Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-648/10-4/JK
z 13 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-648/10-4/JK
Data
2010.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
faktura zaliczkowa
faktura zaliczkowa
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług konferencji.



Wniosek ORD-IN 306 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30.06.2010 r. (data wpływu 05.07.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11.08.2010 r. (data wpływu 16.08.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-648/10-2/JK z dnia 03.08.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług konferencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.07.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług konferencji.

Wniosek został uzupełniony pismem nadanym w dniu 11.08.2010 r. (data wpływu 16.08.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-648/10-2/JK z dnia 03.08.2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest dystrybutorem kosmetyków do pielęgnacji włosów. Z okazji jubileuszu 10-lecia istnienia będzie organizował konferencję z udziałem klientów i gości z zagranicy.

Będzie to impreza 2 dniowa o charakterze kulturalnym i artystycznym (pokaz fryzjerski -show z prezentacją nowych trendów i technik fryzjerskich prowadzony przez Akademię Fryzjerską z Londynu), podsumowująca osiągnięcia i dokonania Spółki na polskim rynku połączona z konsumpcją i noclegami.

Uczestnikami będą firmy polskie i zagraniczne. Klienci będą mieli wystawione faktury „udział w konferencji”.

W przypadku dokonania przedpłaty Spółka wystawia na wartość wpłaconej zaliczki faktury zaliczkowe. Faktury końcowe będą wystawione w ciągu 7 dni od zakończenia imprezy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Według jakiej stawki VAT powinny być opodatkowane faktury wystawione dla klientów zagranicznych (z Włoch, Hiszpanii, Litwy i Łotwy)...
  2. Czy w momencie dokonania przedpłaty przez kontrahentów zagranicznych, w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zaliczki, winny być wystawione faktury zaliczkowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ustawy o VAT usługa będzie wykonana na terytorium Polski, więc winna być opodatkowana według stawki 22% w Polsce.

W każdym przypadku otrzymania przedpłaty na imprezę są wystawiane faktury zaliczkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z kolei przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 4).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Art. 8 ust. 4 stanowi, iż przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy zauważyć, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. 2008 Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Jednocześnie należy podnieść, iż ustawodawca dla celów określenia miejsca świadczenia usług odrębnie zdefiniował podatnika. I tak z art. 28a ustawy wynika, iż przez podatnika należy rozumieć:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

oraz podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Od niniejszej ogólnej zasady ustawodawca przewidział wyjątki, które w zależności od charakteru usługi, określają miejsce jej opodatkowania w odmienny sposób. I tak, w 28g ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. Przy czym należy wskazać, iż przepis ten będzie obowiązywał od dnia 01.01.2011r., bowiem stosownie do art. 2 ustawy z dnia 23 października 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504), zwanej dalej ustawą zmieniającą, w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca jest dystrybutorem kosmetyków do pielęgnacji włosów. Z okazji jubileuszu 10-lecia istnienia będzie organizował konferencję z udziałem klientów i gości z zagranicy. Jak wskazuje Wnioskodawca będzie to impreza 2-dniowa o charakterze kulturalnym i artystycznym (pokaz fryzjerski -show z prezentacją nowych trendów i technik fryzjerskich prowadzony przez Akademię Fryzjerską z Londynu), podsumowująca osiągnięcia i dokonania Spółki na polskim rynku połączona z konsumpcją i noclegami. Uczestnikami przedmiotowej konferencji będą firmy polskie i zagraniczne. Klienci będą mieli wystawione faktury „udział w konferencji”.

Zatem mając na uwadze cytowane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie miejscem świadczenia usługi sprzedaży uczestnictwa w organizowanej przez Wnioskodawcę konferencji będzie terytorium kraju, gdzie będzie ona faktycznie świadczona, tj. na terytorium kraju, gdzie odbędzie się przedmiotowa konferencja. W analizowanym przypadku konferencja odbędzie się na terytorium Polski, wobec czego będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że sprzedaż uczestnictwa w organizowanej konferencji spowoduje obowiązek naliczenia podatku VAT według zasad i stawek obowiązujących w Polsce.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy, co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Z kolei, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, czy dana usługa korzysta ze zwolnienia od podatku lub opodatkowana jest preferencyjną stawką podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Przy czym należy podkreślić, że w świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że opisana we wniosku „usługa konferencji” nie została wymieniona w żadnym z ww. załączników do ustawy zawierających czynności korzystające z preferencyjnych stawek podatku od towarów i usług. A zatem Wnioskodawca, wystawiając faktury za przedmiotowe świadczenie, winien zastosować podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

Odnosząc się natomiast do obowiązku wystawienia faktur zaliczkowych w przypadku otrzymania zaliczki od kontrahentów zagranicznych wskazać należy, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast art. 106 ust. 3 ustawy stanowi, iż przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Przy czym szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania, zostały określone w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Jak stanowi § 10 ust. 1 rozporządzenia, co do zasady jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy.

Zatem zarówno z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jak i wydanego na jej podstawie rozporządzenia jednoznacznie wynika obowiązek wystawiania, nie później niż siódmego dnia od dnia otrzymania zaliczki, faktury VAT potwierdzającej jej otrzymanie.

Reasumując, biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy wskazać, iż przedmiotowa usługa, na podstawie art. 2 ustawy zmieniającej, będzie podlegała opodatkowaniu w miejscu świadczenia usługi, czyli na terytorium Polski, wg stawki VAT 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawca, w momencie dokonania przedpłaty przez kontrahentów zagranicznych, w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zaliczki winien wystawić fakturę zaliczkową.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj