaczone są nieodpłatnie dla wszystkich odbiorców. Celem nadrzędnym jest szeroko rozumiana informacja turystyczna.

Nabywane towary i usługi w ramach programu nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Na mocy zawartego przez Powiaty: S, S, K, O i O Porozumienia z dnia 9 maja 2007r. w sprawie przygotowania i realizacji projektu pn.: „…" ustalono, że koordynatorem działań związanych z przygotowaniem i realizacją projektu jest Powiat S - Lider Projektu.

Lider Projektu - Powiat S realizuje projekt kompleksowo zgodnie z zawartym Porozumieniem.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu występował będzie wyłącznie Powiat S. Zgodnie z zawartymi umowami partnerskimi z Powiatami w § 2 pkt 5 lit m istnieje zapis - „Faktury za zrealizowane zadania będą wystawione przez Wykonawcę na Powiat S, po dokonaniu odbioru zgodnie z zasadami określonymi w Umowie Partnerskiej.”

Wnioskodawca będzie przekazywał efekty projektu poszczególnym Partnerom w równych częściach na podstawie protokołu przekazania.

Proporcjonalna część produktów powstałych w wyniku realizacji projektu będzie własnością Powiatu S, natomiast pozostała ilość zostanie przekazana Partnerom Projektu w równych częściach na podstawie protokołu przekazania.

Wnioskodawca nie będzie sam rozprowadzał materiałów promocyjnych (map turystycznych, przewodników, folderów turystycznych, znaczków okolicznościowych).

Ww. materiały promocyjne będą rozprowadzane wspólnie z Partnerami Projektu podczas targów turystycznych (krajowych i zagranicznych) oraz imprez promujących obszar objęty projektem.

Umowy na wykonanie: map turystycznych, przewodników, folderów turystycznych, znaczków okolicznościowych zawarte są pomiędzy Wykonawcą a Powiatem S - Liderem Projektu.

Powiat S otrzyma od Powiatu K, S, O i O środki finansowe na realizację projektu „…" z tytułu wkładu własnego.

Zgodnie z zawartym Aneksem nr 3 do Porozumienia z dnia 9 maja 2007r. w sprawie przygotowania i realizacji projektu pn.: „…", Partnerzy Porozumienia zobowiązują się przekazać Beneficjentowi (Powiat S) dotację na pokrycie udziału własnego w wysokości 40% wartości projektu, w następującej proporcji:

Powiat K - do 10% całkowitej wartości projektu

Powiat S- do 10% całkowitej wartości projektu

Powiat O- do 10% całkowitej wartości projektu

Powiat O- do 10% całkowitej wartości projektu

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną przekazane w równych częściach dla każdego sygnatariusza Umów Partnerskich.

Środki finansowe z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 zostaną przekazane na rzecz Lidera Projektu.

Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta w dniu 25 maja 2010r. pomiędzy Województwem a Beneficjentem - Powiatem S (Liderem Projektu).

Instytucja Zarządzająca RPOW na lata 2007 - 2013 będzie przekazywać dofinansowanie w formie refundacji poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowanych na realizację projektu w postaci płatności okresowych i płatności końcowej.

Beneficjent składa wnioski o płatność wraz z kserokopiami: umowy z wykonawcą, fakturami, protokołami odbioru. Instytucja Zarządzająca po weryfikacji przekazanego przez Beneficjenta wniosku o płatność zatwierdza wysokość dofinansowania i przekazuje na rachunek bankowy Beneficjenta.

Zgodnie z § 6 Umów w sprawie partnerskiej współpracy przy wspólnej realizacji projektu zawartych w dniu 28 lipca 2010r. pomiędzy Powiatem S a Partnerami Projektu: Powiatem K, Powiatem S, Powiatem O, Powiatem O obowiązki Lidera Partnerstwa są następujące:

„Lider Partnerstwa zobowiązuje się do realizacji Projektu pod względem rzeczowym i finansowym oraz do koordynowania prac związanych z przygotowaniem i realizacją Projektu, a w szczególności:

  1. przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu w ramach RPOW, wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami, przygotowanymi zgodnie z wymaganiami Instytucji Zarządzającej,
  2. zapewnienia, aby dokumentacja projektowa była zgodna z zakresem rzeczowym Projektu określonym w studium wykonalności,
  3. zrealizowania przedmiotu umowy zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu do Umowy oraz zgodnie z zasadami i wzorami dokumentów wydanych przez Instytucję Zarządzającą i innymi wymogami dotyczącymi przygotowania i realizacji Projektu, które wynikają z RPOW
  4. sporządzania i przekazywania wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej zgodnie z harmonogramem wynikającym z rozstrzygnięć poszczególnych przetargów oraz wytycznych Instytucji Zarządzającej RPOW,
  5. udzielenia pisemnych odpowiedzi na zapytania Partnera w możliwie najkrótszym terminie lub w terminie określonym w tych zapytaniach,
  6. niezwłocznego informowania Partnera o wszelkich zagrożeniach w przygotowaniu i realizacji Projektu, nieprawidłowościach,
  7. prowadzenia w sposób przejrzysty wyodrębnionej ewidencji księgowej realizacji Projektu tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji księgowych,
  8. aktualizacji harmonogramu płatności dla Projektu,
  9. przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu 5 lat od daty zamknięcia RPOW (nie krócej niż do 2020r.), w sposób zapewniający dostępność, poufność i bezpieczeństwo oraz informowania Instytucji Zarządzającej o miejscu przechowywania dokumentów związanych z realizacją Projektu,
  10. w przypadku dokonania zmian w Projekcie Lider Partnerstwa zobowiązuje się do realizacji Projektu zgodnie z zaktualizowaną dokumentacją projektową,
  11. zapewnienia odpowiedniej informacji i promocji Projektu zgodnie z wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013."


Natomiast zgodnie z § 5 Umów obowiązki Partnera projektu są następujące:

„Partner zobowiązuje się do:

  1. udzielenia pisemnych odpowiedzi na zapytania Lidera Partnerstwa w możliwie najkrótszym terminie lub w terminie określonym w tych zapytaniach,
  2. uczestniczenia w posiedzeniach Zespołu przy realizacji poszczególnych etapów Projektu,
  3. uczestniczenia w komisjach odbioru dla każdego zadania realizowanego w ramach Projektu,
  4. przedkładania oryginałów i kserokopii dokumentów potwierdzających wypłatę diet przy wyjeździe krajowym i za granicę celem refundacji przez Lidera Partnerstwa w ciągu 5 dni od daty przedłożonego rozliczenia poniesionych wydatków przez Partnera,
  5. zabezpieczenia środków w formie dotacji celowej w uchwale budżetowej Partnera przy realizacji Projektu zgodnie z procentowym udziałem. Partner dostarczy uchwałę organu stanowiącego określającą możliwość zaciągania zobowiązań przez organ wykonawczy - Lidera Projektu na realizację Projektu. W latach realizacji Projektu, Partner jest zobowiązany do dostarczenia potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii uchwały budżetowej na dany rok budżetowy, uwzględniającej środki na realizację Projektu w latach 2010-2011,
  6. Partnerzy przekażą środki finansowe w formie dotacji celowej na pisemny wniosek Lidera na pięć dni przed datą płatności faktur lub innych dokumentów będących podstawą do dokonania wydatków w ramach projektu,
  7. akceptowania w całości i ponoszenia wszystkich kosztów niekwalifikowanych Projektu związanych z realizacją Projektu,
  8. delegowania swojego przedstawiciela do udziału w pracach Zespołu Zarządzającego Projektem, wraz z pisemnym określeniem zakresu kompetencji,
  9. promocji części Projektu zarządzanego przez Partnera."


Na etapie tworzenia oraz funkcjonowania strony internetowej nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem. Wszystkie dane i informacje będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie, gdyż powstała strona internetowa ma charakter niekomercyjny, na której będą zamieszczane informacje związane z realizacją projektu bądź informacje z poszczególnych powiatów.

Wydane w ramach projektu mapy turystyczne, przewodnik turystyczny, folder turystyczny nie zawierają reklam, jak również banerów o firmach, w związku z tym nie stanowią odpłatnego świadczenia usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 listopada 2010r.):

Czy Powiat w odniesieniu do projektu pn. „…" ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wyżej wymienionego projektu, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pod nazwą „…" nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stenowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym Powiat nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nlepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 2 ust 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r.. Nr 142. poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą miedzy innymi zadania w zakresie promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 21 cyt ustawy).

Zgodnie z § 12 ust 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje:

  • za prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT lub zwrotu różnicy podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na Lidera projektu,
  • za nieprawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT lub zwrotu różnicy podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na partnerów projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 21 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Z treści wniosku wynika, że Powiat S - lider projektu wraz z partnerami realizuje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projekt pn. „…".

Głównym celem projektu jest promocja walorów turystycznych północnej części województwa poprzez wytworzenie i wykreowanie produktów turystycznych wspólnych dla obszaru Powiatów biorących udział w projekcie (Powiat K, S, S, O, O).

Powiaty realizujące projekt zawarły w dniu 9 maja 2007 roku Porozumienie w sprawie przygotowania i realizacji projektu. Porozumienie określa zadania dla wszystkich stron, ustanawia lidera projektu (Powiat S) i reguluje zaangażowanie finansowe w udziale własnym poszczególnych Partnerów.

W dniu 28 lipca 2010r. została zawarta Umowa w sprawie partnerskiej współpracy przy wspólnej realizacji projektu, pomiędzy Powiatem S- Liderem Projektu a Partnerami Projektu: Powiatem K, Powiatem S, Powiatem O i Powiatem O.

Przedmiotem umowy jest określenie zasad współdziałania przy pracach związanych z przygotowaniem projektu „…." niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPOW na lata 2007 - 2013, oraz określenia zasad wspólnej realizacji projektu.

W ramach ww. projektu zaplanowano wykonanie poniższych zadań:

  1. Opracowanie i wydanie mapy turystycznej, przewodnika turystycznego, folderu turystycznego i znaczka okolicznościowego.
  2. Opracowanie i wykonanie strony internetowej.
  3. Produkcja filmu promocyjnego, spotu telewizyjnego i spotu radiowego oraz emisja spotu telewizyjnego i spotu radiowego.
  4. Opracowanie graficzne i montaż tablic informacyjnych wraz z dzierżawą terenów pod tablice.
  5. Prezentacja na targach turystycznych krajowych i zagranicznych.

Mapy, przewodniki, foldery turystyczne oraz znaczki okolicznościowe będą wykorzystywane do celów promocyjnych - nieodpłatnie przekazywane turystom na targach krajowych i zagranicznych.

Wytworzone materiały promocyjne zawierać będą swoisty „szlak" najatrakcyjniejszych miejsc we wszystkich powiatach, odpowiadających potrzebom konkretnego turysty. Będzie to praktyczna forma pomocy i podpowiedzi dla turysty jak spędzić czas i co zobaczyć nad „…".

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pod nazwą „…" nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, jedynie będą promowały powiaty w kraju i zagranicą.

Powiat jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu występował będzie wyłącznie Powiat S. Zgodnie z zawartymi umowami partnerskimi z Powiatami w § 2 pkt 5 lit m istnieje zapis - „Faktury za zrealizowane zadania będą wystawione przez Wykonawcę na Powiat S, po dokonaniu odbioru zgodnie z zasadami określonymi w Umowie Partnerskiej.”

Wnioskodawca będzie przekazywał efekty projektu poszczególnym Partnerom w równych częściach na podstawie protokołu przekazania.

Proporcjonalna część produktów powstałych w wyniku realizacji projektu będzie własnością Powiatu S, natomiast pozostała ilość zostanie przekazana Partnerom Projektu w równych częściach na podstawie protokołu przekazania.

Wnioskodawca nie będzie sam rozprowadzał materiałów promocyjnych (map turystycznych, przewodników, folderów turystycznych, znaczków okolicznościowych).

Ww. materiały promocyjne będą rozprowadzane wspólnie z Partnerami Projektu podczas targów turystycznych (krajowych i zagranicznych) oraz imprez promujących obszar objęty projektem.

Umowy na wykonanie: map turystycznych, przewodników, folderów turystycznych, znaczków okolicznościowych zawarte są pomiędzy Wykonawcą a Powiatem S - Liderem Projektu.

Powiat S otrzyma od Powiatu K, S, O i O środki finansowe na realizację projektu „…" z tytułu wkładu własnego.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną przekazane w równych częściach dla każdego sygnatariusza Umów Partnerskich.

Środki finansowe z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 zostaną przekazane na rzecz Lidera Projektu.

Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta w dniu 25 maja 2010r. pomiędzy Województwem Świętokrzyskim a Beneficjentem - Powiatem S (Liderem Projektu).

Instytucja Zarządzająca RPOW na lata 2007 - 2013 będzie przekazywać dofinansowanie w formie refundacji poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowanych na realizację projektu w postaci płatności okresowych i płatności końcowej.

Beneficjent składa wnioski o płatność wraz z kserokopiami: umowy z wykonawcą, fakturami, protokołami odbioru. Instytucja Zarządzająca po weryfikacji przekazanego przez Beneficjenta wniosku o płatność zatwierdza wysokość dofinansowania i przekazuje na rachunek bankowy Beneficjenta.

Na etapie tworzenia oraz funkcjonowania strony internetowej nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem. Wszystkie dane i informacje będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie, gdyż powstała strona internetowa ma charakter niekomercyjny, na której będą zamieszczane informacje związane z realizacją projektu bądź informacje z poszczególnych powiatów.

Wydane w ramach projektu mapy turystyczne, przewodnik turystyczny, folder turystyczny nie zawierają reklam, jak również banerów o firmach, w związku z tym nie stanowią odpłatnego świadczenia usług.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przypadku towarów i usług nabywanych we własnym zakresie przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu, które pozostaną własnością Wnioskodawcy (nie zostaną przekazane partnerom) nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę - Lidera projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”, jednakże tylko w części w jakiej projekt będzie realizowany w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast odnośnie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…” wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług (przekazanych) partnerom (Powiat K, S, O, O) należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 8 ww. ustawy w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Z cyt. wyżej przepisów art. 7 ust. 1 i ust. 8 wynika, że w sytuacji, w której podatnik, działając we własnym imieniu bierze udział w dostawie towaru w taki sposób, że zakupiony towar wydaje nabywcy lub też towar ten wydaje pierwszy z podmiotów na rzecz ostatniego w kolejności nabywcy, przyjmuje się, że podatnik ten nabył towar a następnie dokonał dostawy tego towaru. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje towar, a następnie w stanie „nieprzetworzonym” odsprzedaje go swojemu kontrahentowi. Zarówno przepisy cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie regulują zagadnienia odsprzedaży, towaru. Uznaje się, iż odsprzedaż towaru jest dostawą towaru realizowaną bezpośrednio przez podatnika (art. 7 ust. 1) lub realizowaną na zasadach określonych w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT. W rezultacie w obu ww. przypadkach dostawy ostateczne obciążenie podatkiem VAT spoczywa nie na pierwotnym nabywcy towaru, lecz na ich rzeczywistym użytkowniku.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji, gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. UE L Nr 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Stosownie do przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak już wskazano powyżej z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na mocy porozumienia zawartego z Powiatem K, S, O, O, stał się liderem projektu mającego na celu promocję walorów turystycznych północnej części województwa poprzez wytworzenie i wykreowanie produktów turystycznych wspólnych dla obszaru Powiatów biorących udział w projekcie. Partnerzy tego projektu mocą zawartego porozumienia zobowiązali się między innymi do przekazania na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych, tzw. wkładu własnego. Zgodnie z zawartym porozumieniem, część produktów powstała w efekcie projektu zostanie przekazane przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów w proporcjach odpowiadających ich partycypacji w sfinansowaniu wkładu własnego.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, w części dotyczącej inwestycji realizowanej na rzecz poszczególnych partnerów projektu w oparciu o zawarte porozumienie, działał w imieniu własnym, lecz na rzecz innego podmiotu.

W związku z faktem, iż partnerzy projektu zobowiązani byli do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy, mamy do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż część projektu została wykonana na rzecz partnerów (właścicielami produktów powstałych w wyniku realizacji projektu będą poszczególne Powiaty w proporcjach odpowiadających ich partycypacji w sfinansowaniu wkładu własnego, zgodnie z porozumieniem), którzy uczestniczyli w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Powiat S – Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnerów projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż proporcjonalna część produktów powstałych w wyniku realizacji projektu będzie własnością Wnioskodawcy, natomiast pozostała ilość zostanie przekazana Partnerom Projektu w równych częściach na podstawie protokołu przekazania.

W następstwie powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu, w części która została wykonana na rzecz partnerów są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „…” w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stał się własnością stron porozumienia (partnerów projektu). Tym samym Wnioskodawca ma prawo do otrzymania z tego tytułu zwrot różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Jednocześnie jest zobowiązany – jako sprzedający towary i świadczący usługi – do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w części, w jakiej jest on związany z realizacją projektu na rzecz partnerów projektu, bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż towarów i usług dla partnerów projektu). Tym samym Wnioskodawca będzie ma prawo do otrzymania z tego tytułu zwrot różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu, tj. w zakresie przypadającym na Wnioskodawcę nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać:

  • prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT lub zwrotu różnicy podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na Lidera projektu,
  • nieprawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT lub zwrotu różnicy podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na partnerów projektu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj