Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-428/10-9/AO
z 23 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-428/10-9/AO
Data
2010.09.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
usługi parkingowe
usługi parkingowe
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
czy korzystanie przez spółkę z urządzeń parkingowych podlegać będzie zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy użyciu kas rejestrujących



Wniosek ORD-IN 481 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010r. (data wpływu 23.06.2010r.) uzupełnionego pismem z dnia 30 lipca 2010r. (data wpływu 2 sierpnia 2010r.), pismem z dnia 20 sierpnia 2010r. (data wpływu 24 sierpnia 2010r.) oraz pismem z dnia 26 sierpnia 2010r. (data wpływu 30.08.2010r) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży usług parkingowych przy użyciu urządzeń parkingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2010r. do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży usług parkingowych przy użyciu urządzeń parkingowych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 lipca 2010r. (data wpływu 2 sierpnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22 lipca 2010r., znak sprawy IPPP2/443-428/10-2/AO oraz pismem z dnia 20 sierpnia 2010r. (data wpływu 24 sierpnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 13 sierpnia 2010r. znak sprawy IPPP2/443-428/10-4/AO. Ponadto Wnioskodawca nadesłał pismo z dnia 26 sierpnia 2010r. (data wpływu 30.08.2010r) uzupełniające złożony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka N. jest właścicielem nowo wybudowanego budynku biurowego położonego w X, przy ulicy M. W budynku znajduje się parking składający się z części naziemnej i podziemnej o łącznej liczbie A miejsc parkingowych. Parking ten obsługiwany jest przez automatyczny system parkingowy renomowanej firmy A. W skład systemu parkingowego, oprócz bramek wjazdowych i wyjazdowych, wchodzą między innymi: kasa automatyczna, stanowisko kasjera obsługiwane przez pracownika parkingu oraz centralne stanowisko serwerowe.

Wjazd na parking jest możliwy zasadniczo dla dwóch typów klientów. Pierwszym z nich są klienci posiadający bilet będący wykupionym wcześniej abonamentem. Może on być zaprogramowany na ilość wjazdów, kwotę do wykorzystania lub okres czasu. Abonamenty parkingowe sprzedawane są na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę i opłacanych w formie przelewu bankowego. Po zapłaceniu takiej faktury, użytkownik otrzymuje odpowiednio zaprogramowany bilet, który umożliwia korzystanie z systemu parkingowego X-Park zgodnie z wykupionym abonamentem. Faktury VAT dotyczące abonamentów parkingowych wystawiane są przez pracowników działu księgowości Wnioskodawcy w analogiczny sposób jak pozostałe faktury dotyczące opodatkowanej sprzedaży Wnioskodawcy. Płatność wynikająca z faktury VAT dotyczącej abonamentu parkingowego dokonywana jest za pomocą przelewu bankowego na rachunek bankowy Wnioskodawcy wskazany na fakturze VAT.

Z parkingu można również korzystać na podstawie biletu jednorazowego użytku pobieranego z terminali wjazdowych po wcześniejszym najechaniu pojazdu na pętlę wjazdową. Urządzenia wydające bilety wjazdu obsługiwane są przez klientów parkingu. Opłata za tego rodzaju bilet jest uwarunkowana czasem postoju samochodu na parkingu. System parkingowy w swoim module kasowym zawiera kasę automatyczną pobierającą opłaty za korzystanie z parkingu. Wysokość opłaty oraz wszystkie obliczenia i rejestracja wpływów dokonywana jest automatycznie przez komputer centralny systemu parkingowego, a fakt ten jest zapisywany w pamięci komputera centralnego. Należności za korzystanie z parkingu pobierane są w bilonie i banknotach. Niezależnie od formy ww. płatności system parkingowy i jego centralne stanowisko serwerowe dokumentują transakcję, w sposób z którego jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła dana płatność.

Wszystkie urządzenia parkingowe składają się na system połączony wewnętrzną siecią komputerową. Działanie sytemu nadzoruje centralne stanowisko serwerowe, które może wygenerować wszystkie dane dotyczące funkcjonowania parkingu. System daje również możliwość tworzenia wszelkich raportów (w tym również raportów kasowych). Jednostka centralna zabezpieczona jest przed możliwością ingerencji pracowników obsługi parkingu.

Pracownik obsługi parkingu ma za zadanie odbieranie rozmów przez system interkomu od kierowców wjeżdżających na parking publiczny, zdalną obsługę systemu w przypadku jego awarii oraz generowanie dziennego raportu z automatycznego systemu parkingu, który zawiera dane o wielkości sprzedaży. Dane te pracownik ręcznie wprowadza do kasy rejestrującej, pracującej w systemie niefiskalnym. Osoby obsługujące system parkingowy nie biorą udziału w sprzedaży usług parkingowych ani pobieraniu opłat, gdyż sprzedaż ta inicjowana jest przez samych klientów poprzez pobranie przez nich z automatycznych terminali biletów jednorazowego użytku i opłatę w automatycznej kasie. W wyniku wdrożenia systemu parkingowego, Wnioskodawca dopuścił możliwość korzystania tylko z kasy automatycznej.

Spółka rozpoczęła użytkowanie opisanego powyżej systemu parkingowego od dnia 22.02.2010r., a co za tym idzie rozpoczęła ewidencjonowanie usług parkingowych po 1 stycznia 2010 roku. Wnioskodawca równolegle z systemem parkingowym stosuje kasę rejestrującą do ewidencjonowania ww. sprzedaży w trybie niefiskalnym. Jest to powielenie czynności, których dane generowane są automatycznie z systemu parkingowego.

System parkingowy, w sposób jednoznaczny pozwala ustalić, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła dana płatność. System ten przechowuje wszelkie informacje dotyczące jego działania i pozwala generować raporty, z których można ustalić całą wartość sprzedawanych przy jego pomocy usług parkingowych.

Ponadto w piśmie uzupełniającym złożony wniosek, Wnioskodawca wskazuje, że abonamenty parkingowe, na podstawie których można korzystać z parkingu sprzedawane są najemcom powierzchni biurowych w budynku oraz osobom prowadzącym działalność gospodarczą, na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę (czynność ta nie dotyczy osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej). Osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej korzystają z automatycznego systemu parkingowego poprzez pobranie biletu z terminala wjazdowego. Opłata za korzystanie z parkingu pobierana jest w gotówce w kasie automatycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym, korzystanie przez spółkę z urządzeń parkingowych podlegać będzie zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy użyciu kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zgodnie z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z ust. 8 art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W chwili obecnej obowiązuje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 09. 224. 1797). Rozporządzenie to określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej „ewidencjonowaniem” oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W interesującym Wnioskodawcę zakresie zastosowanie znajduje pozycja 41 załącznika do Rozporządzenia, zgodnie z którą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania są:

Usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia, możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług parkingowych świadczonych przy wykorzystywaniu urządzeń automatycznych w rodzaju tych, które są zainstalowane w budynku Spółki, wynika z § 2 Rozporządzenia. Co za tym idzie zwolnienie to nie jest związane z określonym progiem obrotów (40 lub 20 tysięcy złotych), o których mowa w § 3 Rozporządzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę, sprzedaż usług parkingowych przy zastosowaniu opisanego systemu parkingowego spełnia wymogi zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2010 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2010r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1797). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia – sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 41 wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność: *

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
  • przy czym zwolnienie:

* Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Jednakże należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usług parkingowych przy zastosowaniu automatycznego systemu parkingowego. Wjazd na parking możliwy jest dla dwóch typów klientów. Pierwszym z nich są klienci posiadający bilet będący wykupionym wcześniej abonamentem. Abonamenty parkingowe umożliwiające wjazd na parking sprzedawane są najemcom powierzchni biurowych w budynku oraz osobom prowadzącym działalność gospodarczą, na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę (czynność ta nie dotyczy osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej). Drugi typ klientów ma możliwość wjazdu na parking na podstawie biletów jednorazowego użytku, które pobierane są z terminali wjazdowych po wcześniejszym najechaniu pojazdu na pętlę wjazdową. Urządzenia wydające bilety wjazdu obsługiwane są przez klientów parkingu. Opłaty za korzystanie z parkingu pobierane są w kasie automatycznej. Po naliczeniu opłaty fakt ten jest zapisywany w pamięci komputera centralnego. Wszystkie obliczenia i rejestracja wpływów dokonywana jest automatycznie przez komputer centralny. Należności za korzystanie z parkingu pobierane są w bilonie i banknotach. Niezależnie od formy ww. płatności system parkingowy i jego centralne stanowisko serwerowe dokumentują transakcję, w sposób z którego jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła dana płatność. Wysokość opłaty naliczana jest automatycznie, a fakt ten jest zapisywany w pamięci komputera centralnego.

Spółka rozpoczęła użytkowanie opisanego powyżej systemu parkingowego, a co za tym idzie rozpoczęła ewidencjonowanie usług parkingowych po 1 stycznia 2010 roku. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż osoby obsługujące system parkingowy nie biorą udziału w sprzedaży usług parkingowych ani pobieraniu opłat, gdyż sprzedaż ta inicjowana jest przez samych klientów poprzez pobranie przez nich z automatycznych terminali biletów jednorazowego użytku i opłatę w automatycznej kasie.

Odnosząc powyższe do treści powołanych przepisów stwierdzić należy, że sprzedaż usług parkingowych przy wykorzystaniu urządzeń parkingowych do dnia 31 grudnia 2010r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż sprzedaż usług parkingowych przy zastosowaniu opisanego, automatycznego systemu parkingowego spełnia wymogi zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu — do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi — Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach — art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj