Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1099/12/MN
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2012 r.(data wpływu 3 grudnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 29 stycznia 2013 r. oraz w dniu 14 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przyznanego stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 29 stycznia 2013 r. oraz w dniu 14 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przyznanego stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca.


W przedmiotowym wniosku oraz piśmie uzupełniającym został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


W dniu 9 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie finansowania stypendium naukowego ustanowionego przez Ministra dla wybitnego młodego naukowca, przyznanego dla pracownicy Wnioskodawcy. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca jest zobowiązany do wypłaty dla pracownicy przyznanego stypendium, w miesięcznych ratach, do 31 lipca 2013 r. Stypendium zostało przyznane na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. z 2007 r. Nr 182, poz. 1305) oraz regulacji przewidzianych w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049 ze zm.).

Wnioskodawca wskazuje, że na podstawie ww. stanu faktycznego zwrócił się do Dyrektora Izby Skarbowej w B. z wnioskiem o interpretację indywidualną w kwestii: „Czy wypłacane stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych”. Zdaniem Wnioskodawcy stypendium było zwolnione od podatku. W odpowiedzi na wniosek Dyrektor Izby Skarbowej wydał w dniu 21 grudnia 2010 r. interpretację indywidualną, w której twierdził, że stypendium nie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (ITPB2/415- 882/10/BK). W dniu 29 czerwca 2012 r. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku w sprawie o sygn. akt II FSK 2617/10 stwierdził, iż stypendia przyznawane na podstawie ww. rozporządzenia są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto Wnioskodawca wypłaca stypendia dla wybitnych młodych naukowców na podstawie rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo- techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Stypendia te będą wypacane do 31 października 2014 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wypłacane stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców, wobec przedstawionych rozbieżności jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki i rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo- techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców z dnia 9 września 2010 r. będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów- Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Wypłacane aktualnie stypendia przyznane na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców oraz stypendia wypłacane na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe i naukowo- techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy.

Obecne stanowisko Ministra Finansów oraz ukształtowana linia orzecznicza sądów administracyjnych w przedstawionej sprawie uzasadnia złożenie przez pracowników Wnioskodawcy otrzymujących stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców na podstawie wyżej wymienionego przepisu do organów skarbowych wniosków o stwierdzenia nadpłaty podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymane na podstawie przepisów- Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawane zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Na mocy powołanego przepisu zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych są przychody osiągane w postaci stypendiów, które można podzielić na dwie grupy.


Pierwsza grupa obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy:


  • stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 ze zm.)
  • stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2021 r. poz. 572 i 742)


Do drugiej grupy zostały zaliczone inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje jak np. szkoły, organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego czy organizacje społeczne w ramach prowadzonej przez nie działalności.

Jednakże, w odniesieniu do drugiej grupy stypendiów, aby został zachowanych charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek zastosowania zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie „zatwierdzone” w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że w dniu 9 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie finansowania stypendium naukowego ustanowionego przez Ministra dla wybitnego młodego naukowca, przyznanego dla pracownicy Wnioskodawcy. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca jest zobowiązany do wypłaty dla pracownicy przyznanego stypendium, w miesięcznych ratach, do 31 lipca 2013 r. Stypendium zostało przyznane na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. z 2007 r. Nr 182, poz. 1305) oraz regulacji przewidzianych w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049 ze zm.).

Ponadto Wnioskodawca wypłaca stypendia dla wybitnych młodych naukowców na podstawie rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo- techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Stypendia te będą wypacane do 31 października 2014 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. 2010 r. Nr 96, poz. 615 ze zm.) minister przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej. Do okresu, na który przyznano stypendium, nie wlicza się przerwy w działalności naukowej związanej z urlopem macierzyńskim lub wychowawczym stypendysty, udzielonych na zasadach określonych w przepisach Kodeksu pracy, albo jego długotrwałej choroby, w tym wymagającej rehabilitacji. W tym okresie wypłata stypendium jest zawieszona.

Ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049 ze zm.) obowiązująca do dnia 30 września 2010 r. kwestie dotyczące przyznawania ww. stypendiów regulowała w art. 15 ust. 2. Stanowi on, że minister ustanawia corocznie stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, którzy nie ukończyli 35. roku życia, zatrudnionych w jednostkach naukowych. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.

Szczegółowe zasady przyznawania tego rodzaju stypendiów zostały natomiast uregulowane w wydanym na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204) oraz w wydanym w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 sierpnia 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 182, poz. 1305).

Mając na względzie obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że skoro dla objęcia określonego stypendium naukowego zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy wystarczającym jest samo zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad przyznawania tego stypendium, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, to warunek ten należy uznać za spełniony również wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wydanym przez niego rozporządzeniu, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego w trybie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.

Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, o naukowym charakterze tych stypendiów przesądza sama ustawa o zasadach finansowania nauki.

Biorąc pod uwagę powyższe w przedstawionej sprawie uznać należy, że przedmiotowe stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy wypłacającym ww. stypendium naukowe, o którym mowa w przepisach ustawy o zasadach finansowania nauki, nie ciąży obowiązek pobrania zaliczek na podatek dochodowy.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10- 562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj