Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-898/12-4/AK
z 16 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia pisma (data wpływu 29 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia oraz odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia oraz odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w …”. Wniosek uzupełniono w dniu 25 października 2012 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna (dalej OSP) jest stowarzyszeniem i nie prowadzi działalności gospodarczej. Członkowie straży społecznie biorą udział w akcjach ratowniczo -pożarnych, powodziach oraz klęskach żywiołowych. Ratują życie i mienie obywateli. Sprzęt jakim dysponują jest własnością gminy. Strażacy społecznie podjęli się zagospodarowania placu przy remizie strażackiej. W tym celu został napisany wniosek do Funduszu Europejskiego o pomoc w refundacji pokrytych kosztów. Pieniądze na wkład własny pozyskali od członków ze składek.

OSP jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej, więc nie może odliczyć sobie podatku od towarów i usług.

OSP dnia 19 czerwca 2012 r. zawarła umowę z Samorządem Województwa … i stała się beneficjentem z Programu Osi 4 „Leader” działania 413 pn. „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” z zakresu małych projektów. Została przyznana pomoc na realizację operacji pn. „Zagospodarowanie placu przy remizie strażackiej w …”.

Realizacja projektu wpłynie na pobudzenie aktywności strażaków oraz mieszkańców wsi …. Polepszy wizerunek remizy oraz centralnej części wsi. Dodatkowo może służyć do suszenia sprzętu po akcjach pożarniczych. OSP poniesie, jako zdarzenie przyszłe, wydatki związane z wykonaniem prac przez firmy usługowe, oraz zakup kostki brukowej, drzewek, sprzętu wypoczynkowego. Po realizacji inwestycji plac będzie udostępniony mieszkańcom oraz turystom odwiedzającym miejscowość …. Nie będą pobierane opłaty za korzystanie z tego placu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT. Efekty zrealizowanej operacji pn. „Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w …” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przekazanie nieodpłatne zrealizowanej operacji będzie miało związek z prowadzoną działalnością statutową. Straż realizuje operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Straż posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu tzn. zakupu towarów i usług na zagospodarowanie placu przy remizie lub zwrotu podatku VAT?
  2. Czy Straż dokonując zakupu towarów i usług przy zagospodarowaniu placu może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT?
  3. Jaki jest powód, dla którego Straż nie może odliczyć podatku VAT z tytułu realizacji planowanej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Z uwagi na to, iż wdrażana inwestycja posiada specyfikację użyteczności publicznej, czynności opodatkowane nie wystąpią, czyli nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z eksploatacją inwestycji. Oznacza to również, że zakup towarów i usług, związanych z realizacją rozpoczętej inwestycji nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Dlatego też z powodu braku możliwości prawnych Straż nie może w żaden sposób odzyskać naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że OSP jest stowarzyszeniem i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Strażacy społecznie podjęli się zagospodarowania placu przy remizie strażackiej. W tym celu został napisany wniosek do Funduszu Europejskiego o pomoc w refundacji pokrytych kosztów. Pieniądze na wkład własny pozyskano od członków ze składek. OSP dnia 19 czerwca 2012 r. zawarła umowę z Samorządem Województwa …. i stała się beneficjentem z Programu Osi 4 „Leader” działania 413 pn. „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” z zakresu małych projektów. Została przyznana pomoc na realizację operacji pn. „Zagospodarowanie placu przy remizie strażackiej w ….”. Realizacja projektu wpłynie na pobudzenie aktywności strażaków oraz mieszkańców wsi …. Polepszy wizerunek remizy oraz centralnej części wsi. Dodatkowo może służyć do suszenia sprzętu po akcjach pożarniczych. OSP poniesie jako wydatki związane z wykonaniem prac przez firmy usługowe, oraz zakup kostki brukowej, drzewek, sprzętu wypoczynkowego. Po realizacji inwestycji plac będzie udostępniony mieszkańcom oraz turystom odwiedzającym miejscowość …. Nie będą pobierane opłaty za korzystanie z tego placu. Efekty zrealizowanej operacji pn. „Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w ….” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przekazanie nieodpłatne zrealizowanej operacji będzie miało związek z prowadzoną działalnością statutową.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Mając powyższe na uwadze, aby ustalić zasady opodatkowania danej czynności dokonywanej w zamian za opłatę, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy czynności te skutkują uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wypłacającego.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Należy jednocześnie zauważyć, że treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, iż aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, czyli za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że po realizacji inwestycji plac przy remizie strażackiej będzie udostępniany mieszkańcom oraz turystom odwiedzającym miejscowość Koźla. Udostępnienie nieodpłatne zrealizowanej operacji będzie miało związek z prowadzoną działalnością statutową.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czynność przekazania przedmiotowego placu przez Wnioskodawcę będzie nieodpłatna i będzie miała związek z prowadzoną działalnością statutową, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, tym samym towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji, będącej przedmiotem pytania.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją operacji pn. „Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w …”, gdyż efekty uzyskane w wyniku jej realizacji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie realizowanej operacji, OSP nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie miała możliwości odliczenia, ani odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji pn. „Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w …”.

Wobec powyższego w związku z treścią pytania trzeciego oraz odpowiedzią na pytanie pierwsze i drugie, pytanie trzecie staje się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj