Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-448/10-4/AO
z 30 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-448/10-4/AO
Data
2010.09.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
najem
najem
podatnik podatku od towarów i usług
podatnik podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Kto podatnikiem VAT z tytułu opłat za wynajem pomieszczeń szkolnych pobieranych przez - jednostkę budżetową Gminy - będącą jednostką nadzoru i koordynacji działalności placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę



Wniosek ORD-IN 293 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2010r. (data wpływu 28.06.2010r.), uzupełnionego na wezwanie tut. Organu z dnia 13 sierpnia 2010r. pismem z dnia 25 sierpnia 2010r. (data wpływu 30.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej określenia czy Wnioskodawca jest podatnikiem VAT z tytułu wynajmu pomieszczeń szkolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Wnioskodawca jest podatnikiem VAT z tytułu wynajmu pomieszczeń szkolnych. Wniosek zawierał braki formalne. W związku z powyższym tut. Organ wezwał Wnioskodawcę pismem z dnia 13 sierpnia 2010r. znak sprawy IPPP2/443-448/10-2/AO do uzupełnienia wniosku. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 sierpnia 2010r. (data wpływu 30.08.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

O. M. jest jednostką budżetową powołaną dnia X. Uchwałą Rady Miasta. Zgodnie z tą uchwałą i statutem do zadań O. M. należą sprawy finansowe, gospodarcze, nadzoru i koordynacji działalności x-szkół podstawowych, y-gimnazjów i z-przedszkoli prowadzonych przez Gminę O. Ww. placówki również są jednostkami budżetowymi, które na swoje wydatki otrzymują środki z budżetu gminy a dochody budżetowe odprowadzają do budżetu gminy. Placówki te nie mają swojej obsługi księgowej oraz nie posiadają odrębnych kont bankowych.

O. M., zgodnie ze swoim statutem prowadzi scentralizowaną obsługę finansowo-księgową, co znaczy między innymi, że prowadzone jest jedno wspólne konto bankowe dla wszystkich placówek oświatowych oraz sporządza zbiorcze sprawozdania, tj. deklaracje ZUS, deklaracje PIT-4 dla Urzędu Skarbowego w O. Na wspólne konto wpływają dochody budżetowe głównie z tytułu pobytu dzieci w przedszkolach oraz z wynajmu pomieszczeń szkolnych. Z tego wspólnego konta dokonywane są również wydatki budżetowe. Taka sytuacja wynika stąd, iż palcówki oświatowe nie mają zezwolenia organu założycielskiego tj. Gminy O., aby dochody z tytułu wynajmu pomieszczeń szkolnych mogły wpływać na ich wyodrębnione konto (uchwała o dochodach własnych z dnia Y). Na konto to mogą wypływać głównie dochody z tytułu darowizn, odszkodowań i wypłat za utracone i uszkodzone mienie oddane jednostce w zarząd bądź użytkowanie i odsetek bankowych oraz wpływów z gospodarowania mieniem.

Wnioskodawca wskazuje, że wynajem pomieszczeń szkolnych odbywa się w następujący sposób:

Zainteresowany wynajem pomieszczenia szkolnego zgłasza się do Dyrektora O. M. i po jego akceptacji wynajmuje pomieszczenie w danej placówce tj. szkole, przedszkolu lub gimnazjum. Dyrektor placówki ustała kwotę wynajmu oraz podpisuje umowę z wynajmującym. Umowę przekazuje do O. M., która wystawia fakturę VAT. O. M. sporządza zbiorczy rejestr VAT i na jego podstawie sporządza deklarację VAT - 7, jedną dla wszystkich placówek oświatowych tj. x-szkół podstawowych, y- gimnazjów i z przedszkoli.

Środki za wynajem wpływają wyłącznie na konto O. M. Następnie dochód, pomniejszony o VAT, przekazywany jest na konto Urzędu Miasta a VAT do Urzędu Skarbowego. Naliczony i odprowadzony łącznie podatek VAT wyniósł w latach

2006 – A

2007 - B

2008 - C

2009 – D

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż stronami umowy o świadczenie usług najmu jest wynajmujący i Dyrektorzy Szkół Podstawowych, Gimnazjów i Przedszkoli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (wersja ostateczna sformułowana w uzupełnieniu do złożonego wniosku):

Czy w przedstawionej sytuacji faktycznej podatnikiem VAT z tytułu opłat za wynajem pomieszczeń szkolnych pobieranych przez O. M. - jednostkę budżetową Gminy - będącą jednostką nadzoru i koordynacji działalności placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę może być O. M....

Zdaniem Wnioskodawcy, aby ustalić, że dana czynność podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki. Podmiot taki musi wykonywać czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i musi działać w charakterze podatnika.

Usługa najmu jako usługa odpłatna, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Z kolei działanie w charakterze podatnika określają m.in. art. 15 ust. 1, 2, 6 ustawy o VAT oraz przepis par. 12 ust. 1 pkt 12 i 13 rozporządzenia o VAT. Z przepisów tych wynika wprost, iż dla bycia podatnikiem VAT najistotniejszym jest okoliczność bycia podmiotem „samodzielnym”. Przy czym chodzi zarówno o „samodzielność” osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej jak i osób fizycznych, będących podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą tj. przedsiębiorców. Chodzi również o „samodzielność” organów władzy publicznej, jednostek samorządu terytorialnego, czy wreszcie jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, czy gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, samodzielnie zawierających umowy cywilnoprawne. O ile jednak „samodzielność” osób prawnych oraz osób fizycznych a także „samodzielność” organów władzy publicznej oraz jednostek samorządu terytorialnego nie może budzić żadnych wątpliwości, o tyle „samodzielność” jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, takie wątpliwości budzi. Szczególnie jeśli chodzi o „jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej” do jakich bez wątpienia zaliczają się wszystkie gminne jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, czy gospodarstwa pomocnicze gminnych jednostek budżetowych.

Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych zalicza się do sektora finansów publicznych (zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych – Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Jednostka budżetowa (zgodnie z ustawą o finansach publicznych) to jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że gminna jednostka budżetowa jaką jest szkoła podstawowa, gimnazjum lub przedszkole, to jednostka, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu gminy.

W świetle ustawy o VAT jednostka budżetowa jest bezspornie jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej. Pojęcie „jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej” ma charakter nieostry, nie zostało nigdzie zdefiniowane. W związku z tym, w ślad za orzecznictwem sądowym (por. uchwała Sądu Najwyższego z 26 kwietnia 2007r. (I KZP 7/07) przyjmuje się, że jest to określenie techniczno-legislacyjne, występujące w licznych przepisach jako zbiorcza (syntetyczna) nazwa określająca na użytek danej regulacji krąg podmiotów o identycznie wyznaczonym zakresie praw i obowiązków.

Przepis art. 135 Ordynacji podatkowej stanowi, że: Zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych w sprawach podatkowych ocenia się według przepisów prawa cywilnego, jeżeli przepisy prawa podatkowego nie stanowią inaczej”. Dlatego też zdaniem Sądu Najwyższego, przepis Ordynacji podatkowej wskazuje, że ustawodawca używa określenia „zdolność prawna” także w znaczeniu szerszym, nie ograniczonym do stosunków cywilnoprawnych. W ocenie tego sądu w doktrynie prawa podatkowego przyjmuje się, że art. 135 Ordynacji podatkowej jest wyrazem autonomii prawa podatkowego, co oznacza, że zdolność prawną na gruncie prawa podatkowego ma wyłącznie podmiot objęty normatywnym obowiązkiem podatkowym sensu largo, który nie musi posiadać wszelkich cech zdolności”.

W prawie podatkowym funkcjonuje też pojęcie „podmiotowość prawno-podatkowa”. Każda ustawa podatkowa tworzy własny katalog podmiotów, posiadających zdolność prawną w danym podatku. Jednostka organizacyjna na gruncie prawa cywilnego nie ma przyznanej zdolności prawnej. Posiada natomiast zdolność prawną w rozumieniu prawa podatkowego w sytuacji, gdy z mocy poszczególnych ustaw podatkowych zostanie na nią nałożony obowiązek podatkowy (por. wyrok NSA z dnia 21 lutego 2001r., I SA/Gd 950/98, Lex nr 47464).

Przykładem innego orzeczenia określającego przesłanki podmiotowości prawno-podatkowej dla jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej jest wyrok NSA o sygn. akt II FSK 789/06. W wyroku tym sąd potwierdził, iż definicji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej nie zawierają ani ustawy podatkowe ani kodeks cywilny. Jednak - zdaniem sądu - z praktyki wynika, że jednostka taka charakteryzuje się określonym schematem działania organizacji. Uznanie danego podmiotu za jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej jest - zdaniem NSA - konsekwencją ustaleń faktycznych np. sporządzony statut i zapisana w nim struktura organizacyjna. Musi być to jedynie podmiot wyodrębniony m.in. organizacyjnie, finansowo, kadrowo oraz mieć własną siedzibę. Wtedy i tylko wtedy na gruncie danego podatku będzie podatnikiem.

Stosując powyższą definicję jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej do gminnych jednostek budżetowych należałoby stwierdzić, że aby na gruncie podatku VAT były one podatnikami VAT, jednostka taka:

  1. musi charakteryzować się określonym schematem działania i organizacji,
  2. musi mieć sporządzony statut, w którym zapisana jest struktura organizacyjna,
  3. musi mieć własną siedzibę,
  4. musi być to podmiot wyodrębniony m.in. organizacyjnie, finansowo, kadrowo.

Przymiot samodzielności podatkowej gminnej jednostki budżetowej jest zatem warunkiem sine qua non, czyli niezbędnym i koniecznym, dla celów bycia przez tę jednostkę podatnikiem podatku VAT. Objawiać się on musi we wszystkich przejawach działalności tej jednostki. Szczególnie w sferze organizacyjnej (w tym decyzyjnej) oraz finansowej. Także we wszelkich innych przejawach jej działalności.

Trudno mówić o jakiejkolwiek samodzielności gminnej jednostki budżetowej, jeśli dla celów zawarcia umowy cywilnoprawnej potrzebuje ona zgody innego podmiotu, sprawującego nad nią nadzór. W przedmiotowej sprawie dana szkoła podstawowa, przedszkole lub gimnazjum dla celów zawarcia umowy cywilnoprawnej (umowy najmu) potrzebuje zgody O. M. Również w przypadku, gdy kwota należna z tytułu zawartej umowy (tj. umowy najmu) nie wpływa bezpośrednio na konto zawierającej umowę gminnej jednostki budżetowej lecz na inne konto, tj. konto podmiotu sprawującego nadzór nad tą jednostką samodzielność taka jest w znacznym stopniu ograniczona, jeśli nie jest ona całkowicie wyłączona. W przedmiotowej sprawie kwota należna z tytułu zawartej umowy najmu nie wpływa bowiem bezpośrednio na konto danej szkoły podstawowej, przedszkola lub gimnazjum zawierającego umowę lecz na konto nadzorującej te jednostki O. M.

Przy czym należy podkreślić wyraźnie, iż nie jest wykluczona sytuacja, że wiele gminnych szkół podstawowych, przedszkoli oraz gimnazjów dla celów podatkowych VAT ma wszelkie potrzebne atrybuty dla uznania tych placówek za podmioty (placówki) „samodzielne”. I to we wszystkich przejawach ich działalności tj. zarówno w sferze organizacyjnej, decyzyjnej oraz finansowej, a także wszelkiej innej. Oznaczało to będzie że taka gminna szkoła, przedszkole lub gimnazjum powinna być w świetle cyt. przepisów o VAT — podatnikiem VAT.

Nie jest wykluczone również i to, że działających w O. x-szkół podstawowych, y-gimnazja i z-przedszkoli nad którymi nadzór i koordynacją ich działalności zajmuje się w chwili obecnej O. M., usamodzielni się. Potrzebne w tym celu będą nowe zmienione uchwały Rady Gminy O. Do takiej operacji przygotowuje się już Gmina O. I najdalej za kilka miesięcy operacja taka z pewnością zostanie przeprowadzona.

Wówczas jako podatnik VAT wyrejestruje się gminna jednostka budżetowa pn. O. M. poprzez złożenie dokumentu VAT-Z. Natomiast w to miejsce zarejestrują się odrębnie gminne oświatowe jednostki budżetowe poprzez złożenie dokumentu VAT-R. Oczywiście uczynią to tylko te placówki oświatowe, które spełnią warunki wynikające z wysokości osiągniętego obrotu - zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Będzie to operacja przypominająca tę związaną z wykreślaniem Urzędów Gmin jako podatników VAT i rejestrowania w ich miejsce Gmin jako posiadających przymiot samodzielności podatkowej. Tego bowiem wymaga respektowanie w pełni zasady „samodzielności podatkowej”.

Z powyższej analizy wynika, iż organy podatkowe powinny indywidualizować sytuacje różnych placówek oświatowych ze względu na pewne cechy istotne, to jest relewantne. Trybunał Konstytucyjny wielokrotnie wypowiadał się w tej kwestii podkreślając, że tylko podmioty charakteryzujące się daną cechą istotną w równym stopniu mają być traktowane równo.

Sytuacja o. szkół, przedszkoli i gimnazjów prowadzonych przez Gminę O., nad którymi nadzór i koordynację sprawuje O. M., może różnić się i z pewnością różni się od sytuacji innych szkół, przedszkoli i gimnazjów prowadzonych przez inne jednostki samorządu terytorialnego.

Przy czym podatnikami VAT mogą być wyłącznie te placówki oświatowe, które posiadają atrybut samodzielności. W innych zaś przypadkach, takich jak obecnie ma miejsce w Gminie O., gdzie działa O. M. lub w innych gminach gdzie działają np. Zespoły Administracyjne Szkół (ZAS) lub inne nadzorcze jednostki, placówki oświatowe nie posiadają atrybutu samodzielności. I tym samym nie mogą być odrębnymi podatnikami VAT.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż: Ustawa z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) w art. 7 ust. 1 pkt 8, edukację publiczną zalicza do zadań własnych gminy. Także z treści przepisów ustawy o systemie oświaty wynika, że zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych, gimnazjów i przedszkoli, należy do zadań własnych gminy. Przy czym (także według tej ustawy o systemie oświaty) organ prowadzący szkołę, przedszkole czy gimnazjum odpowiada za jego działalność. Publiczne szkoły podstawowe, gimnazja i przedszkola są szczególnego rodzaju podmiotami. Stosownie bowiem do unormowań ustawy o systemie oświaty, prowadzenie szkoły, placówki, zespołu oraz innej formy wychowania przedszkolnego, nie jest działalnością gospodarczą. Ponadto, jeśli na straży autonomii samodzielności szkół wyższych, stoi art. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), stanowiący, że uczelnia jest autonomiczna we wszystkich obszarach swojego działania na zasadach określonych w ustawie, to analogicznego przepisu nie ma w ustawie o systemie oświaty.

Wnioskodawca uważa, że w przedstawionej sytuacji faktycznej podatnikiem VAT z tytułu opłat za wynajem pomieszczeń szkolnych pobieranych przez O. M. - jednostkę budżetową Gminy O. - będącą jednostką nadzoru, koordynacji działalności x-szkół podstawowych, y-gimnazjów i z-przedszkoli prowadzonych przez Gminę O., powinna być obecnie O. M., a nie ww. szkoły, gimnazja i przedszkola. Dopiero w sytuacji, gdy w wyniku podjętych uchwał Rady Gminy O., działające w O. szkoły podstawowe, gimnazja i przedszkola, wyposażone zostaną w atrybuty samodzielności finansowej oraz organizacyjnej (w tym możliwość swobodnego podejmowania decyzji w sprawie wyboru najemcy), podatnikiem podatku VAT będą odrębnie ww. szkoły, gimnazja i przedszkola, o ile oczywiście zostaną spełnione warunki wynikające z wysokości osiągniętego obrotu (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Najem jest więc umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi – art. 9 ust. 1 cyt. ustawy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że O. M. jest jednostką budżetową powołaną dnia 27.XI.1996r. Uchwałą Rady Miasta O. Zgodnie z tą uchwałą i statutem do zadań O. M. należą sprawy finansowe, gospodarcze, nadzoru i koordynacji działalności x-szkół podstawowych, y-gimnazjów i z-przedszkoli prowadzonych przez Gminę O. O.M. prowadzi scentralizowaną obsługę finansowo-księgową, co znaczy między innymi, że prowadzone jest jedno wspólne konto bankowe dla wszystkich placówek oświatowych oraz sporządza zbiorcze sprawozdania. Na wspólne konto wpływają dochody budżetowe głównie z tytułu pobytu dzieci w przedszkolach oraz z wynajmu pomieszczeń szkolnych. Wynajem pomieszczeń szkolnych odbywa się w ten sposób, że zainteresowany wynajem zgłasza się do Dyrektora O. M. i po jego akceptacji wynajmuje pomieszczenie w danej placówce tj. szkole, przedszkolu lub gimnazjum. Dyrektor poszczególnej placówki ustała kwotę wynajmu oraz podpisuje umowę z wynajmującym (jest stroną umowy z wynajmującym). Umowę przekazuje do O. M., która wystawia fakturę VAT. O. M. sporządza zbiorczy rejestr VAT i na jego podstawie sporządza deklarację VAT - 7, jedną dla wszystkich placówek oświatowych tj. x-szkół podstawowych, y- gimnazjów i z przedszkoli. Środki za wynajem wpływają wyłącznie na konto O. M. Następnie dochód, pomniejszony o VAT, przekazywany jest na konto Urzędu Miasta O.

Pojęcie podatnika obejmuje swym zakresem podmioty, które dokonują czynności podlegającej opodatkowaniu. Ustawodawca określił wskazane pojęcie na tyle szeroko, by w każdym wypadku profesjonalnej aktywności zawodowej, dokonywania czynności opodatkowanych podmiot mógł zostać uznany za podatnika w zakresie tych czynności. Podkreślić przy tym należy, że działalność gospodarcza ma miejsce również wówczas, gdy nie przyniosła ona żadnych widocznych efektów (bez względu na cel i rezultat takiej działalności). Charakterystyka ta pozwala na uznanie, że pojęcie podatnik na gruncie podatku od towarów i usług ma wymiar autonomiczny - niezależny, od uregulowań innych aktów normatywnych regulujących stosunki prawnopodatkowe.

Zgodnie z przedstawioną treścią wniosku, w odniesieniu do zadanego pytania, mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż O. M. nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu opłat za wynajem pomieszczeń szkolnych. Wnioskodawca nie jest jednostką świadczącą usługi wynajmu pomieszczeń szkolnych. Jest samodzielną jednostką budżetową powołaną przez organ założycielski do scentralizowanej obsługi finansowo-księgowej. Natomiast przymiot podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu przypisany jest jednostce samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w tym zakresie, zaś zadaniem Wnioskodawcy są jedynie sprawy finansowe, gospodarcze, nadzoru i koordynacji placówek prowadzonych przez Gminę O. oraz akceptacja, czyli aprobata, formalna zgoda na wynajem pomieszczenia szkolnego (słownik PWN).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do stwierdzenia, iż jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wynajmu pomieszczeń szkolnych należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że wyroki powołane przez Wnioskodawcę (Wyrok NSA z dnia 21 lutego 2001r., I SA/Gd 950/98 oraz wyrok NSA o sygn. akt II FSK 789/06) odnoszą się do przepisów prawa cywilnego, natomiast przepisy ustawy o VAT skupiające się zasadniczo na ekonomicznych skutkach czynności i zdarzeń prawnych i z nich wywodzące obowiązek podatkowy (lub brak takiego obowiązku) są w dużej mierze autonomiczne w stosunku do systemu prawa cywilnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu — do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi — Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach — art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj